ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Welke jaarlijkse kost?
Had ik inderdaad niet vermeld. Zoals Reverz zegt kost het bij Degiro €2,5/jaar/beurs. En IWDA en VUSA zijn beiden op een andere beurs beschikbaar bij Degiro.

Dividenden uit ETFs zijn niet vrijgesteld van Belgische roerende voorheffing.
Inderdaad. En bij Degiro wordt er ook geen roerende voorheffing afgenomen. Dus die moet je ook zelf invullen in je belastingsaangifte. Niet dat het zo'n grote moeite is, maar goed.

Als je advies moet vragen over 2.5 euro zijn er grotere problemen vrees ik. :laugh:
Dat zal idd niet het probleem zijn. De 30% RV op dividenden zou echter wel een serieuze verliespost kunnen zijn en ervoor kunnen zorgen dat de kosten die met de verkoop VUSA/aankoop IWDA gepaard gaan wel eens vrij snel gecompenseerd zouden kunnen zijn.

Is er een reden dat de meesten IWDA aanraden ipv SWRD? De beheerskosten van die laatste zijn 0.12% ipv 0,20% en ze lijken mij voor de rest evenwaardig.

Is er een reden dat de meesten IWDA aanraden ipv SWRD? De beheerskosten van die laatste zijn 0.12% ipv 0,20% en ze lijken mij voor de rest evenwaardig.

IDWA zit in de meeste "kernselecties" van brokers en SWRD niet. Ze staan ook beide op een andere beurs maar zijn wel de ticker voor dezelfde ETF. Maw, uw beurskosten zijn anders.

Bron

IDWA zit in de meeste "kernselecties" van brokers en SWRD niet. Ze staan ook beide op een andere beurs maar zijn wel de ticker voor dezelfde ETF. Maw, uw beurskosten zijn anders.

Bron
SWRD en IWDA zijn niet dezelfde ETF (IE00BFY0GT14 vs IE00B4L5Y983) denk dat je SWRD en SWDA door elkaar haalt.
Denk dat dit vooral komt door de kernselectie inderdaad, en verder is IWDA ± 10x groter en bestaat het al 10 jaar langer (voor wat dit waard is). Verder zie ik inderdaad geen grote verschillen.

TER is ondergeschikt aan netto rendement van de ETF. Rendement van IWDA en SWRD is op eerste zicht quasi identiek, ondanks op papier lagere TER van laatste.

Mijn 2-maandelijks IWDA koopmoment komt er weer aan, maar voor de eerste keer in 5 jaar kijk ik er tegenop gezien de recente stijging. Nog mensen die dit herkennen? Hoe motiveren jullie jezelf om toch op een nieuwe ATH aan te kopen?

Mijn 2-maandelijks IWDA koopmoment komt er weer aan, maar voor de eerste keer in 5 jaar kijk ik er tegenop gezien de recente stijging. Nog mensen die dit herkennen? Hoe motiveren jullie jezelf om toch op een nieuwe ATH aan te kopen?
Uitgezonderd 22 en 23 zijn de andere momenten toch altijd al ATH geweest?

gvicipE.png

Uitgezonderd 22 en 23 zijn de andere momenten toch altijd al ATH geweest?

gvicipE.png
Bijna heel 2020, 2022 en 2023 niet. Ook in 2024 een aantal keer toevallig na een tijdelijke daling gekocht, maar ik begrijp uw punt wel. Waarschijnlijk voelt het nu gewoon anders omdat de PF ondertussen aangegroeid is tot het equivalent van een mooie bouwgrond.

SWRD en IWDA zijn niet dezelfde ETF (IE00BFY0GT14 vs IE00B4L5Y983) denk dat je SWRD en SWDA door elkaar haalt.
Die kernselectie ETFs zijn vaak ook voordeliger voor de broker omdat die er meer commissie op krijgen.

Alternatief, WEBN met TER 0,07%

Denk dat dit vooral komt door de kernselectie inderdaad, en verder is IWDA ± 10x groter en bestaat het al 10 jaar langer (voor wat dit waard is). Verder zie ik inderdaad geen grote verschillen.
Beide een beetje non-argumenten in dit specifieke geval imo:
* Kernselectie VS geen-kernselectie scheelt €2 in aankoop... tenzij je in zeer kleine schijven aankoopt compenseert de lagere TER die €2 extra op een paar jaar voor een belegging die de meesten hier in principe met een horizon van 20-25 jaar aankopen.
* Fondsgrote is een nihil factor. SWRD is ondertussen zo groot dat ze dat niet zomaar gaan stoppen en is ondertussen ook meer dan groot genoeg om liquiditeit te waarborgen en spread zo beperkt mogelijk te houden.

In ieder geval maakt het gewoon weinig uit wat je koopt. Die paar euro die je wint/verliest in aankoop en die paar euro die je wint/verliest op TER gaan écht het verschil niet maken als je over honderdsten procentpunten begint te praten.

Ja!
Ik zit hier dagelijks te kijken en te hopen dat ze binnenkort terug wat zakken. Maar elke dag opnieuw groen…
Vorige maand heb ik een storting overgeslagen door o.a. enkele posts hier te geloven dat de beurs zal instorten. (Dom i know) Ik ben nog maar enkele maanden geleden begonnen en probeer tegen nieuwjaar wat privé centjes die ik kan missen in etf te steken. Maar nu is de stap dubbel zo groot om 2maand ver te storten terwijl hij ath is. Grrr 😅

Beide een beetje non-argumenten in dit specifieke geval imo:
* Kernselectie VS geen-kernselectie scheelt €2 in aankoop... tenzij je in zeer kleine schijven aankoopt compenseert de lagere TER die €2 extra op een paar jaar voor een belegging die de meesten hier in principe met een horizon van 20-25 jaar aankopen.
* Fondsgrote is een nihil factor. SWRD is ondertussen zo groot dat ze dat niet zomaar gaan stoppen en is ondertussen ook meer dan groot genoeg om liquiditeit te waarborgen en spread zo beperkt mogelijk te houden.

In ieder geval maakt het gewoon weinig uit wat je koopt. Die paar euro die je wint/verliest in aankoop en die paar euro die je wint/verliest op TER gaan écht het verschil niet maken als je over honderdsten procentpunten begint te praten.
Volledig akkoord hoor, maar de vraag was waarom je vaker IWDA tegenkomt als aanbeveling en niet SWRD. En ik gaf enkele mogelijke redenen waarom dit zou kunnen zijn.

Ik wacht toch nog even. Misschien zelfs tot de US verkiezingen volgende maand. Ik ben geen kenner, maar het lijkt me wel logisch dat er wat schommelingen zullen zijn?

Ik zou er als indexbelegger ook niet gerust in zijn de komende jaren.
Waarderingen staan echt torenhoog.

Top holdings van IWDA:
Apple Inc. 4.84%
Microsoft Corporation 4.33%
NVIDIA Corporation 4.26%
Amazon.com, Inc. 2.49%
Meta Platforms, Inc. 1.79%
Alphabet Inc. 1.39%
Alphabet Inc. 1.21%
Broadcom Inc. 1.09%
Tesla, Inc. 1.07%
Eli Lilly and Company 1.02%

Stuk voor stuk mooie bedrijven, maar bijna allemaal aan, of dichtbij, all-time high multiples (of in elk geval >90ste percentiel historisch gezien, en ik ben nog voorzichtig).

Probleem is ook dat die overwaardering zich verder doortrekt in de lagere regionen van de ETF/Index.
In de IWDA top 30 heb je bvb. ook bedrijven zoals Novo Nordisk, Costco, P&G, Mastercard, Visa, Walmart, ASML, Oracle, enzoverder die ook allemaal heel duur staan.

Akkoord, veel bedrijven gaan dankzij. A.I. hun kosten (oa. lonen) enorm kunnen drukken en sommigen zelfs hun omzet exponentieel verhogen, maar ook daar zit een limiet op. Veel hoger kunnen de multiples echt niet meer gaan. Toch niet structureel.
Dit voelt heel erg "toppy" aan.

Ik zou er als indexbelegger ook niet gerust in zijn de komende jaren.
Waarderingen staan echt torenhoog.

Top holdings van IWDA:
Apple Inc. 4.84%
Microsoft Corporation 4.33%
NVIDIA Corporation 4.26%
Amazon.com, Inc. 2.49%
Meta Platforms, Inc. 1.79%
Alphabet Inc. 1.39%
Alphabet Inc. 1.21%

Broadcom Inc. 1.09%
Tesla, Inc. 1.07%
Eli Lilly and Company 1.02%

Stuk voor stuk mooie bedrijven, maar bijna allemaal aan, of dichtbij, all-time high multiples (of in elk geval >90ste percentiel historisch gezien, en ik ben nog voorzichtig).
Dan moet je Nasdaq index haar posities daar maar eens in bekijken :wink:
Equities gaan lekker hard dit jaar, een goede tijd voor bulls.

Probleem is ook dat die overwaardering zich verder doortrekt in de lagere regionen van de ETF/Index.
In de IWDA top 30 heb je bvb. ook bedrijven zoals Novo Nordisk, Costco, P&G, Mastercard, Visa, Walmart, ASML, Oracle, enzoverder die ook allemaal heel duur staan.

Akkoord, veel bedrijven gaan dankzij. A.I. hun kosten (oa. lonen) enorm kunnen drukken en sommigen zelfs hun omzet exponentieel verhogen, maar ook daar zit een limiet op. Veel hoger kunnen de multiples echt niet meer gaan. Toch niet structureel.
Dit voelt heel erg "toppy" aan.
Dat is dus wel het voordeel aan een tracker zoals IWDA of QQQ, die stellen zichzelf niet te veel bloot aan 1 aandeel en herstructureren de hele tijd. Ik ben zelf bullish op de major tech stocks en Visa/Mastercard, maar de grote trackers (SPY-QQQ) leveren voldoende ROI voor minder risk.

Ik heb gisteren mijn China ETF's verkocht na één maand. De aangekondige maatregelen waren te vaag en te ontoereikend om de exponentiële groei van de afgelopen maand te rechtvaardigen dus ik heb mijn winst al willen nemen. Ik verwacht op korte termijn nog een correctie verder naar beneden. Op langere termijn blijf ik de situatie wel in de gaten houden, er zullen nog mooie kansen volgen denk ik.

Ik heb gisteren mijn China ETF's verkocht na één maand. De aangekondige maatregelen waren te vaag en te ontoereikend om de exponentiële groei van de afgelopen maand te rechtvaardigen dus ik heb mijn winst al willen nemen. Ik verwacht op korte termijn nog een correctie verder naar beneden. Op langere termijn blijf ik de situatie wel in de gaten houden, er zullen nog mooie kansen volgen denk ik.
Begin er niet aan en koop gewoon VWCE of een andere all world etf :)

Terug
Bovenaan