Europese, federale en regionale verkiezingen 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 105 29,6%
  • VB

    Stemmen: 106 29,9%
  • CD&V

    Stemmen: 19 5,4%
  • OpenVLD

    Stemmen: 16 4,5%
  • Vooruit

    Stemmen: 31 8,7%
  • Groen

    Stemmen: 13 3,7%
  • PVDA

    Stemmen: 14 3,9%
  • Andere

    Stemmen: 8 2,3%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 12,1%

  • Totaal aantal stemmers
    355
Omdat het VB het heel slim speelt: Die voeren enorm veel campagne online. Daarmee bereiken ze vooral jongeren. En zoals je zelf ook wel weet denkt die TikTok-generatie zelf niet verder na.

In 2022 gaf het VB meer dan 1 miljoen euro aan Facebook uit. Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/10/uitgavenmeta/
 
Omdat het VB het heel slim speelt: Die voeren enorm veel campagne online. Daarmee bereiken ze vooral jongeren. En zoals je zelf ook wel weet denkt die TikTok-generatie zelf niet verder na.

In 2022 gaf het VB meer dan 1 miljoen euro aan Facebook uit. Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/10/uitgavenmeta/
Ik betwijfel of dat de reden is. De echte reden zal wellicht zijn dan in veel scholen meer dan de helft van de jongeren van allochtone afkomst is. Ten opzichte van vroeger gaat daar weinig veranderd zijn. In het algemeen heeft die groep een lagere sociale klasse, praten ze weinig Nederlands op de speelplaats en maken ze sneller amok. En dan inderdaad het verwerpelijk stukje racisme wat ze thuis meekrijgen van de ouders.
 
Ik betwijfel of dat de reden is. De echte reden zal wellicht zijn dan in veel scholen meer dan de helft van de jongeren van allochtone afkomst is. Ten opzichte van vroeger gaat daar weinig veranderd zijn. In het algemeen heeft die groep een lagere sociale klasse, praten ze weinig Nederlands op de speelplaats en maken ze sneller amok. En dan inderdaad het verwerpelijk stukje racisme wat ze thuis meekrijgen van de ouders.
Het zal niet de reden zijn maar wel een contribuerende factor. Wat ook wel zal meespelen is de weg van en naar school. We zijn de afgelopen maanden getrakteerd op verschillende schrijnende filmpjes van gepeste en geslagen tieners waar de daders vaak (maar niet altijd) van allochtoonse afkomst zijn. De onveilige situaties aan stations of ander openbaar vervoer lijkt mij wel ook een invloed te hebben op het stemgedrag. Het station in aalst is zo een voorbeeld.

De leefwereld van jongeren met het openbaar vervoer en vooral in een grootstedelijke context is m.i. heel verschillend dan de salariswagen tuffende ouder die van oprit naar bedrijfsparking rijdt.
 
Ik heb nog nooit anders gestemd dan NVA en dat zal nu denk ik ook niet anders zijn. Dat is in mijn ogen de enige partij die als een goede huisvader het budget beheert. De tering naar de nering durft te zetten en rechtvaardig beleid voert. Hun kopstukken beginnen wel grijze muizen te worden. Ben Weyts stoort mij ook mateloos. Mijn vrees is dat onderwijs bij hem gaat blijven liggen. Tweede keuze zou in principe CD&V zijn maar die hebben voorlopig afgedaan met hun jassengedraai en deelname aan Vivaldi. De rest hoef ik het niet over te hebben, die doen hun stinkende best om niet verkiesbaar te zijn.

Lokaal vind ik anders, dat kan echt van gemeente tot gemeente verschillen. Daar zal het CD&V worden.
 
Ik heb 'andere' aangeduid. Voorlopig valt elke partij in de poll af voor verschillende redenen, en nog eens blanco stemmen wil ik liever niet, dus we zullen zien wat er nog beschikbaar is tegen dan.
 
Voor het eerst sinds ik kan gaan kiezen nog totaal geen idee voor wie ik ga stemmen. Normaal gezien stem ik eerder centrum-rechts maar ik geef even een overzicht van de courante partijen:

- Vlaams Belang: vorige verkiezingen 1 keer voor gestemd als protest, maar dat is hoogstwaarschijnlijk de enige keer in mijn leven geweest. Idealiter hebben extremen hebben maar weinig plaats in onze samenleving.

- N-VA: normaal gezien een beetje mijn go-to stem, maar hebben mij deze legislatuur absoluut niet kunnen overtuigen in de Vlaamse regering (Jambon is imo echt gefaald als Minister-President en Weyts is goed voor de dieren maar een ramp op Onderwijs) en De Wever zit het liefst op 't Schoon Verdiep in Antwerpen.

- Open VLD: normaal gezien ook een partij waar ik mij in theorie in zou moeten kunnen vinden maar is echt geëvolueerd tot een fils-à-papa partij. De Croo is maar een slappe premier.

- CD&V: een partij die leeft in het verleden en Mahdi heeft daar het tij ook nog niet kunnen keren. Doen nog steeds moeilijk over abortus wat toch ook niet meer van deze tijd zou mogen zijn. Wel fan van een Hilde Crevits.

- Vooruit: Teveel schandalen rond Conner en ook van zijn wit konijn Frank Vandenbroucke ben ik geen fan.

- Groen: veel meer een linkse partij dan een groene partij en die co-voorzitters zijn echt pure cringe en TVDS krijgt het ook amper uitgelegd. Wel fan van Petra De Sutter.

- PVDA: Extreem, communisten en heulen teveel met Poetin, enough said.

Het zal dus vooral een kwestie worden van de minst slechte te kiezen, als is dat natuurlijk ook geen ideaal uitgangspunt. Gezien de oorlog in Oekraïne zou ik liefst opteren voor een sterke centrumpartij genre Open VLD ofzo maar toch wringt dat wat. Zal me nog eens goed moeten inlezen tot aan de verkiezingen, we hebben nog tijd. Ik breng dan voorlopig ook nog geen stem uit op de poll.
 
VB met middelvinger wegens immense afkeer politiek, gevormd in de laatste paar jaar. Want geen vertrouwen meer in geen enkele partij.
Kleine sprankel hoop is om de boel te destabiliseren, zodat er eens grondige kuis volgt in politieke landschap
 
Ik betwijfel of dat de reden is. De echte reden zal wellicht zijn dan in veel scholen meer dan de helft van de jongeren van allochtone afkomst is. Ten opzichte van vroeger gaat daar weinig veranderd zijn. In het algemeen heeft die groep een lagere sociale klasse, praten ze weinig Nederlands op de speelplaats en maken ze sneller amok. En dan inderdaad het verwerpelijk stukje racisme wat ze thuis meekrijgen van de ouders.
Het is juist die generatie die geen racisme kent. Iedere klas is voor 50% gevuld met allochtonen. Ik snap niets van die pol.

Een Vlaams Belanger is die 40-50-60-70 jarige gefrustreerde oude man die in de jaren 80 overal blanke mensen zag en dat mist.
 
Het is juist die generatie die geen racisme kent. Iedere klas is voor 50% gevuld met allochtonen. Ik snap niets van die pol.

Een Vlaams Belanger is die 40-50-60-70 jarige gefrustreerde oude man die in de jaren 80 overal blanke mensen zag en dat mist.
Qua profilering kan deze post wel tellen :crazy: Laten we vooral blijven doen alsof er geen problemen zijn met de multicultuur en de blanke man puur kijkt naar kleur en gefrustreerd is. Misschien best eens van uw paard komen Horse..
 
Het is juist die generatie die geen racisme kent. Iedere klas is voor 50% gevuld met allochtonen. Ik snap niets van die pol.

Een Vlaams Belanger is die 40-50-60-70 jarige gefrustreerde oude man die in de jaren 80 overal blanke mensen zag en dat mist.
Vlaams Belang trekt nochtans opvallend veel jonge stemmers. Alleen Groen trekt nog meer jonge stemmers.

"Van alle mensen die op Vlaams Belang gestemd hebben, is dertig procent jonger dan 34. Enkel Groen had tijdens deze verkiezingen nog meer jonge stemmers. Veertig procent van hen was jonger dan 34. Sp.a heeft dan weer de minst jonge kiezers: slechts 18 procent is jonger dan 34."
 
Ik heb in het verleden nog N-VA gestemd, in de hoop van wat institutionele vereenvoudiging onder andere. Na verschillende legislaturen heb ik echter toch de indruk dat het gewoon een soort CVP-van-vroeger is geworden met wat opzwepende retoriek. De facto al jaren aan de macht op Vlaams niveau en ik vind dat nu echt geen uithangsbord van goed bestuur. Je hebt een landsdeel waar er 1 regering is maar ofwel is het ruziemaken ofwel is het de fout van het federaal niveau.

Ik had het nooit gedacht maar ik begin zowaar de nieuwe CVP te overwegen, CD&V. Moesten ze nu niet de spreekbuis van de boerenbond spelen in het stikstofdossier, wat toch ook weer de keuze bemoeilijkt.

Misschien stem ik wel Groen, kwestie dat die partij "in the running" blijft.

Vlaams Belang trekt nochtans opvallend veel jonge stemmers. Alleen Groen trekt nog meer jonge stemmers.

"Van alle mensen die op Vlaams Belang gestemd hebben, is dertig procent jonger dan 34. Enkel Groen had tijdens deze verkiezingen nog meer jonge stemmers. Veertig procent van hen was jonger dan 34. Sp.a heeft dan weer de minst jonge kiezers: slechts 18 procent is jonger dan 34."
Buiten het al aangehaalde gigantische budget voor social media, zijn jongere mensen volgens mij nu ook gewoon politiek extremer. Dan trekt zo'n VB natuurlijk ook wel aan, samen met de neiging om complexe problemen te reduceren tot eenvoudige verhalen waar de vijand gewoon "de vreemden", "de Waal", of "Europa" is.
 
Ik denk dat de jonge stemmers die Vlaams Belang aantrekt vooral door Social Media komt. Rechts is over het algemeen veel vlugger mee gegaan met de rechte social media wave en dit is niet alleen het geval in België. In Amerika heb je figuren zoals Ben Shapiro die vooral jongere mannen aanspreken. Er is geen linkse concurrentie op dit vlak.

Hier kan misschien wel verandering in komen door Tiktok. Hier zijn linkse politici veel meer aanwezig (rechtse ook natuurlijk) en dit is ook een app waar meer jongeren aanwezig zijn. Jos D’haese (134K volgers) is de meest populaire politici gevolgd door Conner (109K volgers) en Van Grieken (51K volgers) op de derde plaats.
 
VB met middelvinger wegens immense afkeer politiek, gevormd in de laatste paar jaar. Want geen vertrouwen meer in geen enkele partij.
Kleine sprankel hoop is om de boel te destabiliseren, zodat er eens grondige kuis volgt in politieke landschap
Dat zou ook de reden kunnen zijn waarom ik op VB zou stemmen. Vote FUBAR.
 
VB met middelvinger wegens immense afkeer politiek, gevormd in de laatste paar jaar. Want geen vertrouwen meer in geen enkele partij.
Kleine sprankel hoop is om de boel te destabiliseren, zodat er eens grondige kuis volgt in politieke landschap
Je weet toch al hoe het gaat lopen met de uitslagen?

We moeten luisteren naar het signaal van de kiezer. We hebben niet verloren want de extremen halen geen 50% dus we moeten gezellig samen verder doen dat er geen problemen zijn.
 
Vier partijen (CD&V, Vooruit, Groen, PVDA) liggen momenteel in de balans bij mij dus ik wacht af waar de focus voor de verkiezingen op gaat liggen. In het ideale geval krijgen we een beleid dat stopt met de besparingen op openbaar vervoer, inzet op kwaliteitsvol onderwijs en iets doet aan de ellenlange wachtlijsten voor sociale woningen. Eigenlijk het tegenovergestelde van de huidige Vlaamse regering dus.

Maar vermoedelijk zal 90% van de discussie wel weer over hetzelfde onderwerp gaan.
 
Je weet toch al hoe het gaat lopen met de uitslagen?

We moeten luisteren naar het signaal van de kiezer. We hebben niet verloren want de extremen halen geen 50% dus we moeten gezellig samen verder doen dat er geen problemen zijn.
Net daarom ...
Dat was in feite vorige verkiezingen al zo, inclusief resultaat wat er met de uitslag gebeurd is.
Ondertussen blijven de schandalen zich opstapelen, toont er elke dag een minister zijn onbekwaamheid zonder daarvoor verantwoordelijk te nemen, zwarte pieten, paraplu's opentrekken, beslissingen tegenwerken omw ego's of ideologische principes, enz ...

Dus elke druppel die kan helpen om de emmer te doen overlopen, is imo daarom wel nuttig.
Hopen op absolute meerderheid VB oid, om dan hopelijk 4 jaar tanden te moeten bijten maar wel met een tabula rasa na een onbestuurbare periode
 
Hopen op absolute meerderheid VB oid, om dan hopelijk 4 jaar tanden te moeten bijten maar wel met een tabula rasa na een onbestuurbare periode
Maar wie zegt dat er na die onbestuurbare periode een grote verandering gaat komen? Onze politiek is nu al enorm gericht op de korte termijn en het 'behandelen' van actuele hete hangijzers, dus als een partij die voor een groot deel met dat soort gebrul (en, daar moet men eerlijk in zijn, ook een gezonde dosis fake news en bewust foute voorstellingen; toch ook geen geweldige zaken voor een politieke partij) groot is geworden een absolute meerderheid krijgt, denk je dan dat de andere partijen plots gaan denken dat ze wat serener moeten worden en zich wat meer moeten focussen op echt beleid?

Ik denk dan toch eerder dat de 'soundbitepolitiek' zich nog harder gaat doorzetten en dat andere partijen ook meer en meer gaan concentreren op het opzetten van (al dan niet imaginaire) vijanden die een gemakkelijk doelwit zijn om stemmen te ronselen in plaats van zich te concentreren op beleid met een langetermijnvisie.

Verder vind ik het toch heel gevaarlijk om op het VB te stemmen als proteststem terwijl je eigenlijk helemaal niet wilt dat die aan de macht komen. Als je die hun standpunten en gedachtengoed kan verdragen is het natuurlijk je goed recht om op VB te stemmen, maar ik ken er wel een aantal die zeggen 'ik wil niet dat ze aan de macht komen, maar als protest...' en dat vind ik echt een vreemde redenering.

Nu goed, ik begrijp het natuurlijk wel, want behalve stemmen voor VB kan je eigenlijk bitter weinig doen om je frustraties met de huidige generaties politici te uiten, maar ik weet echt niet of zo'n proteststem voor het VB dan iets oplost.
 
Ik denk dat de jonge stemmers die Vlaams Belang aantrekt vooral door Social Media komt. Rechts is over het algemeen veel vlugger mee gegaan met de rechte social media wave en dit is niet alleen het geval in België. In Amerika heb je figuren zoals Ben Shapiro die vooral jongere mannen aanspreken. Er is geen linkse concurrentie op dit vlak.

Hier kan misschien wel verandering in komen door Tiktok. Hier zijn linkse politici veel meer aanwezig (rechtse ook natuurlijk) en dit is ook een app waar meer jongeren aanwezig zijn. Jos D’haese (134K volgers) is de meest populaire politici gevolgd door Conner (109K volgers) en Van Grieken (51K volgers) op de derde plaats.
Maar Vlaams Belang kan toch op Tik Tok alleen roepen over hoe slecht de traditionele partijen wel zijn & hun anti-allochtoon beleid? Buiten die 2 onderwerpen zie ik ze weinig roepen eerlijk gezegd.
 
Maar wie zegt dat er na die onbestuurbare periode een grote verandering gaat komen? Onze politiek is nu al enorm gericht op de korte termijn en het 'behandelen' van actuele hete hangijzers, dus als een partij die voor een groot deel met dat soort gebrul (en, daar moet men eerlijk in zijn, ook een gezonde dosis fake news en bewust foute voorstellingen; toch ook geen geweldige zaken voor een politieke partij) groot is geworden een absolute meerderheid krijgt, denk je dan dat de andere partijen plots gaan denken dat ze wat serener moeten worden en zich wat meer moeten focussen op echt beleid?

Dat weet ik niet als er verandering gaat komen, maar ik weet wel dat het niet werkt (imo) zoals het nu is. Als je naar de afgrond stapt en je ziet die, blijf je niet doorstappen maar verander je van richting (mogelijks naar een andere afgrond, maar je vermijdt tenminste de eerste)

Ik denk dan toch eerder dat de 'soundbitepolitiek' zich nog harder gaat doorzetten en dat andere partijen ook meer en meer gaan concentreren op het opzetten van (al dan niet imaginaire) vijanden die een gemakkelijk doelwit zijn om stemmen te ronselen in plaats van zich te concentreren op beleid met een langetermijnvisie.
In huide politieke constructie (gewestelijk , federaal, lokaal + brussel) , is langetermijn onmogelijk ...
Ofwel splits je op , ofwel herfederaliseren (beide met serieuze ingrepen). Dat zie ik niet gebeuren , dus momenteel 0,0 geloof in langetermijn.

Verder vind ik het toch heel gevaarlijk om op het VB te stemmen als proteststem terwijl je eigenlijk helemaal niet wilt dat die aan de macht komen. Als je die hun standpunten en gedachtengoed kan verdragen is het natuurlijk je goed recht om op VB te stemmen, maar ik ken er wel een aantal die zeggen 'ik wil niet dat ze aan de macht komen, maar als protest...' en dat vind ik echt een vreemde redenering.
Blanco stemmen , is zo goed als 'meestemmen' met de een partij waar je helemaal niet voor kiest (of het kan je niet schelen).
Dan heeft mijn proteststem nog meer waarde , met de hoop op verandering.
Hun gedachtegoed en partijpunten doordrukken, kunnen ze toch niet en kan in huidige neutraler klimaar , zelfs meestal ook niet omwille stilstand

Nu goed, ik begrijp het natuurlijk wel, want behalve stemmen voor VB kan je eigenlijk bitter weinig doen om je frustraties met de huidige generaties politici te uiten, maar ik weet echt niet of zo'n proteststem voor het VB dan iets oplost.
Niks doen lost ook niks op
 
Terug
Bovenaan