Ervaringen met aannemers

Dat is waar, maar in welke welke wereld kan je als particulier die keuze maken?
Als ik van iemand een lijst zou krijgen met aannemers, gesorteerd van goed naar slecht, zou ik uiteraard de goede pakken. Eventuele vertraging door administratieve slordigheden neem ik er dan met veel plezier bij.
Ik besef dat dat zeker niet gemakkelijk is, maar je kan wel vaak door wat zelfonderzoek en mensenkennis er de betere toch uithalen.

Hier heeft ofwel mac-bc gewoon ongekende dikke pech, of hij doet zelf iets niet goed bij zijn selectie. Of hij is te veeleisend.

Nu, ik snap Mac-bc ergens wel.
De bouwsector is een belangrijke sector en graadmeter van de economische conjunctuur. Daarom zal de overheid deze ondersteunen. Zeker wat betreft de eerste en enige woning.

Ik mis echter wel een soort overkoepelend onafhankelijk controleorgaan die de kwaliteit van het afgeleverde werk naziet en (tot in tegenstelling van een architect) ook een sanctie kan opleggen indien het niet ok is. Nu kan je moeilijk bepaalde dingen afdwingen als het niet naar behoren is, of je moet al via een veel te trage gerechtelijke procedure gaan.

Hier heeft ofwel mac-bc gewoon ongekende dikke pech, of hij doet zelf iets niet goed bij zijn selectie. Of hij is te veeleisend.
Goh, hij verwoordt het natuurlijk graag in zijn gekende, dramatische vertelstijl, maar dikke pech zou ik het niet noemen. Zowat alles wat hij hier aanhaalt is correct he, al veralgemeent hij teveel natuurlijk.
Al zijn klachten ben ik ook al tegengekomen, maar gelukkig nog nooit allemaal samen bij 1 aannemer of tijdens dezelfde verbouwingsfase.

Voor mijn tuin 3 offertes gevraagd en 3 komen kijken:
1e : 28k en 80% op voorhand te betalen (doei!!)
2e: geen reactie, nadien bleek dat ze mijn mailadres en telefoon kwijt waren (doei!!)
3e: 11k, 1k voorschot en de rest met tussentijdse facturen (enige nadeel bij deze laatst dat hij 1 maand bezig is en nu bijna klaar is, maar oké , gezien correct en niet duur komt hij ermee weg)

@mac-bc , niet dat ik zeg dat het je eigen schuld is, maar je moet er toch bijna om gedaan hebben om altijd slechte aannemers te kiezen?

Door mijn werk kom ik dagelijks in contact met werven (prive woningen) en ik zie ook vaak dezelfde firma's terug keren. Waar de mensen ook gewoon tevreden van zijn. Ok, hier en daar kan er iets voorvallen en soms eens echt een fout, maar dat wordt dan ook gewoon rechtgezet. Anders kom je in je eigen streek toch niet meer aan de bak? Laat staan voor een architect werken..dat is ook de laatste keer dan..
Inderdaad... Ik sta zelf op de bouw, doe elektriciteit voor enkele aannemers en daar is de klant over het algemeen wel tevreden van.
Je kan natuurlijk voor het minste staan zagen, dat is ook een sport.

Een paar posts geleden las ik iets in de trend van dat de loodgieter nog niet eens een simpele leiding kon plaatsen van de juiste dikte en daar dan nog wat neerkijkend gelul bij.
Vreselijk

Blijkbaar echt wel pech met élke stielman; loodgieter, elektricien, aannemer, ...
Das pech zeg.

Ik geloof ook Mac-b. Ik ben alsmaar meer zelf beginnen doen door al die prutsers. Heb echter ook goede vakmensen gekend. Mijn aannemer was een schat van een kerel. Ook prutsers gehad. Dus een gemengd beeld. En soms werken ze eerst fantastisch, laat je ze later terugkomen voor een klus en bakken ze er niks meer van omdat ze het vele werk niet aankunnen.

Rolluiken geplaatst enkele weken geleden.

Alles netjes afgewerkt, faire prijs (de prijs van de offerte is behouden zoals afgesproken, ondanks de duurdere hedendaagse prijzen)
Wel véél afbrokkeling, door ijzer in mijn muren waardoor men een zware metaalboor moest gebruiken in combinatie met een steenboor).
Wel stevig de gaten terug opgevuld ..

Voor 1 rolluik hebben ze scheef moeten boren (dat ging niet anders), wel goed opgelost door die mannen ..

Al bij al alles goed gemonteerd en alles werkt naar behoren.

Inderdaad... Ik sta zelf op de bouw, doe elektriciteit voor enkele aannemers en daar is de klant over het algemeen wel tevreden van.
Je kan natuurlijk voor het minste staan zagen, dat is ook een sport.
Dat laatste is waarschijnlijk het probleem, als ik ergens een maandloon of meer voor betaal. Of me voor decennia in de schulden steek dan is 'dat is goed genoeg' niet echt goed genoeg

De stielmannen zijn flinterdun op de particuliere markt, we lopen nu richting het kerstverlof, en in de bouwsector betekend dat zoveel als ‘alles moet af voor nieuwjaar’.

Ik word momenteel gestalkt door opdrachtgevers(industrie) wie hun budgetten er nog doormoeten voor nieuwjaar of weet ik veel wat.
Daarstraks een offerte gemaakt voor een industriele klant die echt moeten zagen heeft voor zijn offerte, 6,5K voor een pruts die eigenlijk maar 4K zou mogen kosten. Geen 30 min later een bestelbon in mijn e~mail…

Grotere klanten doen al maanden bestellingen van 100K gewoon via mail, baf een contract geen kortingen of niets.. Wij scharrelen dus elke bekwame onderaannemer op die bij ons komt mee gas geven.

Wat blijft er eigenlijk over voor de gewone particulier? Een paar goede kleine zelfstandigen en ‘Den overschot’.

@GADGET waarom werk jij voor particulieren? Cru gezegd valt er groter en eenvoudiger geld te rapen door je op andere klanten te richten.

@GADGET waarom werk jij voor particulieren? Cru gezegd valt er groter en eenvoudiger geld te rapen door je op andere klanten te richten.

Soms werk ik wel eens voor grote bouwfirmas, maar ik heb liever wat meer 'eer' van mijn werk. Ook mijn mannen zijn nogal precies en dat is bij de grote werven soms wat ver zoek.

Ook zeggen grote m2's mij niet zoveel. Begin dat rap saai te vinden :p

En de hoofdreden: ik doe nu voornamelijk zwemvijvers en zwembaden (wel met heel de cirque errond. Terrassen, poolhouse,..alles wat de klant wilt en in eigen beheer van a tot z ) en dat is nu eenmaal een particuliere markt...

Voor mij persoonlijk geen probleem. Ik kan vrij goed om met alle typen mensen. (Zelfs real life @mac-bc ' s.. :p ik relativeer vrij gemakkelijk. )

*Edit: binnen een maand begin ik 2 maand op een grote overheidswerf. Dat is toch een slecht seizoen voor zwembaden etc en dan ben ik gemakkelijk. Toekomen, 4u werk doen op 8u tijd en niets moeten regelen..

De stielmannen zijn flinterdun op de particuliere markt, we lopen nu richting het kerstverlof, en in de bouwsector betekend dat zoveel als ‘alles moet af voor nieuwjaar’.

Ik word momenteel gestalkt door opdrachtgevers(industrie) wie hun budgetten er nog doormoeten voor nieuwjaar of weet ik veel wat.
Daarstraks een offerte gemaakt voor een industriele klant die echt moeten zagen heeft voor zijn offerte, 6,5K voor een pruts die eigenlijk maar 4K zou mogen kosten. Geen 30 min later een bestelbon in mijn e~mail…

Grotere klanten doen al maanden bestellingen van 100K gewoon via mail, baf een contract geen kortingen of niets.. Wij scharrelen dus elke bekwame onderaannemer op die bij ons komt mee gas geven.

Wat blijft er eigenlijk over voor de gewone particulier? Een paar goede kleine zelfstandigen en ‘Den overschot’.

Dank u wel. Ik denk dat bij deze wel mijn punt gemaakt is voor de oververhitte bouwsector.

Ik heb er constant een dubbel gevoel bij:
- Enerzijds een gigantische afkeer en een degout voor alles wat nog maar ruikt naar "den bouw", zoals je hier al uitgebreid kon lezen
- Of net door die enorme krapte in de markt, het vele laaghangende fruit om enorme efficiëntiewinsten te boeken en met weinig moeite enorme kwaliteitsverbeteringen door te voeren, om toch in de bouwsector te stappen. Maar dan moet ik altijd denken aan die (quasi) enige aannemer waar ik wél tevreden van ben: mijn elektricien. Een man die resoluut gaat voor kwaliteit maar die een burnout heeft gekregen omwille van de mentaliteit op de gemiddelde werf: doorschuiven van de problemen naar de volgende aannemer. En als elektricien zit hij zowel in de ruwbouw als in de afwerkingsfase met dus een grote afhankelijkheid van andere aannemers waardoor hij zijn beoogde kwaliteit onmogelijk kon nastreven.

Kijk, komende uit een sector waar de klant koning is (lijkt mij normaal), waar wij proactief elke stap in het project op heldere wijze moeten communiceren naar de klant, waar de klant al mijn n+2 opbelt wanneer hij in zijn 10 maanden-durend project eens 2 weken niets gehoord heeft van mij, waar we strikte policies hanteren om ten laatste 48 uur na het contact met de klant de meeting reports door te sturen, binnen de x dagen offertes moeten verstuurd worden, ...
Dan moet het een enorme verademing zijn om de klanten aan uw voeten te zien smeken om een offerte en klanten die blij zijn als een kind wanneer zij u telefonisch kunnen bereiken na 3 dagen proberen.
Momenteel zit ik in beide werelden aan de slechte zijde:
- op mijn werk is de klant altijd koning en krijg ik constant de shit naar mijn kop
- en buiten mijn werk ben ik de klant (nota bene voor bedragen van vaak 10 000'en euro) maar daar is dan de aannemer koning en krijg ik dus ook weer constant de shit naar mijn kop. :wtf:
Het is enorm frustrerend om in beide werelden aan de verkeerde zijde te staan.

Als ik op mijn werk het verschil ervaar tussen grote industriële klanten en kleine KMO's (die ik dan eventjes beschouw als "de particulieren") dan weet ik wel waarom sommigen resoluut voor de particulieren kiezen.

De graad van professionaliteit mag veel lager liggen voor KMO's/particulieren vooraleer die moeilijk doen. Als ik een presentatie moet geven voor grote industriële klanten dan spreek je met professionals in hun vakgebied met heel hoge standaarden. Als je daar met de CFO en de elektrisch ingenieur van gans de fabriek voor u zit, moet je alles tot in de puntjes beheersen en kun je geen enkele steek laten vallen. Aan de directeur van een kleine KMO of aan een particulier kun je zeggen wat je wil, die kennen er toch niets van of ze moeten toevallig in de branche zitten.

Laatst bewerkt:
Probleem is ook dat sommige zoveel beloftes maken die ze niet nakomen en u daardoor in een ambetante situatie brengen

Ons plat dak moest gechaped worden, maar de dakaannemer had zijn planning vooruit geschoven (lees: ergens materiaal te kort dus we komen bij u beginnen zodat 2 werven stil liggen na 2 dagen en ik op werf 3 begin)

De chapper moeten opjagen natuurlijk om zich zeker aan zijn planning te houden. Gebeld onder zijn verlof, dan nog eens toen die aan het revalideren was.
Die man is hier op het dak komen werken met een spierscheur in zijn dij, wat eigenlijk onverantwoord was zodat mijn planning kon doorgaan.

Dag dat de dakwerker moet beginnen: niet te zien. Belt ge hem "ja ik ga toch eerst hier afwerken" :wallbash: :wallbash:

De graad van professionaliteit mag veel lager liggen voor KMO's/particulieren vooraleer die moeilijk doen. Als ik een presentatie moet geven voor grote industriële klanten dan spreek je met professionals in hun vakgebied met heel hoge standaarden. Als je daar met de CFO en de elektrisch ingenieur van gans de fabriek voor u zit, moet je alles tot in de puntjes beheersen en kun je geen enkele steek laten vallen. Aan de directeur van een kleine KMO of aan een particulier kun je zeggen wat je wil, die kennen er toch niets van of ze moeten toevallig in de branche zitten.
Dat zal zeer zeker niet waar zijn in de bouw. Omgekeerd zelf.

Er wordt veel gemakkelijker een 'marge' geaccepteerd bij de grote firma's. Bij particulieren moet dat veel preciezer zijn.

Dat zijn trouwens andere prijzen ook. Je kán zo precies niet werken voor dat geld. Daar moet je meters maken.

De loodgieter ging normaal vorige week komen, maar door covid bij zijn collega uitgesteld naar "ergens deze week".
Maandag sms dat ze woensdag komen en daarnet sms om te vragen de auto al uit de garage te halen omdat ze straks de oprit gaan blokkeren met de bestelwagen! 🥳

Voor mijn tuin 3 offertes gevraagd en 3 komen kijken:
1e : 28k en 80% op voorhand te betalen (doei!!)
2e: geen reactie, nadien bleek dat ze mijn mailadres en telefoon kwijt waren (doei!!)
3e: 11k, 1k voorschot en de rest met tussentijdse facturen (enige nadeel bij deze laatst dat hij 1 maand bezig is en nu bijna klaar is, maar oké , gezien correct en niet duur komt hij ermee weg)

Wat heb je concreet laten doen met je tuin voor die 11k?

Wij moeten stilaan ook beginnen nadenken over de tuin van onze nieuwbouw die we aan het zetten zijn en was nog aan het denken dat ik eigenlijk geen flauw idee heb van de prijzen.

Wij moeten stilaan ook beginnen nadenken over de tuin van onze nieuwbouw die we aan het zetten zijn en was nog aan het denken dat ik eigenlijk geen flauw idee heb van de prijzen.
Om je iets van een idee te geven. Er zijn draadpanelen van 1m80 geplaatst.
Gras zaaien wordt vervangen door grasmatten, zal me rond de 10 euro per M2 kosten, exclusief BTW.

Terras moet ook opgefrist worden (5tal gebroken tegels, voegsel is kapot en moet volledig herdaan worden worden over 30m2) maar dat kan enkele jaren wachten, zal ook een paar duizend euro kosten. 😭

Om je iets van een idee te geven. Er zijn draadpanelen van 1m80 geplaatst.
Gras zaaien wordt vervangen door grasmatten, zal me rond de 10 euro per M2 kosten, exclusief BTW.

Terras moet ook opgefrist worden (5tal gebroken tegels, voegsel is kapot en moet volledig herdaan worden worden over 30m2) maar dat kan enkele jaren wachten, zal ook een paar duizend euro kosten. 😭

Dat gras zaaien wordt gerekend aan 6% btw, terwijl dat 21% moet zijn. (klein bedrag, en het is in je voordeel dus ik zou het niet melden.. )

Bij grasmatten mag hij de matten zelf aan 6% rekenen en het plaatsen er van aan 21%. Als hij alles aan 6 doet, ook weer goed voor jou :p

Zie dat het herstellen van die 5 tegels en voegwerk geen 'paar' duizend eur kost hoor, daar leg je bijna een nieuw voor. Is trouwens ook aan 6%

*edit @Meneer , als je hier even vlug zegt wat er moet gebeuren (met m² of lm) kan ik daar wel een raming voor geven.

Je gaat verschieten van de prijzen 😅

Dat gras zaaien wordt gerekend aan 6% btw, terwijl dat 21% moet zijn. (klein bedrag, en het is in je voordeel dus ik zou het niet melden.. )

Bij grasmatten mag hij de matten zelf aan 6% rekenen en het plaatsen er van aan 21%. Als hij alles aan 6 doet, ook weer goed voor jou :p

Zie dat het herstellen van die 5 tegels en voegwerk geen 'paar' duizend eur kost hoor, daar leg je bijna een nieuw voor. Is trouwens ook aan 6%

*edit @Meneer , als je hier even vlug zegt wat er moet gebeuren (met m² of lm) kan ik daar wel een raming voor geven.
Grasmatten mogen wel aan 6% maar onze tuinman geloofde dat niet (of zijn boekhouder) ..

Met 11k ga je niet ver raken, onze verhardingen (oprit voor 1 wagen, pad naar voordeur + langs huis en terras) was al meer

Grasmatten mogen wel aan 6% maar onze tuinman geloofde dat niet (of zijn boekhouder) ..

Met 11k ga je niet ver raken, onze verhardingen (oprit voor 1 wagen, pad naar voordeur + langs huis en terras) was al meer
De matten zelf aan 6, plaatsen van de matten aan 21.

(In praktijk kan je natuurlijk de matten leveren aan 8eur en ze plaatsen aan 2eur... )

Terug
Bovenaan