Factuur betwisten

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Heb een onderdeel laten lassen.
Mondeling overeengekomen dat de prijs 250 zou zijn. Geen exclusief btw gezegd. Onderdeel zou ook binnen 2 weken klaar zijn, heeft 6 weken geduurd zonder communicatie.

Na heel wat bellen vandaag dan mijn onderdeel gaan afhalen (een week nadat ik per SMS en voicemail liet weten dat zijn diensten niet meer nodig waren).

Lassen zijn op verschillende plekken gebarsten. Hoewel de roosters geen lek lijkt te tonen, geloof ik dat dit onder druk (na installatie in de wagen) toch zal lekken. Ik vraag de factuur en nu is deze 300 Inc btw.

Ik zou deze willen betwisten op basis van niet geadverteerde prijs (als men 250 zegt is het 250 Inc?) en vooral op basis van de povere kwaliteit van het werk.

Lijkt dit jullie gegrond?
Wat kan ik precies doen?
Betwisten is 1 zaak, wat is het vervolg?
 
Betaal die man gewoon en bestel er nooit nog iets bij. Je bespaart beide partijen veel miserie.

Onlangs had ik een offerte getekend van €12.300
Eindfactuur was €12.700

Hatelijk ik weet het, maar ja…
 
Uhm, een prijs zeggen zonder btw is niet zo abnormaal, hoor. Zelfs als je iets op webshops koopt zie je regelmatig dat er op het einde bij afrekenen dat Vadertje Staat met z'n dikke vingers niet in de aanvankelijk aangegeven prijs zat.
Misschien ook wel ergens logisch: verkopers rekenen hun eigen kosten enzo aan, die btw is voor hun, i.t.t. voor jou, geen inkomsten, want die moeten ze toch gewoon doorstorten.

Voor 50€ is het de moeite niet om dat te betwisten. In het vervolg gewoon altijd op voorhand vragen of het inclusief of exclusief btw is/wat het totale eindbedrag zal zijn.
 
Betaal die man gewoon en bestel er nooit nog iets bij. Je bespaart beide partijen veel miserie.

Onlangs had ik een offerte getekend van €12.300
Eindfactuur was €12.700

Hatelijk ik weet het, maar ja…
Waarom "gewoon" betalen als je weet dat die man voor 50 euro normaal geen rechtzaak zal starten, er gebreken zijn én dat je (wss, zie later) een punt hebt gezien bovendien nog geen offerte? Mocht je later nog beroep willen doen op die man, moet je 2 keer nadenken, maar nu?


Uhm, een prijs zeggen zonder btw is niet zo abnormaal, hoor. Zelfs als je iets op webshops koopt zie je regelmatig dat er op het einde bij afrekenen dat Vadertje Staat met z'n dikke vingers niet in de aanvankelijk aangegeven prijs zat.
Prijzen in België gericht op consumenten zijn altijd verplicht inclusief btw. Als je dus als consument akkoord gaat met een geadverteerde (of mondeling meegedeelde) prijs is dat altijd inclusief btw. Als je naar groothandels gaat of buiten de EU, is dat natuurlijk wél anders, maar ook dan moet het duidelijk zijn (alvast in België bij groothandels) dat de prijzen exclusief BTW zijn.

De vraag is of Lifen een consument is of een handelaar. Als dat gaat over een rooster van een bestelwagen zonder achterbank of dergelijke, kan de verkoper veronderstellen dat hij een handelaar is en mag de BTW er achteraf bijgerekend worden. Indien het een "gewone" wagen betreft, dan is alles inclusief BTW.

@Lifen (in de veronderstelling dat je consument bent) je stuurt een mail naar de lasser en geeft aan dat er een aantal gebreken zijn en de overeengekomen prijs slechts 250 euro was. Als hij dan reageert dat het zonder btw is, volstaat een simpel mailtje met verwijzing naar dit: https://www.btwadvies.com/sites/def.../2017-11 Prijs inclusief of exclusief btw.pdf

Foto's van de gebreken stuur je natuurlijk mee. Je betaalt effectief de 250 euro zoals afgesproken en vermeldt dat ook in de mail.
 
Waarom "gewoon" betalen als je weet dat die man voor 50 euro normaal geen rechtzaak zal starten, er gebreken zijn én dat je (wss, zie later) een punt hebt gezien bovendien nog geen offerte? Mocht je later nog beroep willen doen op die man, moet je 2 keer nadenken, maar nu?



Prijzen in België gericht op consumenten zijn altijd verplicht inclusief btw. Als je dus als consument akkoord gaat met een geadverteerde (of mondeling meegedeelde) prijs is dat altijd inclusief btw. Als je naar groothandels gaat of buiten de EU, is dat natuurlijk wél anders, maar ook dan moet het duidelijk zijn (alvast in België bij groothandels) dat de prijzen exclusief BTW zijn.

De vraag is of Lifen een consument is of een handelaar. Als dat gaat over een rooster van een bestelwagen zonder achterbank of dergelijke, kan de verkoper veronderstellen dat hij een handelaar is en mag de BTW er achteraf bijgerekend worden. Indien het een "gewone" wagen betreft, dan is alles inclusief BTW.

@Lifen (in de veronderstelling dat je consument bent) je stuurt een mail naar de lasser en geeft aan dat er een aantal gebreken zijn en de overeengekomen prijs slechts 250 euro was. Als hij dan reageert dat het zonder btw is, volstaat een simpel mailtje met verwijzing naar dit: https://www.btwadvies.com/sites/default/files/files/202012/2017-11 Prijs inclusief of exclusief btw.pdf

Foto's van de gebreken stuur je natuurlijk mee. Je betaalt effectief de 250 euro zoals afgesproken en vermeldt dat ook in de mail.
Ja ik ben gewoon consument. Bij maken van factuur vroeg hij trouwens nog of het op btw nr was.

Wat zijn de gevolgen als ik na deze brief geen antwoord krijg?

Moet ik die brief sturen en dan meteen 250 betalen? En wat als ie bij de prijs blijft?
 
Kan je het goed niet gewoon weigeren of terugbrengen en geld terug krijgen als dit gebreken vertoont?
 
Ja ik ben gewoon consument. Bij maken van factuur vroeg hij trouwens nog of het op btw nr was.

Wat zijn de gevolgen als ik na deze brief geen antwoord krijg?

Moet ik die brief sturen en dan meteen 250 betalen? En wat als ie bij de prijs blijft?
Je moet altijd het bedrag betalen dat je niet betwist. Als je dus zegt dat het je 250 waard was (en het risico neemt van die breuken (geen idee of dat erg is)), is het van belang dat je dat zo vlug als mogelijk, binnen de termijn van de factuur, betaalt.

Als je na het versturen van die mail geen antwoord krijgt, is de kous af. dan moet je die 50 euro niet meer betalen. Als hij dan 1 jaar later toch nog zou afkomen voor die 50 euro, zal een rechter hem, zelfs al zou hij mogelijks gelijk hebben op de grond van de zaak, zeggen dat hij te laat is met zijn vordering (factuur is verjaard).
 
Kan je het goed niet gewoon weigeren of terugbrengen en geld terug krijgen als dit gebreken vertoont?
Goh het is niet de redelijkste. Plus, die buis is ook geld waard, als ik die daar laat ben ik toch ook weer geld kwijt.
Je moet altijd het bedrag betalen dat je niet betwist. Als je dus zegt dat het je 250 waard was (en het risico neemt van die breuken (geen idee of dat erg is)), is het van belang dat je dat zo vlug als mogelijk, binnen de termijn van de factuur, betaalt.

Als je na het versturen van die mail geen antwoord krijgt, is de kous af. dan moet je die 50 euro niet meer betalen. Als hij dan 1 jaar later toch nog zou afkomen voor die 50 euro, zal een rechter hem, zelfs al zou hij mogelijks gelijk hebben op de grond van de zaak, zeggen dat hij te laat is met zijn vordering (factuur is verjaard).
Ja het is eigenlijk 0,0 waard aangezien gebroken lassen niet (gaan) houden.
Ik moet dus geen aangetekend schrijven versturen? Enkel een mail?

Heb ik grond om het hele bedrag te weigeren? Op zich heeft 'm er wel aan gewerkt natuurlijk, al is het abominabel.
 
Als je het volledige bedrag zal weigeren, is de kans al een héél stuk groter dat er een rechtzaak van zal komen. Dan moet je maken dat je je goed documenteert (foto's nemen, duidelijk beschrijven waarom je het bedrag niet betaalt, best dan wél aangetekende zending sturen ook al is een mailtje op zich voldoende). Zo'n zaak kan je perfect zonder advocaat doen, itt tot wat veel mensen denken is zo'n zaak geen rocket science en aanvaardt (allez, negeert) een vrederechter best wel wat kleine argumentatiefoutjes. De extra kost bij het verliezen van een zaak is ook beperkt, zeker tegenover het bedrag dat je nu kan winnen door niet/niet-volledig te betalen.

Ik ken niks van lassen, maar als het een gevaar is voor de veiligheid van die buis en je normaal mag verwachten dat er nooit gebroken lassen zijn, dan moet je aangeven dat je niet betaalt, maar hem wel de mogelijkheid geven om eventueel die lassen opnieuw te doen (als dat kan?) tegen de vooropgestelde prijs (250 euro). Je ziet dan wel of hij dat aanvaardt of niet.

Indien bvb 5 van de 10 laspunten ok zijn, betaal je de helft al, want al het werk dat hij wél in orde gebracht heeft, moet je betalen. zal iemand anders echter opnieuw 250 euro vragen om de 5 resterende laspunten te doen, dan betaal je natuurlijk niks, want dan heeft hij je niks opgebracht.

Over de 6 weken ipv 2 weken zou ik het wel vermelden, maar ook geen groot punt van maken. 6 weken vs 2 weken kan aan zomervakanties liggen en verkeerde interpretatie van "binnen 2 werkweken is het gedaan" vs "binnen 2 weken".
 
Prijzen in België gericht op consumenten zijn altijd verplicht inclusief btw. Als je dus als consument akkoord gaat met een geadverteerde (of mondeling meegedeelde) prijs is dat altijd inclusief btw. Als je naar groothandels gaat of buiten de EU, is dat natuurlijk wél anders, maar ook dan moet het duidelijk zijn (alvast in België bij groothandels) dat de prijzen exclusief BTW zijn.

Ah lol, nu moet ik zeggen dat ik meestal op buitenlandse webshops koop. 😅
Maar toch onlangs eens iets laten repareren (ik dacht bij Mediamarkt), en de prijs die ze op voorhand zeiden was ook zonder btw. Je bent best dat je het sowieso altijd op voorhand eens vraagt. Dat zijn welgeteld 4 woorden, en je hebt nooit geen verrassingen meer.
 
Als ik op restaurant ga en het eten is slecht, betaal ik ook. Maar kom ik daar nooit meer terug. Ik zou het zo oplossen. Tenzij je graag enkele weken / maanden graag gefrustreerd rondloopt van alle mails en telefoontjes tussen jullie beiden.
 
Als ik op restaurant ga en het eten is slecht, betaal ik ook. Maar kom ik daar nooit meer terug. Ik zou het zo oplossen. Tenzij je graag enkele weken / maanden graag gefrustreerd rondloopt van alle mails en telefoontjes tussen jullie beiden.
Is het eten niet klaargemaakt volgens jouw smaak maar eet je het wel op dan moet je ook betalen he.

Krijg je slecht eten in de zin dat het rot is of niet voldoende gegaard, dan kan je dat bord makkelijk weigeren en vragen dat ze je een kwalitatief bereide maaltijd voorschotelen.

Als je zeker bent dat die lasser niet volgens de regels van het vak heeft gewerkt mag je perfect de factuur betwisten en vragen dat hij zijn werk aanpast vooraleer je het betwiste bedrag zal betalen.
 
Probleem gaat zijn dat hij het niet kan aanpassen want hij gebruikt 9/10 de foute materialen. Dat heb ik 'm aan het begin gezegd, maar hij wist het beter. Nu die barsten er zijn, ben ik vrij zeker dat het gewoon daaraan ligt. De juiste materialen kopen gaat 'ie niet doen, want zo'n rol kost blijkbaar 5-600 EUR en veel klanten met inconel buizen zullen er niet zijn.

Het zal weer een case zijn van gewoon ja knikken en betalen, en zo draait de wereld verder. Weer een voorbeeld van hoe die "vakmannen" in werking blijven, het is gewoon te veel miserie om er tegen in te gaan.

Mogelijk zal ik wel die 50 EUR betwisten, dat valt nog wel te proberen. Bedankt voor de adviezen allemaal.
 
Probleem gaat zijn dat hij het niet kan aanpassen want hij gebruikt 9/10 de foute materialen. Dat heb ik 'm aan het begin gezegd, maar hij wist het beter.
Dan zou ik de opdracht al niet aan hem gegeven hebben eerlijk gezegd. No offence :)

Ps: een goede vakman, dat bestaat al lang niet meer
ik kan een boek schrijven over wat ik al meegemaakt heb met loodgieter, dakwerken, airco, tuinaannemer, badkamer, ...

om van te wenen
 
@Lifen (in de veronderstelling dat je consument bent) je stuurt een mail naar de lasser en geeft aan dat er een aantal gebreken zijn en de overeengekomen prijs slechts 250 euro was. Als hij dan reageert dat het zonder btw is, volstaat een simpel mailtje met verwijzing naar dit: https://www.btwadvies.com/sites/default/files/files/202012/2017-11 Prijs inclusief of exclusief btw.pdf
1. Alles wat JPV zegt klopt.
2. De topicstarter gaat wel snel voorbij aan het feit of de verkoper er realistisch gezien kon vanuit gaan dat hij een professional danwel particulier is. TS antwoordt gewoon "ik ben particulier", maar misschien is het een specifiek stuk of was de communicatie op die manier, dat het van de verkoper een zeer aannemelijk scenario was dat het zakelijk was. Dan zou ik (ondanks dat de verkoper het beter moest voorwoorden), wel met BTW betalen.
 
Stel je hebt een mondeling akkoord over iets, die aannemer stuurt je een factuur van €2.300 en jij als particulier ontkent alles. Er zijn geen foto’s of mails. Heeft die vakman dan een poot om op te staan?
 
Terug
Bovenaan