ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Veel experts over investeren/geld hier. Ik heb eens een belangrijke vraag en ben op zoek naar informatie. Stel ik heb 100K euro op mijn spaarrekening en ik wil al dat geld laten stoppen devalueren door inflatie op lange termijn +10 jaar. Ik weet je hebt zo Paul Dhoore met zijn praatje die dit dan verdeeld in goud, aandelen, ETF's, staatsbons etc, maar dat lijkt me allemaal nogal veel gedoe en ingewikkeld? Daarenboven is er ook nog langetermijn sparen, pensioensparen, je hebt ook nog die actieve fondsen waar KBC mee zwaait, er is crypto, "takt21" of wat het ook moge zijn etc etc.

Wat is nu eigenlijk een goede huisvader strategie om hier mee om te gaan? Welke methode kan er zo best gevolgd worden? Uw geld opdelen in categorieen en dan in elk van die categorieen iets steken elke maand vast bedrag? Lange termijn heel lange termijn etc? En hoe kan je zoiets gemakkelijk beheren zonder je continue in papierwerk zit en elke week overschrijvingen zit te doen? Wat zou een soort gulden middenweg zijn van bijvoorbeeld 5 "investeringen" om met die 100K te doen?

Of is het beste als je er geen tijd wil insteken gewoon een actief fonds van de KBC elke maand geld in storten klaar? Bijvoorbeeld https://www.tijd.be/markten-live/fondsen/horizon-horizon-kbc-dynamic-tolerant-classic.616733566.html

Of zou je dat eerder elke maand dumpen in een passief fonds zoals IWDA, of is dat riskanter en zou je dat niet iemand anders aanbevelen?

Is er zo nergens een straight forward site die dat wat uitlegt voor de modale Belg ofzo in een vrij simpele one-pager.

Laatst bewerkt:
Of is het beste als je er geen tijd wil insteken gewoon een actief fonds van de KBC elke maand geld in storten klaar? Bijvoorbeeld https://www.tijd.be/markten-live/fondsen/horizon-horizon-kbc-dynamic-tolerant-classic.616733566.html

Of zou je dat eerder elke maand dumpen in een passief fonds zoals IWDA, of is dat riskanter en zou je dat niet iemand anders aanbevelen?
In actief fonds van KBC steken zou ik ZEKER niet doen. Je verliest teveel aan kosten. Zou vooral IWDA aanraden, bv. op termijn van 5 jaar maandelijks ongeveer 2000€ inleggen. Je kunt ook starten met een basisbedrag bv. 30000 of 40000€ ineens en de rest maandelijks verdeeld over 5 jaar. Wel loop je dan meer risico dat je dan een groot bedrag rond een tijdelijke top inlegt. Kun je daartegen en heb je een horizon van 15-20 jaar, is er normaal geen probleem. Ook al heb je direct een daling van 30% (moet je dan wel mentaal aankunnen). Zou ook zeker 6-12 maandlonen cash aan de kant houden voor onvoorziene uitgaven.

Laatst bewerkt:
Geldmarktfonds Amundi:
https://www.amundi.be/individuele_beleggers/product/view/LU0568621618 (benchmark Euribor 3M)
=> ik zie hier instapkosten 4,5%

Cash ETF Amundi/Lyxor https://www.amundi.lu/professional/product/view/LU1190418134 (benchmark € short term rate)
Basically hetzelfde dus maar 0% kosten

Ok het ene is een fonds en het andere een ETF maar van waar dat kostenverschil.
Wat klopt er hier niet of zie ik hier iets over het hoofd?

Actief beheerd fonds = hogere kosten.
En die cash ETF lijkt ook wel iets speciaals, minimum inleg 1 M€ als ik het goed lees? Dat is zelfs naar BG normen zeer hoog :p

Sowieso allebei speciale fondsen met een zeer flauw rendement...

Veel experts over investeren/geld hier. Ik heb eens een belangrijke vraag en ben op zoek naar informatie. Stel ik heb 100K euro op mijn spaarrekening en ik wil al dat geld laten stoppen devalueren door inflatie op lange termijn +10 jaar. Ik weet je hebt zo Paul Dhoore met zijn praatje die dit dan verdeeld in goud, aandelen, ETF's, staatsbons etc, maar dat lijkt me allemaal nogal veel gedoe en ingewikkeld? Daarenboven is er ook nog langetermijn sparen, pensioensparen, je hebt ook nog die actieve fondsen waar KBC mee zwaait, er is crypto, "takt21" of wat het ook moge zijn etc etc.

Wat is nu eigenlijk een goede huisvader strategie om hier mee om te gaan? Welke methode kan er zo best gevolgd worden? Uw geld opdelen in categorieen en dan in elk van die categorieen iets steken elke maand vast bedrag? Lange termijn heel lange termijn etc? En hoe kan je zoiets gemakkelijk beheren zonder je continue in papierwerk zit en elke week overschrijvingen zit te doen? Wat zou een soort gulden middenweg zijn van bijvoorbeeld 5 "investeringen" om met die 100K te doen?

...

Zoals @Gassy al aangeeft: gespreid investeren in een brede ETF (zoals IWDA of VWCE): wereldwijde spreiding over zeer veel bedrijven in allerlei sectoren (IWDA: ~1500 bedrijven; VWCE: ~3000 bedrijven)
Regelmatig (bv. maandelijks) beleggen in zo'n brede ETF is het goede huisvader principe bij uitstek bij een lange beleggingshorizon, reken voor het gemak 10 jaar of liefst langer.

- Actief beheerde fondsen: verslaan op lange termijn zo goed als nooit de markt - zoals Warren Buffet al vaker aangehaald heeft - en dan zit je nog eens met instapkosten, jaarlijkse beheerskosten,... Dat is vooral de bank rijk maken ten kosten van je eigen rendement
- Individuele aandelen: verslaan op lange termijn zo goed als nooit de markt, waarom zouden jij of ik erin slagen de juiste aandelen eruit te pikken als al die fondsbeheerders dat niet kunnen? En als het zo gemakkelijk was, waren we allemaal miljonair. Paul D'Hoore zou ik trouwens niet teveel naar luisteren, zijn uitgekozen aandelen voor 2023 staan serieus negatief terwijl de markt mooi positief staat. Die heeft evenmin uitzonderlijke inzichten waardoor hij het beter zou doen dan de markt
- Staatsbons: laag risico maar ook laag rendement, op lange termijn ben je beter af met een ETF (meer risico maar hoe langer je termijn, hoe minder dat een rol speelt als de markt eens crasht)
- Pensioensparen (incl. tak 21): kort samengevat pas interessant als je 10 à 15 jaar van je pensioen af zit, omdat het belastingsvoordeel dan meer doorweegt dan het lagere rendement van al die producten (uiteindelijk zijn dat ook gewoon actief beheerde fondsen, zie punt 1)
- Crypto: dat is eerder gokken dan beleggen ;)
- Goud: wordt vaker geroepen als een veilige belegging, maar dat is maar een halve waarheid: de afgelopen 50 jaar heeft goud meer volatiliteit gekend dan de S&P500 en een lager rendement. Goud doet het over het algemeen wel goed wanneer de aandelenmarkten het minder doen en omgekeerd, vandaar dat het vaak als diversificatie gezien wordt. Maar lijkt me zeker niet ideaal gezien de hoge volatiliteit...

Is er zo nergens een straight forward site die dat wat uitlegt voor de modale Belg ofzo in een vrij simpele one-pager.
Het wordt inderdaad allemaal complexer gemaakt dan het is.

Ga naar kbc, vraag afspraak om bolero op te zetten en dan om de 3 maand geld op bolero rekening storten (2500 euro ofzo) en ETF met ticker IWDA kopen. Meer is er niet aan eigenlijk.
Achteraf niet panikeren als het eens zakt uiteraard.

Ik raad ook aan om gewoon pensioensparen te doen als je dat geld kan missen, dat is dan een apart potje waar je niet aan kan komen tot uw pensioen.

Als je lange termijn denkt best ook eens kijken wat voor hospitalisatieverzekering je hebt via uw werkgever en hoe dat bij uw pensioen zal werken. Bij mij stopt hospitalisatieverzekering van het werk te lopen als ik met pensioen ga, dus ben ik op eigen initiatief bij KBC een hospitalisatieplan begonnen: kleine som per maand wordt afgehouden, maar vanaf mijn pensioen word ik wel gedekt door hospitalisatieverzekering bij KBC aan de voorwaarden die ik nu al ben overeengekomen.
Dat geld dat ik er nu in steek kan ik ook in sommige situaties gewoon terugkrijgen denk ik.
Veel gepensioneerden hebben problemen als ze ineens gehospitaliseerd moeten worden maar geen goeie verzekering meer hebben en dus veel meer moeten bijbetalen ineens, of bij hun pensioen moeten ze ineens een veel duurdere verzekering nemen dan ze via hun werk hadden.

Ik heb 1 ETF waarop ik klein beetje dividend ontvang (18 euro dit jaar).
Als ik het goed heb is een klein bedrag vrijgesteld van belasting? En aangezien ik het via Re-Bel doe moet ik niets speciaals doen bij belastingsaangifte?

Actief beheerd fonds = hogere kosten.
En die cash ETF lijkt ook wel iets speciaals, minimum inleg 1 M€ als ik het goed lees? Dat is zelfs naar BG normen zeer hoog :p

Sowieso allebei speciale fondsen met een zeer flauw rendement...
Andere tips dan voor een geldmarktfonds/ETF (met lage kosten)?

Ik begin deze maand met ETF's en zou hiervoor in eerste instantie 625 euro/maand (7,5k per jaar) willen insteken.
Koop ik dan best elke maand, of op kwartaalbasis (voor de kosten?). Best gewoon IWDA en/of S&P500 zeker?

Termijn van beleggen waar ik aan denk is 25-30 jaar.

ik zoek een quote van Buffett waarin hij omchrijft waarom je, met een lange horizon, eigenlijk moet hopen dat de prijs van je aandelen (of ETF's) niet stijgt op korte termijn. Of dat je er eigenlijk niet per se gelukkig van moet worden.

Hij maakt de analogie met een (fruit?)handelaar...

Longshot, but thanks :)

Ik begin deze maand met ETF's en zou hiervoor in eerste instantie 625 euro/maand (7,5k per jaar) willen insteken.
Koop ik dan best elke maand, of op kwartaalbasis (voor de kosten?). Best gewoon IWDA en/of S&P500 zeker?

Termijn van beleggen waar ik aan denk is 25-30 jaar.

(Zo goed als?) de hele SP500 zit in IWDA.
IWDA = 65-70% Amerika

Als je dan nog eens CSPX erbij koopt, doe je dat om dat percentage USA nog verder op te trekken

Het belangrijkste is gewoon beginnen.
Het lijkt allemaal heel spannend bij de eerste stortingen, maar al snel merk je dat je initiële inleg toch redelijk beperkt is en een beweging van plus of min 5% niet veel uitmaakt.

Tegen dat je portefeuille serieuze bedragen begint aan te nemen, ben je hopelijk al gewoon aan de automatische piloot en kijk je er niet te veel meer naar om
Ik hoef zelf niets meer toe te voegen eigenlijk :)

ik zoek een quote van Buffett waarin hij omchrijft waarom je, met een lange horizon, eigenlijk moet hopen dat de prijs van je aandelen (of ETF's) niet stijgt op korte termijn. Of dat je er eigenlijk niet per se gelukkig van moet worden.

Hij maakt de analogie met een (fruit?)handelaar...

Longshot, but thanks :)
Idd, ik heb niet liever dan dat ze nonstop zouden zakken. Zolang ze maar de dag voordat ik ze verkoop, gigantisch in de winst staan :D

Terug
Bovenaan