Eurovision Song Contest 2021

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Gegroet muziekliefhebbers!

Ik ga iedereen op dit subforum ongetwijfeld een groot plezier doen door een thread te starten om het leukste muziekfestival op de planeet te bespreken.

Ik heb intussen alle nummers al eens beluisterd en voor mij steekt Zwitserland er met kop en schouders boven uit. De schrijver van dat nummer schoot niet zo lang geleden al eens de hoofdprijs af met "Arcade" voor Nederland en ook nu is het een grote kanshebber, ook al is het deze keer in het Frans te doen. Voor de rest is er niet echt een nummer met winnaarskwaliteiten voor mij, al worden Malta en Frankrijk erg hoog gezet bij de bookies (te hoog wat mij betreft).

België zie ik opnieuw niet doorstoten naar de finale.


Mijn guilty pleasure van dit jaar is Litouwen. 🎉

1ste halve finale: dinsdag 18 mei 2021
2de halve finale: donderdag 20 mei 2021
finale: zaterdag 22 mei 2021
 
Laatst bewerkt:
Ah, m'n favoriete guilty pleasure. :love:

Ik bekijk of beluister eigenlijk niets op voorhand en laat me op de dag van de halve finales verrassen. Lekker ongegeneerd commentaar geven op de acts.
 
Nee. Maar dan echt nee. Al vond ik het wel grappig toen Lordi enkele jaren geleden won.

Deze grootheden enkele jaren erna nog gezien op een festivalleke in de metropool Roeselare, wat een Eurovisie niet allemaal kan doen voor een carrière! :unsure:

on-topic: nooit gevolgd. Wie zenden wij eigenlijk dit jaar?
 
Het jaarlijks eurovision kijken is een traditie die ik graag in ere hou. Ik kijk ook niet echt op voorhand naar de inzendingen.
Wel al gezien dat België dit jaar redelijk saai is, hooverphonic slaat de bal mis. Maar ze zijn ook niet meer wat ze ooit waren.
Ook redelijk teleurgesteld in Ijsland. Vorig jaar echt een goed lied maar nu redelijk saai.
on-topic: nooit gevolgd. Wie zenden wij eigenlijk dit jaar?
Omdat het vorig jaar niet kon doorgaan kiezen vele landen ervoor om dezelfde groep in te zenden, maar met een ander nummer. Voor België dus opnieuw hooverphonic.
 
't Zal op muzikaal gebied weer een enorme teleurstelling worden, zoals al meer dan 20 jaar het geval is. Veel show en straffe visuals, en generische muzak.

Tijd om terug naar de essentie te gaan van het Eurovisiesongfestival: zang. Dus de herinvoering van regels die in de loop der jaren gesneuveld zijn:


- Tot 6 personen op het podium, maar dan wel voor muzikale omlijsting, en niet voor de show / visueel aspect.
- Er is tegenwoordig (sinds 1999) een absoluut verbod op live muziek. Werkelijk onbegrijpelijk voor een liedjeswedstrijd. Dus: live muzikale begeleiding is verplicht, en gebruik van (het door het organiserende land aangebrachte) orkest is verplicht. Dat zorgt er tevens voor dat alle zangers met gelijke wapens strijden, want de muzikale begeleiding zal van dezelfde kwaliteit zijn voor eenieder.


Dus: minder show, meer Muziek-met-grote-M (en wat eerbied voor het vak).
 
Het jaarlijks eurovision kijken is een traditie die ik graag in ere hou.
Idem. Vorig jaar samen met @Kwintus5 wat commentaar gegeven op de "Shine A Light"-editie, ik vind gewoon de sfeer rond Eurovision heel leuk. Dit jaar weer van de partij op 22 mei? :coolbrows:

The Wrong Place van Hooverphonic vind ik een dik zaaglied en totaal ongeschikt voor Eurovision.
 
Idem. Vorig jaar samen met @Kwintus5 wat commentaar gegeven op de "Shine A Light"-editie, ik vind gewoon de sfeer rond Eurovision heel leuk. Dit jaar weer van de partij op 22 mei? :coolbrows:

The Wrong Place van Hooverphonic vind ik een dik zaaglied en totaal ongeschikt voor Eurovision.
Awel ja, organiseer een live event op beyond gaming om samen te kijken en commentaar te geven. :p
 
Awel ja, organiseer een live event op beyond gaming om samen te kijken en commentaar te geven. :p
Een jaar of 5 geleden heeft iemand da eens nog georganiseerd op 9l. Was wel goed gedaan. Die had een website gemaakt waar we live konden kijken en commentaar konden geven in een groepschat. Da was nog een plezante avond geworden. Ik heb wel geen idee meer wie er allemaal aan meegedaan heeft.
 
Het Eurovisiesongfestival winnen betekent nog niet dat er ook een Europese hit zal volgen. Maar 40 jaar geleden reeg het Britse viertal Bucks Fizz de nummer 1-hits aan elkaar en wist zelfs topnoteringen te halen in landen als Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Ook in Vlaanderen steeg "Making your mind up" in mei 1981 door naar de eerste plaats in de hitparade. Het succes van het door muziekkenners vaak omschreven "simpele popdeuntje" werd in grote mate toegeschreven aan een intussen onvergetelijke rokken-act. Al betwijfelen de groepsleden of dergelijk showelement tegenwoordig nog "politiek correct" zou zijn.

Nog drie weken. :coolbrows: Hebben jullie eigenlijk een favoriet Eurovision-liedje?
 
Ne maat van me organiseerde vroeger bij hem thuis altijd een Eurosong avond met scoreblaadjes en pronostieken.
Hij meende het, de rest zag het meer als een excuus om pinten te drinken :unsure:

Hebben jullie eigenlijk een favoriet Eurovision-liedje?

Dat ruikt hier naar een potentieel wekelijks topic, wie start de poll?
 
Hebben jullie eigenlijk een favoriet Eurovision-liedje?
Als in van alle edities? Dan deze:


En deze is mij ook altijd blijgebleven. Maar ik denk meer door het verhaal er rond dan puur voor de muziek:

Ik ben ook wel benieuwd naar die van jou en die van de anderen.
 
Ne maat van me organiseerde vroeger bij hem thuis altijd een Eurosong avond met scoreblaadjes en pronostieken.
Hij meende het, de rest zag het meer als een excuus om pinten te drinken :unsure:



Dat ruikt hier naar een potentieel wekelijks topic, wie start de poll?
Eurovision bingo met drank zou ik nog zien zitten. Geef me zijn nummer eens. :unsure:

Als in, voor deze editie?
Neenee, van alle edities.
 
BUMP.

Ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk in fluo staat in jullie agenda, hoe kan het ook anders, grote Eurovisionsongliefhebbers als jullie zijn, maar toch een kleine reminder voor zij die het zouden vergeten en er erg veel spijt van hebben:
Vanavond om 21u is het de eerste halve finale, waar ook België zal deelnemen en dus zal proberen om in de grote finale van zaterdag te geraken. Zal dat lukken? :coolbrows:

Donderdag 20/05: 2de halve finale
Zaterdag 22/05: finale
 
De meeste liedjes zijn bagger maar 't is toch elk jaar genieten. Ook altijd oprecht opgewonden als België aan de beurt is, maar van Hooverphonic ben ik helemaal geen fan. En we kijken ook voor de commentaar van Peter Van De Veire natuurlijk :tongue:
 
Terug
Bovenaan