ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Zitten nu ook in deze situatie. We willen een buffer hebben staan voor een nieuwe woning / bouwgrond te kopen en daarom kunnen we nu het geld niet "missen". Dit zal nog niet voor het komende jaar zijn maar wel binnen de 3-4 jaar. Een klein deel van het inkomen gaat nu ook richting ETF's maar dat is de bedoeling om niet aan te raken tenzij we het echt nodig zouden hebben. Zelf nu wat aan het zien hoe je het meeste rendement er uit kan halen maar ben er nog niet helemaal uit. Staatsbons kopen (zero-coupon dan) ofwel toch een spaarrekening met een hogere interestvoet (bv. Keytrade geeft 2.65%). Het nadeel van dit laatste is dat dit ieder moment gewijzigd kan worden... Wat zijn nog zoal alternatieven ?

Ik wil nu mijn maandelijkse aankopen van een ETF doen (Degiro kernselectie) maar zie nu staan bij de geschatte maandelijkse kosten €3. Ik dacht dat dit €1 was of doe ik iets fout?
Ik ken het beschikbare bedrag niet maar aangezien je spreekt over aankoop grond/woning, eventueel een termijnrekening? Dat kan je bv per jaar dan herevalueren en voor die periode ben je telkens zeker van de opbrengst in tegenstelling tot de klassieke spaarrekening. Rendement ligt ook een tikje hoger.

Ik doe hetzelfde, ik zou willen renoveren binnen 1-2j en zal een stuk uit eigen zak betalen, dus die cash zit vast in termijnrekeningen en gebruik ik niet voor aandelen- of ETF portefeuille.
Onlangs nog een schijf vastgezet aan 3,54% voor 1j, beter dan niets.

Om 33% rv te ontspringen? Maar da’s enkel bij speculatie zeker?

Je kan perfect speculeren ook met ETF's.
Als ik morgen een bot gebruik die die dagelijks IWDA koopt en verkoopt, dan is dat ook speculatie bijvoorbeeld.

Of je nu een buy and hold strategie doet met IWDA of met bitcoins of een bitcoin ETF, dat resulteert in hetzelfde
Of je nu met een bot tientallen transacties uitvoert wekelijks met IWDA of met bitcoins of met een bitcoin ETF, dat resulteert in hetzelfde.

(En er is geen "roerende voorheffing" hier. RV is bij "roerende inkomsten" wanneer er een inhouding is aan de bron. winst uit speculatie is een "divers inkomen".)

Is het niet makkelijker om een Bitcoin ETF te verhandelen dan de Bitcoins zelf? Lijkt me dat je toch iets sneller en eenvoudiger terug aan je geld kan dan via een risicovolle exchange je Bitcoins te moeten omzetten (die dat trouwens ook niet gratis zullen doen...).

Is het niet makkelijker om een Bitcoin ETF te verhandelen dan de Bitcoins zelf? Lijkt me dat je toch iets sneller en eenvoudiger terug aan je geld kan dan via een risicovolle exchange je Bitcoins te moeten omzetten (die dat trouwens ook niet gratis zullen doen...).
Ja dat is inderdaad het hele idee achter een Crypto ETF. Die is te verhandelen bij betrouwbare brokers. Geeft o.a. ook institutionele beleggers gemakkelijker toegang omwille van policies en regelgeving e.d.

volgens wat hier beneden in't blauw staat zou het om kalendermaanden moeten gaan

30/10 en 3/11 zou dus ook moeten gaan aan 1€

Vandaag is exact een maand na mijn aankoop maar bij mijn opdracht staat nog steeds geschatte Degiro kosten: 3 euro. Geen idee of er nu ook effectief 3 euro af gaat bij een order. Als ik een order van 428 wil plaatsen bv moet ik minstens 432 er op hebben staan. Zijn er nog extra kosten die ik over het hoofd zie?

Vandaag is exact een maand na mijn aankoop maar bij mijn opdracht staat nog steeds geschatte Degiro kosten: 3 euro. Geen idee of er nu ook effectief 3 euro af gaat bij een order. Als ik een order van 428 wil plaatsen bv moet ik minstens 432 er op hebben staan. Zijn er nog extra kosten die ik over het hoofd zie?
Zo werkt het niet. Het is gewoon elke eerste van de maand een nieuwe maand.

Ja dat weet ik ondertussen maar waarom staat er dan bij de geschatte kosten 3 euro ipv de geadverteerde 1 euro ? Dan moet ik ergens toch iets fout doen.
Om welke ETF gaat het? Ik wil het hier gerust wel eens testen. Bij bijvoorbeeld een IWDA geen problemen:
1699559899796.png

Okay. Deze wordt verhandeld op verschillende beurzen. Ben je zeker dat je XETRA of Tradegate hebt genomen?
Euronext Amsterdam / CSPX.
Nu voel ik het al aankomen dat deze net niet in kernselectie zit zeker…

*Edit: klopt, foute beurs gekozen dus…

*Edit 2: hoe kan het dat dezelfde ETF op verschillende beurzen anders is van prijs. Tradegate staat op €426 en Xetra €428.

Oké duidelijk nu dus. Wist niet dat de beurs een rol speelde maar dacht dat het over de hele ETF ging. Zijn er op andere beurzen wel een beheerskost en dergelijke of is dit gelijk? Concreet: Kan ik nu best hetgeen ik op Euronext heb staan verkopen en omzetten naar de beurs binnen de kernselectie of gaat dit niets uit maken?

Oké duidelijk nu dus. Wist niet dat de beurs een rol speelde maar dacht dat het over de hele ETF ging. Zijn er op andere beurzen wel een beheerskost en dergelijke of is dit gelijk? Concreet: Kan ik nu best hetgeen ik op Euronext heb staan verkopen en omzetten naar de beurs binnen de kernselectie of gaat dit niets uit maken?
Ik zou dat gewoon laten staan. Zoveel maakt dat niet uit.

Je hebt je transactiekost nu toch al betaald. Als je terug verkoopt en iets anders aankoopt, dan moet je nog twee keer transactiekosten + TOB betalen.

Ik zou dat gewoon laten staan. Bij mijn eerste aankopen van ETF's ben ik ook een keer gemist van ETF. Die heb ik ook met rust gelaten.

Ik ben vorige maand na lang uitstellen eindelijk gestart met beleggen via ETF's.
Ik ben gestart met SWRD maar vraag mij nu toch af wat anderen hier doen:
* Kopen jullie zuiver IWDA/SWRD aan?
* Of wordt de combinatie gemaakt met Emerging markets en/of Small caps? (En waarom wel/niet)

Ik besef dat dit waarschijnlijk al uitgebreid besproken is eerder in dit topic maar ik heb precies geen zin om die laatste 5-10 pagina's aan negativiteit te doorspitten. :shutup:

Terug
Bovenaan