Ervaringen met aannemers

Het grootste probleem is volgens mij dat mensen altijd maar weer geloven dat zij de enige zijn die aan het bouwen/ iets gedaan moeten krijgen. Moest er nu 1 iemand zijn die vraagt om na 21 uur te komen zou dat geen enkel probleem zijn maar jammer genoeg denken een hele hoop mensen zo waardoor dat gewoon niet meer haalbaar is. Ik zie dat in mijn vakgebied ook, iedereen wil tijdens verlofperiodes, zaterdagen of na de werkuren geholpen worden maar dat is gewoon onmogelijk want dan kom ik helemaal niet meer aan rust toe. Hoeveel keer dat ik al niet heb moeten horen van klanten dat ik gek ben om tijdens verlofperiodes geen verlof te nemen, dat er meer is dan werken alleen enz om dan een tijd later met het gezaag te zitten of het niet kan hersteld worden in het weekend/ verlof/ s'avond gezien ze dan dat materieel toch niet nodig hebben. Dan is het opeens niet meer zo gek om dan te werken.
Een belangrijke raad die ik ooit heb gekregen van een collega, is dat je jouw klanten niet in jouw agenda mag laten kruipen. Jij moet zelf zoveel mogelijk data voorstellen wanneer iets mogelijk is, ipv enkel te vragen wanneer het voor de klant kan.

Maar dan nog is het vaak moeilijk en sterker dan mezelf om toch uitzonderingen te maken. Ik had mij voorgenomen tussen kerst en nieuwjaar geen afspraken te maken, heb echt wel eens nood aan echt verlof, maar ondertussen heb ik morgen wel al een afspraak vastgelegd voor mensen die "echt niet anders kunnen dan in het verlof". Gelukkig wel om het contract te ondertekenen, voor een eerste gesprek had ik het niet gedaan.

Een belangrijke raad die ik ooit heb gekregen van een collega, is dat je jouw klanten niet in jouw agenda mag laten kruipen. Jij moet zelf zoveel mogelijk data voorstellen wanneer iets mogelijk is, ipv enkel te vragen wanneer het voor de klant kan.

Maar dan nog is het vaak moeilijk en sterker dan mezelf om toch uitzonderingen te maken. Ik had mij voorgenomen tussen kerst en nieuwjaar geen afspraken te maken, heb echt wel eens nood aan echt verlof, maar ondertussen heb ik morgen wel al een afspraak vastgelegd voor mensen die "echt niet anders kunnen dan in het verlof". Gelukkig wel om het contract te ondertekenen, voor een eerste gesprek had ik het niet gedaan.
Van mij krijgen ze ook niet de kans hoor om in mijn agenda te kruipen, van mij is het gewoon vrij simpel, ik werk in de verlofperiodes en dan is het gewoon wie eerst een afspraak inplant krijgt de eerste keuze van hoe en wanneer, dit tot dat de agenda vol is en de rest mag dan zagen al dat ze willen, ze moeten maar wachten. Ik heb er maar 2 en als hun dat niet aanstaat mogen ze van mij gerust naar iemand anders gaan. Klant is misschien wel koning maar ik ben nog altijd de keizer in mijn bedrijf. En dan nog proberen sommigen gewoon om een afspraak te maken voor iets kleins om dan met een ganse waslijst af te komen van zaken die moeten opgelost worden. Om dan verontwaardigd te zijn dat ik enkel doe waarvoor wat ze me bij het maken van de afspraak gevraagd hebben.

Maar ik snap zeker meer dan genoeg waarom sommige aannemers hun afspraken ook gewoon niet kunnen nakomen, sommige mensen zijn gewoon niet te beroerd om bepaalden gewoon de facto te gijzelen. Dat ligt soms ook niet aan een aannemer maar ook aan hun klanten. En dan pogen die aannemers dat ook bij mij te doen. Hoeveel keer dat ik sommigen al niet heb horen dreigen dat ze iemand anders zullen vragen, facturen van vroeger weigeren te betalen als ik niet binnen bvb een dag daar ben om een ander stuk materieel te herstellen of nog maar gewoon 35841 te bellen op een dag wanneer ik kom, dat is al lang niet meer op handen en voeten te tellen.

Hier volg ik het standpunt van mac-b, met begrip voor gadget en stungunner.

Laat me eerst en vooral duidelijk zijn dat iedereen respect moet krijgen voor zijn eigen prive tijd en dat er een goeie Work/Life balance moet zijn. Zondagsrust moet in de meeste gevallen gevrijwaard blijven (excl 24/7 beroepen)
Dus een vertegenwoordiger bellen om 22uur om iets te vragen of een fysieke afspraak maken is absoluut niet ok.

Als bouwer begrijp ik maar al te goed de verzuchtingen van Mac-bc, maar begrijp ik ook de andere partijen. Wel heb ik soms het gevoel, en ik wil graag benadrukken dat het een gevoel is, dat er soms minder rekening gehouden wordt met degene die de boel allemaal gaat betalen dan degene die het gaat uitvoeren. Uiteraard gevoed door de hoge vraag in de bouwsector.
Door die hoge vraag ontstaat zo’n soort van attitude “dan hoeft het voor mij niet” of “ik ga me niet per se aanpassen omdat die klant een woning wil”
Daarom wil ik niet zeggen dat de klant alles moet eisen he. Maar ik denk dat bouwers wel snappen wat ik bedoel.

Toen ik op zoek was naar een aannemer/architect kon ik gewoon niet anders dan telkens na mijn uren afspreken (ik werk in een voltijds dagregime). Indien ik voor elk verkennend gesprek telkens verlof zou moeten nemen, dan zouden m’n dagen er snel doorvliegen.

En idd, zoals Stungunner aangeeft gaat het snel over een project van paar 100 duizenden euro’s. Maar dat gaat ook op voor de commerciële vertegenwoordiger of bouwadviseur van de bouwfirma. Want uiteindelijk niet verkocht is geen commissie. Maar als ik de mijne, die als zelfstandige werkt voor de SOD firma, mag geloven loopt de verkoop als een trein. Een blik op de jaarrekening van zijn eenmanszaak bevestigd dit en dat voor die late uurtjes echt wel iets tegenover staat.

Het gaat allemaal om grote bedragen en dito marges, voor elke actor in dit verhaal.
Dan ben ik van mening dat er iets mag tegenover staan, zowel kwa kwaliteit van het afgeleverde werk als de bereikbaarheid binnen aanvaardbare tijdstippen.
Inderdaad. Wij krijgen ook grijs haren van onze aannemer. Voor ons is dat een serieuze investering, voor hun blijkbaar niet de moeite waard om naar behoren voor te presteren. Het is elke week iets. Midden december is onze gevelsteen geleverd, blijkbaar heeft de aannemer de verkeerde gevelsteen besteld, 'sorry een vergissing in alle drukte', wel een vergissing met grote gevolgen. Wij hadden tijdig onze keuze doorgegeven, als ze nu onze oorspronkelijk gekozen steen moeten bestellen komt dat door de huidige levertermijnen neer op een levering eind 2022. Ze hebben hun leveranciers geraadpleegd en ons een aantal alternatieven voorgesteld die wel tijdig leverbaar zijn, echter komen hun alternatieven neer op een volledige herziening van eerder gemaakte keuzes (kleur schrijnwerk, kleur dakgoten, kleur dakrandprofiel etc), is immers een totaal andere kleurschakering. Onze architect heeft zelf aangegeven dat we dat allemaal opnieuw moeten bekijken, zijn ook zaken die volgens haar pas echt kunnen besteld worden als de ruwbouw staat dus voldoende tijd om dat te herbekijken. Maar dan krijg je een kwaad antwoord van de aannemer 'dat is niet de manier van werken', sorry gasten maar wij hebben niet de verkeerde bestelling ingegeven. Mijn vriend zit door al hun kemels hier ook te broeden op een grondige conversatie na het huidig bouwverlof, hij heeft het stilaan gehad met hun arrogantie en nalatigheid.
Ik hou mij als zelfstandige inderdaad altijd voor ogen dat mijn klanten redelijk wat betalen voor mijn dienstverlening, ik wil dat zij waar voor hun geld krijgen, maar voor hetgeen voor meeste mensen de grootste investering in hun leven vormt is dat precies niet van toepassing. Hoor iedereen die momenteel bouwt/verbouwt klagen, de vraag is dermate groot dat er teveel fouten gemaakt worden. Er is met heel ons bouwproject nog niets normaal verlopen, je moet alles dubbel checken, kritisch in vraag stellen en continu schriftelijk bevestigen op e-mail om uzelf in te dekken..

Inderdaad. Wij krijgen ook grijs haren van onze aannemer. Voor ons is dat een serieuze investering, voor hun blijkbaar niet de moeite waard om naar behoren voor te presteren. Het is elke week iets. Midden december is onze gevelsteen geleverd, blijkbaar heeft de aannemer de verkeerde gevelsteen besteld, 'sorry een vergissing in alle drukte', wel een vergissing met grote gevolgen. Wij hadden tijdig onze keuze doorgegeven, als ze nu onze oorspronkelijk gekozen steen moeten bestellen komt dat door de huidige levertermijnen neer op een levering eind 2022. Ze hebben hun leveranciers geraadpleegd en ons een aantal alternatieven voorgesteld die wel tijdig leverbaar zijn, echter komen hun alternatieven neer op een volledige herziening van eerder gemaakte keuzes (kleur schrijnwerk, kleur dakgoten, kleur dakrandprofiel etc), is immers een totaal andere kleurschakering. Onze architect heeft zelf aangegeven dat we dat allemaal opnieuw moeten bekijken, zijn ook zaken die volgens haar pas echt kunnen besteld worden als de ruwbouw staat dus voldoende tijd om dat te herbekijken. Maar dan krijg je een kwaad antwoord van de aannemer 'dat is niet de manier van werken', sorry gasten maar wij hebben niet de verkeerde bestelling ingegeven. Mijn vriend zit door al hun kemels hier ook te broeden op een grondige conversatie na het huidig bouwverlof, hij heeft het stilaan gehad met hun arrogantie en nalatigheid.
Ik hou mij als zelfstandige inderdaad altijd voor ogen dat mijn klanten redelijk wat betalen voor mijn dienstverlening, ik wil dat zij waar voor hun geld krijgen, maar voor hetgeen voor meeste mensen de grootste investering in hun leven vormt is dat precies niet van toepassing. Hoor iedereen die momenteel bouwt/verbouwt klagen, de vraag is dermate groot dat er teveel fouten gemaakt worden. Er is met heel ons bouwproject nog niets normaal verlopen, je moet alles dubbel checken, kritisch in vraag stellen en continu schriftelijk bevestigen op e-mail om uzelf in te dekken..
Dit is echt wel kut voor jullie beiden en wat een hautain reactie van de aannemer. Uiteindelijk maken zij een fout en betalen jullie in tijd en geld want een korting zal er wel niet af kunnen. Door de grote vraag en aanbod denken er sommigen zich alles te kunnen permitteren.

Jammer om in deze tijd alles op papier/bevestiging op email te moeten vragen voor het kleinste om toch een stok achter de deur te hebben.

Succes nog met het project en ik hoop dat het nog een goede afloop kent.

Omg Iamhollywood, zo erg!

Je zit met een bepaald idee hoe je (droom)huis er gaat uitzien, en nu moet je plots op kiezen tussen totaal iets anders of een vertraging van een jaar. Wat een tegenslag. Nog een chance dat moest je je gading vinden in het alternatief , dat je nog het schrijnwerk kan aanpassen aangezien het pas na de ruwbouw opgemeten zal worden. Fouten maken is echt erg, maar die attitude naar de klant toe is echt jammer.
Ik hoop echt dat er een goeie oplossing komt voor jullie, laat zeker hier iets weten hoe het verder gaat.

Omg Iamhollywood, zo erg!

Je zit met een bepaald idee hoe je (droom)huis er gaat uitzien, en nu moet je plots op kiezen tussen totaal iets anders of een vertraging van een jaar. Wat een tegenslag. Nog een chance dat moest je je gading vinden in het alternatief , dat je nog het schrijnwerk kan aanpassen aangezien het pas na de ruwbouw opgemeten zal worden. Fouten maken is echt erg, maar die attitude naar de klant toe is echt jammer.
Ik hoop echt dat er een goeie oplossing komt voor jullie, laat zeker hier iets weten hoe het verder gaat.
Het is inderdaad vooral dat ‘idee’ loslaten. Ons oorspronkelijk beeld was fel wit (blanco-vlakke steen zonder relief) in contrast met verkeerszwart.

Nu gaan we naar deze steen: https://www.wienerberger.be/archite...#imageGallery-contentcontainer-imagegallery-2

Voor hun is dat ‘jama dat is ook wit en zwart’, en op zich is dat ergens zo maar ergens verandert het wel ons oorspronkelijk beeld, dit is wit met een grijs/bruine tint waarop hard zwart niet werkt en waarbij je beter afzakt naar een zachtere ral in de zwarttinten. Deze steen heeft relief, onze oorspronkelijke had dat niet. Wij wouden net een vlakke strakke gevel. Dat vraagt ergens een aanvaarding van het idee dat zolang in ons hoofd geleefd heeft. We zijn 6 huizen met die steen gaan bezoeken alvorens we het konden plaatsen.
Het gaat nog altijd over een smak geld en ons bouwproject. Het gaat nog altijd een mooi huis zijn maar niet zoals het oorspronkelijk in ons hoofd zat, als je daar geen begrip voor hebt, dan ben je imo als aannemer niet goed bezig. Zelf binnenshuis gaan we paar keuzes moeten herbekijken: hadden bijvoorbeeld verkeerswitte deuren gekozen, als de ral van het schrijnwerk zachter gaat worden, dan gaan we dat misschien ook best eens opnieuw bekijken.

Anderzijds als ze van in begin juiste hadden besteld hadden ze wss toen wel laten weten dat die ook pas leverbaar zou geweest zijn eind 2022 en had je dan wel gewacht? :)

En schrijnwerk kan vanbinnen andere kleur hebben dan langs buiten ;)

Anderzijds als ze van in begin juiste hadden besteld hadden ze wss toen wel laten weten dat die ook pas leverbaar zou geweest zijn eind 2022 en had je dan wel gewacht? :)

En schrijnwerk kan vanbinnen andere kleur hebben dan langs buiten ;)
De gevelsteen van haar is al geleverd hé. :)

Midden december is onze gevelsteen geleverd, blijkbaar heeft de aannemer de verkeerde gevelsteen besteld

De gevelsteen van haar is al geleverd hé. :)
Ja en lees nu wat ik zeg opnieuw ;)

Als ze toen ze de foute bestelde de juiste hadden besteld hadden ze wss te horen gekregen dat die levertermijn heel lang was en teruggekoppeld om te vragen of er geen andere besteld mocht worden want ze anders pas eind 2022 zouden kunnen beginnen

Ja en lees nu wat ik zeg opnieuw ;)

Als ze toen ze de foute bestelde de juiste hadden besteld hadden ze wss te horen gekregen dat die levertermijn heel lang was en teruggekoppeld om te vragen of er geen andere besteld mocht worden want ze anders pas eind 2022 zouden kunnen beginnen
Levertermijnen van gevelstenen zijn nu heel lang. Ik ga er dus ook vanuit dat hun aannemer deze niet vorige maand heeft besteld, maar al een tijdje terug.
Is ook de reden waarom onze gevelsteen al lang is besteld. Is ook een levertermijn van 8 maanden.

Dus moesten ze nu in maart 2022 leveren (is de verwachte levering van ons) en we merken dan pas op dat dit de verkeerde zou zijn. Dan zit je weer met 8 maanden levertermijn of misschien is het ondertussen nog erger geworden.

De keuze was vrij beperkt met gevelstenen die snel leverbaar zijn. (ale bij ons toch)

Het is inderdaad vooral dat ‘idee’ loslaten. Ons oorspronkelijk beeld was fel wit (blanco-vlakke steen zonder relief) in contrast met verkeerszwart.

Nu gaan we naar deze steen: https://www.wienerberger.be/archite...#imageGallery-contentcontainer-imagegallery-2

Voor hun is dat ‘jama dat is ook wit en zwart’, en op zich is dat ergens zo maar ergens verandert het wel ons oorspronkelijk beeld, dit is wit met een grijs/bruine tint waarop hard zwart niet werkt en waarbij je beter afzakt naar een zachtere ral in de zwarttinten. Deze steen heeft relief, onze oorspronkelijke had dat niet. Wij wouden net een vlakke strakke gevel. Dat vraagt ergens een aanvaarding van het idee dat zolang in ons hoofd geleefd heeft. We zijn 6 huizen met die steen gaan bezoeken alvorens we het konden plaatsen.
Het gaat nog altijd over een smak geld en ons bouwproject. Het gaat nog altijd een mooi huis zijn maar niet zoals het oorspronkelijk in ons hoofd zat, als je daar geen begrip voor hebt, dan ben je imo als aannemer niet goed bezig. Zelf binnenshuis gaan we paar keuzes moeten herbekijken: hadden bijvoorbeeld verkeerswitte deuren gekozen, als de ral van het schrijnwerk zachter gaat worden, dan gaan we dat misschien ook best eens opnieuw bekijken.

Uiteraard een vrij belachelijke situatie van de aannemer, maar los daar van:

Ik heb onlangs toevallig 2 woningen met dergelijke steen gehad bij onze projecten en die waren beide met ral 9005 ramen (dus echt zwart).
Was zeer mooi hoor, ik zou daar niet perse van af wijken als dat je idee was.
Waren wel stenen van Vandersanden dacht ik (of toch zeker die ene), maar was wel zowat dezelfde tint.

Levertermijnen van gevelstenen zijn nu heel lang. Ik ga er dus ook vanuit dat hun aannemer deze niet vorige maand heeft besteld, maar al een tijdje terug.
Is ook de reden waarom onze gevelsteen al lang is besteld. Is ook een levertermijn van 8 maanden.

Dus moesten ze nu in maart 2022 leveren (is de verwachte levering van ons) en we merken dan pas op dat dit de verkeerde zou zijn. Dan zit je weer met 8 maanden levertermijn of misschien is het ondertussen nog erger geworden.

De keuze was vrij beperkt met gevelstenen die snel leverbaar zijn. (ale bij ons toch)
Onze achterburen hebben ook andere genomen omdat levertermijn lang was en was voor Corona maar wel zelfde aannemer ;)

Ook eens een positieve posten. Man van ramen en deuren die steeds elke afspraak nakomt. Vandaag kwam hij, tijdens zijn conge nota bene langs om laatste precieze opmetingen te doen. Ging hier om 10u zijn. Stond hier om 9u58.

Staat in schril contrast met onze badkamerman waar we oneindig veel geduld lijken te moeten hebben. :sop:

Ook eens een positieve posten. Man van ramen en deuren die steeds elke afspraak nakomt. :sop:

Hier onlangs elektricien die binnen de 2 minuten zijn whatsapp beantwoordde; nog dezelfde avond langskwam (vanuit het noorden van Antwerpen terwijl wij quasi in Mechelen wonen) en een uur later de offerte doormailde. Bijna verdacht eigenlijk. 😬 :censored:

Hier onlangs elektricien die binnen de 2 minuten zijn whatsapp beantwoordde; nog dezelfde avond langskwam (vanuit het noorden van Antwerpen terwijl wij quasi in Mechelen wonen) en een uur later de offerte doormailde. Bijna verdacht eigenlijk. 😬 :censored:
Ahja, ik weet dat hij niet reageert als hij bezig is, maar als ik sms of mail stuur, krijg ik 100% zeker 's avonds een antwoord. Ik maak er bij hem ook wel een zaak van enkel op weekdagen te sturen, want de zondag zijn gsm afleggen kan die mens precies niet, want die mailt zelfs dan gewoon terug en wat vrije tijd mag ook wel.

Bij mij ook een paar kemels, weliswaar geen grote en alles zit nog op schema, maar je moet het zelf goed opvolgen.

Twee Veluxen die veel te hoog geplaatst zijn, 2,45m van onafgewerkte betonvloer tot aan afwerkingsgroef bovenkant Velux. Er was ter plaatste met dakwerker afgesproken 2,2m van onafgewerkte betonvloer tot aan afwerkingsgroef bovenkant Velux. Die dag 's avonds gaan kijken na de plaatsing en dus veel te hoog geplaatst... Die avond al een mail gestuurd naar projectleider omdat die niet meer bereikbaar was.
Dag na plaatsing gaan praten met dakwerker en weigerde direct om het aan te passen, wou zelfs niet luisteren. Weigerde om steker "te onderbreken" zoals hij dat noemde, hij moest helemaal niks onderbreken, gewoon die ene steker waar Velux komt dieper in het dak plaatsen maar soit.
Maar weigerde dus en deed gewoon verder met plaatsing gootstuk etc. Had nog gezegd dat hij niet moest verderdoen tot dit besproken was met projectleider (Projectleider van bouwfirma die dag natuurlijk niet te bereiken, had toevallig een dag verlof...). Dakwerker heeft zijn verhaal gedaan en ik had mijn verhaal gedaan. Projectleider zijn uitleg was dan "ik kan er niet over oordelen want ik was er niet bij"... Maar uiteindelijk bij voorlopige oplevering afgesproken met dakwerker en projectleider en dan waren ze opeens meteen akkoord om het te doen zoals ik het gevraagd had... maar nu moeten die kiekens wel weer een deel van dat dak openbreken...

En dan garagepoort, ik had gevraagd voor 2 vierkante venstertjes in het midden links en rechts van de sectionaalpoort, staan natuurlijk aan de buitenkant... Ze hadden problemen met levertijd van oorspronkelijke garagepoort leverancier en dus bij een andere gegaan en projectleider had het verkeerd doorgegeven. Dus heb ik 2 oplossingen voorgesteld, ofwel vensters in het midden zoals ik gevraagd had ofwel nog 2 vensters bij zetten voor een totaal van 4. Ik vermoed dat de 2de optie de goedkoopste gaat zijn voor hen aangezien er dan gewoon 2 moeten bijkomen ipv gans paneel in de vuilbak en opnieuw maken. Dus hopelijk is het zo, dan heb ik mijn oorspronkelijke keuze zonder meerkost (vond 4 vensters toen te duur)

Het kan ook wel eens meezitten, door de leverproblemen met de garagepoort zijn ze bij een leverancier gegaan die duurdere poorten maakt, nu heb ik massieve houten panelen ipv sandwich panelen :p

Voor de rest wat kleine zaken, maar alles laten noteren in PV van voorlopige oplevering. Dus al bij al valt het nog mee tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Uiteraard een vrij belachelijke situatie van de aannemer, maar los daar van:

Ik heb onlangs toevallig 2 woningen met dergelijke steen gehad bij onze projecten en die waren beide met ral 9005 ramen (dus echt zwart).
Was zeer mooi hoor, ik zou daar niet perse van af wijken als dat je idee was.
Waren wel stenen van Vandersanden dacht ik (of toch zeker die ene), maar was wel zowat dezelfde tint.
De ‘Wapper White’ van Vandersanden was een goed alternatief voor onze woning. Kon de aannemer ook fixen door met bestellingen voor andere woningen te schuiven maar dat vertrouwden we niet. Ochja even kerstpauze van alle bouwstress, na het bouwverlof eens deftig aan tafel zitten met de architect en aannemer.

De ‘Wapper White’ van Vandersanden was een goed alternatief voor onze woning. Kon de aannemer ook fixen door met bestellingen voor andere woningen te schuiven maar dat vertrouwden we niet. Ochja even kerstpauze van alle bouwstress, na het bouwverlof eens deftig aan tafel zitten met de architect en aannemer.
Die hebben wij besteld, levertijd was toen ook 8 maanden :p. Dus het is te hopen dat de aannemer die niet snel terug nodig heeft op die andere werf, moesten jullie die kiezen natuurlijk.

Terug
Bovenaan