ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik heb iets gelijkaardigs, zou eens de details moeten opzoeken maar komt erop neer dat er sinds mijn geboorte XX EUR/m (ik denk rond de 120) gestort wordt in een polis à 4,75%. Deze polis loopt tot 2052 en zal tegen dan +/- 475K waard zijn (via compounding intrest).
Als je over een polis spreekt lijkt me dit geen trust fonds dan maar een verzekeringspolis, dus wellicht niet meer dan een soort ondermaats presterende levens- & pensioenspaarverzekering waar de rest van de winsten rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij vloeit.

Een trust fonds oprichten lijkt me dan ook iets voor de 'echte' superrijken, meer info gevonden op:
&

Voor de kleine huis-tuin-keuken belegger die ook wat voor z'n kinderen wil doen kan je dus best een brokerrekening openen op naam van je minderjarig kind en daarop als gevolmachtigde storten en investeren. Zolang ze het niet ontdekken en je er niks over zegt kan je zo blijven door doen...

Voor de kleine huis-tuin-keuken belegger die ook wat voor z'n kinderen wil doen kan je dus best een brokerrekening openen op naam van je minderjarig kind en daarop als gevolmachtigde storten en investeren. Zolang ze het niet ontdekken en je er niks over zegt kan je zo blijven door doen...
Op hun 18 wordt dat gewoon van hun, met alle gevolgen van dien.

Je kan beter die broker account zelf beheren. Kan je zelf kiezen wanneer de "trust" groot genoeg is om de "fund" te geven aan je kinderen.

Je kan beter die broker account zelf beheren. Kan je zelf kiezen wanneer de "trust" groot genoeg is om de "fund" te geven aan je kinderen.

Tenzij je 100M beheert of een complexe personal situation hebt (lees: verschillende (ex-)vrouwen en kinderen, pluskinderen, halve pluskinderen, ...) is er inderdaad geen reden om het complex te maken.

Beheer alles zelf en schenk het wanneer je de tijd rijp acht. De schenkingskost is 3% (als je het al laat registreren), small price voor zekerheid dat je kunt schenken wanneer je wilt.

Als je vroegtijdig dood valt, de tarieven tot 250k zijn redelijk laag, zeker met de op til zijnde hervormingen. Eens je boven de 250k zit, wordt het duurder. But even then. Roerend en onroerend zijn aparte potten. De kinderen tellen elk apart. De partner telt ook apart (je moet zelf je verdeling opstellen wie hoeveel krijgt). Wou enkel op wijzen dat je toch al serieuze vastgoed en roerend vermogen moet hebben voor je naar exotischere structuren begint te kijken die verder gaan dan 'ik deel uit wanneer ik de tijd rijp acht'.

Als je echt wil, kun je al een spaarrekening of termijn rekening of cooperatieve aandelen (CERA of Ecopower of iets dergelijk) op je kinderen hun naam zetten (Waar ze pas aankunnen als ze 18 of 21 zijn). Als dat 10-20k is in totaal, is die toch al ontsnapt aan eventuele toekomstige belastingen en daar kunnen ze nu ook niet al te veel mee verkloten.

Tenzij je 100M beheert of een complexe personal situation hebt (lees: verschillende (ex-)vrouwen en kinderen, pluskinderen, halve pluskinderen, ...) is er inderdaad geen reden om het complex te maken.

Beheer alles zelf en schenk het wanneer je de tijd rijp acht. De schenkingskost is 3% (als je het al laat registreren), small price voor zekerheid dat je kunt schenken wanneer je wilt.

Als je vroegtijdig dood valt, de tarieven tot 250k zijn redelijk laag, zeker met de op til zijnde hervormingen. Eens je boven de 250k zit, wordt het duurder. But even then. Roerend en onroerend zijn aparte potten. De kinderen tellen elk apart. De partner telt ook apart (je moet zelf je verdeling opstellen wie hoeveel krijgt). Wou enkel op wijzen dat je toch al serieuze vastgoed en roerend vermogen moet hebben voor je naar exotischere structuren begint te kijken die verder gaan dan 'ik deel uit wanneer ik de tijd rijp acht'.

Als je echt wil, kun je al een spaarrekening of termijn rekening of cooperatieve aandelen (CERA of Ecopower of iets dergelijk) op je kinderen hun naam zetten (Waar ze pas aankunnen als ze 18 of 21 zijn). Als dat 10-20k is in totaal, is die toch al ontsnapt aan eventuele toekomstige belastingen en daar kunnen ze nu ook niet al te veel mee verkloten.

Kan je bijvoorbeeld 500k aan je kinderen schenken (elk 250k) die dat dan in een ETF tracker steken, en vragen aan de kinderen om elk jaar de helft van de rente/opgbrengst af te halen en aan de ouders te storten om van te leven? Of is dat dan een schenking van de kinderen aan de ouders?

Op zoek naar een oplossing dat het spaargeld van de ouders op de kinderen hun naam staat, maar de ouders wel kunnen genieten van (een deel) van de rente.

Kan je bijvoorbeeld 500k aan je kinderen schenken (elk 250k) die dat dan in een ETF tracker steken, en vragen aan de kinderen om elk jaar de helft van de rente/opgbrengst af te halen en aan de ouders te storten om van te leven? Of is dat dan een schenking van de kinderen aan de ouders?

Op zoek naar een oplossing dat het spaargeld van de ouders op de kinderen hun naam staat, maar de ouders wel kunnen genieten van (een deel) van de rente.

Niet zo moeilijk.

Schenk naakte eigendom aan kinderen, vruchtgebruik blijft bij de ouders. Dat is gewoon vermogensplanning/erfenisplanning.

Maar waarom zou je dat zo ingewikkeld maken ? Wat is de bedoeling van die 250k te schenken VOOR het overlijden ? Een paar procent belastingen ontwijken ? We spreken over 10k verschil tussen dat wegschenken of het overdragen als je dood valt via erfenis. Vs in de tracker steken die jaarlijks gemiddeld 15k opbrengt (op 250k).

Als je je geld nodig hebt, moet je het niet wegschenken. Als je het niet nodig hebt, kun je het wegschenken. Schenk dan, weet ik veel, 100k. Dan heb je nog je rente op de overige 100k. Ik ga ervan uit dat alle successie planning gewoon een optimalisatie is (i.e. taxen vermijden) en geen 'we moeten nog geld genoeg hebben om van te leven'. Dan zit je te ver. Er kan altijd iets gebeuren, ouders kunnen langer leven dan voorzien, kinderen minder lang dan voorzien, ...

Alle papierwinkel is om uiteindelijk een juridische houvast te hebben. Als je met je ouders goed overeenkomt, kun je ook gewoon schenken onderhands. OF rente terugschenken OF gewoon je ouders onderhouden in hun financiele nood OF OF OF.

Als je alles waterdicht moet hebben, dan moet je langs de vermogensplanner passeren.

Absoluut, kan ook, maar dan heb je de erfbelasting. 'k Vind dat zo'n onrechtvaardige belasting want het is een belasting op al belaste inkomsten.
Je werkt en wordt dus belast op je inkomsten, en dan mag je er nog eens op belast worden omdat je het wilt schenken of het krijgt als erfenis... De wereld op z'n kop...

In 't geval van een brokeraccount op naam van je kind (met dus uw eigen e-mailadres) waarop je volmacht hebt, blijft die volmacht bestaan zolang ze die zelf niet laten schrappen...
Als ze het gewoonweg niet weten kunnen ze er ook niet 'zomaar' aan éh... Security by obscurity...

Ze gaan het wel moeten weten bij de eerste belastingaangifte (indien buitenlandse broker = buitenlandse rekening), en ook kunnen zien op NBB CAP (https://www.nbb.be/nl/kredietcentra...t-van-rekeningen-en-financiele-contracten-cap).
Of wanneer ze een nieuwe identiteitskaart hebben, of zelf oud genoeg zijn en verhuizen zal de Belgische broker misschien vragen om een actualisatie van de identiteitsgegevens...

Ik denk niet dat een kind of jongere daar echt van wakker ligt of mee bezig is tot tegen de 25-26 jaar, tot wanneer ze hun studies afronden en hun professioneel leven starten.

Daarbij als je per kind exact hetzelfde bedrag stort en investeert komt het wat op 't zelfde neer, geen discussie van die kreeg meer of minder, en vooral geen erfbelasting enz...

Stel dat je het doet via Bolero zouden die nog brieven durven sturen, maar IBKR of sommige buitenlandse brokers sturen helemaal geen brieven.
Als je wilt dat ze het toch te weten komen in geval van (vroegtijdig) overlijden kan je nog altijd een hint geven op een testament of op een andere manier...

Zolang je volmacht en inzage hebt, en ze er niks van afweten, kan je verder blijven investeren, maar kan je dus ook, in geval je uw kind dat geld toch niet cadeau wenst te geven om gelijk welke reden, alles verkopen en het geld terugstorten naar jezelf of je securities (proberen) transfereren naar je eigen brokeraccount, niet dat dit laatste makkelijk is als je kind meerderjarig is.

Absoluut, kan ook, maar dan heb je de erfbelasting. 'k Vind dat zo'n onrechtvaardige belasting want het is een belasting op al belaste inkomsten.
Je werkt en wordt dus belast op je inkomsten, en dan mag je er nog eens op belast worden omdat je het wilt schenken of het krijgt als erfenis... De wereld op z'n kop...

In 't geval van een brokeraccount op naam van je kind (met dus uw eigen e-mailadres) waarop je volmacht hebt, blijft die volmacht bestaan zolang ze die zelf niet laten schrappen...
Als ze het gewoonweg niet weten kunnen ze er ook niet 'zomaar' aan éh... Security by obscurity...

Ze gaan het wel moeten weten bij de eerste belastingaangifte (indien buitenlandse broker = buitenlandse rekening), en ook kunnen zien op NBB CAP (https://www.nbb.be/nl/kredietcentra...t-van-rekeningen-en-financiele-contracten-cap).
Of wanneer ze een nieuwe identiteitskaart hebben, of zelf oud genoeg zijn en verhuizen zal de Belgische broker misschien vragen om een actualisatie van de identiteitsgegevens...

Ik denk niet dat een kind of jongere daar echt van wakker ligt of mee bezig is tot tegen de 25-26 jaar, tot wanneer ze hun studies afronden en hun professioneel leven starten.

Daarbij als je per kind exact hetzelfde bedrag stort en investeert komt het wat op 't zelfde neer, geen discussie van die kreeg meer of minder, en vooral geen erfbelasting enz...

Stel dat je het doet via Bolero zouden die nog brieven durven sturen, maar IBKR of sommige buitenlandse brokers sturen helemaal geen brieven.
Als je wilt dat ze het toch te weten komen in geval van (vroegtijdig) overlijden kan je nog altijd een hint geven op een testament of op een andere manier...

Zolang je volmacht en inzage hebt, en ze er niks van afweten, kan je verder blijven investeren, maar kan je dus ook, in geval je uw kind dat geld toch niet cadeau wenst te geven om gelijk welke reden, alles verkopen en het geld terugstorten naar jezelf of je securities (proberen) transfereren naar je eigen brokeraccount, niet dat dit laatste makkelijk is als je kind meerderjarig is.

Ik denk dat je de wereld en vooruitgang onderschat. Je kunt hopen dat niemand het weet dat die account bestaat en dat op je eigen email adres zetten, but...

10-15y van nu, wat gaan ze dan allemaal niet weten ? Wat zal niet allemaal gecentraliseerd zijn ?

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat iemand die 18 wordt/belastingsplichtig is, niet zou weten dat hij een aandelenrekening heeft. Ik krijg toch heel regelmatig anti-witwas correspondentie, maandelijks/kwartaal overzicht, KYC/KYT brieven via ebox, dubbel belastingsverdragen brieven via ebox, bevestiging van residentie/adres via ebox etc. Eens je kind 18 is en belastingsplichtig is, zal hij dat onmiddellijk zien. Je kunt dan wel doen alsof je neus bloedt en het wegmoefelen, maar ze zullen het zien. Ik denk dat een vernieuwing van de pas een fait divers probleempje is in de constellatie van alle problemen. I mean, dat staat ook gewoon in je KBC app tegenwoordig onder het tabje "Beleggen".

Zeker als ze hun domicilie naar buitenland verzetten of een half jaar in het buitenland zitten of weet ik veel wat ze doen wat niet compatibel is met standaard belgian tax residency is met het niet weten van hun hefty aandelen rekening een probleem. Stel je voor dat ze naar US of zo verhuizen voor Erasmus, uitwisseling, ... "Wat is je vermogen". Euh 10 euro. Kans is groot dat die buitenlanders dat wel weten. En wat met meerwaarde belastingen of dividenden of belastingsaftrekken. Er is toch no way dat je dat kunt afschermen van hun zonder ergens een tax regeltje te overtreden.

Om nog te zwijgen over dat Bolero (en andere brokers ook niet wsch) het gewoon niet toelaat om grote sommen naar een rekening over te schrijven van iemand anders dan jezelf (AFAIK is het bij heel weinig brokers mogelijk om een rekening te hebben op naam van een minderjarig kind). Zelfs van mijn eigen BOLERO rekening naar een gedeelde (met de madam) BOLERO rekening overschrijven doen ze anal over. Van een buitenlandse rekening op mijn naam in transfereren naar een Bolero rekening op mijn naam doen ze anal over. Banken en wetgever zijn ook niet achterlijk uiteraard - waarom zou je rekeningen op naam van je kinderen zetten en volpompen, om taxen te ontwijken, dus dat is gereguleerd.

By the way, dat geld ben je definitief kwijt en zit stuck in twilight zone/limbo tot ze 18 zijn. Jij kunt er niks mee doen (wettelijk en praktisch zal heel moeilijk zijn om geld uit die rekening te trekken of om actief die portefeuille te beheren), de kinderen kunnen er niks mee doen tot ze 18 zijn. Zelfs een cooperatieve als CERA of ecopower waar je 5k op naam van je kind kunt zetten geeft DISCLAIMERS dat het geld nooit kan terugkomen naar de ouders zonder toestemming van vrederechter en bladiebladiebla.

Wederom, dat lijkt me een pad met heel weinig besparing, weinig benefit en veel risk. Zoals altijd zal dat probleemloos zijn als je het niet nodig hebt (kind is verstandig en verbrast zijn geld niet -> je kunt eens ze 18 zijn elk jaar 10 of 20k cash geven, fly under the radar en laat ze zelf investeren) en problemen geven in de situatie waartegen je het zou moeten beschermen (kind wil geld verbrassen --> op hun 18-20 cashen ze alles uit en verbrassen ze het anyway. Is het niet op hun 18 of 20, is het op hun 25).

Laatst bewerkt:
Maar waarom zou je dat zo ingewikkeld maken ? Wat is de bedoeling van die 250k te schenken VOOR het overlijden ? Een paar procent belastingen ontwijken ? We spreken over 10k verschil tussen dat wegschenken of het overdragen als je dood valt via erfenis. Vs in de tracker steken die jaarlijks gemiddeld 15k opbrengt (op 250k).

Als je je geld nodig hebt, moet je het niet wegschenken. Als je het niet nodig hebt, kun je het wegschenken. Schenk dan, weet ik veel, 100k. Dan heb je nog je rente op de overige 100k. Ik ga ervan uit dat alle successie planning gewoon een optimalisatie is (i.e. taxen vermijden) en geen 'we moeten nog geld genoeg hebben om van te leven'. Dan zit je te ver. Er kan altijd iets gebeuren, ouders kunnen langer leven dan voorzien, kinderen minder lang dan voorzien, ...

Alle papierwinkel is om uiteindelijk een juridische houvast te hebben. Als je met je ouders goed overeenkomt, kun je ook gewoon schenken onderhands. OF rente terugschenken OF gewoon je ouders onderhouden in hun financiele nood OF OF OF.

Als je alles waterdicht moet hebben, dan moet je langs de vermogensplanner passeren.

Sommige willen perse dat het geld blijft in de "bloedfamilie" zodat de aangetrouwden er niet aangeraken :p. Dus daarom willen ze dat onder controle houden.

Sommige willen perse dat het geld blijft in de "bloedfamilie" zodat de aangetrouwden er niet aangeraken :p. Dus daarom willen ze dat onder controle houden.

Mijn kinders doen met hun geld wat ze willen. Eens de pater familias dood valt, stroomt het toch waar het stromen wil. Schenking binnen het huwelijk (opheffing/aanpassen verdeeldheid) is 1% tax. Dus good luck met dat tegen te houden.

Ik heb dat nooit gesnapt btw. Dag madam, je bent goed genoeg om met mijn zoon te poepen en zijn kinderen te baren. Je bent goed genoeg om samen een huis te kopen en samen te leven. MAAAAR, die 50 of 100k die de fils a papa van de papa gekregen heeft voor het huis DAT MOET ALTIJD VAN HEM BLIJVEN. sjonge jonge.

Dat is toch enkel afdwingbaar door de familie pot in een vennootschap te steken waar de bloedverwanten in zitten en het aangetrouwde niet. Maar dat lijkt me buiten de scope van deze topic te vallen...

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat iemand die 18 wordt/belastingsplichtig is, niet zou weten dat hij een aandelenrekening heeft. Ik krijg toch heel regelmatig anti-witwas correspondentie, maandelijks/kwartaal overzicht, KYC/KYT brieven via ebox, dubbel belastingsverdragen brieven via ebox, bevestiging van residentie/adres via ebox etc. Eens je kind 18 is en belastingsplichtig is, zal hij dat onmiddellijk zien. Je kunt dan wel doen alsof je neus bloedt en het wegmoefelen, maar ze zullen het zien.
Toen ik 18 was en de jaren daarna kreeg ik al die brieven niet hoor. Pas toen ik begon te werken begon dat te komen.
En ik ben pas aan mijn 21e te weten gekomen dat ik een aandelenrekening had. En dat was dan nog omdat mijn familie het mij vertelde, anders ging ik het nog later geweten hebben.

Toen ik 18 was en de jaren daarna kreeg ik al die brieven niet hoor. Pas toen ik begon te werken begon dat te komen.
En ik ben pas aan mijn 21e te weten gekomen dat ik een aandelenrekening had. En dat was dan nog omdat mijn familie het mij vertelde, anders ging ik het nog later geweten hebben.

En hoeveel jaar geleden was dat?

En wederom een discussie over sparen voor de kinderen.
Ik snap nog altijd de insteek daar niet goed van, maar goed het zal wel aan mij liggen.

De keuze is simpel, ofwel spaar je op naam van en hoop dat je dat uw financiële educatie en raad het kind de juiste beslissing laat nemen. En leg je u erbij neer dat het niet uw geld meer is.
Ofwel spaar je op eigen naam en werk je met kleine schenkingen, of grote schenkingen op de momenten dat jij zelf bepaalt. En blijft het tot zolang uw geld.

Complexer dan dat hoef je het echt niet te maken.

Ofwel spaar je op eigen naam en werk je met kleine schenkingen, of grote schenkingen op de momenten dat jij zelf bepaalt. En blijft het tot zolang uw geld.
Het hangt er van af met welk geld je dat doet hè. Als je dat doet met geld die voor het kind bedoeld is, is het wel zo netjes om bij te houden over hoeveel geld het gaat.

Forse daling op Sp500 vandaag. Verkiezingskoorts ? Zo slecht zijn de tech resultaten toch niet?
Ideale timing voor iedereen die zijn maandelijkse aankoop doet bij de start van de nieuwe maand :thumb:

Het hangt er van af met welk geld je dat doet hè. Als je dat doet met geld die dat voor het kind bedoeld is, is het wel zo netjes om bij te houden over hoeveel geld het gaat.
Dat vind ik ook een rare manier om er naar te kijken... je kan toch ook gewoon in eigen naam sparen/beleggen en op het moment dat je u kind(eren) een duwtje beslist te geven bekijken hoeveel je op dat moment wil/kan geven? :unsure:

Ik begrijp het achterliggende principe van die zaken op te splitsen maar dat zijn toch vooral van die middeltjes omminder gedisciplineerde mensen (en hun kinderen) te beschermen tegen zichzelf. Ik ga een wilde gok doen en zeggen dat de meeste mensen in dit topic waarschijnlijk een sterk bovengemiddelde discipline hebben als het op hun geld aan komt. Gedisciplineerde spaarders/beleggers zullen globaal gezien ook later in hun leven in de meeste gevallen niet zomaar op een spending spree gaan en plots al hun geld er plots doorjassen. Veel van het kapitaal dat je gedurende u leven op bouwt gaat uiteindelijk dus toch wel naar de kinderen, jij bepaald alleen de timing.

En als je dan toch écht wil opsplitsen kan je ook gewoon maandelijks bv 1 IWDA share "reserveren" voor je kinderen. Wil je je kind dan op hun 22ste hun deel geven dan verkoop je gewoon 22*12= 264 shares en geef je hen dat bedrag. Easy.

Dat vind ik ook een rare manier om er naar te kijken... je kan toch ook gewoon in eigen naam sparen/beleggen en op het moment dat je u kind(eren) een duwtje beslist te geven bekijken hoeveel je op dat moment wil/kan geven? :unsure:
Dat kan met eigen geld, maar dat kan ook met geld dat voor hen bedoeld is. Bv kindergeld, verjaardagen, …
Dat bedoel ik net met mijn opmerking.

Terug
Bovenaan