Extreem pestgedrag/geweld op school

Ik herinner me dat toch niet uit mijn tijd hoor.
Er werd al eens wat gevochten maar mensen kaken overtrappen en tanden uitslaan dat heb ik toch nooit meegemaakt.
Mijn ouders stonden beiden op een school en merkten toch ook dat de laatste jaren voor hun pensioen dat geweld toe nam.
Vooral inderdaad allochtonen maar ook de meisjes die vaker vochten.
Moeilijk becijferbaar, maar door sociale media en telefoons is zoiets natuurlijk wel een pak zichtbaarder geworden. Ik herinner mij uit mijn middelbare schooltijd alleszins ook nog dagelijkse vechtpartijen aan het station van Aalst waarbij er door groepjes op specifieke treinen werd gewacht om zo enkele gasten in elkaar te slaan. Een tijdlang stond daar ook permanente patrouille. In mijn schooltijd daar (in het uitgaan vooral) alleszins genoeg vechtpartijen gezien. Op school daarentegen heel weinig maar lag vooral aan de deftige school denk ik.

Ik vind je eerste vragenreeks nogal vreemd. Als er een kind in paniek naar je komt met een Whatsapp-gesprek waarin staat dat ze na schooltijd afgeklopt gaat worden ga je er toch al op zijn minst voor zorgen dat dat kind veilig thuisgeraakt? En daarna z.s.m. de initiatiefnemers van gesprek confronteren met hun uitspraken? Afgaande op de informatie uit het HLN-artikel lijkt de school me toch zeer duidelijk in fout.

Begrijp me niet verkeerd maar zowel uiting als interpretatie van "in paniek" kan behoorlijk ruim zijn, bijkomende vraag - hoe ernstig moet je zo een boodschap op Whatsapp juist nemen? Ik heb ook geen idee hoeveel van die zaken er dagelijks passeren op een school/Whatsapp/...

De directeur meld dat leerlingenbegeleiders etc. de situatie hebben ingeschat (onafhankelijk) - wat moet men dan besluiten: dat die begeleiders duidelijk niet bekwaam zijn gezien wat gebeurd is? Hoe kan je dergelijke vorm van geweld inschatten - klassieke vechtpartij is wat duwen en trekken en worst case een slag/trap - dit is duidelijk van een andere orde en valt imo eerder onder criminaliteit en een totaal gebrek aan normen en waarden - ik betwijfel dan ook of enige actie effectief een invloed zou gehad hebben gezien de ernst van de feiten.

Achteraf gezien had enige actie uiteraard wenselijk geweest - maar achteraf is velen malen makkelijker dan preventief handelen. Stel dat iemand van de school de politie had gebeld - hoe zou men daar reageren op deze case - deze mensen hebben in principe opleiding en ervaring daarmee?

Ik geef de school geen gelijk (de reactie achteraf is wel een ramp) maar het de situatie in het artikel lijkt eenvoudig maar je moet het meegemaakt hebben om dat te kunnen oordelen denk ik.

Ik betwijfel nu wel dat zo'n geval van toch wel vrij stevig geweld als waar het hier over gaat kon vermeden worden met harde woorden tijdens een klasgesprek hoor. Meelopers en misschien de "leider" van de bende als er nog wat normen en waarden inzitten gaan daar nog van opkijken, maar ik denk dat je de autoriteit van een gemiddelde leerkracht over dit soort ongeleide projectielen wel overschat.

Algemeen zie je vaak een patroon bij die echte probleemgevallen waar er eigenlijk weinig tegen in te brengen is, tot die later dan effectief de politie tegenkomen. En zelfs dan, ik denk dat de gevangenis wel wat mensen bevat waarvoor de ingang een draaideur is.

In deze situatie heb je gelijk.
Maar dit is niet iets dat zomaar uit het niets komt, daar hangt sowieso een hele voorgeschiedenis aan die begonnen is met kleine onschuldige pesterijen, en door dat niet van in het begin aan te pakken en te blijven negeren is dat nu uitgedraaid tot dit.

De echte probleemgevallen ga je daarmee niet kunnen aanpakken, maar als je zo al een hoop meelopers op tijd richting het juiste pad kunt krijgen heb je meer tijd en middelen om de echte probleemgevallen structureel te gaan beginnen opmerken en aanpakken. En gaat langzaamaan de groepsdruk om mee te doen (of risceren zelf slachtoffer te worden) kleiner worden.

En dit is uiteraard niet iets dat enkel de "schuld" van de school is, maar ook van mede leerlingen, vrienden, willekeurige voorbijgangers*, de maatschappij (straffeloosheid),...
En hoogstwaarschijnlijk vooral de ouders.
Kinderen die een deftige opvoeding gekregen hebben gaan zelden zo een gedrag vertonen. (Zeg nooit nooit natuurlijk).

Voor hetzelfde geld was de dader hier "maar" een meeloper, die hiermee zijn plaats wou verdienen bij de "bende".

* Anekdotisch, I know:
Toen ik nog Pokémon Go speelde was ik hier aan het zwembad aan het wandelen. Toen ik een hoek omdraaide zag ik een gastje op de grond ineen gekropen zitten en 2 gastjes waren er met hun boekentas op aan het slaan. Ik heb gewoon naar hen moeten kijken en toen ze me opmerkten liepen ze weg. Het slachtoffer mompelde "dank u meneer" en liep snel weg de andere richting uit.

Vorig schooljaar stond ik te wachten om m'n dochter van school te halen toen er een klas te voet richting de school wandelde na LO-les. 2 leerlingen begonnen een 3e te duwen, schoppen en steeds harder. Tot de ene een gevechtshouding aannam voor het slachtoffer en de 2e langs achter aanstalten maakte om zwaar uit te halen. Ondertussen was ik uitgestapt en heb ik heel luid "EIJ" geroepen. Een andere vader die wat verder stond was ook uitgestapt en had die achterste jongen al bij zijn kraag vast. Door het tumult kwam de leerkracht vanachter de hoek kijken en die is dan met de 2 daders recht naar het secretariaat gegaan.
[/Spoiler

Mijn zoon is 2 jaar gepest geweest, school deed NIKS.
Uiteindelijk zelf maar die pa aangesproken op de parking van school, die wist van niks.

Directie en school gewoon skippen en zelf de ouders confronteren. Het gemiddeld IQ ligt hier hoger dan van die mannen dus die praat je snel onder tafel.

Voor die vetzak poging tot doodslag voor het natrappen.

Ik ben vroeger ook zwaar gepest geweest door ne pipo (en tevens klasgenoot). Ik was eigenlijk ne vrij sterke kerel in mijn jeugd maar ik was ne 'brave' en in die zin een op het eerste zicht gemakkelijk slachtoffer (maar daar heeft hij zich achteraf bekeken zwaar aan mispakt).

Mijn ouders hebben dit dan gerapporteerd aan de school nadat ik (meermaals) blijtend thuis kwam en toen was het hoop en al een weekje eventjes beter (hij is toen even op het matje geroepen). Maar daarna begon die gast opnieuw.

Toen ben ikzelf ontploft en ik heb dan hem een paar stevige vuistslagen gegeven. Hij had dit niet zien aankomen en hij heeft toen even volledig KO op het speelplein gelegen. Zijn groepke deed verbazingwekkend plots 'niets' meer tegen mij. In tegendeel ze vonden hem plots ne 'loser' omdat hij van mij had verloren en ze hebben hem dan zelf uit de groep gesmeten. Kerel heeft dan nog heel jaar alleen mogen spelen (met zichzelf). Daarna was hij gebuisd en ik heb hem nadien nooit meer terug gezien.

Ik weet wel dat ik toen strafstudie heb verkregen daarvoor maar uiteindelijk is mij die straf kwijtgescholden. (ze wisten goed genoeg wat er allemaal gebeurd was)

Ik ben vroeger ook zwaar gepest geweest door ne pipo (en tevens klasgenoot). Ik was eigenlijk ne vrij sterke kerel in mijn jeugd maar ik was ne 'brave' en in die zin een op het eerste zicht gemakkelijk slachtoffer (maar dat heeft hij zich achteraf bekeken zwaar aan mispakt).

Mijn ouders hebben dit dan gerapporteerd aan de school nadat ik blijtend thuis kwam en toen was het hoop en al een weekje eventjes beter. Maar daarna begon die gast opnieuw.

Toen ben ikzelf ontploft en ik heb dan hem een paar stevige vuistslagen gegeven. Hij had dit niet zien aankomen en hij heeft toen even volledig KO op het speelplein gelegen. Zijn groepke deed verbazingwekkend plots 'niets' meer tegen mij. In tegendeel ze vonden hem plots ne 'loser' omdat hij van mij had verloren en ze hebben hem dan zelf uit de groep gesmeten. Kerel heeft dan nog heel jaar alleen mogen spelen (met zichzelf). Daarna was hij gebuisd en ik heb hem nadien nooit meer terug gezien.

Ik weet wel dat ik toen strafstudie heb verkregen daarvoor maar uiteindelijk is mij die straf kwijtgescholden. (ze wisten goed genoeg wat er allemaal gebeurd was)
In de pestgevallen die we tegenwoordig op beeld zien, is het meestal 1 vs een groep. Je kan zelfs de sterkste beer niet verwijten dat hij niet voor zichzelf opkomt.

In de pestgevallen die we tegenwoordig op beeld zien, is het meestal 1 vs een groep. Je kan zelfs de sterkste beer niet verwijten dat hij niet voor zichzelf opkomt.
Dat was toen ook zo en hij was de leider daarvan. Het is allemaal lang geleden en het in detail neerpennen is een beetje moeilijk. Dat zijn flarden die mij nu te binnen schieten he omdat ik dit topic nu lees.

Maar toen ik ontplofte en (plots) op de leider klopte was de groep dus verrast. Hij lag groggy op de grond nog voor iemand anders kon reageren. Tot mijn eigen verbazing heeft de groep dan niet gereageerd daarop. In tegendeel. Ze hebben hem daarna gedumpt omdat hij van mij verloren had. Hij was plots de 'softie'. Dat moet pijnlijk geweest zijn voor die gast.

Anyways, pesten is NIET goed. Jammer genoeg heeft niet iedereen het geluk dat ik toen had. Allé ja geluk. Ik werd dus wel een tijdje gepest maar van de ene dag op de andere was dat dus ten einde. In die zin heeft niet iedereen dat 'geluk'. :frown:

Dat is natuurlijk deel van het probleem. In groep is men sterk. Ik noem dit eerder lafheid. 1 vs 1 is het soms een ander verhaal maar dikwijls krijg je die kans niet he.

1ste x Kindergeld afnemen.
2de x als zoiets gebeurd, Belgische nationaliteit afnemen en de vlieger op

Volgens mij moet je hier ook de ouders aanpakken.
Hier gelijkaardig meegemaakt, maar dan zonder het geweld. Ouders vonden het de normaalste zaak :wtf:
En hoe wil je dat concreet aanpakken om mensen de belgische nationaliteit af te pakken. Welke nationaliteit wil je die dan geven?

De andere kant opkijken is voor de school natuurlijk de gemakkelijkste oplossing. Gezien in dit geval de bedreigingen vooraf werden gemeld, is dit eigenlijk onvergeeflijk en die directeur moet zwaar op de vingers worden getikt.
Maar zoiets had ook even goed een woensdagnamiddag in het park kunnen gebeuren en dan zouden er veel minder in de richting van de school wijzen.
Het zit niet in elk kind zijn karakter om terug te vechten maar het kan sowieso geen kwaad om als ouder 'preventief' af te spreken hoe met pesters om te gaan.

Vorig jaar vrijdag voor het Paasverlof komt collega naar mij of hij vroeger naar huis kan vertrekken. Dochter was net als hier bedreigd. Pesters gingen haar opwachten en bijeen kloppen. Hij werd opgebeld door dochter en school. En als hij toekwam stond er ook een politieploeg de boel ter plekke in de gaten te houden, want de school had hun ook gebeld.

Dat waren pesters zonder antecedenten. En toch wilde die school gewoon geen risico nemen.

Dus er zijn wel degelijk scholen die correct reageren.
En eerlijk, als ik nog les gaf en 1 van mijn leerlingen zou in dit geval zijn, ik had gerust 50km rondgereden om die thuis te gaan afleveren. Een school is dan mss niet verantwoordelijk om kinderen op te voeden, maar het moet wel een veilige plek zijn. En personeel draagt daar ook een verantwoordelijkheid in.

Zotte verhalen hier. Ik heb op school wel geweten dat de ene de andere bedreigde met 'ik sla u straks in elkaar', maar dat gebeurde nooit.
Misschien dat de leerkrachten op deze school ook dachten dat het niet serieus was. Alleen dat dat gastje blijkbaar nog al gewelddadig was geweest, dat zou men op die school moeten weten en bijgevolg wel serieus nemen.

Vorig jaar vrijdag voor het Paasverlof komt collega naar mij of hij vroeger naar huis kan vertrekken. Dochter was net als hier bedreigd. Pesters gingen haar opwachten en bijeen kloppen. Hij werd opgebeld door dochter en school. En als hij toekwam stond er ook een politieploeg de boel ter plekke in de gaten te houden, want de school had hun ook gebeld.

Dat waren pesters zonder antecedenten. En toch wilde die school gewoon geen risico nemen.

Dus er zijn wel degelijk scholen die correct reageren.
En eerlijk, als ik nog les gaf en 1 van mijn leerlingen zou in dit geval zijn, ik had gerust 50km rondgereden om die thuis te gaan afleveren. Een school is dan mss niet verantwoordelijk om kinderen op te voeden, maar het moet wel een veilige plek zijn. En personeel draagt daar ook een verantwoordelijkheid in.

Dan ga je er wel van uit dat de dreiging eenmalig is. Ik bedoel maar: het kan ook enkele dagen later prijs zijn.
Dus dan zou je elke dag moeten ingrijpen.

Los van het feit dat de school meer had moeten doen (en dat zullen ze nu zelf ook wel beseffen).

Hopelijk worden die 2 gangstertjes en degene die het gefilmd heeft uit de school gegooid en een paar maanden in een instelling geplaatst.

Laatst bewerkt:
Heb ook wel wat gevechten gezien op school vroeger, maar dat was toch ook niet van mekaar KO te slaan.

Ik hoop alvast nooit zoiets moeten meemaken met mijn kinderen. Ik ga sowieso full Liam neeson dan.

Hier zou het gerecht nu eidelijk eens een voorbeeldrol kunnen nemen en die 2 daders keihard een straf opleggen om te tonen dat dit niet aanvaardbaar is. Nu zal het hoogstens eventjes een gesloten instelling worden (als het al zover komt voor beiden), en dan staan ze op de kortste keren weer op straat alsof er nooit iets gebeurd is.
In de USA hebben ze daar veel betere rechtssystemen voor, daar kunnen minderjarigen gewoon berecht worden als volwassenen.

Hier zou het gerecht nu eidelijk eens een voorbeeldrol kunnen nemen en die 2 daders keihard een straf opleggen om te tonen dat dit niet aanvaardbaar is. Nu zal het hoogstens eventjes een gesloten instelling worden (als het al zover komt voor beiden), en dan staan ze op de kortste keren weer op straat alsof er nooit iets gebeurd is.
In de USA hebben ze daar veel betere rechtssystemen voor, daar kunnen minderjarigen gewoon berecht worden als volwassenen.
Daar schieten ze in zo'n geval ook half de school neer...

Dan ga je er wel van uit dat de dreiging eenmalig is. Ik bedoel maar: het kan ook enkele dagen later prijs zijn.
Dus dan zou je elke dag moeten ingrijpen.

Ik heb het natuurlijk maar in flarden. Maar als ik er nadien naar vroeg, zij die collega wel dat hij heel tevreden was over de opvolging van de school. Er zijn daar veel gesprekken met beide partijen geweest en er werden duidelijke consequenties afgesproken bij verdere problemen en ze zijn dat effectief blijven opvolgen tot einde schooljaar (pester was 6de jaars). En dat is niet verder geescaleerd.

Een school is uiteraard beperkt, maar als de wil er is, kan al meer. En waarschijnlijk was de pester in dit geval een ander kaliber dan die van de school in het artikel. Anderzijds hebben ze wel alles op alles gezet om de situatie te ontmijnen.

Dit verhaal past mee in het grotere geheel van maatschappelijke organisaties die misvormd zijn naar mislukte maatschappelijke opvoeders.
Dit is hetzelfde als de KU Leuven die ongewenste intimiteiten van professoren hebben "ingeschat". We kennen daar het resultaat van.
Ga morgen naar Borgerhout en het loopt er vol met wijkwachten, stadwachten, jeugdwerkers, etc.
Maar iets simpel als de wijkagent die instaat voor handhaving op wijkniveau, dicht bij de burger. Forget it.
Geen volk en al lang niet meer dan een facteur.

Imo de zoveelste fail van de overheid om zaken te coördineren waar zij 100% voor bevoegd en verantwoordelijk zijn.
We leven niet meer in de jaren '60. We zitten met een hele multicul die niet wordt opgevoed en de sociale media haalt de realiteit altijd in.

De school zou elke vorm of intentie van geweldpleging moeten melden aan de politie.
Maar we weten allemaal dat de politie geen zak zou doen.

Zelf iets doen komt neer op opzettelijke slagen en verwondingen met arbeidsongeschiktheid, blijven letsels, voorbedachte rade en gepleegd op een minderjarig of kwetsbaar persoon. Daar kan je 5 jaar effectief voor krijgen. Maar voor een niet-crimineel persoon is 1 jaar effectief al zo goed als levenslang.

Graag de titel van dit topic aanpassen naar 'extreem geweld op school'.

Bij pestgedrag denk ik aan uitlachen, uitsluiten, iemand belachelijk maken voor de ganse klas enz... .
Bij vechten denk ik aan leerlingen die mekaar de struiken induwen, de grond opduwen, in mekaar hangen en wat slagen/petsen/stampen uitdelen en nadien afdruipen met schaafwonden en hoogstens een bloedneus.
Dit is van een gans andere categorie. Hier heeft men de bedoeling al het leven uit het slachtoffer te slaan en te schoppen. Kinderen van ochot 14-15 jaar oud. En altijd dat kopschoppen... .

Ik kan de juiste woorden niet vinden om te beschrijven hoe misselijkmakend dit is en dat ze die kinderen niet meer zouden terugvinden wanneer ze dit bij een van mijn kinderen zouden doen.

Terug
Bovenaan