ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Als iemand die op zijn spaarrekeningen altijd ronde getallen heeft staan begrijp ik dit volledig :laugh:
Jammer genoeg momenteel geen spaargeld, 't zit in m'n vastgoed laten we zeggen... Haast alles wat ik over heb gaat in ETFs en een 6-maand emergency fund die ik beetje per beetje (terug) opbouw (na lump sum), want niet dringend.
Maar 't is een feit dat wanneer ik wel spaargeld had staan ik na elke intrestbetaling van de bank mij ergerde en het cijfer weer 'rond' wou maken door bij te storten. Zo autistisch ben ik precies. 😆

Ben wel wat sceptisch om dit gewoonweg te laten staan op een spaarrekening, 50-60K op termijn... Wat zouden jullie doen? Investeren in een bond ETF of echt wel op een spaarrekening laten staan zodat het 'direct' beschikbaar is en ik niet 5 à 8 werkdagen moet wachten op uitbetaling & overschrijving door de broker?

Zal ergens midden volgend jaar nu voor de 3de keer in m'n leven tijdelijk wat moeten huren, en natuurlijk 3 maand huur als waarborg + de eerste maand huur die meteen al klaar mag staan... Zal dus niet veel meer 'investeren' tot ik ginder een deftige vaste job heb...

Gezien dit het etf topic is zal bitcoin inderdaad wel niets zijn voor diegenen die hier zitten.
Inderdaad, + nooit nog investeer ik eender wat in crypto lol. Heb nog wat Cardano staan, maar tegen dat dit terug op niveau geraakt van het aankoopbedrag zijn we misschien 30 jaar verder... Ik mag er sowieso achter fluiten om ooit die centen terug te zien lol.
En zal al zeker niet Bitcoin kopen voor een emergency fund. Kan ik evengoed gaan gokken.

Inderdaad, + nooit nog investeer ik eender wat in crypto lol. Heb nog wat Cardano staan, maar tegen dat dit terug op niveau geraakt van het aankoopbedrag zijn we misschien 30 jaar verder... Ik mag er sowieso achter fluiten om ooit die centen terug te zien lol.
En zal al zeker niet Bitcoin kopen voor een emergency fund. Kan ik evengoed gaan gokken.

Nu nog ergens een paard vinden met de naam crypto :p

Daar noem je ook ene. Das geen BTC he. Ik heb een jaar of 5-6 geleden wat BTC gekocht en heb spijt dat ik er niet meer gekocht heb. Maar valt altcoins kun je beter ver weg blijven...
Ik koop ook niks meer bij of tmoet nog eens goed crashen. Maar verkopen doe ik ook niet, die zal wel nog eens 100k hitten.

IWDA volgt developed markets wereldwijd dus het grootste deel van de daling komt blijkbaar van niet-S&P500 bedrijven?

Tech lijkt me ook niet de oorzaak, de afgelopen week is S&P500 info tech met ~2% gedaald, zelfde als de totale S&P500.
IWDA is in EUR, men vergeet al snel dat schommelingen in EUR/USD ook de koers bepalen.

Kan je als het waardeloos is wel nog opeten...
Inderdaad, kan je er nog een 2000-tal euro uit halen aan €11,40 / kg. :ROFLMAO: Beter 't paard goed trainen zodat het wat koerskes wint om het dan aan een of andere Saudi prins te verkopen voor 120K. Das eens iets anders dan passief beleggen.

Daar noem je ook ene. Das geen BTC he. Ik heb een jaar of 5-6 geleden wat BTC gekocht en heb spijt dat ik er niet meer gekocht heb. Maar valt altcoins kun je beter ver weg blijven...
Ik koop ook niks meer bij of tmoet nog eens goed crashen. Maar verkopen doe ik ook niet, die zal wel nog eens 100k hitten.
Gelukkig niets noemenswaardig qua bedrag maar had dat geld liever in een deftige ETF zien renderen.
Van een extreme ATH naar -82% FFS. Natuurlijk halverwege de ATH gekocht...

Toch wel grappig die pseudo crypto 'analysten' en 'journalisten' met hun onderzoekskes/rapporteringskes. ... Hoe laag moet ge vallen om over van die altcoins content te schrijven. Die bubbel kan toch niet anders dan eens ontploffen...? Ge gaat me toch niet zeggen dat die altcoins er zijn om te blijven? BTC misschien, maar al die andere cryptomuntjes zijn toch gebakken lucht.

Afin das iets voor het crypto topic waar ik zal wegblijven.

Je kan ook in een Bitcoin etf investeren. Dus zo misplaatst is crypto dan toch niet in een etf topic :)
Zag die inderdaad in m'n zoektocht naar diversificatie. Maar neen danku, veel te laat... Fijn voor de early adopters die mooie winsten maakten en de daytraders die erop los gokken.

Zag die inderdaad in m'n zoektocht naar diversificatie. Maar neen danku, veel te laat... Fijn voor de early adopters die mooie winsten maakten en de daytraders die erop los gokken.
Ik heb er destijds een klein beetje geld ingestoken. Mijn alt coins zijn ook gemiddeld 80% naar beneden. Eentje heeft geboomd en snel verkocht. Gelukkig had ik het meest BTC en ETH en daarmee is mijn portofolio 400% up.

Ik heb een collega die all in op Bitcoin. Die zorgt dat ie 1000euro op zijn zichtrekening heeft en de rest in BTC. Die gelooft er sterk in, maar ik zou me niet op mijn gemak voelen in die situatie. Die heeft een paar long posities, is funded waarmee hij met 100x leverage aant traden is en zit dan met COIN opties op Bolero te spelen.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat die daar precies aan overhoudt. Met de dip in augustus is BTC ook naar beneden gegaan en had die 12-15k verlies die nacht. Ik vermoed dat hij ook wel dikke winsten maakt als hij goed bezig is.
Die gaat ofwel rijk worden ofwel onder een brug terecht komen.

Zijn tip is in ieder geval om BTC via een ETF te doen als ge geen gezever met de bank of fiscus wilt.

Met de overwinning van @TRUMP is BTC duidelijk de hoogte in aan 't gaan na de zomerdipjes...

Ook m'n Defense ETF is 18% omhoog gegaan, weliswaar na een dipje de afgelopen weken... Als er dan toch iets positiefs is met Trump in het Witte Huis, is het misschien dat...

Toch heb ik liever de gezonde stabiliteit van de democraten...

Laatst bewerkt:
Wat is tegenwoordig de common sense pick voor ETF's? Ik heb vorig jaar wat geïnvesteerd en toen was het VWCE & Chill. Is dat nog steeds het geval? Want ik lees tegenwoordig enkel nog IWDA & SRWD (als in, dat zie ik het meeste op reddit).

Wat is tegenwoordig de common sense pick voor ETF's? Ik heb vorig jaar wat geïnvesteerd en toen was het VWCE & Chill. Is dat nog steeds het geval? Want ik lees tegenwoordig enkel nog IWDA & SRWD (als in, dat zie ik het meeste op reddit).
Meeste brokers zijn vorig jaar hogere beurstaks beginnen aanrekenen voor VWCE - en wie klant is bij een broker die nog altijd de lagere beurstaks aanrekent, is er ook niet gerust in. Daarom werd er naar IWDA gegaan. SWRD bestaat nog maar 5 jaar, nu het handelsvolume voldoende groot is, is dat voor veel mensen ook een valabele optie.

VWCE: 1,32% beurstaks bij veel brokers / 0,12% bij andere brokers, 0,22% TER
IWDA: 0,12% beurstaks, 0,2% TER
SWRD: 0,12% beurstaks, 0,12% TER

(beurstaks 2x te betalen, bij aankoop en bij verkoop, TER wordt jaarlijks afgetrokken van de waarde van de ETF)

Meeste brokers zijn vorig jaar hogere beurstaks beginnen aanrekenen voor VWCE - en wie klant is bij een broker die nog altijd de lagere beurstaks aanrekent, is er ook niet gerust in. Daarom werd er naar IWDA gegaan. SWRD bestaat nog maar 5 jaar, nu het handelsvolume voldoende groot is, is dat voor veel mensen ook een valabele optie.

VWCE: 1,32% beurstaks bij veel brokers / 0,12% bij andere brokers, 0,22% TER
IWDA: 0,12% beurstaks, 0,2% TER
SWRD: 0,12% beurstaks, 0,12% TER

(beurstaks 2x te betalen, bij aankoop en bij verkoop, TER wordt jaarlijks afgetrokken van de waarde van de ETF)
Dank voor deze samenvatting! Welke broker gebruiken jullie? Ik heb tot nu toe Degiro gebruikt.

Terug
Bovenaan