ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ge hebt het fout. Uw beheerskost van >1% is de sluipmoordenaar van uw rendement. En dan zijn er nog de instapkosten en eindbelasting.

Ik doe al enkele jaren niet meer aan pensioensparen.

Gewoon in excel smijten en 't is meteen duidelijk. Onlangs ook bij vrolijke vlekken dacht ik. Niet gezien...

True... En het rendement van de meeste van die pensioenspaarfondsen ligt gewoon stukken lager dan een simpele ETF.

PS "vrolijke vlekken" klinkt als iets heel anders, maar dat terzijde 😋

Iwda aan 67,77 bijgekocht, mooi! Ik hoop dat we nog aan 60 geraken deze winter.

Dus gij hoopt dat ge in de loop der maanden meteen verlies maakt op uw investering? :unsure:.

Soit, ik ga ben ook gespreid aan het instappen deze maanden. Ik vermoed ook dat de bodem nog niet bereikt is, maar who knows.

Dus gij hoopt dat ge in de loop der maanden meteen verlies maakt op uw investering? :unsure:.
Uiteraard. In mijn dromen gaan we naar 50 of minder, een jaartje of 5 door het stof. Dan een 7 jarige bullrun en op pensioen.

Jammer genoeg blijk ik de koning vd timing te zijn en staan we alweer een euro hoger 😶

Ik heb de laatste pagina's gelezen dat pensioensparen minder interessant is dan passief beleggen. Ook dit artikel:
https://www.vfb.be/artikel/waarom-u-beter-stopt-met-pensioensparen

Ik vroeg me dan af als ik jaarlijks stop met die "990€" te storten, betaal ik dan nog jaarlijks lopende kosten van die pensioenrekening?

Ja, op het beheerde vermogen vermogen moet je de jaarlijkse lopende kosten betalen.

Ga wel zeker na dat je nog goed kunt slapen als je overstapt op passief beleggen. Buy high en sell low, er zijn mensen die deze strategie zeer succesvol kunnen toepassen.

Ja, op het beheerde vermogen vermogen moet je de jaarlijkse lopende kosten betalen.

Ga wel zeker na dat je nog goed kunt slapen als je overstapt op passief beleggen. Buy high en sell low, er zijn mensen die deze strategie zeer succesvol kunnen toepassen.
Uw pensioenspaarfonds golft ook gewoon met beurzen mee hoor. Alleen minder voordelig dan.

Het is natuurlijk de bedoeling periodiek die ETF aan te kopen zodat je op lange termijn buy high sell low uitsluit.

Uw pensioenspaarfonds golft ook gewoon met beurzen mee hoor. Alleen minder voordelig dan.
Ik doel op het feit dat mensen hun pensioensparen meestal nooit verkopen want het woordje 'pensioen' staat in het product. Trackers of aandelen die zakken daar gaan mensen bij een daling veel sneller over twijfelen.

Het woordje pensioen zit er niet in. Ze worden er fiscaal niet voor afgestraft. Ze hebben alles zelf in handen en denken dus aan markttiming te moeten doen. Bv bij een sterke daling verkopen om 'later nog lager terug te kopen'.

Vaak dus wat lossere bibberende handen bij trackers.

Klopt, hier alles verkocht toen we verhuurvastgoed kochten en nu hoger terug ingekocht.

Aan de andere kant: ik had mijn partner nooit kunnen overtuigen om extra vastgoed aan te kopen had er >30.000€ vast gezeten in pensioensparen, dan was onze buffer te laag geweest voor haar.

Activa die makkelijk, snel en zonder grote kosten kunnen omgezet worden in cash creëert ook opportuniteiten.

Tips ivm het samenstellen van een portefeuille via Bolero?

Ik dacht aan het volgende (waaronder enkele klassieke oplossingen):
- IWDA (msci world) (ca. 65-70%)
- EMIM (emerging) (ca. 5-8%)
- WHEA (msci world healthcare) (ca. 5%)
- iShares digital security (ca. 5%)
- iShares global water (ca. 5%)
- indiv aandeel Xior (ca. 2,5%)
- indiv aandeel KBC (ca. 2,5%)
- indiv aandeel TINC (ca. 5%) - vanwege dividend ca. 4%

Thanks voor jullie visie!

Tips ivm het samenstellen van een portefeuille via Bolero?

Ik dacht aan het volgende (waaronder enkele klassieke oplossingen):
- IWDA (msci world) (ca. 65-70%)
- EMIM (emerging) (ca. 5-8%)
- WHEA (msci world healthcare) (ca. 5%)
- iShares digital security (ca. 5%)
- iShares global water (ca. 5%)
- indiv aandeel Xior (ca. 2,5%)
- indiv aandeel KBC (ca. 2,5%)
- indiv aandeel TINC (ca. 5%) - vanwege dividend ca. 4%

Thanks voor jullie visie!
90-100% IWDA
0-10% EMIM
Gewoon simpel houden, al die andere zaken zitten wel al ergens voor een stuk in IWDA/EMIM

50% IWDA + 50% SP500, beide accumulerend. 10% emerging voor niks nodig.

Meer US centered want dat is waar het allemaal gebeurt. Geen individuele stocks als je er niet mee bezig wil zijn.

Stap gespreid in.

Terug
Bovenaan