Nu heb ik bv net Anthony Ryan gelezen en gezien dat (zeker de latere boeken) meer pulp is, heb ik er geen enkele moeite mee om gelijk aan een ander boek te beginnen.

Ik ben er nog altijd niet over hoe groot (in een negatieve zin) het kwaliteitsverschil was tussen Vaelin Al Sorne (HOE GOED WAS DAT) en de rest van de reeks. Hoe valt zo bvb een Draconis Memoria? De boeken intrigeren me wel, maar na die ervaring weet ik het niet zo.
 
Ik ben er nog altijd niet over hoe groot (in een negatieve zin) het kwaliteitsverschil was tussen Vaelin Al Sorne (HOE GOED WAS DAT) en de rest van de reeks. Hoe valt zo bvb een Draconis Memoria? De boeken intrigeren me wel, maar na die ervaring weet ik het niet zo.

Ik heb enkel de 5 boeken over Vaelin al Sorna gelezen, dus kan me niet uitspreken over de Draconis Memoria-reeks of die nieuwe met Pariah/Martyr (al spreken die titels en covers mij geweldig aan, ik wil toch wachten tot de serie af is).

Blood Song, het eerste boek, was inderdaad geweldig. Maar dat was vooral omwille van de coming-of-age setting m.i. De rest van de boeken in de serie is vrijwel hetzelfde geschreven, alleen met andere personages. Eigenlijk kan je Vaelin uit boek 1 vergeleken met de rest van de boeken ook als een ander personage beschouwen. De trauma's en stress waardoor die heen gaat in het boek, zeker naar het einde toe, zijn karakterveranderend en persoonlijk vind ik het dan ook niet abnormaal dat de oudere Vaelin helemaal anders leest.
 
Hoe valt zo bvb een Draconis Memoria? De boeken intrigeren me wel, maar na die ervaring weet ik het niet zo.

Ik ben het eerste boek in deze serie 3 keer begonnen maar ik raakte echt niet verder dan 100 a 200 pagina's ofzo. Ik denk dat deze schrijver gewoon mijn ding niet is, want het verhaal boeiende mij echt wel. Zonde, want draken zijn een van mijn favoriete elementen in fantasy.
 
Ben nu begonnen aan 'The Reckoners' van Sanderson. Had snel iets nieuw nodig en was het enige wat ik meteen in het NL kon lezen.

Iemand ervaring met deze serie? Begin doet me beetje aan The Boys denken.

Edit: Ik ben ook heel grote fan van LOTR (de films), ik heb nog nooit geprobeerd de boeken te lezen maar misschien is het nu wel eens het moment. Spijtig genoeg ben ik wel een vrij luie lezer, dus als het te ingewikkeld is verlies ik vaak mijn aandacht ... Misschien is LOTR dan geen aanrader :). Ik vind de korte filmpjes van Nerd of The Ring soms al heel verwarrend om alles te kunnen plaatsen :p

Edit2: Kennen jullie dat archief van die mevrouw? (Edit) Niet normaal hoeveel boeken daar op terug te vinden zijn, raar dat zoiets illegaal blijft bestaan?
 
Laatst bewerkt:
Dat archief kan (voorlopig) blijven bestaan omdat het, naar eigen zeggen, geen illegale content aanbiedt maar enkel publiekelijk beschikbare data indexeert, je zou alles op hun website ook gewoon via google kunnen terugvinden mits je de juiste zoektermen gebruikt.

Maar bon, voor zover ik de regels van het forum begrijp, zijn we al op het randje van het toelaatbare bezig door dit te bespreken. Ik zou adviseren om de naam wat te camoufleren zodat je geen warn krijgt voor het delen van warez websites.
 
Dat archief kan (voorlopig) blijven bestaan omdat het, naar eigen zeggen, geen illegale content aanbiedt maar enkel publiekelijk beschikbare data indexeert, je zou alles op hun website ook gewoon via google kunnen terugvinden mits je de juiste zoektermen gebruikt.

Maar bon, voor zover ik de regels van het forum begrijp, zijn we al op het randje van het toelaatbare bezig door dit te bespreken. Ik zou adviseren om de naam wat te camoufleren zodat je geen warn krijgt voor het delen van warez websites.
Als het geen illegale content aanbiedt, is het toch geen warez ?
 
Dat archief kan (voorlopig) blijven bestaan omdat het, naar eigen zeggen, geen illegale content aanbiedt maar enkel publiekelijk beschikbare data indexeert, je zou alles op hun website ook gewoon via google kunnen terugvinden mits je de juiste zoektermen gebruikt.

Maar bon, voor zover ik de regels van het forum begrijp, zijn we al op het randje van het toelaatbare bezig door dit te bespreken. Ik zou adviseren om de naam wat te camoufleren zodat je geen warn krijgt voor het delen van warez websites.
Thx heb het aangepast!
 
Gisterenavond een poging gedaan om aan 'The Farseer' te beginnen.
Ik vond het enorm lastig om te lezen, de manier van schrijven voelde voor mij echt niet vlot aan.
Ik heb die ook 2 keer moeten beginnen indertijd.
En ik herinner me nog dat ik het op den duur erg goeie boeken vond maar ik heb ergens ook totaal geen zin om er opnieuw in te beginnen.
 
Feist is een van de allereerste fantasy auteurs die ik gelezen heb, daar zou ik ook nog eens naar moeten terugkeren. Al weet ik niet of ik die boeken nu nog zo zou appreciëren.

Hobb blijft wat mij betreft toch een van de allerbeste auteurs in het genre dus ik zou later nog eens een poging wagen :smile:
 
Feist is een van de allereerste fantasy auteurs die ik gelezen heb, daar zou ik ook nog eens naar moeten terugkeren. Al weet ik niet of ik die boeken nu nog zo zou appreciëren.

Hobb blijft wat mij betreft toch een van de allerbeste auteurs in het genre dus ik zou later nog eens een poging wagen :smile:
Zal ik zeker doen!

Wat is de consensus hier over Abercrombie en zijn eerste wet trilogie?
 
Zal ik zeker doen!

Wat is de consensus hier over Abercrombie en zijn eerste wet trilogie?
Ben zelf een grote fan van de schrijfstijl van Abercrombie. Zijn werelden zijn minder gedetailleerd uitgewerkt maar de personages die hij schrijft zijn wel fantastisch. Veel humor ook, met voorsprong de auteur waar ik het meeste mee moet lachen. En zoveel memorabele quotes.

Ook een auteur die duidelijk groeit in zijn werk. Ok, niet iedereen kon boek twee en de anti-LOTR queeste appreciëren (ik wel!) maar de drie standalones die hij nadien heeft geschreven (The Heroes en Best Served Cold staan zonder twijfel in de top-10 van mijn favoriete fantasy boeken) en zijn nieuwe trilogie in hetzelfde universum (The Age of Madness) geven dat duidelijk weer.

Ik weet wel niet hoe deze boeken in het Nederlands zijn. Ze leunen ze erg sterk op dialogen en spitsvondig taalgebruik en minder op worldbuilding en een sterk verhaal, wat toch iets moeilijker om te zetten is naar het Nederlands. Maar het zijn wel erg populaire boeken dus ik kan me voorstellen dat men wel moeite in de vertaling heeft gestoken.
 
Ben zelf een grote fan van de schrijfstijl van Abercrombie. Zijn werelden zijn minder gedetailleerd uitgewerkt maar de personages die hij schrijft zijn wel fantastisch. Veel humor ook, met voorsprong de auteur waar ik het meeste mee moet lachen. En zoveel memorabele quotes.

Ook een auteur die duidelijk groeit in zijn werk. Ok, niet iedereen kon boek twee en de anti-LOTR queeste appreciëren (ik wel!) maar de drie standalones die hij nadien heeft geschreven (The Heroes en Best Served Cold staan zonder twijfel in de top-10 van mijn favoriete fantasy boeken) en zijn nieuwe trilogie in hetzelfde universum (The Age of Madness) geven dat duidelijk weer.

Ik weet wel niet hoe deze boeken in het Nederlands zijn. Ze leunen ze erg sterk op dialogen en spitsvondig taalgebruik en minder op worldbuilding en een sterk verhaal, wat toch iets moeilijker om te zetten is naar het Nederlands. Maar het zijn wel erg populaire boeken dus ik kan me voorstellen dat men wel moeite in de vertaling heeft gestoken.
Thx!

Ik kwam ook de Riyria Revelations vaak tegen, daar ervaring mee? :)
 
Sommige mensen zullen Daniel Greene wel kennen, het is een Fantasy YouTuber met bijna een half miljoen volgers. Hij is sinds een jaar of twee ook beginnen schrijven. Zijn eerste twee boeken kregen middelmatige recensies, maar goed, alle begin is moeilijk.
Hij heeft nu een 3e boek geschreven, een cyberpunk Fantasy/SF verhaal en daarvoor een Kickstarter geinitieerd. Oorspronkelijke doel was 10.000$ en dat werd na amper 3 minuten (!) opgehaald. In minder dan 24 uur heeft hij ondertussen 150.000$ opgehaald.
Indrukwekkend.

Dus, conclusie, als je ooit boeken wil schrijven, start eerst een YouTube-kanaal en zorg dat je daar succesvol bent, en dan krijg je elk project gefund ;)
 
Terug
Bovenaan