Fantasy Boeken

In mijn tienerjaren las ik veel fantasy (Tolkien en Raymond E. Feist voornamelijk (en Harry Potter als je dat kan meetellen), maar ik ben ook bekend met reeksen zoals Dune), maar daarna kreeg ik er een beetje een hekel aan. Te uitgebreide verhalen, te veel personages, te traag en te ingewikkelde systemen/werelden soms.
Ik krijg nu echter toch af en toe zin om een keer wild te doen en een fantasy reeks te lezen om eens een grote afwisseling qua genre te hebben. Momenteel lees ik voornamelijk contemporary en het liefst nog lekker emotioneel met een beetje romantiek, dus ik wil wel eens ontsnappen naar een andere wereld :biglaugh:.

Brandon Sanderson lijkt een logische auteur om eens iets van te lezen. Zowel de Mistborn trilogy als de eerste boeken van Stormlight Archive zijn goedkoop te vinden in een Engelstalige box. Het is ook al weer enkele jaren geleden dat ik in het Engels las, maar dat zal wel lukken na een beetje aanpassing in het begin. Misschien is Tress of the Emerald Sea ook wel een goede standalone is om eens kennis te maken met Sanderson?
Ik zag echter dat de The Liveship Traders van Robin Hobb ook wel goede reviews krijgt. Dat is ook één van die auteurs die ik wel ken omwille van de vele reeksen, maar waar ik nooit iets van gelezen heb.
De Broken Empire trilogie van Mark Lawrence kwam ik hier ook tegen en lijkt wat meer toegankelijk te zijn, maar heeft toch wat minder positieve reviews.
The Priory of the Orange Tree heb ik al een hele tijd in mijn boekenkast staan, maar ik vrees dat dit een boek is dat me gaat teleurstellen omwille van de hype erover :crazy:. Ik ben ook wel bekend met de iets meer YA gerichte fantasy auteurs zoals Sarah J Maas, Leigh Bardugo en Holly Black, maar daar wil ik nu liever van wegblijven.

Ik ben momenteel dus even vast aan het lopen in welke reeks ik zou moeten starten, dus ik roep graag jullie hulp in :smile:.
Tips dus voor de ideale reeks om eens opnieuw in een fantasy wereld te duiken? Extra punten indien er ook een mannelijk hoofdpersonage is.

Laatst bewerkt:
@C11 Fonda Lee met haar Jade-trilogie is ook een heel leuke om mee te starten. Geen hardcore Fantasy, voornamelijk in een soortgelijke wereld als de onze, soort van Aziatische Godfather. Veel actie, spanning, humor, karaktergroei, emotie, etc. Een van de beste trilogieeen van de laatste 5-10 jaar.

Mike Shackle met zijn The Last War trilogie is ook heel toegankelijk. Geen ingewikkelde systemen, geen miljarden personages, geen moment traag verhaal, etc. Wederom veel actie en spanning, met geloofwaardige personages.

2 series van de laatste 5 jaar die ik als doorwinterde Fantasy-lezer helemaal fantastisch vond en die zeker voor nieuwelingen in het genre niet afschrikwekkend zijn.

Extra punten indien er ook een mannelijk hoofdpersonage is.

Mag ik vragen waarom dit voor jou extra punten is? De meerderheid van fantasy heeft nog steeds een mannelijke protagonist. Dus dit lijkt mij niet speciaal? Ik ben gewoon dat mensen die deze uitspraken gebruiken als ze iets zoeken boeken dat niet de norm is.
Ik ben ook wel bekend met de iets meer YA gerichte fantasy auteurs zoals Sarah J Maas, Leigh Bardugo

Deze twee auteurs die op noemt schrijven voor beide publieken :)
A Court of Thrones and Roses en volgende is niet YA. Leigh Bardugo heeft ook een boek/boeken die niet YA zijn.

Het probleem is dat veel boeken van vrouwelijke schrijvers (zeker als er ook nog een een vrouwelijke protagonist is) als YA wordt bestempeld terwijl dit niet zo is.

Ik kan je The Faithful and The Fallen van John Gwynne wel aanbevelen. Het is een reeks van vier boeken, de eerste heet Malice. Een beetje een traditionele fantasy setting en het verhaal is een echte hero's journey maar het lees gemakkelijk weg. Het plot is niet super complex, maar het wel goed genoeg om vier boeken te verantwoorden. Er zijn redelijk wat personages, maar niet zoveel als in A Song of Ice and Fire.
Ik vond het echt leuke boeken 😊

Deze twee auteurs die op noemt schrijven voor beide publieken :)
A Court of Thrones and Roses en volgende is niet YA. Leigh Bardugo heeft ook een boek/boeken die niet YA zijn.

Het probleem is dat veel boeken van vrouwelijke schrijvers (zeker als er ook nog een een vrouwelijke protagonist is) als YA wordt bestempeld terwijl dit niet zo is.

Daarom dat ik het wou benoemen als YA gerichte fantasy, ik vond er geen betere beschrijving voor.
Ik kan volgen dat ACOTAR misschien niet echt YA is, maar verder dan new adult zou ik niet willen gaan. Het gebrek aan uitdieping van de karakters, verhaallijnen of de wereld/magie en de manier van schrijven plaats dit voor mij in de YA hoek, enkel de expliciete seksscènes (ik herinner me de schuddende bergen bij de orgasmes nog :biglaugh:) tillen dit naar een +18 plaatsje.
Ik ben misschien wat pessimistisch omdat ik een zeer grondige hekel had aan het tweede boek, maar ik wou duidelijk maken dat dit soort boeken voor mij niet in hetzelfde rijtje als een Tolkien/Feist (en voor zover ik weet Sanderson bv) staan en dat ik daar ook echt niet naar op zoek ben momenteel.

Misschien gebruik ik de termen young en new adult ook wel verkeerd hoor. Ik blijf het ook altijd wat vage en overlappende categorieën vinden en niet alle boeken laten zich makkelijk in hokjes plaatsen. Het is vaak ook gewoon wat marketing, denk ik.

Mag ik vragen waarom dit voor jou extra punten is? De meerderheid van fantasy heeft nog steeds een mannelijke protagonist. Dus dit lijkt mij niet speciaal? Ik ben gewoon dat mensen die deze uitspraken gebruiken als ze iets zoeken boeken dat niet de norm is.

Dat is gewoon een autisme dingetje van me :crazy:. Het inleven in vrouwelijke personages is énorm moeilijk voor me.
Als ik mezelf in een trilogie van 1500 pagina's wil gooien, wil ik wel liefst iemand waar ik toch een beetje een connectie mee kan hebben.

Ik ben momenteel dus even vast aan het lopen in welke reeks ik zou moeten starten, dus ik roep graag jullie hulp in :smile:.
Tips dus voor de ideale reeks om eens opnieuw in een fantasy wereld te duiken? Extra punten indien er ook een mannelijk hoofdpersonage is.

De dwergen van Markus Heitz :p.

Al vond ik de grijze jager vroeger ook nog wel goed.

Drenai saga van David Gemmel

Laatst bewerkt:
Het gebrek aan uitdieping van de karakters, verhaallijnen of de wereld/magie en de manier van schrijven plaats dit voor mij in de YA hoek, enkel de expliciete seksscènes (ik herinner me de schuddende bergen bij de orgasmes nog :biglaugh:) tillen dit naar een +18 plaatsje.

Sorry hoor maar dat is kort door de bocht. Geen diepgang wilt niet zeggen dat het YA is. Ik lees zelf bijna geen YA meer maar ik wordt er altijd wat kwaad van als mensen boeken zonder de diepgang die ze graag hebben ls YA klasseren alsof dat het een minderwaardig doelpubliek is.
Er zijn heel veel YA boeken die meer diepgang hebben dan verschillende boeken geschreven voor volwassenen. The Northern Lights trilogy is er eentje van. The Book Thief een andere. The Hobbit is eigenlijk ook YA, al bestond die categorie toen het boek geschreven werd nog niet.

Het verschil tussen YA en Adult ligt aan het doelpubliek en de thema's en uitwerking worden daarom (vaak, niet altijd) aangepast. Alsook de schrijfstijl.

Nog een keer: als boeken niet op het niveau zijn dat jij graag leest, wil dit niet zeggen dat ze YA zijn. Ze zijn dan gewoon slecht/niet jouw ding.

Sorry hoor maar dat is kort door de bocht. Geen diepgang wilt niet zeggen dat het YA is. Ik lees zelf bijna geen YA meer maar ik wordt er altijd wat kwaad van als mensen boeken zonder de diepgang die ze graag hebben ls YA klasseren alsof dat het een minderwaardig doelpubliek is.
Er zijn heel veel YA boeken die meer diepgang hebben dan verschillende boeken geschreven voor volwassenen. The Northern Lights trilogy is er eentje van. The Book Thief een andere. The Hobbit is eigenlijk ook YA, al bestond die categorie toen het boek geschreven werd nog niet.

Het verschil tussen YA en Adult ligt aan het doelpubliek en de thema's en uitwerking worden daarom (vaak, niet altijd) aangepast. Alsook de schrijfstijl.

Nog een keer: als boeken niet op het niveau zijn dat jij graag leest, wil dit niet zeggen dat ze YA zijn. Ze zijn dan gewoon slecht/niet jouw ding.

Ik denk dat ik me verkeerd uitdruk. Ik wil helemaal YA niet als minderwaardig klasseren. Ik lees zelf maar al te vaak boeken die hieronder zouden vallen en ik ben het met je eens dat het niet enkel met diepgang te maken heeft.

Maar als ik ACOTAR naast andere fantasy boeken zet die ik vroeger gelezen heb, sluit deze veel dichter aan bij een YA manier van benaderen. De heel vlotte schrijfstijl, de karakters zonder complexe ontwikkeling, de wereldopbouw, het raadsel van boek 1, ... Dat zijn allemaal elementen die ik herken uit andere YA boeken. En daarmee wil ik geen afbreuk doen aan het boek zelf. Het eerste boek vond ik zelf ook oprecht goed.

Als het gaat over doelpubliek is ACOTAR toch echt wel op een eerder jongvolwassen publiek gericht. Ik heb trouwens Sarah J Maas zelf in een interview op Goodreads gewoon zien zeggen dat het YA is.

Maar zoals ik in de vorige post al zei laten niet alle boeken zich makkelijk in hokjes plaatsen. Je lijkt echter te denken dat ik ACOTAR voor minderwaardige lezers zou vinden omdat ik het niet complex genoeg vind en als YA beschouw. En dat is gewoon niet zo :wink:.

Laatst bewerkt:
Expliciete seks is normaal geen YA hoor... YA zijn normaal boeken gericht aan 12-18 jarige. Ik denk niet dat veel ouders van jonge tieners er happig op zijn dat hun kinderen zulke boeken lezen.
Natuurlijk worden ook veel boeken verkeerd in de markt geplaats mede dankzij sociale media.

Ik ben eigenlijk zoiezo niet zo'n grote fan van boeken in categorieën te verdelen (genres, subgenres, leeftijdscategoriëen). Misschien komt dit ook omdat ik bijna alles lees dat er een beetje boeiend uit lijkt te zien 😅. Helaas raak je er gewoon niet onderuit. Heel veel mensen hebben graag hun kotjes. En die kotjes worden, naar mijn gevoel, ervaring en de discussie die er al over heb gehoord/gelezen, soms verkeerd gebruikt én zelfs gebruikt om werken als minderwaardig te bestempelen.

Ik heb bij de meeste fantasy schrijvers het gevoel dat ze gericht hun best doen om een hoop overdreven geweld en seks in hun verhalen te steken omdat anders iedereen zou denken dat het kinderboeken zijn :unsure:

Brandon Sanderson lijkt een logische auteur om eens iets van te lezen. Zowel de Mistborn trilogy als de eerste boeken van Stormlight Archive zijn goedkoop te vinden in een Engelstalige box. Het is ook al weer enkele jaren geleden dat ik in het Engels las, maar dat zal wel lukken na een beetje aanpassing in het begin. Misschien is Tress of the Emerald Sea ook wel een goede standalone is om eens kennis te maken met Sanderson?
Nog niet gelezen, heb hem wel staan. Maar ik zou beginnen met Mistborn.
Ik zag echter dat de The Liveship Traders van Robin Hobb ook wel goede reviews krijgt. Dat is ook één van die auteurs die ik wel ken omwille van de vele reeksen, maar waar ik nooit iets van gelezen heb.
Qua uitbouwen van karakters is Hobb schitterend. Voor mij is zij echt een van de Groten van de fantasy. Liveship is heel leuk, maar best beginnen met de Farseer trilogie.

Ik heb bij de meeste fantasy schrijvers het gevoel dat ze gericht hun best doen om een hoop overdreven geweld en seks in hun verhalen te steken omdat anders iedereen zou denken dat het kinderboeken zijn :unsure:
Ik heb minder verschillende auteurs gelezen als sommige anderen hier, maar ik kan eigenlijk buiten ASOIAF niet meteen boeken/reeksen benoemen die daaraan beantwoorden. Zeker qua seks zijn de meeste fantasyboeken die ik al gelezen heb net heel zedig.

Tress of the emerald sea is een heel leuk boek, maar is eerder een atypisch sanderson (geschreven met een andere "stem") dus weet niet of ik hem zou aanraden om mee te beginnen.

Ik zou dan eerder Mistborn of Warbreaker (indien je een standalone wilt ipv een trilogie) aanraden van Sanderson.

Robin Hobb, of tenminste haar farseer trilogie, vond ik dan weer zeer teleurstellend.

Pratchett is ook top, al is het niet classic fantasy en je best de boeken in het Engels leest. Beginnen met een boek als Small Gods is waarschijnlijk de beste intro.

Children of Hurin als je een Tolkien verhaal wilt dat niet LOTR of the hobbit is.

Lies of Locke Lamora, Gentleman bastards serie van Scott Lynch is zeker ook een aanrader. Een vleugje Oceans 11 in een fantasy wereld.

Momenteel 20% korting bij bol op verschillende boxsets, waaronder Mistborn, Stormlight Archive, Skyward en Game of Thrones.
Misschien wel interessant voor sommigen hier.

Bij deze heb ik alvast besloten om met deze actie met Mistborn te starten :smile:.

Ik ben net klaar met De Mistborn Trilogy in het Nederlands.

Wow! Ik ben geen grote lezer en mijn vorige fantasy beperkte zich tot Harry Pötter, maar ik kan alleen maar positieve dingen zeggen over deze drie boeken.

100% een aanrader, niet twijfelen.

Stormlight Archive vond ik vermoeiender om te lezen door de manier waarop het boek van personage's wisselt. Mistborn is eenvoudiger.

Oeps, blijkbaar ben ik vergeten om hier even langs te komen nadat ik Mistborn trilogie uit had !

Het is alweer een aantal weken geleden dus de exacte details ontgaan me wel, maar ik vond het 3e boek beter dan het 2e (het eerste blijft mijn fav van de drie) en echt wel een volwaardig en satisfying einde voor deze reeks. Vooral de verhaallijnen van Spook en Sazed van ik in dit boek heel leuk om te lezen. (Hoewel het einde van Sazed's verhhaallijn misschien net ietsjes te 'clean' eindige? Ik kan er de vinger niet opleggen, maar da's het gevoel dat ik daarbij kreeg)

De evolutie van Sazed over de 3 boeken heen zou trouwens geïnspireerd zijn geweest door Sanderson's eigen worsteling met zijn Mormoonse geloof? Dat geeft me wel een beetje inzicht denk ik waarom hij precies een beetje atypische overtuigingen heeft voor een Mormoon (inclusie van LGBT personages in andere boeken bv)

Over Sanderson gesproken, even nog terugkomen op dat artikel dat hier op de vorige pagina gepost werd: ik raad aan om eens te kijken naar de andere artikels van die schrijver (bv: 'Nobody knows how to watch television anymore') en te zien wat voor een pretentieuze lul die schrijver is en dan is het eigenlijk niet verbazend waarom dat hitpiece artikel is zoals het is :tongue:

Ik heb ondertussen terug tijd om eens in een nieuw boek te duiken en ik heb op aanraden van @Général Zantas de Green Bone trilogie besteld. (als ze slecht zijn kom ik al uw comments hier disliken)

Laatst bewerkt:
The age of madness triologie uitgelezen; prachtige serie :love2:

Nu aftellen tot de volgende boeken en de verfilming van Beter Served Cold.
Benieuwd welke eerst uitkomt.

Pfff na Mistborn helemaal te hebben gelezen ben ik in een gat gevallen. Ik heb het altijd moeilijk om mezelf dan op te laden omdat ik gewend ben geraakt aan de wereld en zijn mensen.

Ik vergelijk altijd en vind het moeilijk om me helemaal in een nieuwe wereld te spijten. Sanderson zijn schrijfstijl leest gewoon ook heel aangenaam (ook al lees ik enkel in NL)

Pfff na Mistborn helemaal te hebben gelezen ben ik in een gat gevallen. Ik heb het altijd moeilijk om mezelf dan op te laden omdat ik gewend ben geraakt aan de wereld en zijn mensen.

Ik vergelijk altijd en vind het moeilijk om me helemaal in een nieuwe wereld te spijten. Sanderson zijn schrijfstijl leest gewoon ook heel aangenaam (ook al lees ik enkel in NL)
Gewoon verder gaan met Sanderson dan! :D Alhoewel ik zie dat er blijkbaar nog niet zo veel nederlandstalige vertalingen zijn van zijn boeken...
Ik ben ook iemand die moeilijk switcht tussen schrijvers.

Ja, dat is gewoon normaal hoor bij de betere Fantasy-reeksen.
Bij Sanderson, Jordan, Erikson, Hobb heb ik dat ook heel vaak. Nu heb ik bv net Anthony Ryan gelezen en gezien dat (zeker de latere boeken) meer pulp is, heb ik er geen enkele moeite mee om gelijk aan een ander boek te beginnen.

Terug
Bovenaan