ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

"All world" is relatief, ook VWCE is 62% in USA. "All world" is en zal inderdaad het grootste deel van mijn investering blijven, toch moet je niet blind zijn voor kansen elders.

Ik blijf gewoon kopen aangezien dat mijn strategie is en ik hier gewoon rationeel in wil blijven.

Er werd hier al 8 maand geleden gezegd door bepaalde leden dat ze gingen stoppen met kopen maar ondertussen is de beurs al ferm doorgestegen.

Ik ontken wel niet dat de continue stijging wat zorgwekkend oogt/is maar ik probeer de markt niet te timen. Ik beleg met geld dat ik op KT niet nodig heb.

Laatst bewerkt:
"All world" is relatief, ook VWCE is 62% in USA. "All world" is en zal inderdaad het grootste deel van mijn investering blijven, toch moet je niet blind zijn voor kansen elders.
Omdat de US economy ook gewoon veruit de grootste van de wereld is? Het is trouwens echt ook utopie om te denken dat de emerging markets de schok gaan dempen als de US de dieperik in gaat. Als we op één of andere manier terug in een 2008-achtig scenario terecht komen dan gaan de emerging markets gewoon samen met developed world de dieperik in.

Ik snap de benaming ook niet altijd.
IWDA investeert meer dan 68% in één land, Noord Amerika. Het volgende land, Japan, staat op 6%, China (2e economie wereldwijd) staat buiten de top10.
Omdat de US economy ook gewoon veruit de grootste van de wereld is? Het is trouwens echt ook utopie om te denken dat de emerging markets de schok gaan dempen als de US de dieperik in gaat. Als we op één of andere manier terug in een 2008-achtig scenario terecht komen dan gaan de emerging markets gewoon samen met developed world de dieperik in.
Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroes

IWDA investeert meer dan 68% in één land, Noord Amerika. Het volgende land, Japan, staat op 6%, China (2e economie wereldwijd) staat buiten de top10.

Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroes
Je neemt 1 land wel erg letterlijk. Die Amerikaanse bedrijven zitten gewoon overal ter wereld bijna.

Er zit quasi niks van China in IWDA , EMIM (emerging markets) is zo voor 20% China.
Meestal raden ze zo aan om 85% IWDA en 15% EMIM te hebben (je doet er natuurlijk zelf mee wat je wilt)
IWDA bevat vooral aandelen van westerse bedrijven. Veel Amerikaanse bedrijven zijn multinationals natuurlijk.

Dat is omdat die bedrijven veruit het meeste omzet wereldwijd maken dus niet enkel in Amerika.
Microsoft alleen al zit op een kapitaal van 3500 miljard dollar om er 1 te noemen.
Als je nog een bredere ETF wilt moet je IMIE nemen die dekt 92% van alle belangrijkste bedrijven wereldwijd.

Er zit quasi niks van China in IWDA , EMIM (emerging markets) is zo voor 20% China.
Meestal raden ze zo aan om 85% IWDA en 15% EMIM te hebben (je doet er natuurlijk zelf mee wat je wilt)
IWDA bevat vooral aandelen van westerse bedrijven. Veel Amerikaanse bedrijven zijn multinationals natuurlijk.

IWDA richt zich ook op developed markets, logisch dat emerging markets (waar China nog altijd onder gerekend wordt) daar niet in zit.
Als je emerging markets ook wil, moet je je richten op iets zoals VWCE (daar kwam die fameuze 15% EMIM trouwens vandaan, intussen is dat in VWCE eerder 10% geworden omwille van underperformance van emerging markets de afgelopen ~10 jaar) of inderdaad IWDA + EMIM combineren.

Je neemt 1 land wel erg letterlijk. Die Amerikaanse bedrijven zitten gewoon overal ter wereld bijna.

Exact: de S&P500 zijn allemaal Amerikaanse bedrijven maar 35-40% van hun omzet komt uit andere regio's dan de VS.

Volgens mij vergis je u gewoon over wat IWDA is.
Het is een ETF die de MSCI world index volgt. De MSCI world index is een index met daarin de developed markets en neemt large en mid cap bedrijven.
Het is dus logisch dat dit in hoofdzaak amerikaanse aandelen zijn, gezien zij ook gewoon de sterkste markt en large cap bedrijven heeft.
Wil je liever iets wat niet deze index volgt, dat is u goed recht, maar koop dan geen IWDA. Er zijn veel andere exchange traded funds beschikbaar, die niet allemaal een index volgen laat staan iets repliceren.

Ik blijf gewoon kopen aangezien dat mijn strategie is en ik hier gewoon rationeel in wil blijven.

Er werd hier al 8 maand geleden gezegd door bepaalde leden dat ze gingen stoppen met kopen maar ondertussen is de beurs al ferm doorgestegen.

Ik ontken wel niet dat de continue stijging wat zorgwekkend oogt/is maar ik probeer de markt niet te timen. Ik beleg met geld dat ik op KT niet nodig heb.
Als iedereen gewoon hetzelfde koopt zonder nadenken krijg je dat natuurlijk

Hier voor equity gegaan voor een 3-ETF strategie met full replication & accumulerend. En ook geen hogere TOB van 0,32%.

Ja er is overlapping tussen de world large & mid cap en de emerging markets, maar dat neem ik er maar bij.
Procentueel gezien gaat het toch om bijna niks en bij een herbalancering zijn er toch hier en daar wijzigingen.

World large & mid cap

World small cap

World emerging markets

underperformance van emerging markets de afgelopen ~10 jaar
Ah ja? Zeker van die underperformance?

Ah ja? Zeker van die underperformance?

Ja, ten opzichte van IWDA heeft EMIM de laatste 10 jaar underperformed, vandaar dat het relatieve gewicht van emerging markets in VWCE van ~15% naar ~10% gedaald is.

Performance van IWDA in diezelfde periode 5/2014 - 10/2024: +230% tegenover EMIM +85%

Ja, ten opzichte van IWDA heeft EMIM de laatste 10 jaar underperformed, vandaar dat het relatieve gewicht van emerging markets in VWCE van ~15% naar ~10% gedaald is.

Performance van IWDA in diezelfde periode 5/2014 - 10/2024: +230% tegenover EMIM +85%
Ten eerste gaat het over de MSCI world index en niet specifiek over IWDA, die laatste repliceert gewoon.

Die underperformance is vooral toe te wijden aan het feit dat de grootste bedrijven in de MSCI world index alleen nog maar gegroeid zijn. Microsoft is 4,64% van de MSCI world en Apple 4,22%. Samen dus goed voor 8,86% van waarde binnen de MSCI world.
Welke stock of combinatie van stocks kan daar tegen op?

In het geheel investeer je ook maar weinig in de Tencent of Alibaba als je echt all world gaat. Ook met VWCE. Ookal zijn beide echt fameus in waarde gestegen.

Zo breed mogelijk... maar waar stop je en wanneer is het breed genoeg? Dek je naast Emerging Markets dan ook de small caps af? Die zijn namelijk ook ~15% van de markt, groter dus eigenlijk dan EM... IWDA & Hold gaat ook gewoon over het KISS principe. Kan je het complexer maken? Sure. Is dat nodig? Hoogst discutabel. Door breder in te kopen ga je risico's in principe meer afdekken maar nogmaals: als jij denkt dat Emerging Markets & Small Caps niet mee onderuit gaan als large cap developed markt tanked dan ga je gewoon van een kale reis thuiskomen. Ga je íetsjes zachter landen? Misschien. EM en SC samen zijn maar 25% van de wereldmarkt, zelfs als die 100% standhouden bij een DM crash (which they won't) ga de schade hooguit een klein beetje dempen, op korte termijn dan nog. De kans lijkt mij namelijk groot dat DM sneller terug op veert wanneer het vertrouwen zich begint te herstellen. na zo'n crash.

Uiteraard moet je China ETF's niet aankopen als hedge tegen een 2008 achtig scenario. Geen enkele non inverted ETF gaat je dan redden. Feit is dat China in IWDA/VWCE/... enorm ondervertegenwoordigd is. De aandelen staan daar enorm goedkoop in vergelijking met VS. En daar zijn goede redenen voor. Maar als de 2e grootste economie ter wereld pogingen doet en nog zal doen om hun economie nieuw leven in te blazen, dan volg ik dat goed op.

Volgens mij vergis je u gewoon over wat IWDA is.
Het is een ETF die de MSCI world index volgt. De MSCI world index is een index met daarin de developed markets en neemt large en mid cap bedrijven.
Het is dus logisch dat dit in hoofdzaak amerikaanse aandelen zijn, gezien zij ook gewoon de sterkste markt en large cap bedrijven heeft.
Wil je liever iets wat niet deze index volgt, dat is u goed recht, maar koop dan geen IWDA. Er zijn veel andere exchange traded funds beschikbaar, die niet allemaal een index volgen laat staan iets repliceren.
Dat is toch de discussie niet?
Het principe van ETF-investeren is: koop periodiek een deeltje van een zo gediversifieerd mogelijk mandje, passief beheerd, en pluk daar de vruchten van. Enkel IWDA is hier volgens mij niet voldoende, met bijv. geen enkele van de BRICS-landen echt aanwezig. Uiteraard zijn er andere ETFs (en combinaties van ETFs).

Ten eerste gaat het over de MSCI world index en niet specifiek over IWDA, die laatste repliceert gewoon.

Die underperformance is vooral toe te wijden aan het feit dat de grootste bedrijven in de MSCI world index alleen nog maar gegroeid zijn. Microsoft is 4,64% van de MSCI world en Apple 4,22%. Samen dus goed voor 8,86% van waarde binnen de MSCI world.
Welke stock of combinatie van stocks kan daar tegen op?

In het geheel investeer je ook maar weinig in de Tencent of Alibaba als je echt all world gaat. Ook met VWCE. Ookal zijn beide echt fameus in waarde gestegen.

Ja, maar als vergelijking met specifiek een iShares emerging market ETF, leek het me gemakkelijkst om ook een iShares MSCI World ETF ernaast te zetten. Het verschil tussen de ETF en de onderliggende index zal over 10 jaar ook verwaarloosbaar zijn.

Om mijn opmerking te kaderen: ik zie mensen heel vaak die 15% emerging markets als doel vermelden, zonder dat ze weten waar die 15% vandaan komt, of dat die 15% intussen 10% is geworden als je nog steeds diezelfde market weighted basis gebruikt. Geen probleem als iemand bewust kiest om relatief gesproken 50% meer te beleggen in emerging markets, als het maar een bewuste keuze is.

MSCI World is inderdaad aan het boomen, maar 6% per jaar (performance van emerging markets de afgelopen 10 jaar) is niet zo speciaal, daar zit ik zelfs boven :p
Alibaba zou ik nu niet als voorbeeld aanhalen, blijft 1 van mijn slechtst presterende aandelen. Buiten de sprong van afgelopen maand is dat bijna alleen maar bergaf gegaan de afgelopen 4 jaar... Ook met een emerging market ETF zit je daar maar met 2% gewicht, wat me ook wel gezond lijkt, liever dat dan een te sterk geconcentreerde ETF.

Terug
Bovenaan