ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben vorige maand na lang uitstellen eindelijk gestart met beleggen via ETF's.
Ik ben gestart met SWRD maar vraag mij nu toch af wat anderen hier doen:
* Kopen jullie zuiver IWDA/SWRD aan?
* Of wordt de combinatie gemaakt met Emerging markets en/of Small caps? (En waarom wel/niet)

Ik besef dat dit waarschijnlijk al uitgebreid besproken is eerder in dit topic maar ik heb precies geen zin om die laatste 5-10 pagina's aan negativiteit te doorspitten. :shutup:
Velen kopen IWDA, eventueel gecombineerd met EMIM. Indien IWDA gecombineerd met EMIM, ongeveer 89% IWDA en 11% EMIM. Kan ook IMIE ipv IWDA + EMIM. VWCE is ook een optie.

Ik ben vorige maand na lang uitstellen eindelijk gestart met beleggen via ETF's.
* Of wordt de combinatie gemaakt met Emerging markets en/of Small caps? (En waarom wel/niet)

Ik besef dat dit waarschijnlijk al uitgebreid besproken is eerder in dit topic maar ik heb precies geen zin om die laatste 5-10 pagina's aan negativiteit te doorspitten. :shutup:

Hier CSPX & CNDX vooral. Fully US uiteraard (al zat IWDA ook voor zowat 80% in US dacht ik), maar de rest zit op Europese PE dus dat compenseert.

Hier CSPX & CNDX vooral. Fully US uiteraard (al zat IWDA ook voor zowat 80% in US dacht ik), maar de rest zit op Europese PE dus dat compenseert.
IWDA:
Geografische spreiding:
  • Verenigde Staten 64,7%
  • West Europa (euro) 9,6%
  • Japan 8,1%
  • West Europa (niet euro) 5,2%
  • Verenigd Koninkrijk 5,2%

Let wel op met VWCE want de TOB bij Bolero is 1.32% en bij DeGiro 0.12%. Ze interpreteren de wetgeving anders.

Edit: Sinds kort staat er zelfs op de website van Vanguard dat de ACC-versie geregistreerd is in België. Helaas dus nog weinig te interpreteren...

Laatst bewerkt:
Velen kopen IWDA, eventueel gecombineerd met EMIM. Indien IWDA gecombineerd met EMIM, ongeveer 89% IWDA en 11% EMIM. Kan ook IMIE ipv IWDA + EMIM. VWCE is ook een optie.
Ik heb nog eens EMIM bijgekocht, zal nu zo'n 11-12% EMIM zijn en 88% IWDA. VWCE is niet zo interessant met die hogere TOB.

Let wel op met VWCE want de TOB bij Bolero is 1.32% en bij DeGiro 0.12%. Ze interpreteren de wetgeving anders.

Edit: Sinds kort staat er zelfs op de website van Vanguard dat de ACC-versie geregistreerd is in België. Helaas dus nog weinig te interpreteren...
Dan gaat de rekening bij DeGiro nog wel komen dus... wel bizar dat distributie 0.12% is en acc 1.32% (voor Belgisch geregistreerde ETF's). Gewoon een manier om het verlies af te dekken op acc dividenden VS bij distributie waarschijnlijk :unsure:

Ik heb het hier al eens gevraagd. Maar ik heb dus VWCE, en hierop gebaseerd zou ik vanaf nu best IWDA aankopen (ik vermoed dat die VWCE omzetten vooral geld verbranden is).

Zijn er tekenen dat die TOB op termijn er ook voor IWDA komt, of kan men dat blijven ontwijken?

Ik heb het hier al eens gevraagd. Maar ik heb dus VWCE, en hierop gebaseerd zou ik vanaf nu best IWDA aankopen (ik vermoed dat die VWCE omzetten vooral geld verbranden is).
Wat je al hebt kan je idd best behouden anders zit je weer met kosten van verkoop en aankoop.

Zijn er tekenen dat die TOB op termijn er ook voor IWDA komt, of kan men dat blijven ontwijken?
De kans is groter dat ze TOB afschaffen. In de plaats een meerwaardebelasting van 15% o.i.d. zoals in het voorstel van Van Peteghem

Ik denk dat voor de meeste hier IWDA (+eventueel EMIM) de beste keuze gaat zijn indien voorkeur wereldwijd, anders CSPX (enkel US). Er zijn een aantal alternatieven zoals IMIE of SPDR maar die zitten nog niet in de kernselectie en zijn nog relatief klein qua fondsgrootte. Ik zie daar niet echt een meerwaarde in.

Laatst bewerkt:
Wat je al hebt kan je idd best behouden anders zit je weer met kosten van verkoop en aankoop.

De kans is groter dat ze TOB afschaffen. In de plaats een meerwaardebelasting van 15% o.i.d. zoals in het voorstel van Van Peteghem

Ik denk dat voor de meeste mensen hier IWDA (+eventueel EMIM) de beste keuze gaat zijn indien voorkeur wereldwijd, anders CSPX (enkel US).

TOB afschaffen? Dat zou mij nu wel verbazen. Ik acht de kans groter dat ze de TOB op 1 tarief gaan zetten in plaats van 2 tarieven. Dat is een makkelijke belasting om te verhogen. 80% van de bevolking weet niet wat een TOB is.
Iets à la alles op een 1,32% of alles op een tussentarief van bijvoorbeeld 1% en die van 0,12/1,32 afschaffen.

Ik kies de laatste ~10 jaar voor S&P500: meer vertrouwen in de Amerikaanse bedrijven/economie dan de Europese en Japanse.

Emerging markets blijf ik de laatste ~8 jaar ook bewust van weg: China blijft maar aanmodderen, India doet het de laatste 10 jaar OK maar niet beter dan de Europese markt en duidelijk minder dan de Amerikaanse. Om nog maar te zwijgen van Brazilië e.d.
En historische performance is geen maatstaf voor toekomstige performance, maar EMIM doet het al 10 jaar maar heel middelmatig terwijl je toch meer risico neemt dan met IWDA/SWRD

Small caps klinkt altijd interessant, je zou daar intuïtief meer gevallen met spectaculaire groei verwachten dan in large / mid caps, maar je mist ook de Apples, Microsofts etc. van deze wereld. En een heel deel van die small caps doen het geen haar beter dan de large caps, waardoor ze small caps blijven. Over de laatste 25 jaar hebben bv. S&P small caps het een fractie beter gedaan dan de large caps (5,8% vs. 5,5%), maar de afgelopen 10 jaar serieuze underperformance (7,6% vs. 10,1%). Over het algemeen zijn small caps wel volatieler dan large caps.
Mid caps zouden in de sweet spot zitten (toch op basis van historische performance van 10 en 25 jaar, bij gebrek aan kristallen bol) maar daar vind ik verrassend weinig ETF's voor.

Dtv:
Iemand al ervaring hier met omzetten van je ETF's van Degiro naar een andere broker (bolero) in dit geval.
Ik doe mijn maandelijkse ETF aankopen bij Degiro vanwege de lage kost maar zou als ik de grens van de 20K bereik deze voor de veiligheid willen overzetten naar Bolero.
Als ik het wat opzoek zou ik dan de kosten die van Bolero zelfs terugkrijgen in makelaarstegoed dus is het praktisch gratis(?).
Heeft iemand dit al gedaan en hoe makkelijk verliep dit?

Dtv:
Iemand al ervaring hier met omzetten van je ETF's van Degiro naar een andere broker (bolero) in dit geval.
Ik doe mijn maandelijkse ETF aankopen bij Degiro vanwege de lage kost maar zou als ik de grens van de 20K bereik deze voor de veiligheid willen overzetten naar Bolero.
Als ik het wat opzoek zou ik dan de kosten die van Bolero zelfs terugkrijgen in makelaarstegoed dus is het praktisch gratis(?).

Er is al iemand in deze topic die dat gedaan heeft en al de stappen heeft gepost maar je gaat moeten zoeken want ik weet niet meer wie.

Dtv:
...
Ik heb dit eind 2021 gedaan. Wel naar Keytrade ipv naar Bolero. Dit ging eigenlijk wel redelijk goed. Duurde wel een paar weken (daar zal de kerstperiode ook wel mee te maken gehad hebben).
Het was toen via een papieren formulier dat moest ingevuld worden.

Ik heb mijn aandelen overgezet van Degiro naar Keytrade. Niet naar Bolero dus.

Als je daar interesse zou in hebben zijn er in deze thread wel wat posts van mij over te vinden. Maar met overzetten naar Bolero kan ik je dus niet helpen. :)

Terug
Bovenaan