Europese Unie - Should I stay or should I change?

Het probleem van de EU is dat het eigenlijk een België in het groot is.
Het wil zo democratisch zijn dat het in feite niet meer democratisch is en er niks opschiet.

De grote fout van de EU is geweest om te snel te veel Oost-Europese landen binnen te halen die alleen aan zelfverrijking willen doen.
Koppel dat aan het hopeloos (achterhaalde?) systeem van 'unanimiteit' (i.e., te democratisch willen zijn) en je krijgt zo'n lamme moloch zoals de EU nu is.
 
Als je er dan nog landen zoals Oekraïne, Moldavië, Georgië gaat bijgooien , dan vrees ik op de lange termijn voor de zaak. Ge zit nu al met landen zoals Hongarije die niet in het beleid van de EU passen. En Zelensky is misschien pro-EU, maar binnen enkele jaren zit er daar misschien een andere president die een andere koers wilt varen, als Oekraïne dan nog bestaat.
Dan ben je misschien beter af met een kleine EU zoals vroeger, dan met te veel landen.
 
Het probleem van de EU is dat het eigenlijk een België in het groot is.
Het wil zo democratisch zijn dat het in feite niet meer democratisch is en er niks opschiet.

De grote fout van de EU is geweest om te snel te veel Oost-Europese landen binnen te halen die alleen aan zelfverrijking willen doen.
Koppel dat aan het hopeloos (achterhaalde?) systeem van 'unanimiteit' (i.e., te democratisch willen zijn) en je krijgt zo'n lamme moloch zoals de EU nu is.

Ik denk dat het goedgekeurde corruptie dat we nu zien, minstens een even groot kwaad is en toevallig domineren de traditionele Westerse landen in die discipline.

Oost-Europa wil zelfverrijking als land. West-Europa wil zelfverrijking als individu. Waarom gaan al die uitgerangeerde nationale politici naar het EP denk je, beetje ironisch om enkel de Oost-Europese landen hier wat zwart te gaan maken net nadat we berichten zien over zo'n massale fraude die ongestraft zal blijven.
 
Begrijp je nu waarom mensen als Melenchon tegen de EU zijn. Naast dat de EU als entiteit zelf ook al geen fuck geeft om het sociale.

Het wil zo democratisch zijn dat het in feite niet meer democratisch is en er niks opschiet.
Er is juist niets democratisch aan de EU. Ze bepalen achteraf pas welke fractie ze steunen. En wie naar Europa gaat, heb je ook al geen invloed op, puur het uitschot of gefaalden uit een bepaalde politieke partij.

Ik hou niet van de EU, als er hier een referendum op tafel komt voor de EU te verlaten, stem ik voor leave. Ik heb tenminste een hart voor mensen. En CD&V en VLD mogen ook naar mijn stem fluiten voor altijd.

Enige dat je kan doen is de EU opdoeken om dan direct een nieuwe EU te creëren. Dat is de enige manier volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Echt zeer zeer pijnlijk, en gewoon voer voor de EU-sceptici. Ironisch en treffend dat een Verhofstadt pro stemt.
Ik vermoed dat de personen die voor stemmen dit in hun eigenbelang doen (vermijden dat andere beerputten opengetrokken worden of op een goed blaadje staan bij bepaalde personen) en niet in het belang van de bevolking.
 

Didier maakt carrière! Enorm grote portfolio heeft die man nu, naar aanloop van de verkiezingen volgend jaar. Rule of law & competition.

Neemt de portefeuille over van Vestagher over, die baas wordt van de Europese Investeringsbank (in Luxembourg). Die instelling heeft sinds corona (en de gerelateerde herstelfondsen) enorm aan belang gewonnen.
 
Ik vind juist dat er niet NOG meer moet geëxperimenteerd worden ...

Het is nu al een hele soep om nog te weten hoe het juist zit:
Europa, Europese Unie, Schengen...


Ierland is Europa, EU maar geen Schengen
Zwitserland is Europa, Schengen, maar geen EU
...
En zo zijn er een pak landen dus.

Voor mij zou Europa en EU en Schengen allemaal samen 1 blok mogen vormen.
Net dat maakt het zo geheel en sterk. en uniform.

Maar als er steeds landen zijn die niet mee doen met een bepaald iets, of toch andere regels heffen, dan komen we naar de buitenwereld toe, toch maar over als een versnipperd allegaartje, die gewoon 1 unie willen oprichten, maar zelf niet echt goed weten en kunnen....
 
Ik vind juist dat er niet NOG meer moet geëxperimenteerd worden ...

Het is nu al een hele soep om nog te weten hoe het juist zit:
Europa, Europese Unie, Schengen...


Ierland is Europa, EU maar geen Schengen
Zwitserland is Europa, Schengen, maar geen EU
...
En zo zijn er een pak landen dus.

Voor mij zou Europa en EU en Schengen allemaal samen 1 blok mogen vormen.
Net dat maakt het zo geheel en sterk. en uniform.

Maar als er steeds landen zijn die niet mee doen met een bepaald iets, of toch andere regels heffen, dan komen we naar de buitenwereld toe, toch maar over als een versnipperd allegaartje, die gewoon 1 unie willen oprichten, maar zelf niet echt goed weten en kunnen....
Het wordt nog erger, want er zijn ook landen die Europa, EU en Schengen zijn, maar dan weer weer niet tot de eurozone behoren.

Op zich klinkt het ideaal om zo veel mogelijk overeen te komen wat regels betreft, maar in de praktijk zijn er landen die bepaalde regels nooit zien zitten (Zwitserland of Noorwegen die hun centen niet willen weggeven bijvoorbeeld), of bijvoorbeeld ook de EU die bepaalde landen liever niet in de eurozone wilt (omwille van te veel inflatie, een te groot structureel begrotingstekort, ...). Dan is het beter om toch op bepaalde vlakken overeenkomsten te hebben dan gewoon die landen compleet uit te sluiten.
 
Europa is gewoon een geografisch gegeven he... Toch echt absurd om dat gewoon op één hoop te gooien.

Noord-Amerika en USA is ook verwarrend voor sommigen, laat ons dat maar gelijk trekken? :unsure:
 

Kritisch artikel over het HR-beleid van de Commissie, nagels met koppen wel. Heel dat systeem is echt compleet idioot. Die concours om vastbenoemd ambtenaar duurt nu over verschillende fases makkelijk een jaar.
Ik zie/hoor regelmatig dat jonge mensen letterlijk wenen over de schandalige tijdelijke contracten, en dat zijn dan ambiteuze mensen met al snel 2 master diploma's.

Gevolg is dus dat de gemiddelde leeftijd afgelopen decennium is gestegen van 45j naar 50j. Gezien al die oudjes nog hun oude pensioenregeling hebben behouden (vanaf 60j) gaat er een grote leegloop zijn binnen enkele jaren.

Heel het systeem met "contract agents", "interimaire",... zo intransparant als iets. Zelf zetten ze regelgeving voor transparantie voor iedereen, maar hun eigen systeem staat totaal niet op orde. Als al die boomers binnen dit en 10j op (vervroegd) pensioen gaan, dan moeten er nu capabele mensen aangeworven worden. Met degelijke contracten.
 

Ik ben werkelijk benieuwd hoe dit gaat uitdraaien. Op zich lijkt het me zeker geen slechte zaak als deze luis in de pels van de EU, en notoire Poetin-vriend, niet langer zaken kan blokkeren. Anderzijds is het wel een precedent van jewelste.
hopelijk schaft men de regel af dat iedere lidstaat moet instemmen en maakt men daar de noodzaak van een meerderheid van.
 
hopelijk schaft men de regel af dat iedere lidstaat moet instemmen en maakt men daar de noodzaak van een meerderheid van.
Zo'n zaken zouden potentieel het einde an de Europese Unie kunnen inleiden, nu heb je nog de situatie dat bijna elke belangrijke maatregel ook aanvaard is door de eigen regering, als dat niet meer nodig is ga je landen kunnen opzadelen met extreem onpopulaire wetten die door niemand in dat land gesteund worden terwijl de hoogste autoriteit nog steeds de regering van dat land is en niet de EU. Het zou me niet verbazen dat je dan elke paar jaar wel ergens een exit EU referendum zal beginnen zien komen.
 
Zo'n zaken zouden potentieel het einde an de Europese Unie kunnen inleiden, nu heb je nog de situatie dat bijna elke belangrijke maatregel ook aanvaard is door de eigen regering, als dat niet meer nodig is ga je landen kunnen opzadelen met extreem onpopulaire wetten die door niemand in dat land gesteund worden terwijl de hoogste autoriteit nog steeds de regering van dat land is en niet de EU. Het zou me niet verbazen dat je dan elke paar jaar wel ergens een exit EU referendum zal beginnen zien komen.
Misschien, maar willen we een EU die de slagkracht heeft om om te gaan met de grote uitdagingen die ons wachten en concurrentieel blijft met de grote machtsblokken, is dat wel nodig.
 
hopelijk schaft men de regel af dat iedere lidstaat moet instemmen en maakt men daar de noodzaak van een meerderheid van.
Zou dan eerder voor een absolute meerderheid gaan. Dan is de drempel iets hoger.

Zo'n zaken zouden potentieel het einde an de Europese Unie kunnen inleiden, nu heb je nog de situatie dat bijna elke belangrijke maatregel ook aanvaard is door de eigen regering, als dat niet meer nodig is ga je landen kunnen opzadelen met extreem onpopulaire wetten die door niemand in dat land gesteund worden terwijl de hoogste autoriteit nog steeds de regering van dat land is en niet de EU. Het zou me niet verbazen dat je dan elke paar jaar wel ergens een exit EU referendum zal beginnen zien komen.

Het systeem dat we voorzien hebben barst gewoon op zijn voegen. Met 1 of 2 partners, zoals een benelux kun je nog unanimiteit vereisen. Bij grotere hoeveelheden is dat gewoon niet meer wenselijk. En dan moet je dat dan ook maar als de kost zien van onderdeel te zijn van een grotere entiteit. Je hebt nu eenmaal rechten EN plichten.

Als dat dan ook wil zeggen dat Europa implodeert. Dan implodeert dat maar. Zo'n samenwerking van de willing is toch ook niet echt iets waar je iets mee bent. Dat voelt te veel aan als een praatbarak... En je moet dan ook gewoon de mogelijkheid hebben om agile te kunnen reageren zonder dat het een fillibusteruitdaging is om de laatste der mohicanen te overreden. Waarbij die gewoon meneer of mevrouw Non kan uithangen zonder boeh of bah ( met immobilisme ten gevolge). En eigenlijk ook ondergraving van het democratische principe.
 
Misschien, maar willen we een EU die de slagkracht heeft om om te gaan met de grote uitdagingen die ons wachten en concurrentieel blijft met de grote machtsblokken, is dat wel nodig.
Maar ik denk niet dat je meer slagkracht ga krijgen zo, omdat je dan pas echt met een halfslachtige situatie zit waarbij nationale regeringen die de ultieme soevereiniteit hebben kunnen en zullen overruled worden door een EU overheid waarvoor ze zelf vrijwillig opteren om naar te luisteren. Die nationale overheden hebben dan nog steeds een veto, alleen moeten ze daarvoor uit de EU stappen, bij controversiële wetgeving ga je constant die druk hebben en het moet maar in een paar landen eens richting exit gaan om heel het project op te blazen.

Als je dat wil doen lukken moet je nog veel verder gaan, dan moeten alle grondwetten van alle lidstaten aangepast worden zodat ze zichzelf niet meer als hoogste autoriteit beschouwen en enkel de EU kunnen verlaten als de EU daarmee akkoord zou zijn.

Vergelijk het met hoe de situatie zou zijn als deelstaten van landen compleet legaal en zonder dat die autoriteit ter discussie staat op eigen houtje zouden kunnen beslissen om uit een land te stappen, de wereldkaart zou er waarschijnlijk helemaal anders uit zien.


Zelfs in ons eigen land hebben we met de alarmbelprocedure eigenlijk de vereiste van unanimiteit, het is geen echt volwaardig vetorecht maar het komt er in de praktijk wel op neer. Zonder dat mechanisme is het niet ondenkbaar dat België al lang gesplitst was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan