Ik werd als tiener die verlegen was en heel braaf (zo erin gedrild door m’n ma) hopeloos gepest en dat jarenlang. Enige wat het heeft doen afnemen is fysiek van me afbijten. D.w.z. pester met z’n kop tegen een betonnen paal kwakken nadat ik het zo beu was en me volledig in een hoek gedreven voelde.
Gelijkaardige ervaring hier.
Elke school, zonder uitzondering, ELKE school is een groot tegenstander van dit principe. Dat is barbaars. Onze hele samenleving is wat ze is omdat we uiteindelijk zo ver mogelijk zijn weggegaan van dit principe. Geen enkel kind zou moeten leren dat dit een oplossing is. Dat is een zwaktebod en een straat zonder einde.
Dat kan allemaal wel goed zijn, maar je moet ook beseffen hoe absurd idioot scholen soms omgaan met dit soort situaties.
Mijn eerste middelbaar was een middenschool, dus enkel 1ste en 2de jaar. Pesten was daar de norm, niet de uitzondering.
Ik kwam uit een arbeidersgezin, opgegroeid met een crosmotortje en in spelende in de bossen. Ouders hadden het financiëel ook niet breed. Ik was dan nog eens lang en smal, en trends etc boeide me weinig (en we hadden het geld er ook gewoon niet voor).
Ik ben als 12 jarig manneke ook in de struiken gezwierd, heb ook een slag op mijn gezicht en in mijn borstkas gekregen (2 aparte gevallen). Oplossing van de school? Mij elke speeltijd binnen houden om mij te beschermen...ahja? Dus ipv de absolute idioten die mij aanvielen zonder reden binnen te houden of te straffen ga je de gepeste binnen zetten. En op de busrit naar huis ging het gewoon verder, dus echt helpen deed het ook niet.
Uiteindelijk kickbokslessen gaan volgen om mijn broer te steunen (3 jaar ouder, autisme, zwaarder gepest dan mij).
1 ding is zeker, mijn zelfvertrouwen schoot de lucht in, mijn angst was enorm snel een pak lager en ik moest niet meer elke ochtend met letterlijk traanogen naar de bus omdat ik wist dat ik de hele dag een afschuwelijke kutdag ging hebben.
Letterlijk 1 klap is nodig geweest, 1 keer heb ik iemand die me wou slaan ontweken en op zijn neus geklopt. Gedaan. Nooit meer heeft iemand in de jaren erop onnozel tegen me gedaan. En mijn ouders (vader vooral) waren zo enorm blij toen ze dat telefoontje van school kregen. Hun zoon zette eindelijk van zich af.
1 ding is zeker, als ik ooit kinderen heb, die gaan judo, jiu jitsu of dergelijke volgen. En als ik ooit telefoon krijg "Uw zoon (of dochter) heeft een pestkop op zijn gezicht geklopt om zichzelf te verdedigen", awel die krijgt nog een extra cadeau met kerst.