ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben enkele jaren terug in VWCE maandelijks beginnen inkopen zonder echt ernaar te kijken ( via DEGIRO ). Heb nu wat zitten rondlezen en zou blijkbar nu interessanter zijn om over te schakelen naar IWDA+ EMIM ifv de TOB?

Is het dan beter om vanaf nu over te schakelen naar IWDA+EMIM om maandelijks aan te kopen en de VWCE aandelen te laten staan? ( via DEGIRO zal ik dan wel een extra kost hebben omwille van de verschillende beurzen )

Ik ben enkele jaren terug in VWCE maandelijks beginnen inkopen zonder echt ernaar te kijken ( via DEGIRO ). Heb nu wat zitten rondlezen en zou blijkbar nu interessanter zijn om over te schakelen naar IWDA+ EMIM ifv de TOB?

Is het dan beter om vanaf nu over te schakelen naar IWDA+EMIM om maandelijks aan te kopen en de VWCE aandelen te laten staan? ( via DEGIRO zal ik dan wel een extra kost hebben omwille van de verschillende beurzen )
Inderdaad. Enkel IWDA is in principe ook ok, en eventueel af en toe (12%) wat EMIM.

Maar op VWCE rekenen veel brokers een hogere TOB (beurstaks) aan. Dus kan het interessanter om IWDA met EMIM te combineren en zo minder TOB te betalen. En dat scheelt veel, 0,12% TOB versus 1.32% . Omdat VWCE een kapitaliserende ETF is, die dividenden terug in de ETF steekt, en ook in België geregistreerd is, betaal je meer. Terwijl IWDA in de EER geregistreerd is en niet in België en daarom is het maar 0.12%.

Ik denk niet dat DeGiro die 1.32% aanrekent op VWCE i.p.v. 0.12%, dus betaal je die niet maar dan zou je achteraf wel onaangename verrassingen kunnen krijgen ... (veel mensen zullen zich echter van den domme laten of het niet weten)
Op wat baseer je je dat VWCE in Belgie geregistreerd is? VWCE en IWDA zijn toch beiden in Ierland geregistreerde fondsen?
VWCE = IE00BK5BQT80
IWDA = IE00B4L5Y983
bron: justetf.com en Degiro zegt mij hetzelfde.

Op wat baseer je je dat VWCE in Belgie geregistreerd is? VWCE en IWDA zijn toch beiden in Ierland geregistreerde fondsen?
VWCE = IE00BK5BQT80
IWDA = IE00B4L5Y983
bron: justetf.com en Degiro zegt mij hetzelfde.

Domicilie ETF in Ierland betekent niet dat die ETF niet in België is geregistreerd. Op de website van iShares, Vanguard enz. kan je zien waar die ETF geregistreerd staat (vaak meerdere landen).

Gedetailleerde uitleg: https://curvo.eu/nl/artikel/hoe-je-de-beurstaks-van-een-etf-berekent#visuele-gids

619f74626de7feab487f0b47_How%20to%20calculate%20the%20Belgian%20transaction%20tax%20of%20an%20ETF.png

Ik heb al een jaartje of 8 een gewone spaarrekening bij de kbc waar ik iedere maand een klein bedrag op stort voor mijn petekindje.
(50 euro/maand).

Zou het een betere optie zijn voor een leek zoals mij om dat geld via zo een ETF robo app te laten beheren?

En zo ja, welke zou dan de beste optie zijn?

Ik heb al een jaartje of 8 een gewone spaarrekening bij de kbc waar ik iedere maand een klein bedrag op stort voor mijn petekindje.
(50 euro/maand).

Zou het een betere optie zijn voor een leek zoals mij om dat geld via zo een ETF robo app te laten beheren?

En zo ja, welke zou dan de beste optie zijn?
Wat bedoel je met 'robo app'?

Waar je zelf niet veel beheerd buiten de maandelijkse storting? Zoals die Curvo of Birdee app, die ik al tegenkwam tijdens wat opzoekwerk.
Ik heb zelf geen ervaring met zoiets. Bij een Bolero of Degiro is de enige stap nog op de 'koop' knop klikken met als voordeel dat je kosten een pak lager gaan zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met zoiets. Bij een Bolero of Degiro is de enige stap nog op de 'koop' knop klikken met als voordeel dat je kosten een pak lager gaan zijn.
Ja maar dan moet je ook wat op de hoogte zijn van die zaken vermoed ik he :)
Ik heb 0.0 ervaring met beleggen en ben niet van plan om me een weg te wanen tussen alle correcte en minder correcte info online.

Mijn gedacht was naar iets te zoeken dat gewoon iets meer kan opbrengen dan die kbc spaarrekening op termijn.

En als ik die kosten bekijken van bijvoorbeeld die birdee app, dan valt dat toch goed mee? (1% verdeeld over 4x 0.25%/jaar)

Laatst bewerkt:
Ik heb 0.0 ervaring met beleggen en ben niet van plan om me een weg te wanen tussen alle correcte en minder correcte info online.

Mijn gedacht was naar iets te zoeken dat gewoon iets meer kan opbrengen dan die kbc spaarrekening op termijn.

En als ik die kosten bekijken van bijvoorbeeld die birdee app, dan valt dat toch goed mee? (1% verdeeld over 4x 0.25%/jaar)
TIP: Spendeer 30 minuten om dit topic door te lezen en je weet voldoende wat te doen.
Zal véél goedkoper zijn dan op LT elk jaar 1% af te dragen..

Die 1% per jaar hakt er nochtans stevig in hoor, en die is er los van winst of verlies dat jaar.
Met Birdee moet je ook zelf je TOB betalen bij elke aankoop en verkoop als ik zo snel hun FAQ Bekijk. Geen idee hoe dat zit met Curvo.

Die 1% per jaar hakt er nochtans stevig in hoor, en die is er los van winst of verlies dat jaar.
Met Birdee moet je ook zelf je TOB betalen bij elke aankoop en verkoop als ik zo snel hun FAQ Bekijk. Geen idee hoe dat zit met Curvo.
Op birdee hun help pagina staat nochtans dit:

"In principle, Belgian residents who place orders via an intermediary that is not established in Belgium are required to declare and pay the TOB themselves. Nevertheless, to spare you a lengthy and complicated procedure, Birdee has decided to do it for you. In light of this, Birdee will calculate and pay the TST to the Belgian Ministry of Finance on your behalf on a monthly basis. The amounts due will be levied directly from the impacted portfolios."

Op birdee hun help pagina staat nochtans dit:

"In principle, Belgian residents who place orders via an intermediary that is not established in Belgium are required to declare and pay the TOB themselves. Nevertheless, to spare you a lengthy and complicated procedure, Birdee has decided to do it for you. In light of this, Birdee will calculate and pay the TST to the Belgian Ministry of Finance on your behalf on a monthly basis. The amounts due will be levied directly from the impacted portfolios."
Aha! Ik had dus te snel gekeken op hun NL faq bij kosten. Dan heb je dat in ieder geval niet.

Nuja, ik zou het in de eerste plaats nog steeds afraden en gewoon simpel zelf 1 of 2 ETFs elke maand aankopen zoals ze hier worden aangeraden. Of je kan eens op www.reddit.com/r/befire kijken.

Hier een korte samenvatting, je hoeft echt geen volledig topic te lezen om voldoende geïnformeerd te zijn :p.

In plaats van te beleggen in individuele aandelen, wat veel risico met zich meebrengt, kan je ook beleggen in een korf van aandelen, aka ETF's, waar dit topic over gaat. De populairste index is de S&P500, een verzameling van 500 van de grootste bedrijven uit de US. Door die spreiding loop je veel minder risico en heb je toch nog een zeer mooi rendement (ik werk graag met pessimistische cijfers dus ik ga uit van zo'n 5%/jaar gemiddeld rendement).

Zo'n index aankopen is heel simpel: je maakt een account aan bij een online broker (DeGiro of Lynx bijvoorbeeld). Je krijgt daar een beleggersrekening waar je geld op stort en vervolgens kan je aandelen/ETF's kopen. Om te investeren in de S&P500 index bv. kan je de ticker (het "aandeel") CSPX kopen. Wegens fiscale redenen koop je best een accumulerend fonds (zoals CSPX); dat herinvesteert dividenden automatisch, dus minder belasting in België.

Dat is letterlijk alles :D.

Ondertussen als leek toch al wat wijzer geworden na wat rondneuzen de afgelopen dagen volgend op wat ik hier al gelezen had.
Het introductie filmpje van Bolero heeft me geholpen om de basis wat beter te snappen.

Die 10k in ene keer erop gezet? Ik twijfel om 5k erop te gooien, maar geen idee of ik dit gespreid moet doen of best in ene keer.
In het geval je nog zou twijfelen: ik ben in oktober na veelvuldig uitstelgedrag eindelijk begonnen met een ETF aan te kopen. Ik had ook 10k vrij staan, ik heb die in 3 schijven erin gestoken (€4k in oktober, €3k in november, €3k in december). Het plan is ook om zeker dit jaar, en mogelijks ook volgend jaar nog elke maand nog €1.5-2k te investeren om de surplus aan slapend spaargeld te activeren.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel uit maakt wat je doet. Je kan de volledig €5k ineens investeren, als er volgende week geen crash komt doordat China Tawain annexeert of iets dergelijks gaat het wrs niet heel veel uitmaken of je nu €5k investeert ineens of de komende 4 maand telkens €1,25k gaat beleggen. Wat eigenlijk véél belangrijker is: begin er gewoon aan. De "Invest Early and Often" quote passeert hier vaak genoeg.

Zet die €5k erop, op een manier die voor u werkt (al dan niet gesplitst) en probeer er aansluitend een gewoonte van te maken van elke maand (of elke 3 maand) stukjes bij te kopen.

Laatst bewerkt:
In het geval je nog zou twijfelen: ik ben in oktober na veelvuldig uitstelgedrag eindelijk begonnen met een ETF aan te kopen. Ik had ook 10k vrij staan, ik heb die in 3 schijven erin gestoken (€4k in oktober, €3k in november, €3k in december). Het plan is ook om zeker dit jaar, en mogelijks ook volgend jaar nog elke maand nog €1.5-2k te investeren om de surplus aan slapend spaargeld te activeren.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel uit maakt wat je doet. Je kan de volledig €5k ineens investeren, als er volgende week geen crash komt doordat China Tawain annexeert of iets dergelijks gaat het wrs niet heel veel uitmaken of je nu €5k investeerd ineens of de komende 4 maand telkens €1,25k belegd. Wat eigenlijk véél belangrijker is: begin er gewoon aan. De "Invest Early and Often" quote passeert hier vaak genoeg.

Zet die €5k erop, op een manier die voor u werkt (al dan niet gesplitst) en probeer er aansluitend een gewoonte van te maken van elke maand (of elke 3 maand) stukjes bij te kopen.
Het ding is dat ik niet meer dan die 5000 erop kan gooien (of ik moet mijn aandelen verkopen). Het gaat over geld dat ik nog heb van voor ik getrouwd was. Alles na de trouw is gezamenlijk en op dit moment niet voor te investeren. Merci voor de tip in ieder geval.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel uit maakt wat je doet. Je kan de volledig €5k ineens investeren, als er volgende week geen crash komt doordat China Tawain annexeert of iets dergelijks gaat het wrs niet heel veel uitmaken of je nu €5k investeert ineens of de komende 4 maand telkens €1,25k gaat beleggen. Wat eigenlijk véél belangrijker is: begin er gewoon aan. De "Invest Early and Often" quote passeert hier vaak genoeg.

Ik wou eerst 625euro/maand doen, maar denk er ook gewoon aan om mijn beoogde 7.5k dit jaar er gewoon zo snel mogelijk op te zetten. Ik heb immers genoeg cash achter de hand dat ik voorlopig niet moet bijsparen. Misschien moet ik die 7,5k ook gewoon nog verhogen tot 10k dit jaar ofzo.

Om de een of andere reden durf ik mijn cash stapel niet verminderen. Ik moest maar eens veel geld nodig hebben...

Weet ook nog niet wat ik met de rest ga doen, heb altijd gespaard met als doel een huis te verwerven, maar ik denk dat ik nu wel voor 15-20 jaar goed zit. Pas als de kinderen de deur uitgaan zou ik terug kleiner gaan wonen (en dan nog, I like it over here :)).

Is er eigenlijk een mogelijkheid om ETF aan te kopen volledig op naam van mijn minderjarige zoon (of eventueel hij als eigenaar en ik als beheerder) waar hij dan pas aankan als hij bvb 21 is? Zou het mogelijks allemaal makkelijker maken als er iets gebeurd met mij.

Is er eigenlijk een mogelijkheid om ETF aan te kopen volledig op naam van mijn minderjarige zoon (of eventueel hij als eigenaar en ik als beheerder) waar hij dan pas aankan als hij bvb 21 is? Zou het mogelijks allemaal makkelijker maken als er iets gebeurd met mij.
De vraag is of je dat wel wil. Wij zijn in november getrouwd en zijn daar toen ook voor bij de notaris gepasseerd, het is toen ook even over rekeningen voor kinderen gegaan en na de uitleg die wij daar toen gekregen hebben wij min of meer beslist dat alles gewoon in onze gemeenschap zal gespaard worden (getrouwd met scheiding van goederen). Zo hebben wij later ook volledige controle over wanneer ze geld krijgen en vooral ook voor wat. En door het in de gemeenschap te steken blijft dat geld wel ten allen tijde beschikbaar voor de langst levende partner indien er met de wederhelft plots iets gebeurd.

Is dat naar erfennisrechten toe het meest verstandige? I don't know... maar het kan evengoed andersom slecht uitpakken. Ik heb recent van mensen die hun 8-jarige zoon overnight hebben verloren en het voor hem opgebouwde spaargeld wilden overhevelen naar hun nog levende zoon ook horror verhalen gehoord. Erfbelasting betalen op geld dat je zelf gespaard hebt... broers zijn dan ook nog eens slechts 2de-graad erfgenamen... etc.

Om de een of andere reden durf ik mijn cash stapel niet verminderen. Ik moest maar eens veel geld nodig hebben...
Ik snap het volledig. De vraag is in hoeverre dat rationeel is. Tot een bepaald punt zeker maar in onze situatie bv hebben wij een nieuwbouwhuis met grotendeels nieuwe elektrotoestellen + ik heb ne firmawagen. Het ergste dat er eigenlijk momenteel kan gebeuren is dat er een elektrotoestel vroegtijdig in de prak draait. Daarvoor heb ik wat nodig? €1k?

De rest zijn al absolute doem-/horrorscenario's met: jobverlies, langdurige ziekte, zwaar accident... maar als je je daarvoor moet gaan bufferen, dan moet je al je geld oppotten tot in de oneindigheid. Voor scenario's die echt wel redelijk zelden voorvallen. Als dat toch gebeurd en je komt in geldnood, dan zal je misschien wat aandelen/trackers moeten verkopen. Ik denk dat er op dat moment andere zaken erger zijn.

6 maandlonen buffer is echt plenty. Mijn vrouw zit al thuis in ziekenkas sinds september... wij leven niet van spaargeld momenteel ofzo.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan