ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dan zou ik eerder dat geld in pensioensparen laten staan en er niet meer bijsteken, ipv dat uit te cashen en er op te verliezen
Als je +- 2% per jaar meer hebt via een etf, dan heb je die 36% verlies terugverdiend na 16 jaar.
Dus als uw PSP nog langer dan 16 jaar loopt, win je er op door te verkopen.

Tenzij je met die 36% bedoeld dat je van 100 euro in psp slechts 64 overhoudt, dan is het +- 23 jaar.

Maar alles hangt ook af van de fiscaliteit.
Ik kan mij bv niet voorstellen dat er nog geen meerwaardebelasting zal zijn binnen 20 jaar :-)

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of je dat ooit nog gaat terugverdienen. Je bent al met een achterstand van 36% begonnen tov pensioensparen.
Ik heb een paar jaar pensioensparen gedaan en laat dat geld daar gewoon staan. Het is een vrij aggressief fonds, dus ik zie wel hoeveel het opbrengt aan mijn 65e.
Vergeet niet dat je dat belastingvoordeel (grotendeels of helemaal?) kwijt geraakt door de lopende kosten en de eindbelasting. Met dat belastingvoordeel moet je eigenlijk geen rekening houden en het is slechts 6 percent dat ik extra heb moeten betalen als "boete". Ik denk dat ik die snel genoeg zal terugverdienen, sowieso omdat ik voor een pensioenspaarverzekening had gekozen ipv fonds (door het feit dat je belast wordt op een fictief rendement en daar hou ik niet echt van).

Vergeet niet dat je dat belastingvoordeel (grotendeels of helemaal?) kwijt geraakt door de lopende kosten en de eindbelasting. Met dat belastingvoordeel moet je eigenlijk geen rekening houden en het is slechts 6 percent dat ik extra heb moeten betalen als "boete". Ik denk dat ik die snel genoeg zal terugverdienen, sowieso omdat ik voor een pensioenspaarverzekening had gekozen ipv fonds (door het feit dat je belast wordt op een fictief rendement en daar hou ik niet echt van).

Ik snap het voordeel op lange termijn, maar verlies je nu niet extra door te verkopen wanneer de pensioenfondsen allemaal erg laag staan?
Al is dat misschien een scheve redenering, als je alles nu investeert in een ETF zal die normaal gezien sneller stijgen dan als je tijdelijk je pensioenspaarfonds houdt...

Dan zou ik eerder dat geld in pensioensparen laten staan en er niet meer bijsteken, ipv dat uit te cashen en er op te verliezen
Check toch maar eens het rendement van je pensioenspaarfonds inclusief kosten ... ik ben serieus verschoten hoe slecht dat presteert in vergelijking met een all world tracker of S&P tracker.

Ik snap het voordeel op lange termijn, maar verlies je nu niet extra door te verkopen wanneer de pensioenfondsen allemaal erg laag staan?
Al is dat misschien een scheve redenering, als je alles nu investeert in een ETF zal die normaal gezien sneller stijgen dan als je tijdelijk je pensioenspaarfonds houdt...
Ja dan zou ik ook verkopen op een moment dat de beurs het beter doet ... Nu lijkt de timing me enorm slecht en laat ik het liever nog even staan.

Als je een beetje risico kan nemen en wat buffer/spaargeld over hebt kan je natuurlijk nu gewoon een hele chunk ETF kopen (ter waarde van wat je pensioensparen zou opleveren als je het zou verkopen), om dan je pensioensparen later uit te cashen wanneer de beurzen terug wat hoger staan.

Ook wel kanttekening: ik weet niet hou oud Utolor is, maar als we de gemiddelde leeftijd van dit forum nemen dan zal het hier over een bedrag tussen de 10K en 20K vermoedelijk. Als hij op hetzelfde moment zegt dat hij hoopt een eind voor z'n 65 op pensioen te gaan, dan zal dit bedrag maar een klein stuk van z'n huidig (of toekomstig) kapitaal zijn.

Ik denk het niet omdat zoals je zegt zowel de ETFs als de pensioenspaarfondsen laag staan nu. Ik had een spaarverzekering dus ik had een gegarandeerd (laag) rendement, voor mij speelt dit dus niet.

Ook wel kanttekening: ik weet niet hou oud Utolor is, maar als we de gemiddelde leeftijd van dit forum nemen dan zal het hier over een bedrag tussen de 10K en 20K vermoedelijk. Als hij op hetzelfde moment zegt dat hij hoopt een eind voor z'n 65 op pensioen te gaan, dan zal dit bedrag maar een klein stuk van z'n huidig (of toekomstig) kapitaal zijn.
Is idd maar een zeer klein deel van m'n toekomstig kapitaal. Was ook nog maar 3 jaar bezig met pensioensparen, dus zat bijlange nog niet aan 10K. Mijn idee was altijd van eerst een huis te kopen en dan pas naar m'n pensioen te zien. Ben dus pas begonnen met pensioensparen toen ik een huis had gekocht.

Is het bij een groepsverzekering ook mogelijk om dat vervroegd op te vragen?

Van mijn eerste job heb ik nog een groepsverzekering dat nu 175 euro waard is. Gemiddeld gezien heeft dat een rendement van -2% per jaar. Aan dit tempo blijft er nog 93 euro over tegen mijn pensioen.
Dan ga ik er liever nu eens goed mee gaan eten ofzo :)

Is het bij een groepsverzekering ook mogelijk om dat vervroegd op te vragen?

Van mijn eerste job heb ik nog een groepsverzekering dat nu 175 euro waard is. Gemiddeld gezien heeft dat een rendement van -2% per jaar. Aan dit tempo blijft er nog 93 euro over tegen mijn pensioen.
Dan ga ik er liever nu eens goed mee gaan eten ofzo :)

Ik dacht dat dit enkel mogelijk was om te bouwen / verbouwen of een hypothecaire lening af te sluiten, dat herinner ik me toch uit de uitleg die ik een paar jaar terug daarover kreeg op het werk.

wat betreft pensioensparen, je kan op elk moment gewoon stoppen met storten en je huidig potje laten staan zonder gevolgen;
je geld opnemen daarentegen en daar 33% op betalen is pijnlijk en onnodig, tenzij je dat geld uiteraard dringend nodig hebt

ik ben mezelf sinds enige tijd wat aan het inlezen in dit soort zaken. Intussen heb ik stevige interesse gekregen om maandelijks een bepaald bedrag (50-100eur) te gaan investeren in wat diverse zaken zoals accumulerende ETF's. Het doel hiervan is om mijn wettelijk pensioen hiermee aan te vullen.
Nu zijn er een heel aantal mensen in mijn directe omgeving die gewoon pensioensparen. Vermoedelijk omdat dit makkelijk te regelen is, belastingsvoordeel geeft etc. Maar de meeste weten gewoon niet dat dit niet erg voordelig is tov pakweg een belegging in een stabiele ETF.

Voor dat ik echt van start ga vraag ik me nog een aantal dingen af, kleine stomme vraagjes maar ik zie door de bomen het bos soms niet meer helemaal.

- is er op dit moment nog iets van voordeel aan pensioensparen? blijkbaar staan ze overal in min en brengt het amper iets op. Is er nog een deftig voor-argument om dit te doen , in plaats van datzelfde bedrag in ETF's te stoppen?
- (niet lachen aub) als ik bvb maandelijks 100 eur stort, een jaar lang, en de ETF in kwestie blijft maar zakken. Houd ik dan effectief minder dan mijn 1200 eur over na dat jaar? Of is dat zakken niet rechtstreeks verbonden aan de waarde van mijn assets, maar eerder aan de meerwaarde of zo? of is dit geen argument om het niet te doen, en zal alles zich wel weer op gang trekken binnen een 'doenbare' periode?
- en indien ik toch gewoon centen verlies (wat ik vermoed), biedt een pensioenspaarverzekering dan om bovenstaande situatie gewoon meer zekerheid?
- zijn er bepaalde grote nadelen aan accumulerende ETF's die ik als newbie niet weet?
- indien ik gewoon voor (bvb) 30 jaar mijn maandelijkse storting doe, ga ik dan in die jaren extra belastingen op iets moeten betalen? aangezien ik geen dividend ontvang, en dat spaarpotje gewoon blijft groeien maar me rechtstreeks nog niets opbrengt... Of is dat pas bij uitbetaling? Zo ja, hoeveel % moet ik afgeven?
- voor het geval pensioensparen toch een relatief goede optie blijft (al is het maar om te diversifieren), zijn er grote verschillen tussen de banken of is dit te verwaarlozen? Ik ben redelijk trouw aan mijn huidige bank (heel tevreden van de app vooral), dus indien ik kan blijven, is dat een grote plus.
- gebruikt er hier iemand Bux Zero? Leek me een goede app en heeft heel wat voordelen, maar ik sta open voor alternatieven.

Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom. Thx!

- is er op dit moment nog iets van voordeel aan pensioensparen? blijkbaar staan ze overal in min en brengt het amper iets op. Is er nog een deftig voor-argument om dit te doen , in plaats van datzelfde bedrag in ETF's te stoppen?
Pensioensparen is interessant eens je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, iets van rond de 50 jaar dacht ik.
Als jij hetzelfde bedrag in ETFs stopt zal je hoogstwaarschijnlijk beter uitkomen.
- (niet lachen aub) als ik bvb maandelijks 100 eur stort, een jaar lang, en de ETF in kwestie blijft maar zakken. Houd ik dan effectief minder dan mijn 1200 eur over na dat jaar? Of is dat zakken niet rechtstreeks verbonden aan de waarde van mijn assets, maar eerder aan de meerwaarde of zo? of is dit geen argument om het niet te doen, en zal alles zich wel weer op gang trekken binnen een 'doenbare' periode?
De totale waarde van je portfolio zal inderdaad gezakt zijn onder de totale inleg. Je zal dus effectief met een verlies zitten, maar zolang je het niet verkoopt ben je ook niets kwijt.

"We" gaan uit van een historisch gemiddeld rendement van de wereldmarkt. Hierbij zijn er ook jaren aan een stuk geweest waarin de markt daalde om daarna weer aan te trekken. Zoals altijd: investeer enkel wat je kan/wil verliezen.
- en indien ik toch gewoon centen verlies (wat ik vermoed), biedt een pensioenspaarverzekering dan om bovenstaande situatie gewoon meer zekerheid?
Hier zal iemand anders op moeten antwoorden.
- zijn er bepaalde grote nadelen aan accumulerende ETF's die ik als newbie niet weet?
Goh, ik denk het niet, of wat bedoel je hier precies?
- indien ik gewoon voor (bvb) 30 jaar mijn maandelijkse storting doe, ga ik dan in die jaren extra belastingen op iets moeten betalen? aangezien ik geen dividend ontvang, en dat spaarpotje gewoon blijft groeien maar me rechtstreeks nog niets opbrengt... Of is dat pas bij uitbetaling? Zo ja, hoeveel % moet ik afgeven?
In dat geval zit je normaal enkel met de TOB/beurstaks die je betaalt bij elke aankoop en verkoop. Op meerwaarde zal je niets moeten betalen met de huidige wetgeving.
- voor het geval pensioensparen toch een relatief goede optie blijft (al is het maar om te diversifieren), zijn er grote verschillen tussen de banken of is dit te verwaarlozen? Ik ben redelijk trouw aan mijn huidige bank (heel tevreden van de app vooral), dus indien ik kan blijven, is dat een grote plus.
Hier zal iemand anders op moeten antwoorden.
- gebruikt er hier iemand Bux Zero? Leek me een goede app en heeft heel wat voordelen, maar ik sta open voor alternatieven.

Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom. Thx!
Bij Bux Zero moet je zelf elke maand je beurstaks aangeven en overschrijven. Op zich niet veel werk, maar vergeet het niet. Bux Zero is naar het schijnt ook duurder (niet qua fees, maar wel ergens anders in de prijszetten, weet niet meer precies hoe het zat).
Andere platformen zoals Bolero (Belgisch, KBC) en DeGiro (NL) doen dit automatisch voor je.

Als je de typische ETFs wil gaan kopen zoals IWDA/EMIM/VWCE/... kies je best voor DeGiro of Bolero. Bolero is wat duurder, maar voor sommige mensen biedt het meer vertrouwen dan DeGiro.

Als je DeGiro neemt ook niet vergeten dat account en de buitenlandse rekening die erbij aangemaakt wordt aan te geven bij de NBB. Dit moet 1x en dan jaarlijks op je belastingbrief aanduiden dat je buitenlandse rekeningen hebt.

Als extra tip geef ik deze podcast aflevering graag mee, heel helder:

Pensioensparen blijft een interessante belegging, maar laat je niet in de luren leggen door een te defensieve portefeuille te kiezen. Zeker als je nog meer dan 25 jaar moet werken zou je altijd voor tak23 moeten kiezen

Terug
Bovenaan