ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben momenteel deze aan het kopen om de 3 maand zo dicht mogelijk bij €2500 (ik koop via Bolero en vanaf €2501 is het €15 daaronder €7.5):

maar aangezien elk stuk op dit moment +- €430 is, is het dus lastig om dicht bij de €2500 te zitten, is het misschien interessanter om deze te kopen:

Aangezien die in kleinere stukken kan en je dus telkens dichter bij de €2500 kan zitten of is het een verhaal van binnen XX aantal jaar komt die ook in datzelfde geval als die ervoor...

Vervolgvraag, hebben jullie enig idee wanneer ze een ETF opsplitsen om het per stuk terug een kleinere aankoop te maken?

Ik ben momenteel deze aan het kopen om de 3 maand zo dicht mogelijk bij €2500 (ik koop via Bolero en vanaf €2501 is het €15 daaronder €7.5):

maar aangezien elk stuk op dit moment +- €430 is, is het dus lastig om dicht bij de €2500 te zitten, is het misschien interessanter om deze te kopen:

Aangezien die in kleinere stukken kan en je dus telkens dichter bij de €2500 kan zitten of is het een verhaal van binnen XX aantal jaar komt die ook in datzelfde geval als die ervoor...

Vervolgvraag, hebben jullie enig idee wanneer ze een ETF opsplitsen om het per stuk terug een kleinere aankoop te maken?
Ik koop zelf IWDA, maar wil zo nu en dan toch wat VUAA/CSPX bijkopen.
De CSPX heeft een lagere spread, maar is moeilijker om bij te kopen omdat deze zo duur is.
Ik zou persoonlijk voor de Vanguard opteren omdat je hiermee je aantal stuks (aankoop) meer kan maximaliseren.
Stel dat de CSPX in de toekomst 501€ bedraagt dan kan je er maar 4 bijkopen, tenzij je 15€ transactiekosten aan je been wilt hebben.

Welke ETF verkiezen jullie voor Small Caps? AVUV?
Ik koop de IUSN :)

Ik heb indertijd wat VWCE gekocht via Degiro, nu overgeschakeld naar IWDA via Bolero door dat TOB-gedoe.
Verkoop ik best mijn VWCE nu deze (nog) niet aan 1,32% gaat bij Degiro?
Sta momenteel op +11% 'winst'.

VUAA kan je op Bolero enkel in Londen en in USD kopen voor zover ik zie, waardoor je met de currency exchange cost zit.

6*430 = 2580, koop 4+2 aandelen en makelaarsloon is 12.5EUR (7.5+5), i.p.v. 15EUR. Als je elke maand een deel van die 2500 aan de kant zet, kan je ook wat sneller aankopen i.p.v. om de drie maanden, waardoor de expected return door langer in de markt te zijn die meerkost teniet doet. Maar serieus, op zo'n bedrag gaan die paar eurootjes (20-30EUR op een investeringsbedrag van 10000EUR per jaar) het verschil niet maken zeker.

Die kernselectie is toch ook niet het end-all-be-all?

Ik ben momenteel SWRD aan het kopen ipv IWDA. De €2 extra per aankoop corrigeert zichzelf door een lagere TER. Er zijn uiteraard nog andere verschillen tussen IWDA & SWRD maar zomaar een bepaald fonds uitsluiten met "niet in de kernselectie" :confused:

Terwijl verschillende mensen niet eens bij DeGiro zitten/fondsen weghalen bij DeGiro en sowieso dus geen boodschap hebben aan wel/niet kernselectie.
Alleen voor de lagere TER? Of nog om andere redenen?
De (veel) lagere fondsgrootte is toch opmerkelijk (zit wel 10 jaar verschil op in vergelijking met IWDA), maar precies wel aan populariteit aan het winnen.
En het is eens geen Blackrock/Vanguard :)

VUAA kan je op Bolero enkel in Londen en in USD kopen voor zover ik zie, waardoor je met de currency exchange cost zit.

6*430 = 2580, koop 4+2 aandelen en makelaarsloon is 12.5EUR (7.5+5), i.p.v. 15EUR. Als je elke maand een deel van die 2500 aan de kant zet, kan je ook wat sneller aankopen i.p.v. om de drie maanden, waardoor de expected return door langer in de markt te zijn die meerkost teniet doet. Maar serieus, op zo'n bedrag gaan die paar eurootjes (20-30EUR op een investeringsbedrag van 10000EUR per jaar) het verschil niet maken zeker.
Ik koop per 3 maand voor 1000€ of 1500€, afhankelijk hoeveel ik kan missen. De kost ligt dan op 0,5% (acceptabel voor mij).
Binnenkort weer eindejaarspremie en enkele bonussen, dus dan zal het wat meer zijn om te investeren.

De meeste koersen staan nu vrij hoog, blijven jullie gewoon aankopen of wacht je beter nog even af?

Op een bepaald moment zal de MSCI world wel eens met 30% op jaarbasis dalen, maar het kan zijn dat dat pas is na eerst een stijging van 50% de komende jaren

Hallo,
Ik ben een beginnende belegger op lange termijn en ben al even mij aan het verdiepen erin.
Ik zou graag de etf’s iwda met emim kopen.
Maar ik snap niet hoe ik die verdeling maak?
Zou iemand dit even kunnen uitleggen adhv een letterlijk voorbeeld?

Ik dacht er aan om nu 4 x de iwda aan te kopen, rond de 80 euro. 320€ dus. Later per kwartaal.
Wat moet ik dan met die emim doen?

Alvast bedankt om dit even te bekijken!

Als je per kwartaal +/-300 euro kan beleggen (als ik het goed begrijp) dan zou ik gewoon bij iwda blijven. Het heeft niet veel zin om dan je geld te gaan verdelen over verschillende etf's, en extra kosten te maken.

Als je per kwartaal +/-300 euro kan beleggen (als ik het goed begrijp) dan zou ik gewoon bij iwda blijven. Het heeft niet veel zin om dan je geld te gaan verdelen over verschillende etf's, en extra kosten te maken.
Bedankt voor je reactie. En dit dan omdat 300€ zo een laag bedrag is?

Niet helemaal. In principe beleg je ongeveer 88% in IWDA en 12% in EMIM om de “wereld” te dekken. Dan zou je in jouw geval 9 kwartalen op rij IWDA moeten kopen, gevolgd door 1 kwartaal EMIM. Dat is dus maar 1 keer om de 2 jaar EMIM kopen… Zelf koop ik ook IWDA en geen EMIM.

Dat is 1 van de redenen: als je 2 ETF's aankoopt met dat bedrag, betaal je 2 keer aankoopkosten wat voor relatief beperkte bedragen zoals €300 toch impact heeft (ook afhankelijk van hoeveel je bank/broker aanrekent)

Emerging markets doen het trouwens de laatste 10 jaar bedroevend slecht - historisch rendement zegt niets over de toekomst maar 10 jaar serieuze underperformance is al heel wat - en met regimes zoals China en Brazilië die goed vertegenwoordigd zijn, boezemt dat mij niet veel vertrouwen in. Dan liever IWDA of S&P 500...

Trouwens, voor wie toch EMIM in zijn portefeuille wil, kan je beter kijken naar VWCE (=IWDA + EMIM) tenzij de beurstax of aankoopkost daar in verhouding hoger is dan apart IWDA en EMIM aankopen.

Dat is 1 van de redenen: als je 2 ETF's aankoopt met dat bedrag, betaal je 2 keer aankoopkosten wat voor relatief beperkte bedragen zoals €300 toch impact heeft (ook afhankelijk van hoeveel je bank/broker aanrekent)

Emerging markets doen het trouwens de laatste 10 jaar bedroevend slecht - historisch rendement zegt niets over de toekomst maar 10 jaar serieuze underperformance is al heel wat - en met regimes zoals China en Brazilië die goed vertegenwoordigd zijn, boezemt dat mij niet veel vertrouwen in. Dan liever IWDA of S&P 500...

Trouwens, voor wie toch EMIM in zijn portefeuille wil, kan je beter kijken naar VWCE (=IWDA + EMIM) tenzij de beurstax of aankoopkost daar in verhouding hoger is dan apart IWDA en EMIM aankopen.
Bedankt voor uw reactie ! Ik snap het :)

Hallo,
Ik ben een beginnende belegger op lange termijn en ben al even mij aan het verdiepen erin.
Ik zou graag de etf’s iwda met emim kopen.
Maar ik snap niet hoe ik die verdeling maak?
Zou iemand dit even kunnen uitleggen adhv een letterlijk voorbeeld?

Ik dacht er aan om nu 4 x de iwda aan te kopen, rond de 80 euro. 320€ dus. Later per kwartaal.
Wat moet ik dan met die emim doen?

Alvast bedankt om dit even te bekijken!
Persoonlijke mening:
In jouw geval zou ik starten met een eenvoudige broker. Degiro gaat het goedkoopst zijn voor hetgeen je wil. Wil je het meeste zekerheid (belgische broker/ veel info/...) ga je best voor een Bolero. Daar ga je wel veel hogere kosten betalen en omdat je een relatief laag bedrag investeert loopt dit in vergelijking met ... wel hoog op.
Ikzelf koop 1 keer per maand (nadat mijn loon gestort is) voor een vast bedrag IWDA aan bij degiro. Omdat deze in de kernselectie zit kan ik die 1 maal per maand aankopen voor 1€. Je zou maandelijks kunnen kijken wat de prijs is van de ETF's en dan beslissen of je op dat moment IWDA of ENIM aankoopt. Toen ik gestart bent wou ik ook de verdeling maken 10 per jaar IWDA en 2 keer ENIM (als vb) maar ondertussen heb ik toch al merkelijk meer geïnvesteerd in IWDA wegens beter rendement.

Terug
Bovenaan