FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
en plus: ovals hebben "pack racing" nodig. dat heb je niet als er zo'n grote verschillen tussen de wagens zitten. daar heb je gelijke wagens voor nodig.
DRS vanaf de start :unsure:

on a serious note : ge hebt een punt. Maar bij indycar is dit ook wel veel minder als bij Nascar hoor. Indy500 heeft Penske ooit met Mercedes motoren gereden. Die lapten gewoon het hele veld op pace. Daarna mocht Mercedes niet meer meedoen ofzoiets. Staat een interessante reportage ergens op YouTube hierover

Kan wel zijn, maar ik wil er gewoon niet naar kijken :unsure:.
Te begrijpen.
Maar mogelijk komt dit voort uit : onbekend = onbemind

Ik kijk wel ieder jaar naar de Indy500. En dan skip ik meestal Monaco. Want daar valt na de Q nu ook niet meer gek veel te beleven meestal.
(die 2 vallen altijd op dezelfde dag)
Is wel enige die ik bekijk. Dus veel meer dan 1 moet er van mij ook niet op het programma staan.

Als we dan toch over geld vs een goeie race bezig zijn.
Waarom wordt Monaco der in gehouden? Ook toch enkel om het geld? Vind ik persoonlijk de saaiste race omdat er vrijwel niet ingehaald kan worden.
Als miami een leuke race is mogen ze die houden en Monaco er uit flikkeren ipv Spa imho.

Welk geld? Monaco betaalt niks. Da's enkel voor de glamour en de geschiedenis.
Maar idd, zou dus mogen verdwijnen. Heeft iemand die gemist in 2020?

Het draait om geld. Mocht pakweg Spa of Monza 2 keer zo lucratief zijn als een race in Miami of Vegas, dan zouden die circuits niet moeten vrezen om hun plaats op de kalender.

In Europa lopen de tribunes grotendeels vol met racefans die klagen over prijzen van tickets/eten/drank, terwijl men in Amerika mensen met pakken geld weet aan te spreken.

Puur als bedrijf gezien zou ik zeker weten wat gedaan, zeker nu Liberty Media eigenlijk de races volledig zelf wil organiseren.

Spijtig voor sommige traditionele circuits is het zeker. Maar ik ben voor veranderen/nieuwigheden en ik hou van show dus voor mij is het zeker een win op deze manier.
Geld komt van de TV rechten vooral zou ik vermoeden. Je moet al een ridicule omzet draaien op uw circuit om daar een deuk in te maken. Die gekke bedragen betaal je niet zomaar jaar na jaar. Dat kunnen die sjeiks omdat die geen reet geven om wat verlies te draaien, maar in Amerika is er uiteindelijk wél een bottom line die gehaald moet worden. Als we elke race Mickey Mouse toestanden hebben en het wordt begonnen en afgesloten met een parade terwijl we wat auto's hebben zien treinrijden op een artificiële straat zullen al veel mensen snel hun TV uitzetten.

En al bij al : die Sjeiks kopen de aanwezigheid maar er zit nog wel wat passie en eerbied voor de sport achter. De circuits kunnen vaak nog wel wat beter natuurlijk.

De tickets zijn trouwens al 20 jaar belachelijk qua prijs en dat begint nu redelijk elitair te worden op zich. Dat is niet super erg omdat de fysieke aanwezigheid bij de race niet zo bijzonder lucratief is als de bovengenoemde tv-rechten. Maar op een bepaald moment schrik je in het algemeen mogelijks de belangrijkste doelgroep af : de doelwitten van je sponsors.

Puur als bedrijf loont het niet echt om een klein publiek aan te spreken.

De F1 is nu al echt huge, gigantisch. Veel groter dan NASCAR. Dat is al van voor dat we fake marinas aan de baan begonnen te schroeven om een paar simpele zielen een glimlach op hun gezicht te geven. En men kijkt in zekere zin neer op die circussen omdat ze letterlijk in rondjes gaan 80% van de tijd. Maar F1 is het summum van racen. Het zijn veruit de beste piloten aan de top, het zijn quasi de snelste wagens op de planeet en het zijn grotendeels historische en uitdagende circuits. Het enige wat op gelijke voet kan staan qua aanzien in termen van vaardigheid zijn misschien de WRC en MotoGP. Dat is een product dat je echt niet te veel wilt verbasteren. De kern zet de tv aan om de beste piloten elkaar te zien bekampen.

Zie je al op Monaco de Walmart trophy uitgereikt worden? Bah, dat is echt niets voor de F1 momenteel. Ik zou het graag hebben dat ze de klasse hoog houden. En Monaco is op zich al gewoon een toppunt van decadentie voor de rijkste walvissen onder ons. Er wordt echter wel nog vooral genoten van stuurmanskunsten. De focus blijft het racen. Al mogen ze dat circuit inderdaad wat proberen aan te passen, al is daar niet veel ruimte voor helaas. Als het té erg wordt mogen ze daar wel vertrekken imo. Zeker aangezien de auto's elk jaar groter worden.

Maar bon, schiet daar in Miami wat vuurwerk af voor de kinderen ginderachter en laat wat geriatrische miljonairs op de boten in de plas dansen. Geen probleem. Maar behoud de focus op tv gewoon op het racen. Een goeie track is een goeie track. Dat gedoe in Las Vegas is op het eerste zicht onaantrekkelijk, maar we zullen zien.

Laatst bewerkt:
Geld komt van de TV rechten vooral zou ik vermoeden. Je moet al een ridicule omzet draaien op uw circuit om daar een deuk in te maken. Die gekke bedragen betaal je niet zomaar jaar na jaar. Dat kunnen die sjeiks omdat die geen reet geven om wat verlies te draaien, maar in Amerika is er uiteindelijk wél een bottom line die gehaald moet worden. Als we elke race Mickey Mouse toestanden hebben en het wordt begonnen en afgesloten met een parade terwijl we wat auto's hebben zien paraderen op een artificiële straat zullen al veel mensen snel hun TV uitzetten.

En al bij al : die Sjeiks kopen de aanwezigheid maar er zit nog wel wat passie en eerbied voor de sport achter. De circuits kunnen vaak nog wel wat beter natuurlijk.

De tickets zijn trouwens al 20 jaar belachelijk qua prijs en dat begint nu redelijk elitair te worden op zich. Dat is niet super erg op zich omdat de fysieke aanwezigheid bij de race niet zo bijzonder lucratief is als de bovengenoemde tv-rechten. Maar op een bepaald moment schrik je in het algemeen mogelijks de belangrijkste doelgroep af : de doelwitten van je sponsors.
hmm, de circuits betalen hun eigen bijdrage aan FOM, om races te hosten. Voor Monaco is dat niks, Abu Dhabi etc betallen effectief wel een pak meer als pakweg Spa of Silverstone.

Voor de circuits zijn die ticket-prijzen wél belangrijk om die bijdrage terug te verdienen.

@Marsu je gaat voorbij aan het feit dat startgeld betalen en proberen winst te draaien een ding uit het verleden zal worden. Een race zoals in Las Vegas is een race die gewoon zelf door Liberty Media georganiseerd wordt, ze regelen zelf de ticketverkoop, merchandising, afterparty’s,… en hebben geen organisator meer nodig. Dat is nu nog een ‘pilot’ maar dat is waar ze naartoe willen.

@Marsu je gaat voorbij aan het feit dat startgeld betalen en proberen winst te draaien een ding uit het verleden zal worden. Een race zoals in Las Vegas is een race die gewoon zelf door Liberty Media georganiseerd wordt, ze regelen zelf de ticketverkoop, merchandising, afterparty’s,… en hebben geen organisator meer nodig. Dat is nu nog een ‘pilot’ maar dat is waar ze naartoe willen.
Ja, maar dat valt allemaal in het niets in vergelijking met de TV-rechten. Al de interesse daar voor verzwakt is hun product meteen een stuk minder winstgevend. De ticketverkoop is voor de circuits in principe, tenzij ze dat ook afkopen. Maar zelfs dat zal net de kosten van het hele circus ter plaatse dekken.

Kijk naar het WK voetbal. Er is niets groter dan dat en de organisatie wordt soms afgekocht achter de schermen, maar uiteindelijk zijn de tv-rechten en sponsorinkomsten key. Alle commerce ter plaatse is haast een slag in het water waarschijnlijk. Alleen interessant voor de delegatie bobo's die er ter plekke is.

hmm, de circuits betalen hun eigen bijdrage aan FOM, om races te hosten. Voor Monaco is dat niks, Abu Dhabi etc betallen effectief wel een pak meer als pakweg Spa of Silverstone.

Voor de circuits zijn die ticket-prijzen wél belangrijk om die bijdrage terug te verdienen.
Voor de circuits zelf wel ja. Maar gezien de beperkte plaatsen en de énorme populariteit is de stijging in prijs daarvan niet zo belangrijk in dit kader omdat de mensen die je daar uitsluit relatief beperkt zijn. De circuits blijven hun tickets vlot verkopen regardless. Het zou spijtig zijn, maar je hebt wel nog een redelijk puur product op tv tegelijk. Ik doel vooral daar op.

Ikzelf ben al 10 jaar ofzo niet meer naar live F1 gaan kijken. Ik had ook telkens regen en de coverage op tv/apps is gewoon zó goed dat ik niet meer afzak naar daar. Al is het maar om de files te vermijden. :unsure:

Voor de circuits zelf wel ja. Maar gezien de beperkte plaatsen en de énorme populariteit is de stijging in prijs daarvan niet zo belangrijk in dit kader omdat de mensen die je daar uitsluit relatief beperkt zijn. De circuits blijven hun tickets vlot verkopen regardless. Het zou spijtig zijn, maar je hebt wel nog een redelijk puur product op tv tegelijk. Ik doel vooral daar op.

hangt er toch enorm van af ze. Spa bvb heeft nu succesjaren, omwille van Verstappen, die heel veel Nederlanders naar het circuit lokt.
Vóór Verstappen was dat toch altijd een enorm verlieslatende race, die ze slechts deels konden compenseren met races als WEC en de 24hrs.
om maar te zeggen: "de circuits blijven hun tickets vlot verkopen": dat is toch geen garantie op lange termijn.

op dit moment zijn de toeschouweraantallen idd wel overal vrij goed, denk ik. maar ik vraag ij bvb al af wat er op pakweg 5 jaar zou gebeuren als DTS zou stoppen?

hangt er toch enorm van af ze. Spa bvb heeft nu succesjaren, omwille van Verstappen, die heel veel Nederlanders naar het circuit lokt.
Vóór Verstappen was dat toch altijd een enorm verlieslatende race, die ze slechts deels konden compenseren met races als WEC en de 24hrs.
om maar te zeggen: "de circuits blijven hun tickets vlot verkopen": dat is toch geen garantie op lange termijn.

op dit moment zijn de toeschouweraantallen idd wel overal vrij goed, denk ik. maar ik vraag ij bvb al af wat er op pakweg 5 jaar zou gebeuren als DTS zou stoppen?
Plannen voor de jachthaven in Eau Rouge worden dan geschrapt!

Dat is dan uw keuze en mening. Maar die is niet meer (of minder) waard dan die van een ander. Maar, in dit geval misschien wel minder dan die van een VIP die $5k neertelt voor een arrangementje. Mocht IK een F1-race of ander hypothetisch evenement organiseren, waarom zou ik dan rekening houden met jouw mening als er genoeg mensen zijn die graag meebetalen voor alle show en randactiviteiten?

Jij mag dat zeker allemaal ‘ziekelijk’ vinden, die sprints, maar je mening is ook maar een mening en zeker geen waarheid.
Een oval zie ik op termijn trouwens zeker gebeuren of op zijn minst ter sprake komen als de fanbase blijft verAmerikaniseren, en da’s opnieuw hetzelfde: vraag en aanbod. Het zal Liberty Media niet echt interesseren dat er op dit forum (en elders) wat misnoegde fans zijn terwijl er 300.000 Joe Sixpacks evenveel betalen voor hun parking aan de oval dan wij hier aan de race zelf.
Dan zijt gij wel heel elitair ingesteld. Ik zal even de bubbel door prikken: niet alle 300000 aanwezigen op een GP zijn VIP's he want dat lijkt wel een overtuiging van u dat iedereen een VIP is. Dat is een kleine minderheid van misschien 10000-20000 VIP's, afhankelijk van wat je daaronder wil verstaan. En het grote deel daarvan zal er dan nog zelfs niet voor betalen maar er komen via sponsoren. De rest is gewoon "voetvolk".

Dan zijt gij wel heel elitair ingesteld. Ik zal even de bubbel door prikken: niet alle 300000 aanwezigen op een GP zijn VIP's he want dat lijkt wel een overtuiging van u dat iedereen een VIP is. Dat is een kleine minderheid van misschien 10000-20000 VIP's, afhankelijk van wat je daaronder wil verstaan. En het grote deel daarvan zal er dan nog zelfs niet voor betalen maar er komen via sponsoren. De rest is gewoon "voetvolk".
dat is het gevoel dat ik heb bij Timothy ook.
Wij, die vooral voor de sport kijken, zijn maar plebs tov de grote man die vooral veel genot gaat hebben van de on-site en de VIP experience.

hij zit dan wel te roepen dat "uw mening niet meer of minder waard is dan die van een ander", maar als de liefhebbers zeggen dat ze een sport liever volgen voor de sport, dan voor de kunstmatig aangelegde jachthaven, is dat toch blijkbaar een mening die moet aangevochten worden.

Ze zouden volgend seizoen enkele weekends willen experimenteren met verplichte compounds tijden de kwalificaties. Hards tijdens Q1, mediums tijdens Q2 en de softs voor Q3.

dat is het gevoel dat ik heb bij Timothy ook.
Wij, die vooral voor de sport kijken, zijn maar plebs tov de grote man die vooral veel genot gaat hebben van de on-site en de VIP experience.

hij zit dan wel te roepen dat "uw mening niet meer of minder waard is dan die van een ander", maar als de liefhebbers zeggen dat ze een sport liever volgen voor de sport, dan voor de kunstmatig aangelegde jachthaven, is dat toch blijkbaar een mening die moet aangevochten worden.
Ge verstaat me dan toch deels verkeerd.
Er is uiteraard niks mis mee dat de sport voor jou zelf prioritair is. Ik wil die mening niet aanvechten, dat kan eigenlijk ook niet want het is een mening en je hebt daar ten alle tijde recht op.

Wat je trouwens schrijft over ‘plebs’: ik ben ook ‘maar’ plebs hoor. Als ze €10k voor een arrangement in Vegas vragen is het voor mij ook over en out. Maar ik kan WEL begrijpen waarom ze dat zouden doen gesteld dat ze zouden kunnen (en dat weet ik niet, er zal vermoedelijk wel marktonderzoek gebeurd zijn).

Hence (en dat is dan mijn mening) mijn fan zijn van het kapitalisme: als je in Vegas uw pinten aan $14 verkocht krijgt, dan is er geen enkele reden om ze aan $3 te verkopen. En ik ben wel voorstander van die theorie. Je kan er als ondernemer/bedrijf nog IMMENS veel geld verdienen. En daarom snap ik dat Liberty Media de focus naar de USA verlegt.

En net zoals jij je mening mag hebben, mag ik de mijne ook hebben (en ja: ik hou van show, hoe debieler en zotter hoe beter. Van mij mogen ze een kwartier na de start op Cape Canaveral een raket afschieten en die laten landen op een platform dat zweeft boven het rechte stuk waar de auto’s met 340 km/h passeren, terwijl er straaljagers meevliegen met de auto’s naast het rechte stuk en er vuurwerk afgeschoten wordt. Als het helemaal goed gaat moet Verstappen dan opgeven met een klapband door een stukje raket ofzo. Dat laatste was een grapje!)

Laatst bewerkt:
Hence (en dat is dan mijn mening) mijn fan zijn van het kapitalisme: als je in Vegas uw pinten aan $14 verkocht krijgt, dan is er geen enkele reden om ze aan $3 te verkopen. En ik ben wel voorstander van die theorie. Je kan er als ondernemer/bedrijf nog IMMENS veel geld verdienen. En daarom snap ik dat Liberty Media de focus naar de USA verlegt.

Hoe kan je van zo'n praktijken nu 'fan' zijn? Da's letterlijk 1 van de problemen die onze samenleving compleet scheef trekken. De bron van heel wat miserie. Misbruik van 't kapitalistisch systeem. Ff Compleet off topic hier, maar ik helemaal geen begrip voor zo'n mening.

Hoe kan je van zo'n praktijken nu 'fan' zijn? Da's letterlijk 1 van de problemen die onze samenleving compleet scheef trekken. De bron van heel wat miserie. Misbruik van 't kapitalistisch systeem. Ff Compleet off topic hier, maar ik helemaal geen begrip voor zo'n mening.
Dat hoeft niet. Jouw goed recht.
Ik ben het dus wel. En gelukkig heb ik dat recht, ook al vind jij van niet. Met begrip koop ik niks, met keiharde ijskoude euro’s wel :)

Ik heb aan de andere kant geen probleem om ieder z’n mening te geven.

Ik moet nu ook wel zeggen dat ik het helemaal geen interessante wending vind. Hoe meer de sport van die trekken gaat krijgen, hoe meer het van zijn "prestige" status zal verliezen. En ik denk dat zoiets ook zijn effect, zeker hier in Europa, zal hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan