Europese Unie - Should I stay or should I change?

Voidski

Well-known member
Crowdfunder FE
@Sir.Killalot haalde het reeds aan in een ander topic: "maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat we naar een kleiner, maar meer slagkrachtig (en met meer bevoegdheden beklede) EU moeten gaan. Zowel op geopolitiek, economisch als cultureel vlak."

De Brexit, de opstand van de Hongaren, de geruchten van een Frexit, Nexit, Grexit die er al zijn geweest. Wat loopt er mis in de EU, wat moet er veranderen of net niet?
 
@Sir.Killalot haalde het reeds aan in een ander topic: "maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat we naar een kleiner, maar meer slagkrachtig (en met meer bevoegdheden beklede) EU moeten gaan. Zowel op geopolitiek, economisch als cultureel vlak."

De Brexit, de opstand van de Hongaren, de geruchten van een Frexit, Nexit, Grexit die er al zijn geweest. Wat loopt er mis in de EU, wat moet er veranderen of net niet?
Een heel complex issue denk ik. Ik zie zeker de aantrekkingskracht wel in van met een kleiner aantal landen, die gelijkgezind zijn, nauwer samen te werken. De vraag zal echter zijn welke landen dat net zijn, want het is toch duidelijk dat afhankelijk van het standpunt er overal zowat breuklijnen zitten. Het is voor mijn part ook vooral die vrijblijvendheid van de EU die vaak problematisch is, uiteindelijk gaat elk land voor zijn eigen nationale belangen, wat als je naar meer dan de huidige EU wil gaan nadelig is.

Ik denk wel dat men te snel een hele hoop landen heeft willen integreren, deels voor het prestige misschien.
 
Het probleem is ook dat we nu eens de uitgelezen crisis meemaken voor de EU om zijn nut te gaan bewijzen, en het is gewoon compleet windstil. Ik ben volledig voorstander van het concept van de EU, maar momenteel is het niet veel meer dan een extra plek om uitgerangeerde politici te stockeren.
 
Ik heb de EU altijd beschouwd als een traag, bureaucratisch moloch waar niemand om geeft en waar achter die holle woorden over eenheid en solidariteit een ontzielde leegheid bestaat. Toch mogen we niet vergeten dat de Europese eenmaking heel wat grote voordelen heeft. Vrij verkeer van goederen, bijvoorbeeld. En die goederen moeten conform de CE-richtlijn zijn, dus de boor die we in de winkel kopen is geen gevaarlijk onding. Voedsel idem dito, ook al zijn die richtlijnen niet voor de volle 100% helemaal logisch. Voor afvalverwerking kunnen we makkelijk de grenzen over als de capaciteit in eigen land ontoereikend is of als we geen installaties hebben die een bepaalde afvalstroom kunnen verwerken. Als dat veel moeilijker of onmogelijk wordt gaan we veel meer moeten storten. Extra-Europees afvaltransport gaat sowieso meer aan banden worden gelegd in het kader van de Green Deal (cf. kunststoffen en P&K), dan moet op Europees vlak wel een gecoördineerde aanpak worden ingericht zodat we kunnen in staan voor onze eigen recyclage. De overheden moeten daarin ook meewerken, momenteel is er teveel vrije interpretatie voor de waste shipment regulation.
 
Het probleem is ook dat we nu eens de uitgelezen crisis meemaken voor de EU om zijn nut te gaan bewijzen, en het is gewoon compleet windstil. Ik ben volledig voorstander van het concept van de EU, maar momenteel is het niet veel meer dan een extra plek om uitgerangeerde politici te stockeren.
Een herstelpakket van 1800 miljard euro.
Compleet windstil inderdaad.
 
Ik ben het eens met Sylverscythe, denk ik. De vrijblijvendheid moet eruit. Een EU naar politiek model van de VS (niet naar maatschappelijk model, obviously) lijkt me wel wat, de huidige situatie is eerder een soort geldverslindend vagevuur.

Maar hoe dan ook is het een complex probleem waar ik in alle eerlijkheid veel te weinig onderlegd in ben om er echt een onderbouwde mening over te vormen.
 
Een herstelpakket van 1800 miljard euro.
Compleet windstil inderdaad.
Is het ook niet gedeeltelijk een PR-probleem? Nationale politici die bij beslissingen die populair zijn zelf de pluimen op hun hoed steken, en als ze onpopulair zijn was het dat abstracte Europa in de ivoren toren. En dan komt "de EU" eens op het nieuws met royale onkostennota's en het vertrouwen van de burger ligt weer wat lager.
 
Ik vind de EU een mooie gedacht, maar de laatste jaren heeft die gedachte serieuze deuken gekregen. Een algemeen gevoel van ontevredenheid over en wantrouwen tegen de EU denk ik die bij een groot deel van de bevolking leeft en waar veel nationale leiders goed op inspelen. Zoals Cameron die er een verkiezingspunt van maakte om zijn lidmaatschap te 'heronderhandelen'. We zien hoe dat nu uitdraait. Autoritaire leiders in (vooral) Oost-Europa die op (onder meer) dat wantrouwen inspelen en zo populair blijven.

Punten die m.i. aan de basis liggen:
- De euro is een groot deel daarvan. het is gewoon geen robuust systeem en is op los zand gebouwd en te haastig ingevoerd door leiders die de pluimen op hun hoed wouden steken. Sommige politici van toen hebben een verpletterende verantwoordelijkheid. Eén van de grote gevolgen is uiteraard de eurocrisis die veel mensen in armoede heeft geduwd. De ECB kan een deel opvangen. Maar de basis is gewoon niet goed en uiteindelijk gaan we dit nog wel een paar keer meemaken denk ik.
- Het gevoel van wantrouwen t.o.v. de EU zoals ik al zei en politici die erop inspelen. En zoals Sylverscythe ook het PR-probleem aanhaalt.
Dit is iets dat al vele jaren aan de gang is. Vergeet ook niet de afwijzing van de EU grondwet die in 2004 (?) door onder meer Frankrijk en Nederland werden weggestemd. Toch niet de kleinste spelers in de EU.
- Te haastige toetreding van Oost-Europese landen uit angst voor invloed van Rusland. Bij sommigen is dat een verbetering geweest. Maar sommige landen, met alle respect, zoals Bulgarije en Roemenië zijn toch geen grote aanwinsten te noemen? Gewoon goedkopere arbeidskrachten uiteindelijk.
- Verschillen in cultuur en mentaliteit. Zowel noord vs zuid, west vs oost... Zoals al gezegd lopen er veel breuklijnen die een gezamenlijke munt of weet ik wat niet gaan kunnen overbruggen. Ik persoonlijk zal nooit in de eerste plaats een Europeaan zijn, maar Belg. Die breuklijnen zullen er altijd blijven en gaan altijd voor een soort wantrouwen zorgen. Welke dromen Verhofstadt en co. ook mogen hebben. Die belerende vingertjes vanuit de EU zullen Orban en co. worst wezen hoor. Die blijft vrolijk op zijn plaats zitten en de subsidies vanuit de EU zullen wel blijven komen.

En zo zullen er nog meer zaken zijn.

Hoe dat allemaal moet opgelost worden, weet ik ook helemaal niet. Dat er heel veel moet veranderen is duidelijk. Maar uiteindelijk zit je nu wel met een weinig robuust systeem waar de basis niet goed is, dat te haastig is uitgebreid en dat schokken niet goed kan opvangen.
 
‘Europese unie’, maar er is geen ‘unie’ in gans dat boeltje momenteel. Beter gewoon afschaffen dan..
 
Een heel complex issue denk ik. Ik zie zeker de aantrekkingskracht wel in van met een kleiner aantal landen, die gelijkgezind zijn, nauwer samen te werken. De vraag zal echter zijn welke landen dat net zijn, want het is toch duidelijk dat afhankelijk van het standpunt er overal zowat breuklijnen zitten. Het is voor mijn part ook vooral die vrijblijvendheid van de EU die vaak problematisch is, uiteindelijk gaat elk land voor zijn eigen nationale belangen, wat als je naar meer dan de huidige EU wil gaan nadelig is.

Ik denk wel dat men te snel een hele hoop landen heeft willen integreren, deels voor het prestige misschien.
Dat vat het voor mij ook samen. Nu hebben we een Unie die er bij momenten geen is. Teveel los zand, teveel eigen belang en daar door een te trage besluitvorming. De huidige gezondheidscrisis is er één van: de landen hebben er voor gekozen de EU geen bevoegdheid in zake gezondheidszorg te geven en bijgevolg is er geen algemene aanpak. Elk land vaart zijn eigen koers en we zien wel waar we uitkomen.

Imo kunnen we dan beter naar een EU moet landen die meer uit handen willen geven. Hopelijk leidt dat een Unie die niet alleen sterker maar ook sneller werkt. Nu lijkt het soms dat er pas na eindeloos gepalaver een halfslachtig compromis komt en imo is dat wel nodig om terug onze plaats in de wereldpolitiek op te eisen. Iets wat me bv stoort is de afhankelijk van China en hoe mak we ons gedragen als het ons uitkomt en dat uit pure noodzaak. Zie naar hoe verschillende landen vochten voor de aanwezigheid van dat Alibaba distributie centrum.

Soit: zoals al een paar man voor me zei: go kleinere en sterkere Unie! Al is de materie uiteraard een pak complexer dan dat.
 
Benieuwd hoe ze nu met de sluiting van de grenzen in de UK tov de EU staan. De grenzen sluiten 1 dag en ze hebben schrik voor een voedseltekort. Succes volgend jaar, zou ik zeggen...
 
Benieuwd hoe ze nu met de sluiting van de grenzen in de UK tov de EU staan. De grenzen sluiten 1 dag en ze hebben schrik voor een voedseltekort. Succes volgend jaar, zou ik zeggen...
Toont aan hoe afhankelijk we zijn van elkaar voor onder andere voedselvoorziening. Dit is haast een Continentaal Stelsel dat Napoleon heeft ingevoerd, zij het dan zonder de expliciete intentie om de UK economisch te kraken. Er zal wel iets worden uitgewerkt om dat de komende tijd terug op gang te krijgen zodat de winkelrekken weer worden aangevuld, maar dit is pijnlijk.
 
Rule, Britannia! rule the waves: “Britons never will be slaves.” Ze kunnen altijd wat meer vis eten natuurlijk, ze wouden toch zo graag hun visrechten terug...

Ik ben altijd al fan geweest van de Britse cultuur, zowel qua fictie, muziek als literatuur. Maar die Brexit speelt de EU best hard, een campagne op basis van leugens door mensen als Boris Johnson verdient het om afgestraft te worden. De economische schade beperken uiteraard, maar zoveel mogelijk op de voorwaarden van de EU. Geen uitzonderingen. Honger lijden moet natuurlijk ook niet, maar liever dan nog een tijdelijke verlenging van de huidige situatie waarbij ze tijdelijk nog voedsel kunnen invoeren onder de oude regels, dan snel een slecht akkoord sluiten.

De EU is echter niet perfect, de hele bureaucratie die erbij komt kijken is doordrongen van corruptie, kijk maar naar de "bijverdiensten" van Europarlementsleden, en ons land levert één van de grootste kwallen op dat vlak af. Ik zou graag een moratorium of op z'n minst een ontluizingsperiode zien op het afvaardigen van afgeschreven politici op nationaal vlak, naar een pensioen-graaipot op Europees niveau, of het nu gaat om Michel Junior - zet zijn foto gerust in het woordenboek langs het spreekwoord "als een rat het zinkende schip verlaten" -, Verhofstadt, Geert Bourgeois of Kris Peeters... dat zijn allemaal trieste figuren die het geloof in de Europese Unie ondergraven. Toevallig ineens allemaal grote verdedigers van Europa op het moment dat ze met zekerheid vaarwel moesten zeggen aan hun laatste uitvoerende politieke mandaat. Ha!

Wat in Hongarije gebeurt val wat mij betreft niet te rechtvaardigen, maar als een figuur als Orban de pest is voor de Europese democratie, dan is iemand als Verhofstadt het equivalent van de cholera, géén van beiden is goed voor de gezondheid van de Europese Unie.
 
Ik denk dat er op dit moment veel Britten zijn die spijt hebben dat ze te tam waren om te gaan stemmen tijdens het referendum. De grenzen zijn geen 24 uur dicht en het is al volle paniek, angst voor voedselschaarste, etc.
 
Het is uiteraard wel een zeer uitzonderlijke situatie nu de brexit en die coronamutatie er samenvallen. Het zal tijdelijk een moeilijke periode zijn maar of er veel spijt gaan hebben over het al dan niet gaan stemmen... De echte impact zal men beter kunnen beoordelen binnen enkele jaren als de economie er weer normaler functioneert en de handelsstromen met de EU-landen weer performanter verlopen.

Stel dat het VK na de brexit op lange(re) termijn een economisch succesverhaal wordt... Hun economie is natuurlijk niet hetzelfde als andere economieën in de EU, maar zoiets zou mogelijk een grote trigger zijn in andere EU-landen om ook voor een exit te gaan.

Ik herinner me nog altijd dit artikel van 2013: https://trends.knack.be/economie/be...van-europa-in-2030/article-normal-256665.html. Toen was er van brexit en corona nog geen sprake. Dus ben eens benieuwd wat het in 2030 zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zucht. Die doemberichten en al in de media beginnen mijn strot uit te komen. Dit is tijdelijk en zoals gezegd uitzonderlijk dat het samenvalt met die coronamutatie. Maar ze doen precies of deze uitzonderlijke situatie de standaard gaat zijn voor lange tijd.

Leukerds als Verhofstadt vermaken zich uiteraard weer: . Niet beseffende dat hij soms meer kwaad als goed doet.

Ondertussen mag dit land nog altijd kandidaat EU-lidstaat zijn en hebben we er nog altijd een douane-unie mee: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/23/turkse-rechtbank-veroordeelt-hoofdredacteur-tot-27-jaar-cel/.
 
Ideologisch gezien ben ik een grote voorstander van Europa, eerlijk gezegd mag het ook groter naar een wereldeenheid ofzo. Volgens mij is dat de enige manier om de wereldproblemen aan te pakken.

In praktijk echter gaat die vooral een utopie zijn vrees is. We krijgen Europa nog niet bij elkaar gehouden.

Misschien inderdaad een kleiner en sterker Europa om dan de rest te kunnen aantrekken. Desnoods terug beginnen met de Benelux en dan verder gaan.
 
Terug
Bovenaan