Ervaringen met aannemers

Eens een verhaaltje van de andere kant ook. Klant die deze week belde om nen nieuwe wc-bril te komen plaatsen. Die zei, ja mijn vrouw is de zondagvoormiddag thuis.
Conversatie die ik gisteren had:

ik: "Wij werken nog tot donderdag, daarna begint het bouwverlof"
klant: "Kan je dan volgende week komen opmeten?"

En ja ook mensen die de zaterdag bellen of na 18h 's avonds. Nu goed, als ik nog aan mijn bureau zit pak ik wel af daar niet van, maar toch. Ik zou dat zelf nooit doen.

En nog een laatste: klant belt voor opmeting. Da's al de 3e keer op een goeie week, terwijl ik had gezegd dat WIJ gingen bellen om af te spreken. het is nu eenmaal druk. Klant zegt letterlijk "dus ik moet u niet meer bellen u belt me zelf terug?" ik zeg "ja mijn collega van de planning belt u zo spoedig mogelijk". Letterlijk 2 of 3 uur later belt die dus WEER.

Langs de andere kant is het met professionele klanten ook triestig gesteld. Alle keren vragen we "ligt all ebekabeling klaar etc" en pakt dat we op 8 van de 10 werven niet alles kunnen uitvoeren omdat niet alles klaar ligt.

Of een tijd geleden nog: 2 identiek dezelfde installaties, plan gegeven dat zeer simpel toont wat er moet gebeuren. Collega komt toe: beide installaties zijn compleet verkeerd EN DAN NOG EENS VERSCHILLEND VAN ELKAAR. Hoe doet ge dat allez...

Laatst bewerkt:
Conversatie die ik gisteren had:

ik: "Wij werken nog tot donderdag, daarna begint het bouwverlof"
klant: "Kan je dan volgende week komen opmeten?"

Dat is inderdaad nogal arrogant.

En ja ook mensen die de zaterdag bellen of na 18h 's avonds. Nu goed, als ik nog aan mijn bureau zit pak ik wel af daar niet van, maar toch. Ik zou dat zelf nooit doen.

Dat vind ik dan weer doodnormaal, gegeven dat de aannemer die je belt zelfstandige is. Bij een werknemer van een bedrijf zou ik dat niet direct doen maar als je als zelfstandige niet kan verdragen dat je telefoontjes krijgt na 18u (tot pakweg 19 à 20u) of op zaterdag, dan moet je dringend terug werknemer worden in een 9 to 5 job imo.
Zondag bel ik uiteraard nooit.

Het niet normaal vinden dat je telefoontjes krijgt na 18u of op zaterdag, maar dan wél doen alsof uw klanten niets beters te doen hebben overdag dan ganserdagen thuis zitten om uw aannemers op te bellen. Alsof de werktijden van de aannemer heilig zijn, maar wij geen drukbezette jobs zouden hebben. Als je een beetje logisch nadenkt: wij moéten drukbezette jobs hebben, anders zouden we die enorme facturen toch nooit kunnen betalen?

Noot: ik probeer ook zoveel mogelijk tijdens de werkuren te bellen natuurlijk, maar op sommige dagen lukt dat niet en vind ik dat daar enig begrip voor mag zijn.

En nog een laatste: klant belt voor opmeting. Da's al de 3e keer op een goeie week, terwijl ik had gezegd dat WIJ gingen bellen om af te spreken. het is nu eenmaal druk. Klant zegt letterlijk "dus ik moet u niet meer bellen u belt me zelf terug?" ik zeg "ja mijn collega van de planning belt u zo spoedig mogelijk". Letterlijk 2 of 3 uur later belt die dus WEER.
Ok, sommige klanten hebben dus blijkbaar echt niets beter te doen tijdens de dag. :unsure: Ik veronderstel dat dit uitzonderingen zijn?

Langs de andere kant is het met professionele klanten ook triestig gesteld. Alle keren vragen we "ligt all ebekabeling klaar etc" en pakt dat we op 8 van de 10 werven niet alles kunnen uitvoeren omdat niet alles klaar ligt.

Of een tijd geleden nog: 2 identiek dezelfde installaties, plan gegeven dat zeer simpel toont wat er moet gebeuren. Collega komt toe: beide installaties zijn compleet verkeerd EN DAN NOG EENS VERSCHILLEND VAN ELKAAR. Hoe doet ge dat allez...
Akkoord.

Dat vind ik dan weer doodnormaal, gegeven dat de aannemer die je belt zelfstandige is. Bij een werknemer van een bedrijf zou ik dat niet direct doen maar als je als zelfstandige niet kan verdragen dat je telefoontjes krijgt na 18u (tot pakweg 19 à 20u) of op zaterdag, dan moet je dringend terug werknemer worden in een 9 to 5 job imo.
Zondag bel ik uiteraard nooit
Als aannemer zou ik gsm gewoon op stil of afzetten, als ze iets inspreken bel ik ze maandag wel terug.
Niet elke zelfstandige moet ook zaterdag werken, net zoals een werknemer ook graag zijn rust heeft.

Het niet normaal vinden dat je telefoontjes krijgt na 18u of op zaterdag, maar dan wél doen alsof uw klanten niets beters te doen hebben overdag dan ganserdagen thuis zitten om uw aannemers op te bellen. Alsof de werktijden van de aannemer heilig zijn, maar wij geen drukbezette jobs zouden hebben. Als je een beetje logisch nadenkt: wij moéten drukbezette jobs hebben, anders zouden we die enorme facturen toch nooit kunnen betalen?
Kleine nuance. Ik werk voor een zelfstandige en ze bellen op die late uren naar de bureau op de vaste lijn. Naar een gsm zou ik dat nog verstaan gezien een zelfstandige overdag meestal niet zo goed bereikbaar is, maar ik werk op de bureau. 't Is niet dat ik het niet kan verdragen, meer dat de mensen het vanzelfsprekend vinden dat hier op de bureau iemand aanwezig is na 18h. Meestal ben ik hier zo laat effectief, maar toch.

Als aannemer zou ik gsm gewoon op stil of afzetten, als ze iets inspreken bel ik ze maandag wel terug.
Niet elke zelfstandige moet ook zaterdag werken, net zoals een werknemer ook graag zijn rust heeft.

Klopt.

En ook perfect akkoord met voicemail inspreken en dat ze later terugbellen. Maar ik zou het gewoon vreemd vinden mochten zelfstandige aannemers het offensive vinden dat een klant op zaterdag belt (hetgeen een aannemer mij effectief ooit heeft aangewreven).

Kleine nuance. Ik werk voor een zelfstandige en ze bellen op die late uren naar de bureau op de vaste lijn. Naar een gsm zou ik dat nog verstaan gezien een zelfstandige overdag meestal niet zo goed bereikbaar is, maar ik werk op de bureau. 't Is niet dat ik het niet kan verdragen, meer dat de mensen het vanzelfsprekend vinden dat hier op de bureau iemand aanwezig is na 18h. Meestal ben ik hier zo laat effectief, maar toch.

Akkoord.

Klopt.

En ook perfect akkoord met voicemail inspreken en dat ze later terugbellen. Maar ik zou het gewoon vreemd vinden mochten zelfstandige aannemers het offensive vinden dat een klant op zaterdag belt (hetgeen een aannemer mij effectief ooit heeft aangewreven).
Dat is zeker niet 'offensive' maar ik pak enkel op als ik daar zin in heb zaterdag. Ik werk normaal niet zaterdag, los van het feit dat ik zelfstandig ben. Doe in de week al 50+ uren en dat is imo voldoende.

Ik vind het persoonlijk het normaalste dat er overdag gebeld wordt. Zelf al ben je op je werk, dat maak je mij niet wijs dat je geen 5min kan bellen. Laat staan als je 'maar' 9-5 werkt, dan kan je zelf in de auto bellen naar je werk. De werkdag is voor de meeste aannemers dan al even bezig.

Maar goed, s'avonds in de week pak ik wel op, daar niet van. Maar ik ga er ook niets voor laten zeg maar. Stel dat er bezoek is, of ik ben aan het eten, dan zal het toch voor een andere keer zijn..

Dat is zeker niet 'offensive' maar ik pak enkel op als ik daar zin in heb zaterdag. Ik werk normaal niet zaterdag, los van het feit dat ik zelfstandig ben. Doe in de week al 50+ uren en dat is imo voldoende.

Dat is inderdaad uw volste recht. Goed dat je het niet offensive vindt.

Ik vind het persoonlijk het normaalste dat er overdag gebeld wordt. Zelf al ben je op je werk, dat maak je mij niet wijs dat je geen 5min kan bellen. Laat staan als je 'maar' 9-5 werkt, dan kan je zelf in de auto bellen naar je werk. De werkdag is voor de meeste aannemers dan al even bezig.
Daar wordt al te makkelijk vanuit gegaan imo. Eén aannemer 5 minuten bellen is inderdaad geen probleem. Maar wanneer iedereen automatisch gaat veronderstellen dat dat evident is, dan wordt het wel een probleem. Als je met een verbouwing zit dan ben je in lopende zaken met minstens 10 aannemers tegelijkertijd. (Nog los van de andere zaken "die je maar even tussendoor moet doen op het werk" gezien de openingsuren van winkels, van klantendiensten, dokters, tandartsen, ...).

Ik deed dus enkel telefoontjes naar aannemers tijdens de werkuren waarvan ik wist dat ze op dat moment bezig waren in mijn huis of andere dringende zaken. Niet-dringende besprekingen i.v.m. technische zaken, offertes, facturen, ... probeerde ik allemaal buiten de werkuren te doen.

Ik snap eigenlijk niet hoe anderen dat doen. Zo ben ik er vroeger door mijn baas bijvoorbeeld al over aangesproken op mijn werk, terwijl ik er nochtans op lette om enkel tijdens de werkuren over dringende zaken te telefoneren. Mocht ik voor alle communicatie met aannemers tijdens de werkuren bellen, dan was ik waarschijnlijk ontslagen geweest. Ok, indertijd was dat nu ook niet de meest gemakkelijke werkgever maar zo zullen er nog wel zijn zeker? Zo evident is dat dus allemaal niet.

Maar goed, s'avonds in de week pak ik wel op, daar niet van. Maar ik ga er ook niets voor laten zeg maar. Stel dat er bezoek is, of ik ben aan het eten, dan zal het toch voor een andere keer zijn..

Snap ik.

Ik bel in het weekend of late uren ook niet meer naar een "zelfstandige". Tenzij er een noodgeval is en "excuseer" ik mij ook altijd eerst.
Mails uiteraard wel omdat ze dan kunnen kiezen wanneer ze deze lezen.

Ik bel in het weekend of late uren ook niet meer naar een "zelfstandige". Tenzij er een noodgeval is en "excuseer" ik mij ook altijd eerst.
Mails uiteraard wel omdat ze dan kunnen kiezen wanneer ze deze lezen.

Uiteraard preferentieel via mail. En na 19u probeer ik te vermijden of excuseer ik mij ook.

Maar heb jij ooit al een (ver)bouw(ing) gedaan? En alle communicatie tijdens de werkuren gedaan? Dan ben je wellicht een vastbenoemd ambtenaar ofzo? :p

Uiteraard preferentieel via mail. En na 19u probeer ik te vermijden of excuseer ik mij ook.

Maar heb jij ooit al een (ver)bouw(ing) gedaan? En alle communicatie tijdens de werkuren gedaan? Dan ben je wellicht een vastbenoemd ambtenaar ofzo? :p

Zo wat de meest gedocumenteerde bouw die 9lives ooit gekend heeft, heeft hij gezet :p

@mac-bc
Ik begrijp je standpunt, en het is zeker geen aanval naar u persoonlijk, maar:

Als je constant met 10 aannemers moet communiceren doet de architect zijn job niet goed. En bijkomend ben je aan het bouwen geslagen, daar kies je zelf voor he. De tegenpartij moet zich niet perse aanpassen omdat jij een woning wilt en blijkbaar geen tijd hebt overdag om te communiceren.

Op het forum posten kan wel toch? In die tijd kon je al eens bellen ook. Iedeeen mag toch eens 5min pauzeren daar op je werk? Doe dan of je gaat roken ofzo..

Nogmaals, zeker niet aanvallend, maar wil maar zeggen dat dat geen probleem hoeft te zijn. Denk dat je tot 19-20u nog vrij veel aannemers kan bereiken trouwens

@mac-bc
Ik begrijp je standpunt, en het is zeker geen aanval naar u persoonlijk, maar:

Als je constant met 10 aannemers moet communiceren doet de architect zijn job niet goed.

Ik heb inderdaad een light-formule genomen bij de architect waarbij ik de offertes en een groot deel van de dagelijkse opvolging (niet-stabiliteit gerelateerde zaken) grotendeels zelf heb gedaan.

En bijkomend ben je aan het bouwen geslagen, daar kies je zelf voor he. De tegenpartij moet zich niet perse aanpassen omdat jij een woning wilt en blijkbaar geen tijd hebt overdag om te communiceren.

Klopt als principe, maar het gaat hier om wederzijds begrip natuurlijk hé.
Het lijkt me een grond van logica te bevatten dat een aannemer met focus op de particuliere markt er vanuit moet gaan dat zijn cliënteel moeilijk te bereiken is tijdens de kantooruren. Is dat niet inherent aan de doelgroep? Het is niet omdat er nu met Corona veel thuisgewerkt wordt en er een soort ongeschreven regel bestaat dat werk en privé volledig door elkaar beginnen lopen, dat dat evident is voor iedereen.

Hoe doen piloten dat? Arbeiders aan een lopende band? Enfin.

Op het forum posten kan wel toch? In die tijd kon je al eens bellen ook. Iedeeen mag toch eens 5min pauzeren daar op je werk? Doe dan of je gaat roken ofzo..
Dat was nog het meest hypocriete op mijn vorig werk. Mijn baas die zelf om de 5 minuten naar buiten ging om te roken en als ik 2 keer per dag naar buiten ga om te bellen, dan werd ik erop aangesproken. Ik zou beter wat meer beginnen roken op mijn werk.

Maar soit, we dwalen af.

Nogmaals, zeker niet aanvallend, maar wil maar zeggen dat dat geen probleem hoeft te zijn. Denk dat je tot 19-20u nog vrij veel aannemers kan bereiken trouwens

Neen klopt wel. En buiten die ene aannemer die me verweet om op zaterdag te bellen heb ik daar weinig klachten buiten de standaard te weinig bereikbaarheid, los van kantooruren of niet.
Maar wou toch even duidelijk maken dat telefoontjes buiten de kantooruren geen uitzondering zou mogen zijn in een particuliere markt.

Eerste nieuwbouw heb ik alleen gezet.
Nu bezig met de volgende, maar heb nu een vriendin die kan meehelpen. :D

Mijn werkuren lopen niet gelijk met die van aannemers, dus dat helpt om af te spreken op de bouw. Maar ik ben steeds beschikbaar, dus ook tijdens mijn werkuren.
Mijn vriendin haar werkuren zijn wel meer de standaard en zit altijd op haar bureau. Dus meestal geven we haar nummer door en doet meestal het telefonisch contact.

Meeste uitgebreide communicatie is via mail, omdat het meestal gepaard ga met documenten/plannen. Wanneer ze dan gaan starten overloop ik ook steeds mee op de bouw, dat heb ik het liefst. Telefonisch contact is altijd zeer kort.
Ik heb nu bv ook 4uur verlof genomen om daarnet samen met de firma BACKX de droogzuiging te overlopen op de bouwgrond en gelijktijdig kwamen ze dan ook ineens de werfkast aansluiten.

Hier in augustus een nieuwe badkamer laten steken.
Op tien dagen tijd van lege ruimte naar badkamer gegaan, dus daar was ik wel blij mee.
Door leveringsproblemen was ons bad er pas in september, dus dat is pas later geplaatst met nog wat extra afwerking en dingen die we gevraagd hadden. Tot dan verliep alles eigenlijk behoorlijk vlot.

Nu zijn we bijna vijf maanden later en lukt het maar niet om tot hier te komen en de laatste prullen op te lossen.
Gisteren gingen ze dan 's avonds om 18u nog komen om iets te vervangen. Om 19u zelf gebeld om te vragen waar ze bleven.
Er was nog een probleem op de vorige werf en daarom waren ze er nog niet. Ik snap dat je dat niet kunt voorzien, maar laat dan toch even snel iets weten... Nu gaan ze 18 januari pas afkomen (dan is de extra kast die we hadden besteld er ook).

Wij zijn heel tevreden van het werk, maar plannen is toch echt wel een heikel punt. Van zodra ze ons niet meer konden inplannen voor een volledige (of halve) dag werd het enorm moeilijk om ze nog tot hier te krijgen. Ik snap volledig dat dat niet altijd mogelijk is, maar maak dan ook geen valse beloftes zoals 'ik bel u in het begin van de week om af te spreken' of 'we komen deze week nog zeker'.
Onze badkamer is gelukkig volledig functioneel en we kunnen wel verder, maar ik zou ze toch graag eens af hebben.

Dat is inderdaad wat ik hier ook al eens heb gezegd.
Enkel de negatieve reacties komen hier langs, een positieve noot is blijkbaar heel moeilijk om spontaan te geven.
Ik geef die aan de mensen zelf, via mond-aan-mondreclame,...

Maar bon:
Loodgieter Nico Van Den Eynde uit Ronse: komt wanneer hij zegt dat hij komt, geen geldwolf, voorrang voor mensen zonder verwarming. Al 2-3x zonder gezeten in de winter, kwam altijd al voor 18u langs om te zien wat hij kon doen. Maar 1x enkele dagen moeten wachten omdat hij het juiste stuk niet had + bouwverlof.

HM-technics uit Ronse: heeft airco geplaceerd bij mijn vader en die was heel tevreden over de afwerking, oog voor detail. Heeft hier ook vorige week mijn nieuwe omvormer geplaatst.

Schilder Brecht uit Zwalm: heeft iemand gestuurd om mijn muur te behangen en mijn vader zei dat het ècht millimeter werk met de waterpas was, dat die kerel enorm secuur te werk was gegaan.

C en V construct uit Deerlijk was zowel de ramenboer bij mijn vader als mij, niet de goedkoopste maar wel propere afwerking. En niet zo communicatief naar lever tijden toe. 🙈

…De tegenpartij moet zich niet perse aanpassen omdat jij een woning wilt en blijkbaar geen tijd hebt overdag om te communiceren.

… Als de bouw van uw huis van 100duizenden euro's het u niet waard is om eens wat tijd vrij te maken dan hoeft het voor mij ook niet.

Noot: ik probeer ook zoveel mogelijk tijdens de werkuren te bellen natuurlijk, maar op sommige dagen lukt dat niet en vind ik dat daar enig begrip voor mag zijn.
Hier volg ik het standpunt van mac-b, met begrip voor gadget en stungunner.

Laat me eerst en vooral duidelijk zijn dat iedereen respect moet krijgen voor zijn eigen prive tijd en dat er een goeie Work/Life balance moet zijn. Zondagsrust moet in de meeste gevallen gevrijwaard blijven (excl 24/7 beroepen)
Dus een vertegenwoordiger bellen om 22uur om iets te vragen of een fysieke afspraak maken is absoluut niet ok.

Als bouwer begrijp ik maar al te goed de verzuchtingen van Mac-bc, maar begrijp ik ook de andere partijen. Wel heb ik soms het gevoel, en ik wil graag benadrukken dat het een gevoel is, dat er soms minder rekening gehouden wordt met degene die de boel allemaal gaat betalen dan degene die het gaat uitvoeren. Uiteraard gevoed door de hoge vraag in de bouwsector.
Door die hoge vraag ontstaat zo’n soort van attitude “dan hoeft het voor mij niet” of “ik ga me niet per se aanpassen omdat die klant een woning wil”
Daarom wil ik niet zeggen dat de klant alles moet eisen he. Maar ik denk dat bouwers wel snappen wat ik bedoel.

Toen ik op zoek was naar een aannemer/architect kon ik gewoon niet anders dan telkens na mijn uren afspreken (ik werk in een voltijds dagregime). Indien ik voor elk verkennend gesprek telkens verlof zou moeten nemen, dan zouden m’n dagen er snel doorvliegen.

En idd, zoals Stungunner aangeeft gaat het snel over een project van paar 100 duizenden euro’s. Maar dat gaat ook op voor de commerciële vertegenwoordiger of bouwadviseur van de bouwfirma. Want uiteindelijk niet verkocht is geen commissie. Maar als ik de mijne, die als zelfstandige werkt voor de SOD firma, mag geloven loopt de verkoop als een trein. Een blik op de jaarrekening van zijn eenmanszaak bevestigd dit en dat voor die late uurtjes echt wel iets tegenover staat.

Het gaat allemaal om grote bedragen en dito marges, voor elke actor in dit verhaal.
Dan ben ik van mening dat er iets mag tegenover staan, zowel kwa kwaliteit van het afgeleverde werk als de bereikbaarheid binnen aanvaardbare tijdstippen.

Laatst bewerkt:
Dat is zeker zo, en ik denk dat we hier al bij al wel op dezelfde lijn zitten hoor.

Maar cru gezegd heb ik niet perse 'respect' voor degene die de boel betaalt. Dat zijn deels materialen, die jij nu eenmaal wilt, en in die moeten gewoon betaald. En mijn uren (mijn tijd) moet ook gewoon betaald. Zoals jij ook wilt betaald zijn voor je tijd op je werk.

Dat je vriendelijk wilt behandeld worden, als mens/klant, dat is vanzelfsprekend. Maar niet persé omdat je aan de betalende kant staat imo.

Hier volg ik het standpunt van mac-b, met begrip voor gadget en stungunner.

Laat me eerst en vooral duidelijk zijn dat iedereen respect moet krijgen voor zijn eigen prive tijd en dat er een goeie Work/Life balance moet zijn. Zondagsrust moet in de meeste gevallen gevrijwaard blijven (excl 24/7 beroepen)
Dus een vertegenwoordiger bellen om 22uur om iets te vragen of een fysieke afspraak maken is absoluut niet ok.

Als bouwer begrijp ik maar al te goed de verzuchtingen van Mac-bc, maar begrijp ik ook de andere partijen. Wel heb ik soms het gevoel, en ik wil graag benadrukken dat het een gevoel is, dat er soms minder rekening gehouden wordt met degene die de boel allemaal gaat betalen dan degene die het gaat uitvoeren. Uiteraard gevoed door de hoge vraag in de bouwsector.
Door die hoge vraag ontstaat zo’n soort van attitude “dan hoeft het voor mij niet” of “ik ga me niet per se aanpassen omdat die klant een woning wil”
Daarom wil ik niet zeggen dat de klant alles moet eisen he. Maar ik denk dat bouwers wel snappen wat ik bedoel.

Toen ik op zoek was naar een aannemer/architect kon ik gewoon niet anders dan telkens na mijn uren afspreken (ik werk in een voltijds dagregime). Indien ik voor elk verkennend gesprek telkens verlof zou moeten nemen, dan zouden m’n dagen er snel doorvliegen.

En idd, zoals Stungunner aangeeft gaat het snel over een project van paar 100 duizenden euro’s. Maar dat gaat ook op voor de commerciële vertegenwoordiger of bouwadviseur van de bouwfirma. Want uiteindelijk niet verkocht is geen commissie. Maar als ik de mijne, die als zelfstandige werkt voor de SOD firma, mag geloven loopt de verkoop als een trein. Een blik op de jaarrekening van zijn eenmanszaak bevestigd dit en dat voor die late uurtjes echt wel iets tegenover staat.

Het gaat allemaal om grote bedragen en dito marges, voor elke actor in dit verhaal.
Dan ben ik van mening dat er iets mag tegenover staan, zowel kwa kwaliteit van het afgeleverde werk als de bereikbaarheid binnen aanvaardbare tijdstippen.
Uiteraard is voor een bouwadviseur een onderdeel van de job dat je moet werken wanneer anderen tijd hebben. Maar zoals gezegd, ik spreek elke dag of avond af met klanten, behalve op vrijdagavond, zaterdagavond en zondag. Ik verwacht dus echt niet dat mensen een halve dag vrijnemen op hun werk om met mij hun plan en offerte te bespreken, dat zou uiteraard niet mogelijk zijn, zeker gezien de meesten toch bij een aantal firma's het offerte-traject doorlopen.

Maar pakweg eens niet naar de wekelijkse padelmatch of volleybaltraining gaan en zo tijd maken voor iets wat toch heel erg belangrijk is en veel geld kost, lijkt me nu ook niet teveel gevraagd, toch? Of eens opvang voor de kindjes voorzien? Want dat krijg ik dan ook wel best vaak, "graag afspraak rond 21u, dan liggen de kindjes in bed en hebben we tijd". Ik ben nu al vaak maar thuis tegen 22u of 22u30 nadat ik zelf ook een ganse dag heb gewerkt, de kindjes ben gaan halen op school, boodschappen heb gedaan, eten heb gemaakt, kindjes in bad gestoken, om dan nog rond 18u wanneer mijn vrouw thuiskomt te vertrekken naar mijn avondafspraak. Leg ik die maar om 21u dan ben ik zelf maar thuis tegen 23u30 of middernacht.

En inderdaad, wanneer je goed verkoopt verdien je ook (heel) goed je boterham. Maar geloof mij, het is echt wel heel hard werken en vraagt heel erg veel van je agenda, planning en privéleven. En je hebt de stress dat je 100% op commissie werkt, dus geen verkoop = geen inkomen. Dat de verkoop loopt als een trein ligt vnl aan de kwaliteit van die bouwadviseur en hoe hard die werkt, want geloof me, er zijn er meer dan voldoende die, ook bij ons bv, struggelen om te verkopen en echt niet rondkomen door pakweg slechts 5 of 10 huizen te verkopen per jaar. Zeker in een vergelijkende nieuwbouwmarkt verkopen die offertes echt zichzelf niet, uiteraard moet je een bepaald talent of kunde hebben om goed te kunnen verkopen, maar het ligt toch ook vooral aan hoe hard je er voor wilt werken.

Uiteraard is voor een bouwadviseur een onderdeel van de job dat je moet werken wanneer anderen tijd hebben. Maar zoals gezegd, ik spreek elke dag of avond af met klanten, behalve op vrijdagavond, zaterdagavond en zondag. Ik verwacht dus echt niet dat mensen een halve dag vrijnemen op hun werk om met mij hun plan en offerte te bespreken, dat zou uiteraard niet mogelijk zijn, zeker gezien de meesten toch bij een aantal firma's het offerte-traject doorlopen.

Maar pakweg eens niet naar de wekelijkse padelmatch of volleybaltraining gaan en zo tijd maken voor iets wat toch heel erg belangrijk is en veel geld kost, lijkt me nu ook niet teveel gevraagd, toch? Of eens opvang voor de kindjes voorzien? Want dat krijg ik dan ook wel best vaak, "graag afspraak rond 21u, dan liggen de kindjes in bed en hebben we tijd". Ik ben nu al vaak maar thuis tegen 22u of 22u30 nadat ik zelf ook een ganse dag heb gewerkt, de kindjes ben gaan halen op school, boodschappen heb gedaan, eten heb gemaakt, kindjes in bad gestoken, om dan nog rond 18u wanneer mijn vrouw thuiskomt te vertrekken naar mijn avondafspraak. Leg ik die maar om 21u dan ben ik zelf maar thuis tegen 23u30 of middernacht.

En inderdaad, wanneer je goed verkoopt verdien je ook (heel) goed je boterham. Maar geloof mij, het is echt wel heel hard werken en vraagt heel erg veel van je agenda, planning en privéleven. En je hebt de stress dat je 100% op commissie werkt, dus geen verkoop = geen inkomen. Dat de verkoop loopt als een trein ligt vnl aan de kwaliteit van die bouwadviseur en hoe hard die werkt, want geloof me, er zijn er meer dan voldoende die, ook bij ons bv, struggelen om te verkopen en echt niet rondkomen door pakweg slechts 5 of 10 huizen te verkopen per jaar. Zeker in een vergelijkende nieuwbouwmarkt verkopen die offertes echt zichzelf niet, uiteraard moet je een bepaald talent of kunde hebben om goed te kunnen verkopen, maar het ligt toch ook vooral aan hoe hard je er voor wilt werken.
Het grootste probleem is volgens mij dat mensen altijd maar weer geloven dat zij de enige zijn die aan het bouwen/ iets gedaan moeten krijgen. Moest er nu 1 iemand zijn die vraagt om na 21 uur te komen zou dat geen enkel probleem zijn maar jammer genoeg denken een hele hoop mensen zo waardoor dat gewoon niet meer haalbaar is. Ik zie dat in mijn vakgebied ook, iedereen wil tijdens verlofperiodes, zaterdagen of na de werkuren geholpen worden maar dat is gewoon onmogelijk want dan kom ik helemaal niet meer aan rust toe. Hoeveel keer dat ik al niet heb moeten horen van klanten dat ik gek ben om tijdens verlofperiodes geen verlof te nemen, dat er meer is dan werken alleen enz om dan een tijd later met het gezaag te zitten of het niet kan hersteld worden in het weekend/ verlof/ s'avond gezien ze dan dat materieel toch niet nodig hebben. Dan is het opeens niet meer zo gek om dan te werken.

Terug
Bovenaan