Extreem pestgedrag/geweld op school

Zo’n verhalen maken me oprecht bang voor de toekomst van onze kinderen. Wat is nog een oplossing om ze een veilige jeugd te geven? Een ‘elite’-school waar de populatie eerder specifiek is? Ik weet het niet.

De titel is inderdaad nogal licht genomen, dit gaat hier totaal niet over pesten. Het gaat hier om een poging tot doodslag. Niet “extreem” pesten.

En ja, iemand (meermaals) tegen het hoofdtrappen is gewoon poging tot doodslag. Daar kan je niets anders van maken.

Zo’n verhalen maken me oprecht bang voor de toekomst van onze kinderen. Wat is nog een oplossing om ze een veilige jeugd te geven? Een ‘elite’-school waar de populatie eerder specifiek is? Ik weet het niet.
Los van dit voorval gaan privé scholen wel een opmars maken door het dalend niveau in het onderwijs

Inderdaad, met de beste omgeving, de beste leerkrachten en... met torenhoge jaarlijkse fees.
Intussen gaat de kwaliteit van het gesubsidieerd onderwijs verder achteruit.
De VS en VK achterna, quoi.

Akkoord dat dat inderdaad niet de weg is die we willen opgaan. Anderzijds, als er alternatieven zijn en de overheid/maatschappij faalt? Het is ook een stuk egoïsme en zelfbehoud dan.

Ik herinner me dat toch niet uit mijn tijd hoor.
Er werd al eens wat gevochten maar mensen kaken overtrappen en tanden uitslaan dat heb ik toch nooit meegemaakt.
Mijn ouders stonden beiden op een school en merkten toch ook dat de laatste jaren voor hun pensioen dat geweld toe nam.
Vooral inderdaad allochtonen maar ook de meisjes die vaker vochten.
Absoluut heb ik dat meegemaakt in mijn tijd en dat was dan 1ste helft jaren 90. Zoon van een leerkracht die na de examens in het midden van een drukke winkelstraat volledig tot pulp geslaan en gestampt werd (beeld van die jongen die KO op de grond in een plas bloed ligt vergeet ik nooit meer). Ne jaargenoot die op de speelplaats afgetuigd wordt door jongens van een andere school, ne gast die voor ogen van zijn ma in elkaar geslaan wordt net als hij wil instappen,... Moet ik doorgaan want heb er nog wel een paar?

En ik zat dan in een gerennommeerd college. Waar ik ook schrijnende pesterijen heb zien gebeuren. School stak geen vinger uit, één leerkracht deed gewoon mee. Zoon van de commisaris was de grootste kraskop.

Het enige verschil met nu is dat er nooit allochtonen bij betrokken waren (buiten Italianen) want die waren er amper in dat stadje.

Laatst bewerkt:
Hoe zouden de ouders gereageerd hebben op de exploten van hun kinderen? Moet men de ouders mede verantwoordelijke kunnen stellen of zelfs het ouderschap in vraag stellen - als daar duidelijke aanwijzingen aanwezig zijn dat het verkeerd loopt bij de opvoeding? Hebben we daar een oplossing voor mocht dat het geval zijn - imo totaal niet?

Potentieel is de cirkel dan rond: Ouders weten het niet / gerecht weet het niet / instellingen weten of kunnen het niet .... verloren?

Ook erg, maar toch nog een heel andere categorie.
Vandaar die bijna :)
Die wat aant filmen is, idem hoor.
Kids hier thuis weten wat ze moeten doen in dit soort situatie. (filmen hoort daar zeker niet bij)
Al een paar jaar geleden attent op gemaakt. Hulp zoeken (en geven als de situatie het toe laat).
Maar is makkelijker gezegd dan gedaan

Vandaar die bijna :)
Die wat aant filmen is, idem hoor.
Kids hier thuis weten wat ze moeten doen in dit soort situatie. (filmen hoort daar zeker niet bij)
Al een paar jaar geleden attent op gemaakt. Hulp zoeken (en geven als de situatie het toe laat).
Maar is makkelijker gezegd dan gedaan
Diegene die filmt plaats ik qua ernstigheid ergens tussen diegene die slaat (nog altijd het ergste) en die gene die er nietsdoen bijstaat. Ik kan me bij de laatste voorstellen dat dat een meeloper is die zelf bang is van diegene die slaat, maar de filmer is imo door het filmen ook bezig met ophitsen.
Op het eind van het filmpje zie je trouwens minstens 6 mensen in beeld. Dus 1 die slaat, 5 die er op staan te kijken en 1 filmer. Die moeten toch allemaal te achterhalen zijn?

Diegene die filmt plaats ik qua ernstigheid ergens tussen diegene die slaat (nog altijd het ergste) en die gene die er nietsdoen bijstaat. Ik kan me bij de laatste voorstellen dat dat een meeloper is die zelf bang is van diegene die slaat, maar de filmer is imo door het filmen ook bezig met ophitsen.
Op het eind van het filmpje zie je trouwens minstens 6 mensen in beeld. Dus 1 die slaat, 5 die er op staan te kijken en 1 filmer. Die moeten toch allemaal te achterhalen zijn?

Mja, die kinderen die er wat verder op staan te kijken, die durven gewoon niks te doen natuurlijk. Bystander effect. Aangezien dat daar een steegje is zijn die misschien ook gewoon onderweg naar huis, en zien ze dat net voor hun ogen gebeuren.
Ik vind niet dat je die in deze situatie kan straffen.

Ze moeten daar mee op die school wel eens grondig praten over schuldig verzuim, want die toeschouwers lijken na het incident allemaal zo snel mogelijk weg te willen lopen i.p.v. hulp te bieden of te zoeken. Dat je niks doet in het bijzijn van de dader, na te zien wat die net gedaan heeft, dat begrijp ik. Als ik hier bij wijze van spreke een (volwassen) zot iemand in elkaar zie timmeren, dan ga ik mij daar ook niet tussen steken, hoor. Ik kan en wil niet vechten. Maar eens de daders weggelopen zijn moet je hulp bieden. Nu is het het ideale moment om die les te geven aan al die kinderen.

Ik geloof ook niet dat je kan besluiten uit die beelden dat de filmer een medestaander is van diegene die klappen uitdeelt. Zo kan dat ook gewoon iemand zijn die het wou filmen voor bewijs maar verder geen actie durfde ondernemen. Ik denk dat er genoeg jongeren zijn met de ingedrilde reactie van u er niet in te moeien omdat je zelf niet in de klappen zou delen.

Ik geloof ook niet dat je kan besluiten uit die beelden dat de filmer een medestaander is van diegene die klappen uitdeelt. Zo kan dat ook gewoon iemand zijn die het wou filmen voor bewijs maar verder geen actie durfde ondernemen. Ik denk dat er genoeg jongeren zijn met de ingedrilde reactie van u er niet in te moeien omdat je zelf niet in de klappen zou delen.

Degene die filmde heeft vermoedelijk wel de actie ondernomen van het filmpje te delen op social media. "Ik wou het filmen voor bewijs" lijkt me dan geen geldig excuus.

Maar goed, alles filmen en online zwieren is een ziekte van deze tijd, zeker bij de jeugd.

Degene die filmde heeft vermoedelijk wel de actie ondernomen van het filmpje te delen op social media. "Ik wou het filmen voor bewijs" lijkt me dan geen geldig excuus.

Maar goed, alles filmen en online zwieren is een ziekte van deze tijd, zeker bij de jeugd.
Mee eens dat het de ziekte van de tijd is, maar door idioten die filmen en het online zetten, is het vaak wel makkelijker om de dader(s) te pakken.

Mee eens dat het de ziekte van de tijd is, maar door idioten die filmen en het online zetten, is het vaak wel makkelijker om de dader(s) te pakken.

En misschien gaan de andere idioten dan ook es wat vaker nadenken als ze weten dat alles uiteindelijk op social media terecht komt en dat zw aan hun straf niet ontsnappen. Is mss de reden dat het maar een paar keer per jaar in de aandacht komt ipv wekelijks.

Langs de andere kant, 15 jarige jongens en nadenken... ik moet de eerste nog tegenkomen.

Holy shit, da's al next level.

Zeven leerlingen Atheneum Herzele opgepakt na vechtpartij met schroevendraaier: “Het gaat over zeer gewelddadige feiten”

Zelf meegemaakt deze zomer : laten we zeggen een straat waar wel wat verkeer doorkomt en waar ik op dat moment ben op weg naar de Hubo.
Een 6 tal jongeren zijn met een paar steps en een paar brommers op het kruispunt voor mij rondjes aan het draaien en de middelvinger aan het opsteken naar iedereen ( het waren, moet voorzichtig zijn, jongens rond de 15-18 met een niet Belgische achtergrond vermoed ik) de eerste auto toetert en roept iets naar de jongeren(heb niet gehoord wat) komen rond de wagen staan die mens wat uitschijten en mits wat stampen en krassen is die het kruispunt ter nauwer nood over geraakt ... eigenlijk gevlucht, niemand durfde nog te toeteren of wat dan ook, ik ook niet...

Terug
Bovenaan