ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dan is het normaal dat je cash terug lager staat eh. Nu zou ik persoonlijk nog wel meer durven lenen om dan in pakweg IWDA te beleggen, dan heb je nog een relatief beperkt risico vs het upside potential. En je huis heb je dan al, dus wat meer risk mag dan wel.
Heel boeiende oefening, ook wat theorie vs praktijk betreft.
Ik zit daar nu zelf ook naar te kijken: aankomende renovatie die in principe volledig cash kan worden betaald, hoeveel ga ik toch nog gaan lenen, wetende dat er geen fiscaal voordeel is en de maandelijkse lasten dan ook wel stevig oplopen. En een partner die uiteraard ook mee moet, dat maakt de theorie vs praktijk ook weer wat moeilijker 😁

Dan is het normaal dat je cash terug lager staat eh. Nu zou ik persoonlijk nog wel meer durven lenen om dan in pakweg IWDA te beleggen, dan heb je nog een relatief beperkt risico vs het upside potential. En je huis heb je dan al, dus wat meer risk mag dan wel.

Goh ja ik leen 90%. 100% lenen gaat maar dat tarief is toch al pittig, dan zitten we aan 2.6k per maand aflossen ipv 2.2k.
Ik wil ook nog kunnen gaan eten, reizen,... zonder dat ik daar te veel op moet inbinden.
Maar als ge 10% moet betalen en al uw kosten dan zit ge dus al snel aan 80-90k, gaat een 45k van over blijven die ik sowieso nooit meer ga aanraken de eerste 20 jaar. (tenzij bij echte noodgevallen)
Vond dat ik met 90% een goed evenwicht zat.
We betalen vanaf september tot april of juli dan onze lening én de huur van ons appartement, dus dat wordt ook al stevig. (huur die de huidige eigenaars moeten betalen zit verwerkt in bod).

Wordt nu kwestie van nu (zoals ervoor) elke maand IWDA en S&P500 aan te kopen én nog eens te sparen.

Ik zit daar nu zelf ook naar te kijken: aankomende renovatie die in principe volledig cash kan worden betaald, hoeveel ga ik toch nog gaan lenen, wetende dat er geen fiscaal voordeel is en de maandelijkse lasten dan ook wel stevig oplopen. En een partner die uiteraard ook mee moet, dat maakt de theorie vs praktijk ook weer wat moeilijker 😁
Ik ben al veel bezig geweest met die oefening. In 2012 geleend omdat de interestvoeten laag stonden + owv het fiscale voordeel. Dat was toen een 180k ofzo tegen 2.2% (naar beneden herzien achteraf). Een paar jaar later had ik een redelijke liquiditeitsreserve opgebouwd (in cash & stocks) en in theorie wist ik dat ik mijn lening niet vervroegd moest terugbetalen maar gewoon het geld moest herbeleggen. Maar het geld op mijn spaarrekening bracht 0% op, de volatiliteit van mijn equity holdings joeg me schrik aan en ondertussen zat ik daar vast te betalen voor die hypothecaire lening. Ondertussen ook al zowat 90% vervroegd terubetaald (nog net genoeg voor het fiscaal voordeel te behouden), maar als ik gewoon had gedaan wat ik wist dat juist was en het geld op een S&P tracker had gezet ... Nu ja, je kan perfect weten wat je moet doen maar het effectief doen in realiteit is een ander paar mouwen.

Goed, nu een huis gekocht dus ja een deel daarvan gaat opgesoupeerd worden.
Proficiat!
Hopelijk toch wat parkeerplaatsen in de buurt? :unsure:

Ik heb er ook over nagedacht toen ik ging bouwen. Grond was op dat moment al cash betaald. Uiteindelijk toch voor gemoedsrust gekozen en huis gebouwd zonder lening. Er was sowieso ook geen fiscaal voordeel meer.
Ik had amper ervaring met beleggen en het bedrag dat ik anders zou moeten beleggen (gelijkaardig aan het bedrag van de lening) maakte me veel te nerveus.
Achteraf bekeken, net zoals Straddle zegt, had ik dat bedrag ook beter belegd. Maar goed, niemand heeft een glazen bol.
Nu heb ik geen lening af te betalen. Een deel van wat er maandelijks overblijft gaat naar ETF's, een deel naar de rekening voor verdere afwerking van het huis. En ik voel er me goed bij :)

Ik heb het gevoel dat we binnenkort hetzelfde gaan meemaken als in 2008.
Ik heb dat gevoel al jaren en ondertussen blijft het maar verder stijgen. Ik zie ook niet goed wat hier de trigger kan zijn, een nieuwe black swan kan altijd, maar dan gaan de centrale banken wss weer massaal geld bijprinten ...

Ik heb dat gevoel al jaren en ondertussen blijft het maar verder stijgen. Ik zie ook niet goed wat hier de trigger kan zijn, een nieuwe black swan kan altijd, maar dan gaan de centrale banken wss weer massaal geld bijprinten ...
Xi - Trump - Taiwan. Zoiets, misschien.

Omdat de shit de fan nog niet heeft bereikt?

Dat is iemand die zegt dat het ooit gaat regenen.
Ja, die heeft gelijk maar dat is geen reden om niet meer buiten te komen.

Ik ben eigenlijk zelfs voorzichtig "optimistisch" over Taiwan. China gebruikt de taktiek van de kikker die langzaam gekookt wordt in de kookpot. Er is geen rechtstreekse agressie in hun strategie.

Als het ontvlamt, zal het elders zijn. :p

Als als als natuurlijk.
Niemand weet wat de markt gaat doen. Uiteindelijk blijft het beleggen en blijft het een gok.
Ja ETF’s zijn veiliger, maar niet waterdicht natuurlijk.

Tenzij we crashen naar het niveau van 2018 ofzo. Dan heb je 6 jaar aan opportuniteitskosten ingehaald.
Óf het kabelt allemaal nog rustig verder (niet zoals de laatste 9 maand maar toch up) tot in 2030 om dan te crashen naar niveau 2025 en dan moet je nog steeds duurder inkopen dan de dag van vandaag... we weten allemaal dat we de markt niet moeten proberen timen maar toch houden we allemaal geld achter de hand "voor als het crashed" :laugh:

Waar bij sommige FOMO hard toeslaat is het bij anderen vooral de hoogtevrees die parten begint te spelen, tis maar aan welke kant je staat zeker :unsure:

Óf het kabelt allemaal nog rustig verder (niet zoals de laatste 9 maand maar toch up) tot in 2030 om dan te crashen naar niveau 2025 en dan moet je nog steeds duurder inkopen dan de dag van vandaag... we weten allemaal dat we de markt niet moeten proberen timen maar toch houden we allemaal geld achter de hand "voor als het crashed" :laugh:

Waar bij sommige FOMO hard toeslaat is het bij anderen vooral de hoogtevrees die parten begint te spelen, tis maar aan welke kant je staat zeker :unsure:
Het beste dat je kan doen als passief belegger is dit topic niet meer opendoen en gewoon elke maand blijven doen wat je moet doen.

Ik zit ook in het hoogtevrees kamp maar ben bijna zover om het los te laten en gewoon weer blindelings maandelijks in te leggen.
Alleen ben ik wat in twijfel waar het in te steken.
Nu exact 3 jaar geleden (juli '21) ben ik ermee begonnen en stak ik in ishares S&P500 die bijna +40% staat en de vanguard VWCE die op +25% staat. (nu ligt nieuwe inleg al klein jaar op lager pitje => don't ask me why)
Op bepaald moment dan vooral in de S&P gestopt omwille van TER 0,07% vs 0,22% en de betere resultaten die ik zag.
Hier lees je dan echter meestal IWDA, staat ook op 0,21% TER maar dan komt de TOB terug naar boven.
TOB zou op vwce 1,32% zijn (wat degiro denk ik nog steeds niet doet) en op IWDA 0,12% wat toch ook weer immens verschil is.
Dus ik zit even met de handen in het haar hoe ik nu best verder ga.

Ik kijk er gewoon elke dag es naar en voor de rest hou ik er me niet mee bezig.
Elk begin van de maand stort ik mijn bedrag en hup, dan zie ik wel wat er gebeurt.

Terug
Bovenaan