EU BTW pakket 2021 - Gedaan met AliExpress in Europa?

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE

Corona heeft er een klein stokje voor gestoken maar over zes maanden is het gedaan met de geliefde 22 euro regel. Voor wie niet vaak buiten de EU winkelt; je betaalt geen BTW op aankopen, bijvoorbeeld uit China, als de waarde van dat pakket onder 22 euro ligt. Eerlijk of niet; daar valt over te discussiëren. De regel ging normaal vandaag van kracht maar wordt nu dus zes maanden uitgesteld.

Ik geef het toe; het gros van mijn aankopen voor elektrische componenten komt uit China. De prijzen & volumes zijn gewoon onklopbaar tegenover intra-Europees kopen...
 
Das wel kak. Ik bestel regelmatig uit China of Rusland, meestal kleine dingetjes voor miniatuurbouw die ginder maar een paar euro kosten.

Ik zal moeten kijken waar ik nog een voorraad kan van aanleggen dus.
 
In het verleden veel besteld maar de hype is bij ons al over.
Je had toen toch ook al snel dat je kon laten verzenden uit een ander e.u. land zoals spanje enz?
 
In het verleden veel besteld maar de hype is bij ons al over.
Je had toen toch ook al snel dat je kon laten verzenden uit een ander e.u. land zoals spanje enz?
Die optie voor Spanje zie je inderdaad wel vaker verschijnen nu. Maar lang niet alle producten hebben die optie beschikbaar. Je ziet ook vaak Rusland of Oekraïne, maar dat helpt op BTW vlak niet verder.

Ik koop sowieso duurdere items alleen bij winkels die Intraeuropees kunnen verzenden. Anders is het altijd gokken of je nog een dure douanebrief binnen krijgt.
 
Soms merk je ook wel rare verschijningen.
Ik houd de site pepper een beetje in het oog met deals en promo's. Maar deze site is vooral voor Nederlanders
en soms word er een promo voor Chinese store met verzending uit België gepost. Maar als Belg kun je dat dan niet bestellen en de Nederlanders wel.
Wat ik toch wel zeer vreemd vind.
 
Misschien een stomme vraag : is de BTW verschuldigd op moment van aankoop of op moment van het invoeren van het pakket? Die zaken zijn soms erg lang onderweg (+-6 weken gemiddeld bij mij), dus misschien is het best om niet te lang te wachten met aankopen?
 
BTW is verschuldigd op bedrag dat je betaald hebt. Of er zes weken levertijd bijkomen of niet, maakt niet uit.
 
Lichtjes gerelateerd aan deze topic: halverwege vorige maand nog iets besteld op Britse webshop. Iets voor Kerst een mail dat het nog niet verzonden was en dat ze grote achterstand hebben. Het zou niet meer voor Kerstdag toekomen. Voor mij geen probleem. Vorige week nog niks van gehoord, dus gevraagd om te annuleren. Met de feestdagen hebben ze het daar waarschijnlijk niet of laat gelezen want vanochtend een mail om te zeggen dat het verzonden is.

De betaling is in december met inbegrip van BTW gebeurd. Hopelijk kan ik de BTW nog terugkrijgen van hun. Want nu de goederen pas in 2021 zijn verzonden zal ik nog eens BTW moeten betalen bij invoer hier 😒.
 
Lichtjes gerelateerd aan deze topic: halverwege vorige maand nog iets besteld op Britse webshop. Iets voor Kerst een mail dat het nog niet verzonden was en dat ze grote achterstand hebben. Het zou niet meer voor Kerstdag toekomen. Voor mij geen probleem. Vorige week nog niks van gehoord, dus gevraagd om te annuleren. Met de feestdagen hebben ze het daar waarschijnlijk niet of laat gelezen want vanochtend een mail om te zeggen dat het verzonden is.

De betaling is in december met inbegrip van BTW gebeurd. Hopelijk kan ik de BTW nog terugkrijgen van hun. Want nu de goederen pas in 2021 zijn verzonden zal ik nog eens BTW moeten betalen bij invoer hier 😒.
Ik het dus net hetzelfde aan de hand : voor Kerstdag besteld + betaald en gisteren krijg ik bericht dat het vrijdag geleverd wordt.

Hoe krijg je trouwens die extra invoerkosten / BTW aangerekend?
 
Ik het dus net hetzelfde aan de hand : voor Kerstdag besteld + betaald en gisteren krijg ik bericht dat het vrijdag geleverd wordt.

Hoe krijg je trouwens die extra invoerkosten / BTW aangerekend?

Dat hangt er vanaf wie hier bij invoer jouw goederen gaat behandelen (Bpost, Fedex, UPS, DHL...). De firma die dat doet gaat de formaliteiten doen bij invoer en daar uiteraard iets voor aanrekenen.

Voor zendingen van buiten de EU heb ik enkel nog maar ervaring met Fedex. Zij komen de goederen gewoon leveren en achteraf krijg je de factuur in de bus.

Het zal bij mij de eerste keer met Bpost zijn. Ik dacht dat je het bij hun aan de postbode moet betalen die het komt leveren. Op deze site: https://www.bpost.be/nl/pakje-ontvangen/douane vind je de tarieven van Bpost.

edit: 24 EUR is wel meer als genoeg me dunkt, zeker als die vrijstelling < 22 EUR zou wegvallen. In dat geval zou je, snel gerekend, 7 EUR BTW moeten betalen op iets van 10 EUR + nog eens 24 EUR aan Bpost.
 
Merci voor de info. Het was al lang geleden dat ik zo een faktuur heb gekregen (bij Ali gaat het doorgaans om een klein bedragje).

Bij mij wordt de levering uitgevoerd door UPS, dan weet ik ineens waar mij aan te houden als ik nog in de UK shop. Gelukkig is het geen té groot bedrag (72€).
 
Ik zou zeggen: zoek de tarieven die UPS aanrekent eens op. Dan heb je een idee aan welke kosten je u kan verwachten. Maar ik vind ze nergens terug precies. Of ik ben slecht aan het zoeken...
 
normaal (en ik zeg normaal, dus kan zijn dat er afwijkingen zijn) geldt de BTW-regeling voor aankopen vanàf 01/01/21 he.
dwz: de BTW die vóór die datum in de UK geind werd, is geind voor Europa. normaal (again) houden ze daar wel rekening mee.
 
Ik zou zeggen: zoek de tarieven die UPS aanrekent eens op. Dan heb je een idee aan welke kosten je u kan verwachten. Maar ik vind ze nergens terug precies. Of ik ben slecht aan het zoeken...
Het gaat nog interessant worden.

Besteld op amazon.de.
Verstuurd van uit de UK blijkbaar.
Nu krijg ik een sms van amazon.it dat UPS morgen gaan leveren...
 
Het gaat nog interessant worden.

Besteld op amazon.de.
Verstuurd van uit de UK blijkbaar.
Nu krijg ik een sms van amazon.it dat UPS morgen gaan leveren...

Dat was dus iets waar ik voor vreesde he.

Was het nog besteld in 2020? Of al in 2021?
 
Besteld op 26/12/2020, verstuurd op 03/01/2021 ... Dus als ze het zien als gekocht in Duitsland en/of 2020 ontsnap ik er nog aan.

Je zou dan nu eigenlijk hetzelfde product eens moeten opzoeken op Amazon.de en kijken of er nu geen vermeldingen bijstaan dat dit van UK komt oid.
 
vroeger veel geimporteerd uit japan ... grof gerekend hield ik 1/3 de van de waarde opzij om er invoer en tax op te betalen..
met fedex krijgde schoon een factuurke. met bpost age sjans hebt niets (als ze het niet controlleren) , maar een koeriersbedrijf ala fedex, ups da word schoon gefactureerd
 
Met Fedex paar jaar geleden ook enkele zendingen uit Japan laten komen. Allemaal snel hier en van facturatie e.d. was het ook telkens in orde.
 
Terug
Bovenaan