ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Moet ook eens dringend geld gaan investeren. Blijf een beetje hangen in het inlezen.
Klote dat niemand in mijn vrienden groep/directe omgeving dit doet
Precies dat tikje in de rug nodig.
 
Ik heb dat ook veel te lang uitgesteld. Ik had al een paar tienduizend euro rijker geweest anders. Elk jaar dat we weer verder zijn, is weer een paar procenten kwijt aan inflatie.
36% van mijn spaargeld heb ik nu in IWDA/EMIM gestoken, ik ga zien dat er zeker 50% in ETF's zit, maar ik heb drempelvrees om er ineens te veel in te gooien.
 
Laatst bewerkt:
Moet ook eens dringend geld gaan investeren. Blijf een beetje hangen in het inlezen.
Klote dat niemand in mijn vrienden groep/directe omgeving dit doet
Precies dat tikje in de rug nodig.
De gehele bg community heeft beslist u te negeren als je voor 15 september geen eerste storting hebt gedaan.

Groetjes :hug:
 
Moet ook eens dringend geld gaan investeren. Blijf een beetje hangen in het inlezen.
Klote dat niemand in mijn vrienden groep/directe omgeving dit doet
Precies dat tikje in de rug nodig.
Gewoon starten met een klein bedrag te investeren in een ETF. Dan ga je sowieso meer getriggerd zijn om hierover te lezen en dagelijks/wekelijks wat op te volgen. Dan kan je uw eigen strategie uitzoeken.
 
Iemand die nog een tip heeft betreffende ETF?

Heb reeds VWCE en SPY waar maandelijks in belegd wordt. Zat eventueel te denken aan LIT (Global X Lithium & Battery Tech ETF), om zo toch ook mee te springen op de EV-golf.

Is natuurlijk de laatste tijd al serieus gestegen. Iemand 2nd opinion? Of andere tips?
 
Er zijn/waren een aantal Amerikaanse brokers dat Europeanen accepteren maar dat is ook sterk verminderd.

Ik heb een lijst van brokers. Je kan deze proberen:
Weet wel dat je alles omtrent belastingen zelf in orde moet brengen.

Optioneel: je kan via opties werken maar is met contracten (100 aandelen per contract) en niet aangeraden voor beginners.

Het komt erop neer dat Amerikaanse trackers die geen KID hebben (en niet voldoen aan PRIIPS) niet kunnen aangeboden worden in Europa. Naar mijn weten zijn er geen Amerikaanse trackers die de moeite hebben gedaan. Wat ze wel doen, is een Europese equivalent aanbieden, althans voor de bekendste/grootste trackers.
 
Iemand die nog een tip heeft betreffende ETF?

Heb reeds VWCE en SPY waar maandelijks in belegd wordt. Zat eventueel te denken aan LIT (Global X Lithium & Battery Tech ETF), om zo toch ook mee te springen op de EV-golf.

Is natuurlijk de laatste tijd al serieus gestegen. Iemand 2nd opinion? Of andere tips?
SPDR World Healthcare ETF en iShares Global Water ETF.
 
Ik wil graag beginnen met maandelijks een klein bedrag in 1 of 2 etf te steken. Dit zie ik dan als mijn eigen vorm van pensioensparen ipv pensioenspaarfonds.
Zit momenteel bij bolero maar de kosten zijn daar te groot. Kan dit ergens gratis of zo goed als gratis? Iemand ervaring met buxzero hiervoor?
 
Geen ervaring met Buxzero maar zelf doe ik exact wat jij wil doen. Maandelijks investeer ik in een S&P500 en een all world ETF. Doe dit zelf bij Degiro, hier is een vrij uitgebreide lijst (kernselectie) van ETF's waar geen transactiekosten moet worden voor betaald. Voordeel van Degiro is dat zij de belasting op beursverrrichtingen al inhouden in tegenstelling tot Buxzero. Verder heb je ook een duidelijke app en website wat ik bij Buxzero niet lijk terug te vinden.
 
Idem hier, Degiro.
Het kopen van ETF’s uit de kernselectie is inderdaad gratis, let wel op dat je een (beperkte) jaarlijkse kost moet betalen per beurs waarop je koopt. Enkel Brussel en Amsterdam is zonder kosten.

Maw: Vanguard S&P 500 zit in de kernselectie en op Amsterdam dus zonder kosten.
VWCE uit de kernselectie is op Frankfurt (Xetra). Er worden geen kosten aangerekend bij aankoop. Wel waarschijnlijk op een gegeven moment 2,50€ per jaar aansluitkosten.

Wij bieden een gratis aansluiting aan op de beurs die geldt als uw home exchange. Voor Nederlandse DEGIRO klanten zijn dit Euronext Amsterdam en Euronext Brussel.

Indien u graag op andere beurzen handelt worden er aansluitingskosten in rekening gebracht. Deze bedragen maximaal EUR 2,50 per beurs per kalenderjaar.

Wij hanteren een pay-per-use-beleid bij de prijsstelling, wat betekent dat u alleen aansluitingskosten betaalt als u gebruik maakt van een bepaalde dienst.

De kosten voor het aansluiten van een beurs worden in rekening gebracht als u tijdens het kalenderjaar een transactie uitvoert of een positie aanhoudt op de betreffende beurs.

Ik ben pas dit jaar klant geworden bij Degiro, dus nog geen ervaring met de afrekening van de kosten.

Voorlopig heel tevreden en veel goedkoper, zeker voor ETF’s.
 
Mijn vrouw is ondertussen ook begonnen. Zit met € 500 in VWCE. Als mijn vrouw die 3 jaar geen werk heeft gehad, er na 1 maand werken al €500 heeft ingestoken, dan kunt gij er toch ook wel al iets in steken zeker?
Moet ook eens dringend geld gaan investeren. Blijf een beetje hangen in het inlezen.
Klote dat niemand in mijn vrienden groep/directe omgeving dit doet
Precies dat tikje in de rug nodig.
Onze dochter van nog geen twee heeft al 2.5K op haar account staan met 150 euro winst. It's a time game. Better yesterday than tomorrow.

VWCE and chill, hoe moeilijk kan het zijn :shy:

kNv_xEunXH-dFI6OTYpIBG16dEhCXdzcPosphYZ49U30jJPf6zgudLEmg1TiFx0RP8WeJvfzPCuyzz_CuRf38vRuGe68yRUZV9hog0ugtH5DOGvyjUmYYe8GjCbZ
 
Ik maak me wat zorgen rond de S&P 500 de komende tien jaar met het inflatiespook die opdoemt. De berichten zijn in ieder geval niet hoopgevend:
https://seekingalpha.com/article/44...l-returns-likely-only-2-5-percent-this-decade

Ik weet dat er van die inverse ETF's bestaan of dat je kan beginnen met puts, maar wat doen jullie zoal?
2 tot 5% is nog altijd positief dus ik begrijp niet goed wat je gaat doen met inverse ETF's?
Op lange termijn het gewoon simpel houden en de standaard ETF's holden, gaat je het meeste opleveren :)
 
2-5% is toch veel meer dan wat ge krijgt op een spaarboekje en inflatie is toch goed voor aandelen? Alles stijgt gemiddeld gesproken, dus ook de S&P500. Cash stijgt niet mee dus dat verliest zijn waarde. Aangezien een inverse ETF stijgt als de dollar of eurowaarde van de S&P500 zakt en omgekeerd, ga je toch nog altijd verlies hebben daarmee als de S&P500 2 tot 5% stijgt?

Dat zijn toch vooral speculatieve instrumenten voor op de korte termijn, om te shorten tijdens een crash of bear market, maar je gaat toch nooit een inverse ETF laten staan voor langere tijd. Dan beter DCA en HODL :)
 
Terug
Bovenaan