Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Omdat de US economy ook gewoon veruit de grootste van de wereld is? Het is trouwens echt ook utopie om te denken dat de emerging markets de schok gaan dempen als de US de dieperik in gaat. Als we op één of andere manier terug in een 2008-achtig scenario terecht komen dan gaan de emerging markets gewoon samen met developed world de dieperik in."All world" is relatief, ook VWCE is 62% in USA. "All world" is en zal inderdaad het grootste deel van mijn investering blijven, toch moet je niet blind zijn voor kansen elders.
Ik snap de benaming ook niet altijd."All world" is relatief, ook VWCE is 62% in USA. "All world" is en zal inderdaad het grootste deel van mijn investering blijven, toch moet je niet blind zijn voor kansen elders.
Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroesOmdat de US economy ook gewoon veruit de grootste van de wereld is? Het is trouwens echt ook utopie om te denken dat de emerging markets de schok gaan dempen als de US de dieperik in gaat. Als we op één of andere manier terug in een 2008-achtig scenario terecht komen dan gaan de emerging markets gewoon samen met developed world de dieperik in.
Je neemt 1 land wel erg letterlijk. Die Amerikaanse bedrijven zitten gewoon overal ter wereld bijna.Ik snap de benaming ook niet altijd.
IWDA investeert meer dan 68% in één land, Noord Amerika. Het volgende land, Japan, staat op 6%, China (2e economie wereldwijd) staat buiten de top10.
Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroes
Dat is omdat die bedrijven veruit het meeste omzet wereldwijd maken dus niet enkel in Amerika.Ik snap de benaming ook niet altijd.
IWDA investeert meer dan 68% in één land, Noord Amerika. Het volgende land, Japan, staat op 6%, China (2e economie wereldwijd) staat buiten de top10.
Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroes
Er zit quasi niks van China in IWDA , EMIM (emerging markets) is zo voor 20% China.
Meestal raden ze zo aan om 85% IWDA en 15% EMIM te hebben (je doet er natuurlijk zelf mee wat je wilt)
IWDA bevat vooral aandelen van westerse bedrijven. Veel Amerikaanse bedrijven zijn multinationals natuurlijk.
Je neemt 1 land wel erg letterlijk. Die Amerikaanse bedrijven zitten gewoon overal ter wereld bijna.
Volgens mij vergis je u gewoon over wat IWDA is.Voor mij is dit een fout in "IWDA and hold" aanpak zoals die hier overal wordt verkondigd. Je moet investeren in een zo breed mogelijk mandje van aandelen, maar dan zit daar toch weer een voorkeur voor één land in. Maar goed, dit heb ik nooit uitgleegd gekregen aan de ETF goeroes
Als iedereen gewoon hetzelfde koopt zonder nadenken krijg je dat natuurlijkIk blijf gewoon kopen aangezien dat mijn strategie is en ik hier gewoon rationeel in wil blijven.
Er werd hier al 8 maand geleden gezegd door bepaalde leden dat ze gingen stoppen met kopen maar ondertussen is de beurs al ferm doorgestegen.
Ik ontken wel niet dat de continue stijging wat zorgwekkend oogt/is maar ik probeer de markt niet te timen. Ik beleg met geld dat ik op KT niet nodig heb.
Ah ja? Zeker van die underperformance?underperformance van emerging markets de afgelopen ~10 jaar
Dat is natuurlijk de bedoeling van passief beleggen, de markt kopen zonder veel nadenkenAls iedereen gewoon hetzelfde koopt zonder nadenken krijg je dat natuurlijk
Ah ja? Zeker van die underperformance?
![]()
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc) | A111X9 | IE00BKM4GZ66
Key facts and comparisons for iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc) (IS3N | IE00BKM4GZ66) ➤ justETF – The ETF Screenerwww.justetf.com
Ten eerste gaat het over de MSCI world index en niet specifiek over IWDA, die laatste repliceert gewoon.Ja, ten opzichte van IWDA heeft EMIM de laatste 10 jaar underperformed, vandaar dat het relatieve gewicht van emerging markets in VWCE van ~15% naar ~10% gedaald is.
Performance van IWDA in diezelfde periode 5/2014 - 10/2024: +230% tegenover EMIM +85%
Zo breed mogelijk... maar waar stop je en wanneer is het breed genoeg? Dek je naast Emerging Markets dan ook de small caps af? Die zijn namelijk ook ~15% van de markt, groter dus eigenlijk dan EM... IWDA & Hold gaat ook gewoon over het KISS principe. Kan je het complexer maken? Sure. Is dat nodig? Hoogst discutabel. Door breder in te kopen ga je risico's in principe meer afdekken maar nogmaals: als jij denkt dat Emerging Markets & Small Caps niet mee onderuit gaan als large cap developed markt tanked dan ga je gewoon van een kale reis thuiskomen. Ga je íetsjes zachter landen? Misschien. EM en SC samen zijn maar 25% van de wereldmarkt, zelfs als die 100% standhouden bij een DM crash (which they won't) ga de schade hooguit een klein beetje dempen, op korte termijn dan nog. De kans lijkt mij namelijk groot dat DM sneller terug op veert wanneer het vertrouwen zich begint te herstellen. na zo'n crash.Ik snap de benaming ook niet altijd.
Omdat de US economy ook gewoon veruit de grootste van de wereld is? Het is trouwens echt ook utopie om te denken dat de emerging markets de schok gaan dempen als de US de dieperik in gaat. Als we op één of andere manier terug in een 2008-achtig scenario terecht komen dan gaan de emerging markets gewoon samen met developed world de dieperik in.
Dat is toch de discussie niet?Volgens mij vergis je u gewoon over wat IWDA is.
Het is een ETF die de MSCI world index volgt. De MSCI world index is een index met daarin de developed markets en neemt large en mid cap bedrijven.
Het is dus logisch dat dit in hoofdzaak amerikaanse aandelen zijn, gezien zij ook gewoon de sterkste markt en large cap bedrijven heeft.
Wil je liever iets wat niet deze index volgt, dat is u goed recht, maar koop dan geen IWDA. Er zijn veel andere exchange traded funds beschikbaar, die niet allemaal een index volgen laat staan iets repliceren.
Ten eerste gaat het over de MSCI world index en niet specifiek over IWDA, die laatste repliceert gewoon.
Die underperformance is vooral toe te wijden aan het feit dat de grootste bedrijven in de MSCI world index alleen nog maar gegroeid zijn. Microsoft is 4,64% van de MSCI world en Apple 4,22%. Samen dus goed voor 8,86% van waarde binnen de MSCI world.
Welke stock of combinatie van stocks kan daar tegen op?
In het geheel investeer je ook maar weinig in de Tencent of Alibaba als je echt all world gaat. Ook met VWCE. Ookal zijn beide echt fameus in waarde gestegen.
Mijn eerste aankoop dateert van april 2022, heeft dan maanden aan een stuk in't rood gestaanEerste IWDA aankoop deze ochtend gedaan, nu nog leren om de app links te laten liggen en niet constant te kijken.