Ervaringen met aannemers

Ondertussen is ons afwasmachine al 6 maand (de nieuwe keuken 8 maar afwasmachine was later geleverd) geplaatst.

Nu gaat die deur niet volledig horizontaal, zeer storend want het karretje blijft dus niet staan, en loopt altijd vast bij het inrollen.

Nu dacht ik altijd dat dit af te regelen viel, maar was een beetje lui, dus had er
Nog niet naar gekeken.

Vandaag maar eens ff de handleiding erbij gepast, blijkt dat het maximale voorpaneel 72cm mag zijn en het onze is 74,5 cm.

De keukenbouwer heeft ons gewoon geen compatibel materiaal geleverd en geïnstalleerd.

Alleen een ander afwasmachine plaatsen is de juiste oplossing,
Ofwel het voorpaneel hoger hangen maar dan staat het niet meer in lijn.

Ik verwacht geen oplossing… wel zeer jammer

Niet echt een klacht, maar wel opmerkelijk:
Vandaag een aannemer langs geweest. Inhoudelijk tot nu toe heel tevreden van trouwens, mag ook eens gezegd worden.
Facturatie:
- eerst al een voorschot betaald, geen probleem.
- Minder dan 5 uur nadat ze de deur uit zijn al de factuur in de mailbox. Uiterste betalingsdag van de factuur? Overmorgen. Gelet op de vertraging bij een betaling van de ene bank naar de andere betekent dit concreet: "NU ONMIDDELLIJK BETALEN! DE RAPPEL STAAT AL KLAAR!".

Kijk eens aan. Chance dat ik toevallig niets te doen heb vanavond of ik was een wanbetaler geweest. :unsure: Van een andere aannemer kreeg ik altijd facturen waarop letterlijk stond: "onmiddellijk te betalen". Dat waren werken met veel zwaardere impact en facturen van duizenden euro's, daar heb ik toch een weekje de tijd genomen om alles grondig te inspecteren. En ja hoor, nog geen week later kreeg ik al mails "of er iets verkeerd was gelopen bij de betaling?". :wtf:
Dit zou je in de bedrijfswereld toch niet moeten proberen. Mijn pa zou dit al lang verticaal geklasseerd hebben en er binnen een week of 2 à 3 eens naar kijken.

Niet echt een klacht, maar wel opmerkelijk:
Vandaag een aannemer langs geweest. Inhoudelijk tot nu toe heel tevreden van trouwens, mag ook eens gezegd worden.
Facturatie:
- eerst al een voorschot betaald, geen probleem.
- Minder dan 5 uur nadat ze de deur uit zijn al de factuur in de mailbox. Uiterste betalingsdag van de factuur? Overmorgen. Gelet op de vertraging bij een betaling van de ene bank naar de andere betekent dit concreet: "NU ONMIDDELLIJK BETALEN! DE RAPPEL STAAT AL KLAAR!".

Kijk eens aan. Chance dat ik toevallig niets te doen heb vanavond of ik was een wanbetaler geweest. :unsure: Van een andere aannemer kreeg ik altijd facturen waarop letterlijk stond: "onmiddellijk te betalen". Dat waren werken met veel zwaardere impact en facturen van duizenden euro's, daar heb ik toch een weekje de tijd genomen om alles grondig te inspecteren. En ja hoor, nog geen week later kreeg ik al mails "of er iets verkeerd was gelopen bij de betaling?". :wtf:
Dit zou je in de bedrijfswereld toch niet moeten proberen. Mijn pa zou dit al lang verticaal geklasseerd hebben en er binnen een week of 2 à 3 eens naar kijken.
Als het goed uitgevoerd is kan je toch gewoon betalen?
Zeker aannemerswerken met offerte etc zijn toch al op voorhand gebudgetteerd?
Die mensen hebben ook kosten die gedekt moeten zijn met betaalde facturen...

Er is trouwens geen minimumtermijn voor facturen, dus je hebt waarschijnlijk geen poot om op te staan:

Begrijp ook het probleem niet. hij levert goed werk af zoals je zelf zegt dus waarom moet de aannemer lang wachten op z'n verdiende geld?

Voor zo'n belangrijke zaken wil je de werken toch goed inspecteren en zien dat alles juist op de factuur staat? Eenmaal betaald en dan merk je iets op kan je lang wachten om een foutje rechtgezet te krijgen hoor

Waarom zou een aannemer nog enkele weken moeten wachten op zijn geld nadat de werken zijn uitgevoerd? Voorschotten doen we hier al moeilijk over (niet specifiek op jou Mac-bc) en nu gaan we nog wachten met te betalen tot de klant de tijd heeft gevonden om het werk te controleren.

Waarom zou een aannemer nog enkele weken moeten wachten op zijn geld nadat de werken zijn uitgevoerd? Voorschotten doen we hier al moeilijk over (niet specifiek op jou Mac-bc) en nu gaan we nog wachten met te betalen tot de klant de tijd heeft gevonden om het werk te controleren.

Euh ja? Absoluut? Voor een aantal zaken moet ge soms ook al eens langs de bank passeren en ik vind het niet meer dan normaal dat ge werking kunt inspecteren/beleven. Het gaat hier niet over 100 euro. Dat is imo gekoppeld aan een redelijke betaaltermijn van minstens 1 week. I don't give a damn als daar onmiddelijk te betalen op staat, daar word ik alleen maar achterdochtig van.

De enige die ik tot nu toe direct heb betaald, is de loodgieter omdat je wél direct kan controleren.
Al de rest wacht ook tot in het weekend, al was het maar omdat je geen grote bedragen kan doen via de app op de smartphone en ik niet dagelijks op mijn persoonlijke computers zit.
Als een aannemer niet enkele dagen/een week kan wachten op zijn geld, heeft die waarschijnlijk problemen van financiële aard of organisatorische aard. Dat maakt van mij als klant NIÉT de klojo.

Tja, dus jij gaat dan gewoon elke factuur betalen die je binnenkrijgt zonder eerst na te zien of het wel correct is wat ze facturen en ofdat hetgeen ze voor jou gedaan of geleverd hebben correct/daadwerkelijk uitgevoerd is?

Mij lijkt het logisch dat je als klant nakijkt dat de geleverde prestaties die op een factuur staan daadwerkelijk en correct uitgevoerd zijn. Zeker als de betaling niet op het moment zelf moet gebeuren in tegenstelling tot een winkel.
Maar zelf op plaatsen waar ik onmiddellijk moet betalen, bvb supermarkt, restaurant… zal ik altijd eens snel een blik werpen op het kasticketje of er geen onregelmatigheden staan.

De enige die ik tot nu toe direct heb betaald, is de loodgieter omdat je wél direct kan controleren.
Al de rest wacht ook tot in het weekend, al was het maar omdat je geen grote bedragen kan doen via de app op de smartphone en ik niet dagelijks op mijn persoonlijke computers zit.
Als een aannemer niet enkele dagen/een week kan wachten op zijn geld, heeft die waarschijnlijk problemen van financiële aard of organisatorische aard. Dat maakt van mij als klant NIÉT de klojo.
inderdaad, de recentste schijf die bvb ik betaalde was 57450 euro. Dat kan je niet meteen via de app overschijven of moet je eerst voorleggen aan de bank die dan op hun beurt dat uit je krediet halen. Dit duurt enkele dagen. Volledig eens met Mulan.

Zoals in mijn geval: Bouwfirma stuurt bijvoorbeeld op woensdag een factuur (week1). Ik ga kijken naar de bouw, maar dan liefst als het licht is, dus zaterdag want om 7 ‘s ochtends is het nog te donker en om 19 uur is het al te donker om alles goed te zien. Een klein vraagje aan de werfleider die dan antwoord op maandag (week2), ik stuur de factuur door naar de bank. Na enkele dagen lossen die een schijf uit het krediet. Dat zie ik dan op het eind van de tweede week en schrijf de factuur over. Die heeft de aannemer dan op z’n rekening staan bvb op maandag (week3)

Hier kan je trouwens zien of je aannemer nog schuld openstaan heeft bij de fiscus of RSZ:

Laatst bewerkt:
Even eens een kleine vraag aan mensen met iets meer "mensenkennis". Situatie:

- Hoofddak (zadeldak huis) is aan vervanging toe. Offerte hiervoor ondertekend in 2020 (!!) maar de dakwerker heeft in het ziekenhuis gelegen met COVID, en loopt achter de zaken aan. Het zou nu dus voor "binnenkort" zijn.
- Aanbouw/koterij heeft ook een versleten dak, en dat wordt eigenlijk toevallig op korte termijn vervangen door een dakwerker die nog wat plaats had in een schema door een weggevallen werf. Het is ook een veel kleiner werk.

Ik zou graag die eerste dakwerker eens tot hier krijgen om na te kijken hoe alles ervoor staat sinds de storm aangezien er al een lei is gevallen, en als het zou lekken de zaken dringender worden. Is dat een probleem als die dan duidelijk ziet dat de andere dakwerkers hier bezig zijn, of is dat misschien net een "aanmaning tot haast"?

Eerlijk, ik krijg wat benauwd van op deze manier rekening te houden met de "emoties" van mensen die je uiteindelijk betaalt voor een bepaalde taak, maar voorzichtigere vrienden zagen dat dus anders.

Kijk eens aan.

De resterende 3 aannemers die nog moeten komen hebben allemaal al maanden (!) beloofd dat ze uiterlijk in Maart hun job komen doen. Minstens elke maand bel ik hen op met de vriendelijke vraag of ze een update hebben van de planning. We zijn 17/03, van geen enkele aannemer al een concrete datum gekregen. Ook niet van die aannemer die een parkeerverbod nodig heeft en dus had beloofd om minimaal 14 dagen op voorhand zijn komst aan te kondigen, de benodigde periode om een parkeerverbod te verkrijgen.

Daarnaast hapert onze doorstroomketel (anderhalf jaar na plaatsing, dat belooft voor de toekomst) en ben ik al sinds maandag die loodgieter naar hier te proberen halen. Zonder resultaat.

Daarnaast nog een poort die hapert, en daarvoor ben ik al meer dan een half jaar aan het zagen om ze naar hier te krijgen. Zonder resultaat.

En opnieuw word ik tot het punt gedreven waar ik niet naar gedreven wil worden, maar dat ik moet kiezen:
- Bijt ik op mijn tong en blijf ik als een dwaze naïeve kloot vriendelijk herhalingsmails- en telefoons uitsturen?
- Of volg ik mijn intuïtie, pak ik mijn telefoon en blijf ik die foorapen zolang stalken tot ze hun fucking telefoon opnemen en zeg ik eens goed waar het op staat. Dat het namelijk allemaal op geen kloten trekt en dat ze hier godverdomme binnen de 24u moeten staan of dat ik ze persoonlijk bij hun handje zal komen meesleuren.

Godmiljaar, wat kunnen die mensen toch nodeloos het bloed van onder uw nagels halen.

Daarnaast hapert onze doorstroomketel (anderhalf jaar na plaatsing, dat belooft voor de toekomst) en ben ik al sinds maandag die loodgieter naar hier te proberen halen. Zonder resultaat.

Ik overweeg om volgend jaar te starten met een cursus loodgieterij. Over 7 weken ben ik letterlijk (dus écht empirisch 365dagen hé!) een jaar aan het proberen om een loodgieter tot hier te krijgen voor een paar zaken. Ik woon in een centrumstad en niet in Poepenholle op de buiten...

Ik overweeg om volgend jaar te starten met een cursus loodgieterij. Over 7 weken ben ik letterlijk (dus écht empirisch 365dagen hé!) een jaar aan het proberen om een loodgieter tot hier te krijgen voor een paar zaken. Ik woon in een centrumstad en niet in Poepenholle op de buiten...
Ik begrijp dat ook niet (zie verhaal van mij 2 posts omhoog), is dat dan echt gewoon zo volgeboekt zijn, prioriteit geven aan beter verdienende/leukere klussen, of gewoon een manier om je af te wimpelen?

Duidelijke communicatie zou gewoon standaard moeten zijn, al was het maar "neen hiervoor wil ik geen offerte opstellen", dan weet je tenminste wat er aan de hand is.

Ik begrijp dat ook niet (zie verhaal van mij 2 posts omhoog), is dat dan echt gewoon zo volgeboekt zijn, prioriteit geven aan beter verdienende/leukere klussen, of gewoon een manier om je af te wimpelen?

Duidelijke communicatie zou gewoon standaard moeten zijn, al was het maar "neen hiervoor wil ik geen offerte opstellen", dan weet je tenminste wat er aan de hand is.
Als ik zie hoeveel projectbouw/nieuwbouw hier is in de stad, kan ik het ze niet verwijten dat ze volop intzetten op die werven ipv die "prullekes" bij mij. Het is in ieder geval iets wat we totaal niet hadden ingeschat op die manier, echt enorm frustrerend gewoon.

Gewoon doen alsof het superdringend is, dat kan misschien nog helpen. :p

De vraag die groter is dan het aanbod en de consument die daar de dupe van is.

Ik overweeg om volgend jaar te starten met een cursus loodgieterij. Over 7 weken ben ik letterlijk (dus écht empirisch 365dagen hé!) een jaar aan het proberen om een loodgieter tot hier te krijgen voor een paar zaken. Ik woon in een centrumstad en niet in Poepenholle op de buiten..
Amai, bij ons zouden de klanten durven klagen dat we niet den dag zelf kunnen komen :unsure:

Vorige week een renovatiebedrijf laten komen om onze situatie in te schatten. Betreft nieuwe keuken op andere plaats in huis; dus ook leidingen etc daar naar toe + nieuwe vloer + nieuwe (gyproc)plafond. Antwoord van die vrouw (die overigens nada technische kennis had): "Ja da gaat sowieso al €100K zijn) 😬 :cautious:

Alleszins, onze dakwerker sprak nu van mei-juni, dat is meer dan 2 jaar na de offerte dus. Als hij dan niet omziet weet ik het eerlijk gezegd niet meer hoor.

Terug
Bovenaan