Examencommissie en FR

Sloan

Banned
Hi,
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hun opleiding/examens hebben gedaan via de examencommissie.

Zelf ben ik al jaren aan het werk en heb ik ondertussen een mooie job, maar nooit een diploma gehaald.
Bij wijze van hobby zou ik dus graag een secundair diploma halen (BSO 3e graad logistiek).

De vakken zijn, uiteraard, peanuts, maar het Frans maakt me wat zenuwachtig omdat ik echt heel erg weinig Frans heb gehad.
Alle ervaringen worden geapprecieerd !

Misschien is Duolingo een optie? Voor een elementaire basiskennis op te bouwen, moet dat toch volstaan zou ik denken. Ik heb dit voor Spaans een aantal maanden gedaan en het helpt me toch bij het begrijpen van Spaans.

Met welk doel? Als je dan nog de gemakkelijkste richting kiest om gewoon dat papiertje te hebben is het toch helemaal zinloos in jouw geval? Als je het bij wijze van hobby doet, kies dan misschien iets dat uitdagend is en waar je iets aan hebt?

Misschien is Duolingo een optie? Voor een elementaire basiskennis op te bouwen, moet dat toch volstaan zou ik denken. Ik heb dit voor Spaans een aantal maanden gedaan en het helpt me toch bij het begrijpen van Spaans.
Ik doe nu Pimsleur, Diolingo en doe vocabulaire met teach2000. Met mijn vriendin probeer ik Frans te spreken.

Wil een beetje inschatten wat eraan komt. Er zijn wel vakfiche waar veel in staat maar wou toch even concreet meer weten als het kan.

BSO is niet makkelijker dan ASO op de examencommissie omdat je dan praktijkvakken hebt, waar je dan ook voor moet slagen en dergelijke. Er zijn veel mensen die denken van "ja BSO/TSO easy-peasy", maar de beste slaagkans is er eigenlijk letterlijk voor ASO - humane wetenschappen als je het via zelfstudie doet.

Wat betreft Frans, zoals dat je het nu doet, is het beste. Dat zal wel lukken. Probeer je te concentreren en te relaxen. En probeer al een beetje uw mondeling skills te oefenen door veel gebruikte woorden of signaalwoorden te leren. Praat ook rustig en traag, dan heb je meer tijd om na te denken terwijl je spreekt over wat je nadien gaat zeggen, word je rustiger en gaat uw tijd ook sneller. Maak het ook niet te moeilijk.

Talen is niet zoals bij het gewone onderwijs waarbij je een woordenlijst krijgt of grammatica moet kennen van tijdens het trimester (of de unités moet leren). Het is eigenlijk echt een vaardigheidstest vergelijkbaar met een luistertoets, een leestoets, een schrijfopdracht en een mondelinge component (spreekopdracht) zoals je ze in het gewone onderwijs had, en voor luisteren/lezen kon je je ook nooit echt voorbereiden. (die toetsen werden nog afgenomen voor de examens startten vaak).

Daarom dat als het echt moeilijk gaat, taalgevoel en onderdompelen in de taal de beste voorbereiding is.

En in het slechtste geval, als het echt het vak is waar je het meeste moeite mee hebt kun je je 7 extra punten daarop inzetten, maar dan moet je voor al de rest slagen (als Frans een B-vak is, wat bij humane het geval was). Dan kan 43/100 genoeg zijn wat de ladder wat lager legt. Bij een richting als moderne talen zijn de talen wel A-vakken natuurlijk, en dan kan dat niet. Als je je zwaktes goed kent, dan kan dat handig zijn en als je anticipeert op Frans het meeste moeite te hebben kun je dat voorbehouden voor Frans.

Laatst bewerkt:
BSO is niet makkelijker dan ASO op de examencommissie omdat je dan praktijkvakken hebt, waar je dan ook voor moet slagen en dergelijke. Er zijn veel mensen die denken van "ja BSO/TSO easy-peasy", maar de beste slaagkans is er eigenlijk letterlijk voor ASO - humane wetenschappen als je het via zelfstudie doet.

Wat betreft Frans, zoals dat je het nu doet, is het beste. Dat zal wel lukken. Probeer je te concentreren en te relaxen. En probeer al een beetje uw mondeling skills te oefenen door veel gebruikte woorden of signaalwoorden te leren. Praat ook rustig en traag, dan heb je meer tijd om na te denken terwijl je spreekt over wat je nadien gaat zeggen, word je rustiger en gaat uw tijd ook sneller. Maak het ook niet te moeilijk.

Talen is niet zoals bij het gewone onderwijs waarbij je een woordenlijst krijgt of grammatica moet kennen van tijdens het trimester (of de unités moet leren). Het is eigenlijk echt een vaardigheidstest vergelijkbaar met een luistertoets, een leestoets, een schrijfopdracht en een mondelinge component (spreekopdracht) zoals je ze in het gewone onderwijs had, en voor luisteren/lezen kon je je ook nooit echt voorbereiden. (die toetsen werden nog afgenomen voor de examens startten vaak).

Daarom dat als het echt moeilijk gaat, taalgevoel en onderdompelen in de taal de beste voorbereiding is.
Ik denk toch dat BSO makkelijker is dan ASO. Tussen TSO en ASO zou ik zeggen dat het even moeilijk is, maar BSO is toch wel wat gemakkelijker.

Ik denk toch dat BSO makkelijker is dan ASO. Tussen TSO en ASO zou ik zeggen dat het even moeilijk is, maar BSO is toch wel wat gemakkelijker.
In het gewone onderwijs normaal gezien wel, maar het is ook gewoon anders. Ik moet het even bekijken, want ik heb geen BSO gedaan natuurlijk.

Kijk bvb. voor assesment onthaal (een vak voor BSO) heb je dit. En er is ook nog Assessment kantoortechnieken. En in BSO is er enkel kantoor dat ze aanbieden.

Hoe bereid je je voor?
• Doe zoveel mogelijk werkervaring op als onthaalmedewerker. Echte ervaring in eenkantooromgeving of aan een onthaal is de beste voorbereiding.• Je kan ook zelf op zoek naar cursussen, boeken of interessante websites. De examencommissiestelt zelf geen leermiddelen ter beschikking.• We geven je een lijst van studiemateriaal dat je kan gebruiken. Daarmee kan je jezelfstandig voorbereiden. Maarmisschien heb je zelf nog interessante cursussen of websitesontdekt. Diemag je natuurlijk ook gebruiken.• Misschien zijn bepaalde boeken niet langer verkrijgbaar of zijn er al nieuwe werken op demarkt die nog niet in onze lijst staan. Websites veranderen soms van naam, krijgen eennieuwe link of worden offline gehaald. Via een internetzoekmachine kan je zelf op zoekgaan.• De infobrochure van Durathon, die je ontvangt via melding, heb je voor de start van hetassessment volledig doorgenomen. Je mag deze infobrochure naast je leggen.

Dat is een voorbeeld voor assessment onthaal.

Bovendien voor zelfstudie zijn de boeken meer toegankelijk van ASO-richtingen en ga je online ook meer hulp krijgen van medeleerlingen van andere ASO-richtingen (bijvoorbeeld via samenvattingen die zij al gemaakt hebben), en perfect zijn. Ik heb het bijvoorbeeld allemaal zonder 1 boek te gebruiken allemaal gedaan, en dat gaat perfect.

Voor de examencommissie zelf is een ASO-richting omwille van praktische redenen het gemakkelijkst, en als je geen talenachtergrond hebt of wetenschappelijk-wiskundige achtergrond is humane wetenschappen het makkelijkst omdat de A-vakken pure blokvakken zijn (in mijn geval ook gemakkelijk omdat ik ze interessant en leuk vond, wat ook van belang is). Maar het zijn pure blokvakken dus je bent minder afhankelijk van taalvaardigheid of wiskundig inzicht. En dat is meer gestructureerde leerstof dus makkelijker om zelfstandig te leren.

Een deel van mensen die vaak examencommissie doen zijn schoolverlaters of mensen die snel willen herkansen/mensen die een B of C-attest haalden en via examencommissie sneller een herkansing willen. Een ander deel is mensen die thuisonderwijs doen. En voor één of andere redenen ook overijverige leerlingen die naar school gaan maar liever hun examens op voorhand in de examencommissie al doen, vooraleer ze ze op school krijgen.

Terug
Bovenaan