Een belangrijke raad die ik ooit heb gekregen van een collega, is dat je jouw klanten niet in jouw agenda mag laten kruipen. Jij moet zelf zoveel mogelijk data voorstellen wanneer iets mogelijk is, ipv enkel te vragen wanneer het voor de klant kan.Het grootste probleem is volgens mij dat mensen altijd maar weer geloven dat zij de enige zijn die aan het bouwen/ iets gedaan moeten krijgen. Moest er nu 1 iemand zijn die vraagt om na 21 uur te komen zou dat geen enkel probleem zijn maar jammer genoeg denken een hele hoop mensen zo waardoor dat gewoon niet meer haalbaar is. Ik zie dat in mijn vakgebied ook, iedereen wil tijdens verlofperiodes, zaterdagen of na de werkuren geholpen worden maar dat is gewoon onmogelijk want dan kom ik helemaal niet meer aan rust toe. Hoeveel keer dat ik al niet heb moeten horen van klanten dat ik gek ben om tijdens verlofperiodes geen verlof te nemen, dat er meer is dan werken alleen enz om dan een tijd later met het gezaag te zitten of het niet kan hersteld worden in het weekend/ verlof/ s'avond gezien ze dan dat materieel toch niet nodig hebben. Dan is het opeens niet meer zo gek om dan te werken.
Maar dan nog is het vaak moeilijk en sterker dan mezelf om toch uitzonderingen te maken. Ik had mij voorgenomen tussen kerst en nieuwjaar geen afspraken te maken, heb echt wel eens nood aan echt verlof, maar ondertussen heb ik morgen wel al een afspraak vastgelegd voor mensen die "echt niet anders kunnen dan in het verlof". Gelukkig wel om het contract te ondertekenen, voor een eerste gesprek had ik het niet gedaan.