FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou ge niet naar een andere sport gaan kijken dan?

Beetje dat je basket kijkt maar het je eigenlijk liever zou hebben dat ze de bal naar een grotere goal die op de grond staat zouden moeten stampen.

Jawel, jullie willen gewoon vasthouden aan traditie omdat het nu eenmaal… traditie is?

Doe eens iets creatief zeg. Maak een joker-lap zoals in de rallycross. Zo kunnen snellere auto’s makkelijker inhalen. Doe een fanboost zoals in Formula E. Organiseer playoffs zoals in NASCAR. Gooi gewicht in de top 3 van vorig weekend hun auto. Laat Verstappen met 1 oog dichtgeplakt racen. Doe iéts.
Ik ben geen man van tradities, time to shake things up.

costcap, sprint races, 18 inch banden,...
Toch wel wat vernieuwing de laatste twee jaar?

F1 is een beetje te duur om zomaar dingen ieder jaar zaken omver te smijten. Ze leggen nu regels vast in 2026 om Audi te overtuigen mee te doen. Dat rijmt niet met verandering.
Ik vind die "traditie" juist eigenlijk de essentie van F1. Het idee dat je nieuwe legendes aan het maken bent. Als je dat teveel wijzigt, hoe kan je dan nog verder bouwen op de legendes van vroeger? Juist het idee dat men al 50 jaar racet op Monza, Silverstone, Spa,... is voor mij de identiteit van F1.

Als er één iets wat men mag veranderen, is de grootte van de auto's beperken. Desnoods door refuelling weer toe te laten.

Dat je Nascar kan omversmijten ieder jaar, ja. Tis een stuk goedkoper :p. Alhoewel het idee van playoffs in racerij nog altijd idioot is :p.
Je ziet het ook in Nascar cijfers. Vanaf het moment dat ze playoffs invoerden in 2004 en voortdurend ermee zitten te foefelen, is het toeschouwersaantal gestaag gedaald. Niemand kan het nog volgen. Ik weet niet wat het is met Amerikanen waarom je bijna een Excel-bestand nodig hebt om hun sporten te kunnen volgen.
Tis zelfs zo ridicuul geworden dat de winnaar van de Coca-Cola 600 niet eens het meeste punten kreeg. Degene die het meeste punten had, is zesde geëindigd :p. Hoe kan een redneck dat nog volgen :p?

Laatst bewerkt:
True!

Ik vind het niet slecht hoor trouwens de laatste jaren. Veel beter sinds Liberty Media overgenomen heeft, inderdaad heel wat leuke nieuwe dingen.

!voteban Timothy.
Tip:
Screenshot_20220617-231338.png

Ik heb het echt gehad, voor mij behoort die onnozelheid tot de categorie threads verzieken.

als er niks verkeerd gaat bij rbr zie ik gewoon p1 en p2 voor hun

Ferrari heeft niet echt de pace.
Tis wat mij opvalt bij pat1 en pat2

da's mijn punt net he:

je gaat niet met wagens die voor net het tegenovergestelde ontwikkeld zijn de Indy 500, Daytona 500 of 24h du Mans gaan rijden, om dan te zeggen dat dat niet lukt, en dat daarom die races uit de kalender geschrapt moeten worden.
Dat zijn de grootste wedstrijden ter wereld, dat je dat afschaft omdat je er met de verkeerde wagens racet: in Amerika en de Endurance-community zou het kot te klein zijn. maar in F1 roepen ze er blijkbaar om.

ik vind dat raar.
Het verschil is dat op Indianapolis, Daytona en Le Mans effectief geracet kan worden, iets wat in Monaco al 50 jaar niet meer gaat. F1, F2 of welke reeks dan ook.
Ik denk dat ik al zeker 20 jaar de race in Monaco skip, en ik ben zeker dat ik niet alleen ben. Zelfs de samenvatting is retesaai.
Ik vind het raar dat een raceliefhebber zoals jij zo voor Monaco kan zijn, tbh, gewoon omdat het traditie is.

Ferrari zal nog engines nodig hebben.
Lijkt weinig wss dat Leclerc nog zal kunnen meedoen voor de titel.

Niets zal Verstappen kunnen tegenhouden voor de titel.
Perez kan ook niets doen want zelfs moest hij sneller zijn, dan zijn er teamorders.

En weer een stratencircuit 🙄 Gelukkig zitten we niet in Amerika anders hadden we 4 rechte stukken van 2km en 4 bochten van 90°. Die gaan meer en meer de toer van FE op met al die stratencircuits.
Liever over de Promenade des Anglais tussen de palmbomen met de Middellandse zee als backdrop scheuren en dan enkele leuke technische secties in de binnenstad creëren, dan het gedrocht van een Franse GP die we nu hebben. Laat maar komen.

Dat van die verkeerde bandenkeuze weet ik ook wel hoor… maar wat me stoort aan de huidige formule 1 fans (niet allemaal), is dat ze zo willen vasthouden aan alles wat ‘is’ of zoals het 10-20 jaar geleden was.

Commentaar op de hybrids.
Commentaar op het midden oosten
Commentaar op DRS
Commentaar op verplicht racen met 2 van de 3 compounds

Ik denk eerder, spice it up. Ik hou van verandering. Vandaar dat ik blij ben dat de F1 naar Vegas gaat (ok, ‘tis ook m’n favoriete plek op aarde). En ben ik blij met sprintraces. En met redelijk wat nieuwe circuits. Ik wil nieuwe dingen zien, ongekende dingen, gedurfde dingen.

De 200ste race op Catalunya, daar word ik niet zo warm van…
Maar ik begrijp niet dat je plots F1 fan bent geworden en dan de regels helemaal wil veranderen. Is F1 dan wel de juiste sport voor jou ?
Kijk, er is niks mis met bijvoorbeeld drift races maar mij boeit het geen hol. Dan ga ik toch ook niet plots fan worden van drift races en zagen dat ze de regels wat moeten aanpassen om wat meer spanning in de races te krijgen.

- Ik heb wat commentaar op de hybrides, simpelweg omdat de wagens te log zijn. Je ziet dat toch gewoon als je de huidige beelden vergelijkt met beelden van rond de eeuwwisseling. Deze wagen zijn misschien sneller maar zijn gewoon lomp en log.
- Ik heb ook commentaar op races in het midden oosten. Ik heb geen probleem met het feit dat daar races zijn, maar het is toch altijd op dezelfde steriele circuits zonder karakter. En ik vind het heel spijtig dat daarvoor dan mythische plaatsen moeten wijken.
- Ook heb ik commentaar op DRS. Simpelweg omdat het de kunst van het inhalen ondermijnt. Wie probeert er nog een echt inhaalmaneuvre ? Bijna niemand. Logisch want het is veel makkelijk om te wachten op de volgende DRS zone, een knopje in te drukken en op topsnelheid gewoon voorbij de tegenstander te zoeven. En dan staan daar de zoegenoemde fans te juichen op de tribune. Ik vraag me vaak af waarom feitelijk.
- En op de verplicht racen met verschillende compounds heb ik inderdaad ook commentaar. Racen doe je met een wagen die zo goed mogelijk is afgesteld op het circuit. En daar iemand verplichten om daar banden op te leggen die niet geschikt zijn voor de race... Dat is toch te belachelijk voor woorden.

Soit... Ik lees hier heel veel mensen die problemen hebben met de GP van Monaco. Idiote ideeën als een hotlap competitie. Sorry... dan moet je rally gaan kijken, niet F1. Ik weet dat inhalen op Monaco heel moeilijk, om maar niet te zeggen onmogelijk, is. Maar om daarvoor die GP af te schaffen ??? Dat doe je toch niet. Een WK zonder de GP van Monaco op de kalender is imo gewoon geen WK. Ze kunnen misschien wat strengere regels invoeren ivm blokken in Monaco, maar voor de rest zou ik er niet te veel aan veranderen.

Maar ik begrijp niet dat je plots F1 fan bent geworden en dan de regels helemaal wil veranderen. Is F1 dan wel de juiste sport voor jou ?
Kijk, er is niks mis met bijvoorbeeld drift races maar mij boeit het geen hol. Dan ga ik toch ook niet plots fan worden van drift races en zagen dat ze de regels wat moeten aanpassen om wat meer spanning in de races te krijgen.

- Ik heb wat commentaar op de hybrides, simpelweg omdat de wagens te log zijn. Je ziet dat toch gewoon als je de huidige beelden vergelijkt met beelden van rond de eeuwwisseling. Deze wagen zijn misschien sneller maar zijn gewoon lomp en log.
- Ik heb ook commentaar op races in het midden oosten. Ik heb geen probleem met het feit dat daar races zijn, maar het is toch altijd op dezelfde steriele circuits zonder karakter. En ik vind het heel spijtig dat daarvoor dan mythische plaatsen moeten wijken.
- Ook heb ik commentaar op DRS. Simpelweg omdat het de kunst van het inhalen ondermijnt. Wie probeert er nog een echt inhaalmaneuvre ? Bijna niemand. Logisch want het is veel makkelijk om te wachten op de volgende DRS zone, een knopje in te drukken en op topsnelheid gewoon voorbij de tegenstander te zoeven. En dan staan daar de zoegenoemde fans te juichen op de tribune. Ik vraag me vaak af waarom feitelijk.
- En op de verplicht racen met verschillende compounds heb ik inderdaad ook commentaar. Racen doe je met een wagen die zo goed mogelijk is afgesteld op het circuit. En daar iemand verplichten om daar banden op te leggen die niet geschikt zijn voor de race... Dat is toch te belachelijk voor woorden.

Soit... Ik lees hier heel veel mensen die problemen hebben met de GP van Monaco. Idiote ideeën als een hotlap competitie. Sorry... dan moet je rally gaan kijken, niet F1. Ik weet dat inhalen op Monaco heel moeilijk, om maar niet te zeggen onmogelijk, is. Maar om daarvoor die GP af te schaffen ??? Dat doe je toch niet. Een WK zonder de GP van Monaco op de kalender is imo gewoon geen WK. Ze kunnen misschien wat strengere regels invoeren ivm blokken in Monaco, maar voor de rest zou ik er niet te veel aan veranderen.
Ik ben niet ‘plots’ fan geworden van F1, ik kijk F1 sinds de seizoensfinale van ‘97.

Die fans juichen omdat hun favoriet een plaats wint, denk ik. Ik denk dat de gemiddelde F1 fan niet te vergelijken is met de gemiddelde F1 fan hier.

Persoonlijk kijk ik om spektakel te zien.
De setting is belangrijk. Het racen ook, en dat mag zeker kunstmatig beïnvloed worden voor mij. Inderdaad, door verplichte banden/pitstops, DRS,… maar ook zaken die er vandaag nog niet zijn (fanboost, jokerlaps, of wat er dan ook nog kan uitgevonden worden). Van mij mag Monaco zeker blijven, het minder goede racen wordt ruimschoots goedgemaakt door de omgeving en setting.

Ik heb het alleen niet zo voor standvastigheid. Van mij mogen ze de boel echt regelmatig opschudden. Reverse grids. Maar dan niet elke race, 5 keer per jaar ofzo. 1 race vervangen door een hotlapevent. 1 race waar ze alledrie de compounds moeten gebruiken. 1 race waar DRS overal open mag op keuze van de piloot.

Bernie Ecclestone speelde al met het idee circuits nat te spuiten. Doe dat, maar enkel in twee trage bochten van het circuit en zonder dat piloten dat vooraf weten wanneer.

Allez, ik besef dat de die-hard fans zoals hier kunnen afhaken met bovenstaande, absoluut. Maar de fans die er zijn zouden NOOIT zeggen “meh, saaie race”.

Ik begrijp dat zo'n dingen leuk zijn voor een bepaalde raceklasse. Maar de F1 wordt gezien als de pinnacle of racing, de beste rijders bij elkaar en daar passen zo'n dingen gewoon niet.

Voor mij zijn de enige aanpassen die nodig zijn, aanpassingen om het pak dichter bij elkaar te brengen. Al die showtoestanden kunnen amusant zijn, maar niet in een F1 setting.

Ik ga hier eerder akkoord met Voidski. F1 is de top van de gemotoriseerde sport. Daar passen zo een dingen niet.

- Een reverse grid bijvoorbeeld is een goed idee voor een banger bash maar toch niet in een F1 race.
- Een hotlap event is ook geen race. Dat is een hotlap event.
- Het circuit nat spuiten in 2 bochten ??? Waarom in godsnaam ?
- Je laatste idee dat je oppert vind ik dan weer wel beter. DRS overal open mogen zetten. Ik heb niet zo een probleem met DRS maar eerder met DRS zones. Hoort volgens mij ook niet thuis in F1 maar ze moeten wel omdat er anders nooit zou ingehaald worden. Maar ik vraag me dan weer af waarom er daar zones voor voorzien moeten zijn. Ik snap het wel hoor... omwille van de veiligheid. Maar als DRS de veiligheid in het gedrang brengt moet je imo DRS gewoon afschafffen.

Nu, ik zeg liever "saaie race" dan naar de meeste dingen die jij opnoemt te moeten kijken. Moest F1 zo een circus worden dan haak ik af. En met mij miljoenen anderen denk ik.

Ik vind F1 als Pinnacle of motorsport dat ze die shake-ups moeten doen door de technische reglementen om te gooien. Zoals dit jaar gedaan is. Teams moeten maar wat goed ontwikkelen, daarna is het aan de piloten om met dat ding te racen volgens de regels van de kunst. Dan zijn het de deelnemers die de uitslag van de race beslissen.

Veel van die kunstmatige zaken kunnen voor een (ongewilde) bevoordeling van bepaalde teams en rijders zorgen. Ale bv natspuiten van het circuit op willekeurig moment. Wanneer doe je dat? Voordat de 1e gepasseerd is? Erna? Maar al diegene die ervoor of erna zitten racen ook voor hun positie. Dus als je het dan doet voor de 10e die op een ronde van de leider ligt dan bevoordeel je de 11e in de strijd voor het laatste punt. Dat is mijn grote frustratie van het seizoenseinde vorig jaar geweest. Ze laten er paar gedubbelden door. Maar dat er verder weg waar nr 9 en 10 tegen elkaar aan het strijden zijn nog paar gedubbelden tussen zitten stoort niet. Doe het dan helemaal niet of wel voor iedereen.

Zelfde met sprintraces. Met meer punten te verdienen ben ik wel akkoord nu. Maar 3 races? Ofwel doe je het overal ofwel niet he. Dat is hetzelfde als in de voetbalcompetitie op speeldag 6, 17 en 23 voor dubbele punten te spelen. Dan gaan er ook ploegen klagen: jamaar dat zijn net de matchen dat wij tegen Club, Genk en Anderlecht spelen.

Veel van die kunstmatige regels zijn zo oneerlijk als wat en beïnvloeden het spel gewoon op een oneerlijke manier. En dat past niet bij F1. Zoals ik zei: laat de competitiedeelnemers voor de verschillen zorgen maar laat ze dat wel binnen een afgelijnd kader doen. Daar vind ik dus de budget cap wel een goede invoering voor.

Als het dan nog een ongewilde bevoordeling van een bepaald team of piloot is. Maar ze hebben zoveel data, ze weten perfect hoe ze, door een reglementswijziging of iets onverwachts (zoals bijvoorbeeld het natspuiten van een bepaald gedeelte van het circuit), de uitslag kunnen manipuleren. Ze kunnen perfect weten welke piloot of welk team ze kunnen bevoordelen. Daarom heb ik het altijd moeilijk met reglementswijzigingen tijdens het seizoen. Neem nu de TD die nu uitgevaardigd is omtrent het porpoising. Voor Mercedes is dat eigenlijk "boeken toe" hé. Heel symathiek trouwens van Verstappen dat hij het hier ook opneemt voor Mercedes en tegen die nieuwe TD is. Regels wijzigen tijdens het seizoen doe je gewoon niet. En zeker geen onverwachte situaties creëren.

Ik ben niet ‘plots’ fan geworden van F1, ik kijk F1 sinds de seizoensfinale van ‘97.

Die fans juichen omdat hun favoriet een plaats wint, denk ik. Ik denk dat de gemiddelde F1 fan niet te vergelijken is met de gemiddelde F1 fan hier.

Persoonlijk kijk ik om spektakel te zien.
De setting is belangrijk. Het racen ook, en dat mag zeker kunstmatig beïnvloed worden voor mij. Inderdaad, door verplichte banden/pitstops, DRS,… maar ook zaken die er vandaag nog niet zijn (fanboost, jokerlaps, of wat er dan ook nog kan uitgevonden worden). Van mij mag Monaco zeker blijven, het minder goede racen wordt ruimschoots goedgemaakt door de omgeving en setting.

Ik heb het alleen niet zo voor standvastigheid. Van mij mogen ze de boel echt regelmatig opschudden. Reverse grids. Maar dan niet elke race, 5 keer per jaar ofzo. 1 race vervangen door een hotlapevent. 1 race waar ze alledrie de compounds moeten gebruiken. 1 race waar DRS overal open mag op keuze van de piloot.

Bernie Ecclestone speelde al met het idee circuits nat te spuiten. Doe dat, maar enkel in twee trage bochten van het circuit en zonder dat piloten dat vooraf weten wanneer.

Allez, ik besef dat de die-hard fans zoals hier kunnen afhaken met bovenstaande, absoluut. Maar de fans die er zijn zouden NOOIT zeggen “meh, saaie race”.
:rofl:

Elke kijker kan voor slechts 2 euro stemmen welke rijder straks als laatste moet vertrekken. U heeft nog 30 min de tijd om te voten, haasten is dus de boodschap.

DOTD krijgt 3 extra punten.

De kijker beslist welke banden Red Bull zodadelijk tijdens de volgende pitstop moet opleggen. START VOTING NOW

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan