ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik kijk er gewoon elke dag es naar en voor de rest hou ik er me niet mee bezig.
Elk begin van de maand stort ik mijn bedrag en hup, dan zie ik wel wat er gebeurt.

Ik kijk daar enkel eens naar als ik er weer geld naar stort. Het heeft geen zin dat dagdagelijks op te volgen aangezien het niet voor de korte termijn is.

Dus ik zit even met de handen in het haar hoe ik nu best verder ga.

Gewoon de indextracker kopen die je wilt volgen?
Ja de TER en TOB romen een stuk van uw winst af, maar in een indextracker investeren die underperformed of niet sterk staat heb je ook weinig aan

Wat moet ik hier eigenlijk doen?
'Vraag een verlaagd bronbelastingtarief op beleggingen in de VS aan'
Wilt u gebruikmaken van het verlaagde belastingtarief op beleggingsinkomsten uit Amerika?
JA/NEE

Ik zit ook in het hoogtevrees kamp maar ben bijna zover om het los te laten en gewoon weer blindelings maandelijks in te leggen.
Alleen ben ik wat in twijfel waar het in te steken.
Nu exact 3 jaar geleden (juli '21) ben ik ermee begonnen en stak ik in ishares S&P500 die bijna +40% staat en de vanguard VWCE die op +25% staat. (nu ligt nieuwe inleg al klein jaar op lager pitje => don't ask me why)
Op bepaald moment dan vooral in de S&P gestopt omwille van TER 0,07% vs 0,22% en de betere resultaten die ik zag.
Hier lees je dan echter meestal IWDA, staat ook op 0,21% TER maar dan komt de TOB terug naar boven.
TOB zou op vwce 1,32% zijn (wat degiro denk ik nog steeds niet doet) en op IWDA 0,12% wat toch ook weer immens verschil is.
Dus ik zit even met de handen in het haar hoe ik nu best verder ga.

Ik zit met ongeveer dezelfde issues.
Bolero draagt inmiddels mijn voorkeur als broker, maar ik vind geen alternatief voor mijn VWCE bij hun. Ik wil niet te veel trackers aangekopen voor lange termijn.
Ik twijfel met SWRD gelet op de kosten ivm IWDA. 0,08 procent lijkt weinig, maar op lange termijn lijkt mij dit toch meer dan we allemaal denken.
Ik heb alleen schrik dat we met IWDA veiliger zitten bij een shock dan bij SWRD, ook al zijn het beide twee grote fondsbeheerders.

Wat me ook tegensteekt is dat VWCE minder op Amerikaanse aandelen gericht is dan SWRD. Ik wil net meer spreiden, maar dan moet je al verschillende trackers gaan aankopen. Ik zeg niet dat ik de index kan overbluffen, maar ik zou er niet van verschieten dat China en Europa beter gaan presteren dan Amerika, gelet op hun gigantische sprint van afgelopen tijd.

Weet iemand of het minder veilig is dat BlackRock/Ishares en SGGA de effecten uitleent? Zijn er fondsbeheerders die dit niet doen? Kijkt ook niemand specifiek eerder naar Europese fondsbeheerders als Amundi qua veiligheid? Of is dit allemaal wat te vergezocht?:tongue:

Laatst bewerkt:
Wilt u gebruikmaken van het verlaagde belastingtarief op beleggingsinkomsten uit Amerika?
JA/NEE
Ik negeer dit al maanden (jaren).
Volgens mij gaat dit over belasting op dividenden, maar ik heb uitsluitend kapitaliserende ETF's, dus dan lijkt het mij niet van toepassing.

Ik word graag gecorrigeerd als ik het niet bij het rechte eind heb.

JA/NEE

Als je geen Amerikaans fiscaal resident bent (en er is een dubbelbelastingsverdrag tussen het land waar je fiscaal resident bent en de VS), dan heft de Amerikaanse fiscus maar 15% op dividenden in plaats van het standaardtarief van 30% op dividenden van Amerikaanse oorsprong aan niet-inwoners.

Die vraag is om te bevestigen dat dat het geval is (wat het ook is als je Belgisch fiscaal resident bent.)

Belangrijk; Dat gaat over de Amerikaanse belastingen, dat heeft niets te maken met de Belgische belastingen.

is dat er tussen België en de VS ?
ja :p

Artikel 10 en 11 voor de liefhebbers

Verenigde Staten van Amerika (Gecoördineerde tekst)​

Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Verenigde Staten van Amerika tot het vermijden van dubbele belasting en van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen.

Goedkeuringswet: 14.08.1972
Overeenkomst ondertekend op 09.07.1970

In werking getreden op 13.10.1972

Verschenen in Belgisch Staatsblad: 04.10.1972

Toepassing vanaf:
- Bronbelasting: 01.01.1971
- Andere belastingen: 01.01.1971

Bull. 502

http://www.dekamer.be/digidoc/DPS/K2009/K20093213/K20093213.pdf
Goedkeuringswet: 16.06.1989
Protocol ondertekend op 31.12.1987

In werking getreden op 03.08.1989

Verschenen in Belgisch Staatsblad: 13.10.1989

Toepassing vanaf:
- Bronbelasting: 01.01.1988
- Andere belastingen: -----

Bull. 689

Artikel 10 Dividenden

1.Dividenden betaald door een vennootschap die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat aan een inwoner van de andere overeenkomstsluitende Staat, mogen in die andere Staat worden belast.

2.Deze dividenden mogen echter ook in de overeenkomstsluitende Staat waarvan de vennootschap die de dividenden betaalt inwoner is overeenkomstig de wetgeving van die Staat worden belast, maar indien de uiteindelijk gerechtigde tot de dividenden inwoner is van de andere overeenkomstsluitende Staat, mag de aldus geheven belasting niet hoger zijn dan:

a)​
5 % van het brutobedrag van de dividenden indien de uiteindelijk gerechtigde een vennootschap is die onmiddellijk ten minste 10 % bezit van de stemgerechtigde aandelen van de vennootschap die de dividenden betaalt;

b)​
15 % van het brutobedrag van de dividenden in alle andere gevallen.

Deze paragraaf laat onverlet de belastingheffing van de vennootschap ter zake van de winst waaruit de dividenden worden betaald.

3.De uitdrukking "dividenden", zoals gebezigd in dit artikel, betekent inkomsten uit aandelen, winstaandelen of winstbewijzen, mijnaandelen, oprichtersaandelen of andere rechten op een aandeel in de winst, met uitzondering van schuldvorderingen, alsmede inkomsten uit andere rechten in vennootschappen die volgens de wetgeving van de Staat waarvan de uitkerende vennootschap inwoner is, op dezelfde wijze als inkomsten uit aandelen in de belastingheffing worden betrokken. Deze uitdrukking omvat ook inkomsten - zelfs indien zij worden toegekend in de vorm van interest - die belastbaar zijn als inkomsten van belegde kapitalen van vennoten in een vennootschap, niet zijnde een vennootschap op aandelen, die inwoner is van België.

4.De bepalingen van de paragraaf 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de uiteindelijk gerechtigde tot de dividenden, die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat, in de andere overeenkomstsluitende Staat waarvan de vennootschap die de dividenden betaalt inwoner is, een nijverheids- of handelsbedrijf met behulp van een aldaar gevestigde vaste inrichting of een zelfstandig beroep door middel van een aldaar gevestigde vaste basis uitoefent en het aandelenbezit uit hoofde waarvan de dividenden worden betaald deel uitmaakt van de activa van die vaste inrichting of die vaste basis. In dat geval zijn de bepalingen van artikel 7 (Ondernemingswinst) of artikel 14 (Zelfstandige beroepen), naar het geval, van toepassing.

5.Indien een vennootschap die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat dividenden betaalt, mag de andere overeenkomstsluitende Staat geen belasting heffen op dividenden die door die vennootschap aan een inwoner van de eerstbedoelde Staat worden betaald, behalve indien het aandelenbezit uit hoofde waarvan de dividenden worden betaald deel uitmaakt van de activa van een vaste inrichting of een vaste basis in die andere Staat.

6.Voor de toepassing van paragraaf 4 en niettegenstaande elke andere bepaling van de Overeenkomst mogen dividenden betaald door een vennootschap die een inwoner is van België uit hoofde van een aandelenbezit dat deel uitmaakt van de activa van een vaste inrichting die in België is gevestigd, afzonderlijk worden belast in overeenstemming met de Belgische wetgeving.

-------------------- Vervangen bij art. 1 Aanvullend Protocol 31 december 1987 goedgekeurd bij W. 16 juni 1989 (B.S., 13oktober 1989), met ingang van 1 januari 1988.

Artikel 11 Interest

1.Interest verkregen uit bronnen in een overeenkomstsluitende Staat door een verblijfhouder van de andere overeenkomstsluitende Staat mag door beide overeenkomstsluitende Staten worden belast.

2.Het tarief van de belasting, door een overeenkomstsluitende Staat geheven op interest verkregen uit bronnen in die overeenkomstsluitende Staat door een verblijfhouder van de andere overeenkomstsluitende Staat, mag niet hoger zijn dan 15 %.

3.Niettegenstaande de bepalingen van paragraaf 1 en 2 wordt interest, verkregen door een verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat uit bronnen in de andere overeenkomstsluitende Staat, door de andere overeenkomstsluitende Staat vrijgesteld van belasting indien het betreft:

a)​
interest van handelsschuldvorderingen - met inbegrip van vorderingen vertegenwoordigd door handelspapier - wegens termijnbetaling van leveringen van goederen of diensten door een verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat aan een verblijfhouder van de andere overeenkomstsluitende Staat;

b)​
interest tussen banken, behalve op leningen verdeeld in effecten aan toonder, of

c)​
interest van niet in effecten aan toonder verdeelde gelddeposito's bij banken of andere financiële instellingen.

4.Niettegenstaande de bepalingen van paragraaf 1 en 2 wordt interest, voor eigen rekening verkregen door een overeenkomstsluitende Staat of door een openbare instelling van die overeenkomstsluitende Staat welke door die overeenkomstsluitende Staat niet aan belasting op haar inkomen wordt onderworpen, door de andere overeenkomstsluitende Staat vrijgesteld van belasting.

5.De uitdrukking "interest" zoals gebruikt in deze Overeenkomst betekent inkomsten van obligaties, Overheidsfondsen, schuldbewijzen of andere effecten van lening, met of zonder waarborg en met of zonder recht van deelneming in de winst, van schuldvorderingen van welke aard ook, alsmede alle andere inkomsten die door de belastingwetgeving van de overeenkomstsluitende Staat waarin de inkomsten hun bron hebben met inkomsten van geldleningen worden gelijkgesteld, maar niet interest die als dividenden wordt beschouwd overeenkomstig de tweede zin van artikel 10, § (3) (Dividenden) ; zij omvat wat België betreft ook loten van leningen.

6.Interest wordt slechts geacht uit bronnen in een overeenkomstsluitende Staat afkomstig te zijn, indien hij wordt betaald door die overeenkomstsluitende Staat, door een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan, of door een verblijfhouder van die overeenkomstsluitende Staat. Niettegenstaande de vorige zin:

a)​
indien de schuldenaar van de interest (ongeacht of hij verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat is of niet) in een overeenkomstsluitende Staat een vaste inrichting heeft waarvoor de lening, ter zake waarvan de interest wordt betaald, werd aangegaan en die de last van die interest draagt, of

b)​
indien de schuldenaar van de interest verblijfhouder is van een overeenkomstsluitende Staat en in een andere Staat dan een overeenkomstsluitende Staat een vaste inrichting heeft waarvoor de lening ter zake waarvan de interest wordt betaald, werd aangegaan en die de last van de interest draagt, en die interest betaald is aan een verblijfhouder van de andere overeenkomstsluitende Staat, wordt die interest geacht afkomstig te zijn uit bronnen in de Staat waarin de vaste inrichting is gelegen.

7.Paragraaf 2, 3 en 4 zijn niet van toepassing indien de genieter van de interest, verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat, in de andere overeenkomstsluitende Staat een vaste inrichting heeft waarmede de schuldvordering die de interest oplevert wezenlijk verbonden is. In een zodanig geval zijn de bepalingen van artikel 7 (winst uit onderneming) van toepassing.

8.Indien een interest, toegekend door een persoon aan een met deze verbonden persoon, hoger is dan het bedrag dat zou zijn toegekend aan een niet verbonden persoon, zijn de bepalingen van dit artikel slechts van toepassing op dat deel van de interest dat zou zijn toegekend aan een niet verbonden persoon. In een zodanig geval mag het daarboven uitgaande deel overeenkomstig zijn eigen wetgeving worden belast door de overeenkomstsluitende Staat waaruit de interest verkregen is.

9.Interest toegekend door een verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat aan een andere persoon dan een verblijfhouder van de andere overeenkomstsluitende Staat wordt door die andere overeenkomstsluitende Staat vrijgesteld van belasting. Deze paragraaf is niet van toepassing:

a)​
indien die interest geacht wordt afkomstig te zijn uit bronnen in die andere overeenkomstsluitende Staat ingevolge paragraaf 6;

b)​
indien de genieter van de interest in die andere overeenkomstsluitende Staat een vaste inrichting of een vaste basis heeft waarmee de interest wezenlijk verbonden is, of

c)​
indien de interest afkomstig is uit bronnen in de Verenigde Staten en in België wordt verkregen door een persoon die geen staatsburger of verblijfhouder van de Verenigde Staten is.

Na wat te twijfelen vanmorgen m'n eerste order geplaatst, IWDA (iShares Core MSCI World UCITS) aangekocht via Saxo.
Eerst wat zitten verdiepen in de wereld van ETF's waarbij het boek 'de hangmatbelegger' wel goeie info & tips had.
Enige waar ik nog over twijfel is om maandelijks of per kwartaal in te kopen... het gaat nu niet over schokkende bedragen maar toch...

Na wat te twijfelen vanmorgen m'n eerste order geplaatst, IWDA (iShares Core MSCI World UCITS) aangekocht via Saxo.
Eerst wat zitten verdiepen in de wereld van ETF's waarbij het boek 'de hangmatbelegger' wel goeie info & tips had.
Enige waar ik nog over twijfel is om maandelijks of per kwartaal in te kopen... het gaat nu niet over schokkende bedragen maar toch...
Proficiat en veel genot ervan.
ik ben deze week ook begonnen op saxo met mijn eerste order. Wel s&p500 cspx. En ik zal waarschijnlijk kiezen voor maandelijks. Of misschien 2wekelijks… aangezien ik toch transactietegoed heb maakt het niet zozeer uit de eerste 3 maanden, en mijn doel is om een groot deel cash tegen nieuwjaar in ETF te steken.
Misschien moet ik ook eens dat boek lezen. Ikzelf luister naar de jong beleggen podcast, waar op de website bij iedere aflevering nog eens wat leesvoer staat om alles nog eens te herhalen. Soms heb je bij een podcast niet de tijd om eens stil te staan bij iets… of om nog eens iets op te zoeken.

Ik heb begin deze maand een account geopend bij Saxo voor mezelf. Nu zou ik graag voor ons zoontje ook beginnen beleggen, maar op een aparte rekening en dit lijkt niet te lukken bij Saxo. Nog iemand die tegen hetzelfde aangelopen is en hoe hebben jullie dat opgelost? Rekening geopend bij Bolera/Degiro in eigen naam en daar het geld op gezet? Of kan je een tweede keer een nieuw account openen bij Saxo? Dat vind ik niet direct terug op hun website.

Ik heb wel gelezen dat je een rekening kan openen op naam van het kind bij Saxo, maar ik heb liever niet dat mijn kind al op z'n 18e een zak geld krijgt. Dat hou ik liever achter de hand totdat hij echt goed kan gebruiken.

Ik heb begin deze maand een account geopend bij Saxo voor mezelf. Nu zou ik graag voor ons zoontje ook beginnen beleggen, maar op een aparte rekening en dit lijkt niet te lukken bij Saxo. Nog iemand die tegen hetzelfde aangelopen is en hoe hebben jullie dat opgelost? Rekening geopend bij Bolera/Degiro in eigen naam en daar het geld op gezet? Of kan je een tweede keer een nieuw account openen bij Saxo? Dat vind ik niet direct terug op hun website.

Ik heb wel gelezen dat je een rekening kan openen op naam van het kind bij Saxo, maar ik heb liever niet dat mijn kind al op z'n 18e een zak geld krijgt. Dat hou ik liever achter de hand totdat hij echt goed kan gebruiken.
Dit overdenken ook veel mensen hoor. Je kan toch gewoon dat geld op je account investeren en later eventueel kiezen op welke manier je het geeft ?

Dit overdenken ook veel mensen hoor. Je kan toch gewoon dat geld op je account investeren en later eventueel kiezen op welke manier je het geeft ?
Ik wil graag het geld van zijn pamperekening daar in steken en alle giften die hij krijgt voor zijn verjaardag etc. Daar zit ook geld in van mijn vriendin/haar familie in. Stel dat de relatie ooit op de kippen loopt, gaat dat miserie zijn om aan te tonen wat van mij is en van hem.

Ik wil graag een aparte account/rekening hebben waarop enkel geld voor de zoon staat.

Ik wil graag het geld van zijn pamperekening daar in steken en alle giften die hij krijgt voor zijn verjaardag etc. Daar zit ook geld in van mijn vriendin/haar familie in. Stel dat de relatie ooit op de kippen loopt, gaat dat miserie zijn om aan te tonen wat van mij is en van hem.

Ik wil graag een aparte account/rekening hebben waarop enkel geld voor de zoon staat.
Als dat voor jou zo belangrijk is dan kan je gewoon een 2de gezamenlijke rekening openen.
Of zet het op een deftige spaarrekening, zeer helder en ook niet echt een laag rendement.

Sta me toe dit nog altijd wel een vreemde redenering te vinden. Het is van en voor het kind, maar ik wil niet dat hij er direct toegang tot heeft. En het moet wel duidelijk zijn want als de relatie stukloopt dan zal het sowieso miserie zijn.
Want stel u voor dat wanneer je het wilt geven dat ineens de beurs een crash heeft doorgemaakt en je minder hebt dan de inleg, wat dan?

Ja, zet het gewoon op een aparte rekening, dan moet je er eigenlijk niet speciaal naar omkijken. Ik doe dat ook voor mijn gasten.

En wat die beurscrash betreft: we gaan er toch van uit dat je het geld niet geeft voor hij 18 of ouder is, denk ik? Die horizon lijkt me lang genoeg om zeker met een mooie winst te eindigen.

Terug
Bovenaan