Hoog...Belachelijk, omwille van?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoog...Belachelijk, omwille van?
Puur gevoel dan?Hoog...
Helemaal niks.Puur gevoel dan?
Of baseer je je ergens op?
De grootste 10 bedrijven vertegenwoordigen momenteel +/- 25% van de index.Klopt toch dat het de onderliggende waarde niet echt meer reflecteert? En dat het dan nog eens vooral 7 bedrijven zijn die voor de prijs zorgen?
Iemand ervaring met obligatie-etf's?
en meer interessants in https://www.morganstanley.com/im/publication/insights/articles/article_stockmarketconcentration.pdfFundamental results can justify rising concentration. From 2014 to 2023, the top 10 stocks were 19 percent of the market capitalization, on average, while the companies made up 47 percent of the total economic profit. In 2023, the top 10 equities were 27 percent of the market capitalization and the firms contributed 69 percent to the total economic profit. The relative market capitalizations of the stocks of these companies is not without afundamental foundation.
Klopt toch dat het de onderliggende waarde niet echt meer reflecteert? En dat het dan nog eens vooral 7 bedrijven zijn die voor de prijs zorgen?
Iemand ervaring met obligatie-etf's?
Je kan ook 10 bedrijven er in te duur vindenIWDA is toch gewoon de som van de onderliggende bedrijven. Als je IWDA te duur vindt, vind je de onderliggende waarden structureel te duur.
Maar als je bij elke All Time High alles te duur vindt, ga je nooit veel geld verdienen...
Ja daarmee dat ik deze week beetje informeerde achter het sentiment bij Stoxx 50Ik heb minder en minder vertrouwen in in US stocks, gelijk Trump nu bezig is. Misschien toch eens een deel verkopen van IWDA (wat grotendeels US is)
IMAEIemand aanraders dan qua EU ETFs? Want de US dat vertrouw ik voor geen haar meer.
Want de EU gaat plots hun kar keren? Zo op één, twee, drie? Vraag eens aan Ineos hoe snel je in dit land aan een omgevingsvergunning geraakt.Iemand aanraders dan qua EU ETFs? Want de US dat vertrouw ik voor geen haar meer.
Je kan aanvullend EU, Azië, Oceanië, emerging markets, etc. .. kopen om de verhouding wat te gaan veranderen, maar als USA niet zo dominant zou blijven, dan zal een wereldwijde ETF zich gewoon mee aanpassen. Lijkt me veel moeite voor iets meer risico … Tenzij je specifieke markten goed weet te timen, maar met die skillset is een mens niet op zoek naar wereldwijde ETF’s denk ik dan?Ik ben eerder aan het kijken naar wereldwijde ETF's, maar veel hebben 70% exposure aan USA. Heeft iemand een aanrader waarbij de USA niet zo hard vertegenwoordigd is?
Omdat US ook gewoon veruit de grootste economie ter wereld is?Ik ben eerder aan het kijken naar wereldwijde ETF's, maar veel hebben 70% exposure aan USA. Heeft iemand een aanrader waarbij de USA niet zo hard vertegenwoordigd is?
Ik zie nochtans 6 onderwerpen in de titel van dit topic, waarvan passive investing er maar 1 van is.Heerlijk hoe we in een topic over passive investing toch weer gaan proberen van de markt te beaten omdat de +30% bullrun van vorig jaar zich niet gewoon doorzet![]()
Ik heb gewoon 5K uit IWDA gehaald.Heerlijk hoe we in een topic over passive investing toch weer gaan proberen van de markt te beaten omdat de +30% bullrun van vorig jaar zich niet gewoon doorzet
Omdat US ook gewoon veruit de grootste economie ter wereld is?
Niet specifiek tegen u maar tegen een aantal anderen hier: ik begrijp niet helemaal waarom iemand momenteel bv meer gewicht zou willen geven aan Europa. De Europese economie staat gigantisch onder druk. Professioneel werk ik voor industriële klanten waar verschillende wereldspelers tussen zitten, wij zien daar écht rare dingen gebeuren momenteel hoor. Die zijn dan misschien niet EU genoteerd maar als er hier een paar van die bedrijven met het mes ingaan heeft dat wel impact op toeleveranciers, lokaal consumentenvertrouwen -> lokale economie... kijk naar Ford Genk, als zo'n fabriek sluit (of zwáár herstructureerd) is het nooit alleen maar die fabriek.
Eén van onze grootste klanten heeft deze week laten weten dat ze geen facturen meer betalen tot januari '26. Gelijktijdig is er ook aangekondigd dat er geen aanwervingen meer gebeuren, wat voor een KMO van 25man niet vreemd zou zijn maar wel voor een mastodont met duizenden personeelsleden waarvan er elk jaar een massa op pensioen gaan.
Ondertussen is de Duitse economie serieus aan het sputteren... nochtans klassiek de backbone van de hele EU economie.
Neen, US exposure bewust afbouwen om dan meer gewicht te geven aan bv de EU lijkt mij een eerder slecht idee momenteel. Dan zou ik eerder gewoon (wat meer) inzetten op emerging markets de komende maanden en het aandeel EMIM in mijn portefeuille verhogen.