- is er op dit moment nog iets van voordeel aan pensioensparen? blijkbaar staan ze overal in min en brengt het amper iets op. Is er nog een deftig voor-argument om dit te doen , in plaats van datzelfde bedrag in ETF's te stoppen?
Pensioensparen is interessant eens je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, iets van rond de 50 jaar dacht ik.
Als jij hetzelfde bedrag in ETFs stopt zal je hoogstwaarschijnlijk beter uitkomen.
- (niet lachen aub) als ik bvb maandelijks 100 eur stort, een jaar lang, en de ETF in kwestie blijft maar zakken. Houd ik dan effectief minder dan mijn 1200 eur over na dat jaar? Of is dat zakken niet rechtstreeks verbonden aan de waarde van mijn assets, maar eerder aan de meerwaarde of zo? of is dit geen argument om het niet te doen, en zal alles zich wel weer op gang trekken binnen een 'doenbare' periode?
De totale waarde van je portfolio zal inderdaad gezakt zijn onder de totale inleg. Je zal dus effectief met een verlies zitten, maar zolang je het niet verkoopt ben je ook niets kwijt.
"We" gaan uit van een historisch gemiddeld rendement van de wereldmarkt. Hierbij zijn er ook jaren aan een stuk geweest waarin de markt daalde om daarna weer aan te trekken. Zoals altijd: investeer enkel wat je kan/wil verliezen.
- en indien ik toch gewoon centen verlies (wat ik vermoed), biedt een pensioenspaarverzekering dan om bovenstaande situatie gewoon meer zekerheid?
Hier zal iemand anders op moeten antwoorden.
- zijn er bepaalde grote nadelen aan accumulerende ETF's die ik als newbie niet weet?
Goh, ik denk het niet, of wat bedoel je hier precies?
- indien ik gewoon voor (bvb) 30 jaar mijn maandelijkse storting doe, ga ik dan in die jaren extra belastingen op iets moeten betalen? aangezien ik geen dividend ontvang, en dat spaarpotje gewoon blijft groeien maar me rechtstreeks nog niets opbrengt... Of is dat pas bij uitbetaling? Zo ja, hoeveel % moet ik afgeven?
In dat geval zit je normaal enkel met de TOB/beurstaks die je betaalt bij elke aankoop en verkoop. Op meerwaarde zal je niets moeten betalen met de huidige wetgeving.
- voor het geval pensioensparen toch een relatief goede optie blijft (al is het maar om te diversifieren), zijn er grote verschillen tussen de banken of is dit te verwaarlozen? Ik ben redelijk trouw aan mijn huidige bank (heel tevreden van de app vooral), dus indien ik kan blijven, is dat een grote plus.
Hier zal iemand anders op moeten antwoorden.
- gebruikt er hier iemand Bux Zero? Leek me een goede app en heeft heel wat voordelen, maar ik sta open voor alternatieven.
Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom. Thx!
Bij Bux Zero moet je zelf elke maand je beurstaks aangeven en overschrijven. Op zich niet veel werk, maar vergeet het niet. Bux Zero is naar het schijnt ook duurder (niet qua fees, maar wel ergens anders in de prijszetten, weet niet meer precies hoe het zat).
Andere platformen zoals Bolero (Belgisch, KBC) en DeGiro (NL) doen dit automatisch voor je.
Als je de typische ETFs wil gaan kopen zoals IWDA/EMIM/VWCE/... kies je best voor DeGiro of Bolero. Bolero is wat duurder, maar voor sommige mensen biedt het meer vertrouwen dan DeGiro.
Als je DeGiro neemt ook niet vergeten dat account en de buitenlandse rekening die erbij aangemaakt wordt aan te geven bij de NBB. Dit moet 1x en dan jaarlijks op je belastingbrief aanduiden dat je buitenlandse rekeningen hebt.