EU BTW pakket 2021 - Gedaan met AliExpress in Europa?

Volgens mij gaan we er in de praktijk niet te veel van merken. Ik heb alleszins dit jaar al enkele pakjes ontvangen vanuit China en geen btw moeten betalen. Het is onbegonnen werk voor de douane om alles te gaan tegenhouden. Ik ontving vroeger ook al soms pakjes uit de US en China zonder dat ik btw of invoerrechten moest betalen, terwijl de waarde een stuk hoger was dan de vrijstelling.
 
Of douane het nu tegenhoudt of niet om te controleren, vanaf een waarde boven de vrijstellingsgrens moet Bpost (en iedere andere koerier) altijd een inklaring opmaken.

Ik heb me altijd al sterk vragen gesteld bij de manier waarop Bpost inklaart. Als ik pakjes van Fedex ontvang van US, Japan... krijg ik achteraf altijd een factuur met detail van de belastingen en hun kosten. Maar bij Bpost: pakjes die gewoon toekomen zonder iets te moeten betalen. Ook bij mijn ouders bvb. iets van 60 EUR: gewoon geleverd en niks bij moeten betalen. En op de verpakking stond ook geen 'gift' of 'waarde < 22 EUR' vermeld. De waarde van 60 EUR stond er gewoon eerlijk op vermeld. Dus in dat geval had Bpost dat moeten inklaren. Of douane het nu controleert of niet...

Is wel oneerlijk tegenover andere koerierdiensten die wel correct werken en hun klanten die wel moeten betalen.
 
Of douane het nu tegenhoudt of niet om te controleren, vanaf een waarde boven de vrijstellingsgrens moet Bpost (en iedere andere koerier) altijd een inklaring opmaken.

Ik heb me altijd al sterk vragen gesteld bij de manier waarop Bpost inklaart. Als ik pakjes van Fedex ontvang van US, Japan... krijg ik achteraf altijd een factuur met detail van de belastingen en hun kosten. Maar bij Bpost: pakjes die gewoon toekomen zonder iets te moeten betalen. Ook bij mijn ouders bvb. iets van 60 EUR: gewoon geleverd en niks bij moeten betalen. En op de verpakking stond ook geen 'gift' of 'waarde < 22 EUR' vermeld. De waarde van 60 EUR stond er gewoon eerlijk op vermeld. Dus in dat geval had Bpost dat moeten inklaren. Of douane het nu controleert of niet...

Is wel oneerlijk tegenover andere koerierdiensten die wel correct werken en hun klanten die wel moeten betalen.
DHL doet het nochtans ook niet (altijd) correct. Al enkele dingen via DHL ontvangen vanuit de US tussen de 100 en 300 euro en geen btw of invoerrechten moeten betalen. Mij hoor je niet klagen. 😁 Als ik kan kiezen tussen DHL en Fedex zal ik dan ook altijd DHL selecteren.
 
BPOST.. Al 2x gestuurd dat ik het pakket niet moet hebben als ik er op moet betalen en paar dagen later stond de postbode ermee.
 
Bij Amazon gaat het soms langs andere magazijnen om dan in land van bestemming pas verstuurd te worden met de koerierdienst. Wat betreft die douane kosten zal een grote speler als Amazon daar ook wel voor zorgen dat de klant daar niets van merkt op deze manier of zoals bij bestellingen in de US dat je te zien krijgt wat de prijs inclusief douanekosten etc is zodat je zelf daar niks van moet aantrekken.
 
Bij Amazon gaat het soms langs andere magazijnen om dan in land van bestemming pas verstuurd te worden met de koerierdienst. Wat betreft die douane kosten zal een grote speler als Amazon daar ook wel voor zorgen dat de klant daar niets van merkt op deze manier of zoals bij bestellingen in de US dat je te zien krijgt wat de prijs inclusief douanekosten etc is zodat je zelf daar niks van moet aantrekken.

AliExpress doet ook vreemde dingen met je pakketjes. Recent komen heel wat bestelling van mij aan verstuurd vanuit Azerbeidzjan terwijl alles besteld werd bij Chinese webshops. Niet dat het voor de douane wat zou mogen uitmaken maar bon.

Of douane het nu tegenhoudt of niet om te controleren, vanaf een waarde boven de vrijstellingsgrens moet Bpost (en iedere andere koerier) altijd een inklaring opmaken.

Ik heb me altijd al sterk vragen gesteld bij de manier waarop Bpost inklaart. Als ik pakjes van Fedex ontvang van US, Japan... krijg ik achteraf altijd een factuur met detail van de belastingen en hun kosten. Maar bij Bpost: pakjes die gewoon toekomen zonder iets te moeten betalen. Ook bij mijn ouders bvb. iets van 60 EUR: gewoon geleverd en niks bij moeten betalen. En op de verpakking stond ook geen 'gift' of 'waarde < 22 EUR' vermeld. De waarde van 60 EUR stond er gewoon eerlijk op vermeld. Dus in dat geval had Bpost dat moeten inklaren. Of douane het nu controleert of niet...

Is wel oneerlijk tegenover andere koerierdiensten die wel correct werken en hun klanten die wel moeten betalen.

Hier pakketten LED-strips ter waarde van 300 euro zonder BTW of invoerrechten gewoon in de bus. Misschien is er een overeenkomst met Financiën getroffen door BPost. X aantal miljoenen BTW te innen per jaar en de rest gaat gewoon zo door? Ik vind het ook bizar maar er moet een reden zijn waarom alles zo binnen kan komen. Of misschien liegt men gewoon bij de aangifte? Kan me inbeelden dat ze pas vanaf een zekere fysieke dimensie beginnen kijken naar wat er effectief in je pakket zit.
 
Dat is wel vreemd. Kon je bvb. de zending van die LED-strips tracken? Dan zou er normaal toch ergens een status staan van inklaring oid.
 
AliExpress doet ook vreemde dingen met je pakketjes. Recent komen heel wat bestelling van mij aan verstuurd vanuit Azerbeidzjan terwijl alles besteld werd bij Chinese webshops. Niet dat het voor de douane wat zou mogen uitmaken maar bon.
Zeker da het niet Oezbekistan is? Oezbekistan is 1 van de goedkoopste routes en is meestal ne verdeel-hub. En die durven er nen eigen label over plakken, dus als je nog een pakje hebt, moet je eens zien of er geen chinese label onder plakt ;)
 
Vandaag eerste pakje uit de VK ontvangen. Moest aan de postbode de BTW en douaneformaliteiten betalen. Had het op voorhand al eens berekend en klopte exact. Daar was ik wel al blij om.

Langs de andere kant: 24 EUR voor douaneformaliteiten is wel serieuze afzet imo.
 
Vandaag eerste pakje uit de VK ontvangen. Moest aan de postbode de BTW en douaneformaliteiten betalen. Had het op voorhand al eens berekend en klopte exact. Daar was ik wel al blij om.

Langs de andere kant: 24 EUR voor douaneformaliteiten is wel serieuze afzet imo.

Nu pas overgestapt op het nieuwe forum, vandaar een nogal late reactie op dit topic...
€ 24 is inderdaad belachelijk veel voor douaneformaliteiten. Ik zal moeten opletten vermits ik normaal gezien toch 10 à 20 cd's per jaar in de UK bestel.
 
BPOST.. Al 2x gestuurd dat ik het pakket niet moet hebben als ik er op moet betalen en paar dagen later stond de postbode ermee.
Je mag dit pakje aan de deur weigeren hé, hem/haar vriendelijk bedanken en de deur netjes dicht doen.
Vermits de postbode geld van je verwacht kan ie dan niet zomaar dat pakje aan je voordeur laten staan hé :D

Allé ja de postbode kan dat wel doen, maar dan hoef je de factuur niet te betalen (want zowiezo dan géén bewijs dat je dan je pakje verkregen hebt!)
 
Terug
Bovenaan