ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dat is niet wat hier met Belgisch wordt bedoeld. Saxo België heeft een Belgische licentie en geldt dus als een binnenlandse effectenrekening. Met andere woorden: de verplichtingen die gepaard gaan met het aanhouden van een buitenlandse rekening zijn niet van toepassing op Saxo.
Akkoord, wel kleine moeite :)

Dat is niet wat hier met Belgisch wordt bedoeld. Saxo België heeft een Belgische licentie en geldt dus als een binnenlandse effectenrekening. Met andere woorden: de verplichtingen die gepaard gaan met het aanhouden van een buitenlandse rekening zijn niet van toepassing op Saxo.
Saxo is ook niet duur qua transactiekosten, wat het m.a.w. nog interessant maakt ook voor kleinere orders van <1000 euro
Zal toch niet veel schelen met DeGiro qua kosten denk ik. 0.08% op aandelen en ETF's, minimum 2€. In de praktijk is dat dus altijd 2€ voor aankopen tot 2500€.
Bij Belfius (Re=bel) komt er standaard 6 euro makelaarskosten bij voor IWDA.

Dit staat natuurlijk los van de beurstaks die er sowieso bijkomt.

Laatst bewerkt:
Ik hoop nog steeds dat Revolut wat doorpakt met zijn Belgische licentie, daar kan je namelijk gratis 1 order/maand uitvoeren.
Of dat N26 TOB gaat regelen. (ook gratis aankoop)

Dus als ik het goed heb zit je goed bij Saxo?

Automatische afhouding van TOB en het heeft een Belgische licentie, dus niet aangeven!
Werd hier vermoedelijk al gepost, maar hier een handig overzicht: https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broker-belgie-etf

Met Saxo zit je dus goed

Kan je naar SAXO je bestaande portefeuille van je huidige broker overnemen?
Uiteraard. Het hangt vooral van je huidige broker af, de meeste brokers rekenen kosten aan per lijn die je wil overboeken. Als je dus slechts 1 ETF hebt kan dit al bij al vrij goedkoop... als je een waaier aan verschillende aandelen hebt wordt het snel een héél dure grap.

Soms krijg je wel transactietegoed per lijn bij de "nieuwe" broker maar dat is vaak maar beperkt geldig (6 maand ofzo) en de kosten voor een passive belegger zijn vaak zo laag dat je het grootste deel van dat transactietegoed nooit gaat kunnen gebruiken.

Uiteraard. Het hangt vooral van je huidige broker af, de meeste brokers rekenen kosten aan per lijn die je wil overboeken. Als je dus slechts 1 ETF hebt kan dit al bij al vrij goedkoop... als je een waaier aan verschillende aandelen hebt wordt het snel een héél dure grap.

Soms krijg je wel transactietegoed per lijn bij de "nieuwe" broker maar dat is vaak maar beperkt geldig (6 maand ofzo) en de kosten voor een passive belegger zijn vaak zo laag dat je het grootste deel van dat transactietegoed nooit gaat kunnen gebruiken.
Keytrade en Medirect geven allebei een ruime vergoeding per getransfereerde lijn. Bij Keytrade is het zelfs ieder jaar opnieuw. Wel enkel op effecten die ze online verhandelbaar stellen.

Daarnet transfer aangevraagd van DeGiro naar Saxobank. Document ingevuld en doorgestuurd via mail.
Per regel rekent Degiro 20€ aan, die Saxobank dan inderdaad omzet naar krediet (6 maand geldig). Overzet zou volgens Saxobank wel 3 tot 6 maand kunnen duren omwille van transfer vanuit een buitenlandse broker. Ben benieuwd...

Dju, eind 2023 een degiro geopend en overgestapt van investeren via de huisbank naar investeren in ETF's op Degiro.
Wel pure aandelen-ETF's en accumulatieve ETF's (dus geen Reynderstax oid verschuldigd), maar ik ben volledig vergeten die rekening bij de nbb aan te geven...
Zit een beetje gewrongen wat nu de beste manier van aanpak is ? Aangeven bij NBB ga ik de rekening uiteraars sowieso, maar hoe zit het qua startdatum ? Eerlijk zijn en mogelijk slapende honden wakker maken of het er op wagen ? Iemand al ervaring met deze scenario's ?

Keytrade en Medirect geven allebei een ruime vergoeding per getransfereerde lijn. Bij Keytrade is het zelfs ieder jaar opnieuw. Wel enkel op effecten die ze online verhandelbaar stellen.
Hmm, dus ik zou theoretisch gezien gewoon elke jaar mijn ETF's van DeGiro naar Keytrade kunnen transferen en Keytrade betaald mij de €20 die Degiro per regel rekent gewoon cash terug dan? :unsure:

Dju, eind 2023 een degiro geopend en overgestapt van investeren via de huisbank naar investeren in ETF's op Degiro.
Wel pure aandelen-ETF's en accumulatieve ETF's (dus geen Reynderstax oid verschuldigd), maar ik ben volledig vergeten die rekening bij de nbb aan te geven...
Zit een beetje gewrongen wat nu de beste manier van aanpak is ? Aangeven bij NBB ga ik de rekening uiteraars sowieso, maar hoe zit het qua startdatum ? Eerlijk zijn en mogelijk slapende honden wakker maken of het er op wagen ? Iemand al ervaring met deze scenario's ?

Was dit ook vergeten, gewoon eerlijk geweest en heb daar nooit iets van gehoord

Hmm, dus ik zou theoretisch gezien gewoon elke jaar mijn ETF's van DeGiro naar Keytrade kunnen transferen en Keytrade betaald mij de €20 die Degiro per regel rekent gewoon cash terug dan? :unsure:
Ik denk dat dit zelfs praktisch zo gaat ja. Geen idee wat het verdienmodel marketingtechnisch zou zijn daarchter.

Iemand hier die STOXX 50 koopt? Paar kennissen zeggen hier op in te willen zetten, maar ik ben sceptisch… ook veel minder gespreid uiteraard.

Iemand hier die STOXX 50 koopt? Paar kennissen zeggen hier op in te willen zetten, maar ik ben sceptisch… ook veel minder gespreid uiteraard.

Ik niet, ik verkies al ettelijke jaren de S&P500.
Er zitten wel een aantal mooie aandelen in de top posities (LVMH, Hermes, SAP, ASML) maar de algemene historische performance vind ik niet denderend en inderdaad weinig spreiding - dan liever een bredere (en minder Europese :)) index

Waarom ben je sceptisch?
Het is ook een solide markt die zeker potentieel heeft, maar ik zie persoonlijk het niet snel gebeuren dat de performance hoger gaat zijn dan een S&P500.

Maar een domme keuze is het alvast niet.

Terug
Bovenaan