Het draait om geld. Mocht pakweg Spa of Monza 2 keer zo lucratief zijn als een race in Miami of Vegas, dan zouden die circuits niet moeten vrezen om hun plaats op de kalender.
In Europa lopen de tribunes grotendeels vol met racefans die klagen over prijzen van tickets/eten/drank, terwijl men in Amerika mensen met pakken geld weet aan te spreken.
Puur als bedrijf gezien zou ik zeker weten wat gedaan, zeker nu Liberty Media eigenlijk de races volledig zelf wil organiseren.
Spijtig voor sommige traditionele circuits is het zeker. Maar ik ben voor veranderen/nieuwigheden en ik hou van show dus voor mij is het zeker een win op deze manier.
Geld komt van de TV rechten vooral zou ik vermoeden. Je moet al een ridicule omzet draaien op uw circuit om daar een deuk in te maken. Die gekke bedragen betaal je niet zomaar jaar na jaar. Dat kunnen die sjeiks omdat die geen reet geven om wat verlies te draaien, maar in Amerika is er uiteindelijk wél een bottom line die gehaald moet worden. Als we elke race Mickey Mouse toestanden hebben en het wordt begonnen en afgesloten met een parade terwijl we wat auto's hebben zien treinrijden op een artificiële straat zullen al veel mensen snel hun TV uitzetten.
En al bij al : die Sjeiks kopen de aanwezigheid maar er zit nog wel wat passie en eerbied voor de sport achter. De circuits kunnen vaak nog wel wat beter natuurlijk.
De tickets zijn trouwens al 20 jaar belachelijk qua prijs en dat begint nu redelijk elitair te worden op zich. Dat is niet
super erg omdat de fysieke aanwezigheid bij de race niet zo bijzonder lucratief is als de bovengenoemde tv-rechten. Maar op een bepaald moment schrik je in het algemeen mogelijks de belangrijkste doelgroep af : de doelwitten van je sponsors.
Puur als bedrijf loont het niet echt om een klein publiek aan te spreken.
De F1 is nu al echt huge, gigantisch. Veel groter dan NASCAR. Dat is al van voor dat we fake marinas aan de baan begonnen te schroeven om een paar simpele zielen een glimlach op hun gezicht te geven. En men kijkt in zekere zin neer op die circussen omdat ze letterlijk in rondjes gaan 80% van de tijd. Maar F1 is het summum van racen. Het zijn veruit de beste piloten aan de top, het zijn quasi de snelste wagens op de planeet en het zijn grotendeels historische en uitdagende circuits. Het enige wat op gelijke voet kan staan qua aanzien in termen van vaardigheid zijn misschien de WRC en MotoGP. Dat is een product dat je echt niet te veel wilt verbasteren. De kern zet de tv aan om de beste piloten elkaar te zien bekampen.
Zie je al op Monaco de Walmart trophy uitgereikt worden? Bah, dat is echt niets voor de F1 momenteel. Ik zou het graag hebben dat ze de klasse hoog houden. En Monaco is op zich al gewoon een toppunt van decadentie voor de rijkste walvissen onder ons. Er wordt echter wel nog vooral genoten van stuurmanskunsten. De focus blijft het racen. Al mogen ze dat circuit inderdaad wat proberen aan te passen, al is daar niet veel ruimte voor helaas. Als het té erg wordt mogen ze daar wel vertrekken imo. Zeker aangezien de auto's elk jaar groter worden.
Maar bon, schiet daar in Miami wat vuurwerk af voor de kinderen ginderachter en laat wat geriatrische miljonairs op de boten in de plas dansen. Geen probleem. Maar behoud de focus op tv gewoon op het racen. Een goeie track is een goeie track. Dat gedoe in Las Vegas is op het eerste zicht onaantrekkelijk, maar we zullen zien.