ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

De bedoeling is een 30k cash over te houden, moet dus een 45k cash weg krijgen. Heel veel spreiden heeft weinig zijn als er 20k per jaar bijkomt wss (daar zijn alle normale aankopen zoals een keer een wasmachine, TV etc al vanaf).
Als je nu gewoon instapt met je 45k (eventueel nog wat opgesplitst voor de gemoedsrust), en vanaf dan maandelijks/driemaandelijks/whatever het nieuw gespaarde inlegt zit je toch goed? Als je toch die buffer van 30k cash overhoudt heeft het weinig zin dit nog aan te vullen met meer cash. Dan is het in jou geval gewoon elke maand ~ 2k inleggen.

Binnen 20 jaar aan 5% zit je aan een mooie 900k :D

Nu we geen grote aankopen meer verwachten de eerste jaren en ik geen cash meer nodig heb voor vastgoed wil ik eindelijk beginnen met ETF aan te kopen. Voor de lange termijn, (10-20 jaar).
Startkapitaal is 20k, spreid ik dat best over 2 jaar (a 2500 per kwartaal) of in 1 keer?
Heb dan nog 55k cash (enfin 50k steekt in de 1-jarige staatsbon).

Hoeveel % beleg je in ETF en hoeveel hou je cash aan van je spaarcapaciteit (20-25k/jaar)?

Over dat spreiden is hier recent nog het 1 en ander gepost dacht ik. De meningen zijn verdeeld maar nu de markten zo hoog staan, zou ik eerder kiezen om gespreid te beleggen waarbij je het geld dat je nog niet in een ETF steekt, voor 1-2 jaar ook wel iets kan laten opbrengen zoals je met die staatsbon gedaan hebt.

Ik zou vooral niet teveel naar (goedbedoelde) raad van mensen hier luisteren om te beslissen hoeveel je in een ETF belegt en hoeveel cash je vrij houdt - dat laatste hangt heel erg af van je persoonlijke situatie en wat een realistische buffer is:
- heb je een eigen auto = binnen X jaar een serieuze cash-out
- heb je een wat oudere woning = grotere kans op grotere kosten de komende X jaar, of juist nieuwbouw
- hoeveel zijn jullie maandelijkse kosten = bepaalt hoeveel maanden je kan overbruggen met een bepaalde spaarbuffer
- ...

Hieronder mijn manier van aanpak in een gelijkaardige situatie (geen cash meer nodig voor vastgoed, geen grote aankopen verwacht de komende jaren) waar je dus niet teveel belang aan moet hechten, het is niet gezegd dat dit een betere methode is dan een andere! ;)
Ik hou een bijna vast bedrag als cash reserve, jaarlijks steek ik nog maar 20% van mijn spaarcapaciteit in extra cash, de overige 80% gaat in ETF's en aandelen, de laatste tijd meer naar ETF's dan naar individuele aandelen.
De eerste jaren maakt dat weinig verschil; op 10-20 jaar tijd scheelt dat wel veel door samengestelde interest. Al moet je er dan ook mee kunnen leven dat je vermogen een serieuze duik neemt bij een markt crash, wat op 10-20 jaar tijd wel een paar keer kan/zal gebeuren.

@Noctilucus , merci. Daar kan ik wat mee. Kosten vallen wel mee hier. Met 30k kan ik 2 jaar vooruit, maar dan ga ik er van uit dat mijn vrouw haar bijdrage ook kan doen. Als gezin kunnen we hier een jaar mee verder.

Maar ik begrijp dat het voorlopig beter is bvb 1000 euro per maand in ETF te steken en voor de rest dus iets anders te zoeken omdat de markten zo hoog staan. Ik kan dat later nog opvoeren natuurlijk totdat ik aan mijn gewenste buffer zit. Maar het wordt tijd dat het geld wat gaat opbrengen op de lange termijn, in ieder geval genoeg om de inflatie te coveren, al de rest is mooi meegenomen.

@Noctilucus , merci. Daar kan ik wat mee. Kosten vallen wel mee hier. Met 30k kan ik 2 jaar vooruit, maar dan ga ik er van uit dat mijn vrouw haar bijdrage ook kan doen. Als gezin kunnen we hier een jaar mee verder.

Maar ik begrijp dat het voorlopig beter is bvb 1000 euro per maand in ETF te steken en voor de rest dus iets anders te zoeken omdat de markten zo hoog staan. Ik kan dat later nog opvoeren natuurlijk totdat ik aan mijn gewenste buffer zit. Maar het wordt tijd dat het geld wat gaat opbrengen op de lange termijn, in ieder geval genoeg om de inflatie te coveren, al de rest is mooi meegenomen.
Ik zou iets meer doen want die 1000 is als ik het goed lees minder dan er elke maand bijkomt?

Huske, ik beleg sinds 2009 met mijn spaargeld, en start nu ook met het gezinsgeld. Zelf start ik met een beperkt bedrag om de 2 maanden, en dit omdat de markten historisch gezien vrij hoog staan tov de trendlijn (zie bv. https://www.macrotrends.net/1319/dow-jones-100-year-historical-chart). Dit wil wel niet zeggen dat de beurs eerst niet nog enkele 10-tallen % kan stijgen. Maar op de lange termijn bekeken, staan we dus bovenaan de trend. Moest er een daling komen, verhoog ik voorzichtig de inleg.

Huske, ik beleg sinds 2009 met mijn spaargeld, en start nu ook met het gezinsgeld. Zelf start ik met een beperkt bedrag om de 2 maanden, en dit omdat de markten historisch gezien vrij hoog staan tov de trendlijn (zie bv. https://www.macrotrends.net/1319/dow-jones-100-year-historical-chart). Dit wil wel niet zeggen dat de beurs eerst niet nog enkele 10-tallen % kan stijgen. Maar op de lange termijn bekeken, staan we dus bovenaan de trend. Moest er een daling komen, verhoog ik voorzichtig de inleg.
Imo investeer je je geld dan nu toch beter en zet je desnoods een stop loss order om je te beschermen.

Imo investeer je je geld dan nu toch beter en zet je desnoods een stop loss order om je te beschermen.

Interessant punt van die stop loss, lijkt me hier wel een discussie waard op het forum om verschillende inzichten te krijgen!

Zelf gebruik ik nog maar zelden stop-losses, vroeger deed ik dat redelijk consequent maar teveel gehad dat:
1) Er een tijdelijke daling was die groot genoeg was om de stop-loss te triggeren, maar daarna niet of niet veel verder daalden; resultaat: met aankoop- en verkoopkosten of soms wat te laat terug bijkopen, leverde dat weinig op of verloor ik er zelfs wat geld op
2) Mijn stoploss bv. op -10% stond maar door een serieuze daling in de markt er zodanig veel verkooporders waren dat mijn aandeel/ETF uiteindelijk op -15% of zo verkocht werd. Het beperkt sowieso je verliezen in geval van een echte crash, maar je verlies kan wel groter zijn dan het punt waarop je je stoploss vast zet. Stoplimiet doet dat wel, maar dan wordt je ETF/aandeel gewoon niet verkocht en blijft het verder dalen :thinking:

Sowieso beperkt gespreid investeren wel het risico, al kan het inderdaad zijn dat je daardoor een deel rendement misloopt. Risk/reward afweging...

Als ik naar de S&P 500 kijk op de 90-jaar grafiek van Macrotrends, valt mij het volgende op:
- consolidatieperiode van +/- 1935 tot 1950 (15 jaar)
- stijgingsperiode van +/- 1950 tot 1969 (19 jaar)
- consolidatieperiode van +/- 1966 tot 1980 (14 jaar)
- stijgingsperiode van +/- 1980 tot 2000 (20 jaar)
- consolidatieperiode van +/- 1998 tot 2012 (14 jaar)

Nu stijgingsperiode van 2012 tot 2032 (20 jaar)?
Zo zowaar kunnen. Je ziet wel dat eindjaartal van stijgingsperiide en beginjaar van consolidatieperiode wat kan overlappen, het is hoe je het bekijkt. Maar bovenstaande geeft wel weer dat het erop lijkt dat aandelen nog een 9-tal jaar vrij goed gaan stijgen. 🤔

Als ik naar de S&P 500 kijk op de 90-jaar grafiek van Macrotrends, valt mij het volgende op:
- consolidatieperiode van +/- 1935 tot 1950 (15 jaar)
- stijgingsperiode van +/- 1950 tot 1969 (19 jaar)
- consolidatieperiode van +/- 1966 tot 1980 (14 jaar)
- stijgingsperiode van +/- 1980 tot 2000 (20 jaar)
- consolidatieperiode van +/- 1998 tot 2012 (14 jaar)

Nu stijgingsperiode van 2012 tot 2032 (20 jaar)?
Zo zowaar kunnen. Je ziet wel dat eindjaartal van stijgingsperiide en beginjaar van consolidatieperiode wat kan overlappen, het is hoe je het bekijkt. Maar bovenstaande geeft wel weer dat het erop lijkt dat aandelen nog een 9-tal jaar vrij goed gaan stijgen. 🤔
Het enigste wat je daar uit kan besluiten is dat de markt niet blijft stijgen en ook 15 jaar zijwaarts kan gaan.

Het enigste wat je daar uit kan besluiten is dat de markt niet blijft stijgen en ook 15 jaar zijwaarts kan gaan.
Eerder dat je, indien je op lange termijn op regelmatig tijdstip belegt, je uiteindelijk steeds winst kunt maken. Beleg je bv. 15 jaar met maandelijks hetzelfde bedrag, zul je na 15 jaar geen verlies hebben, eerder een mooie winst. Zelfs niet als de eerste aankoop op een tijdelijk hoogtepunt was. Breakeven is dan zowat wordt case, met mogelijkheden van 8 - 10% per jaar gemiddeld.

Eerder dat je, indien je op lange termijn op regelmatig tijdstip belegt, je uiteindelijk steeds winst kunt maken. Beleg je bv. 15 jaar met maandelijks hetzelfde bedrag, zul je na 15 jaar geen verlies hebben, eerder een mooie winst. Zelfs niet als de eerste aankoop op een tijdelijk hoogtepunt was. Breakeven is dan zowat wordt case, met mogelijkheden van 8 - 10% per jaar gemiddeld.
Klopt, maar waarom begin je dan over trendlijnen? :-)

Want dat zou impliceren dat uw systeem de gemiddelde markt gaat kloppen, wat haaks staat op het dollar cost averaging principe van indexfonds beleggen.

Trendlijn op korte termijn niet, op lange termijn wel.
Toon mij eens een fonds of investeerder die de markt klopte op lange termijn door gebruik van trendlijnen?

Indien die niet bestaan, wat zegt dat over de strategie en zijn potentieel tot market beating returns?

Iemand opmerkingen of tips bij volgende maandelijkse aankopen, steeds +/- zelfde bedrag:
Maand 1: IWDA
Maand 2: XGLD
Maand 3: VHYL
Maand 4: CSPX
Maand 5: EMIM
Maand 6: IQQQ
Maand 7: IWDA
Maand 8: SPYD
Maand 9: IMAE
Maand 10: CSPX
Maand 11: ICHN
Maand 12: CNDX
Daarna opnieuw blijven herhalen.

Iemand opmerkingen of tips bij volgende maandelijkse aankopen, steeds +/- zelfde bedrag:
Maand 1: IWDA
Maand 2: XGLD
Maand 3: VHYL
Maand 4: CSPX
Maand 5: EMIM
Maand 6: IQQQ
Maand 7: IWDA
Maand 8: SPYD
Maand 9: IMAE
Maand 10: CSPX
Maand 11: ICHN
Maand 12: CNDX
Daarna opnieuw blijven herhalen.
Keep it simple
Kies er 2 of 3…

Is grotere spreiding van etf dan niet beter? Dit om de impact bij het foutlopen bij een etf op de portefeuille te perken?

Je bent juist niet aan het spreiden door geld te steken in aparte sectoren. (Ik zie al een goud ETF, een China ETF en een "water" ETF)
En waarom distribuerende ETF's kopen als Belg als er een accumulerende variant bestaat?
En hierdoor doe je niet meer aan DCA.

Je maakt je leven veel te moeilijk hiermee. Dit is volledig het tegengestelde van passief investeren.
Want ik ben zeker van dat je na 1 jaar al niet meer het zelfde schema gaat houden :p.

Je bent juist niet aan het spreiden door geld te steken in aparte sectoren. (Ik zie al een goud ETF, een China ETF en een "water" ETF)
En waarom distribuerende ETF's kopen als Belg als er een accumulerende variant bestaat?
En hierdoor doe je niet meer aan DCA.

Je maakt je leven veel te moeilijk hiermee. Dit is volledig het tegengestelde van passief investeren.
Want ik ben zeker van dat je na 1 jaar al niet meer het zelfde schema gaat houden :p.
Bedankt. Welke ETF’s stel je eventueel specifiek voor?

Terug
Bovenaan