Ervaringen met aannemers

Weet er iemand wat ik bij volgende situatie kan doen. Ik heb een anderhalf geleden een loodgieter aangesteld voor een werk dat via de verzekering van de vorige eigenaar wordt gedekt. Uiteindelijk is hij vanwege omstandigheden (corona en een moeilijk te vinden onderdeel) dit werk eindelijk een half jaar geleden komen doen.
Nu zit de verzekering al heel lang te zagen bij mij voor de factuur maar die loodgieter komt er maar niet mee af. Keer op keer komt hij met een of ander foefje dat hij er binnenkort werk van maakt maar ondertussen zij we weer een aantal maanden verder...
Zolang er geen factuur is hoef jij toch niet te betalen dus toch geen probleem, tenzij je al een voorschot hebt gegeven of het hele bedrag voorop betaald ?

Staan toch boetes op late oplevering in je contract normaal gezien? Hoe kan een meterkast niet niet in de aanneming voorzien zijn :unsure:

Hier waren ze anderhalve maand te laat om op te leveren.
In ruil hebben ze een deel van de slotfactuur laten vallen met de meerwerken. Ik had ook recht op denk ik 50 eur per dag? Maar ze kwamen zelf met het voorstel. En ik zat zelf niet onder tijdsdruk om te verhuizen.

Maar inderdaad. Dat lastenboek ... ik zou het nu toch anders lezen en veel grondiger. Maar ja.

We zijn weer een paar weken verder:
  • Lekdorpel van een bepaald raam steekt niet ver genoeg uit. Iets wat de architect uitdrukkelijk heeft opgevolgd. Gevraagd aan de architect waar het verkeerd is gelopen. 3 x gemaild en 3 x gebeld op 3 weken tijd: geen gehoor. :wtf:
  • Bij het plaatsen van de buitengevelisolatie moest een bepaalde regenwaterafvoer opnieuw aangesloten worden op de dakgoot. Sindsdien lekt hij. Gevraagd om te komen kijken. Antwoord niet. Reminder gestuurd. Uiteindelijk antwoord gekregen: "Ik ga volgende week langskomen". -> Niemand gezien.
  • Twee spotjes die verkeerd geplaatst werden. Na veel aandringen gingen ze uiteindelijk hun fout komen rechtzetten. Komen uiteindelijk af: de week erop doodleuk een factuur in de bus van € 150 verplaatsingskosten. :wtf:
  • Inbouwkasten laten maken. Bovenste plint staat zo scheef dat de ene zijde minstens 3 centimeter uit de haak staat en nog niet eens loodrecht. Dus op 2 manieren scheef. Intussen hangt daar een spanplafond aan waardoor die plint niet meer kan rechtgezet worden zonder het plafond te beschadigen. Uitleg: "Omdat het zo druk is heb ik dit werk moeten uitbesteden aan iemand anders maar ik ben er inderdaad niet content van. Je krijgt korting van 10%.". Maar ik wil natuurlijk geen korting, ik wil een rechte kast. Wat moet ik zeggen? Dat ze het spanplafond van 2000 euro opnieuw moeten plaatsen op zijn kosten en dat hij opnieuw begint?
  • Ik vraag aan mijn ventilatiekerel al van midden september om zijn installatie te komen afwerken. "Jaja, ik ga dat er tussen nemen. Jaja, ik ga het bekijken. Jaja, volgende week zal ik meer weten". Nog altijd niet geweest of zelfs geen richtdatum gekregen, we zijn midden november.
  • Aanslepend betalingsconflict met de loodgieter omdat hij de rechtzettingen van zijn gepruts ook maar blijft factureren. Die kerel is zo wég van deze wereld, dat hij zelfs nog niet inziet hoe incompetent hij is. Laat staan dat hij zou werken aan verbeteringen.
  • Enzovoort, ik vergeet vast wel weer wat dingen.
*Zucht*

Het blijft gewoon huilen met de pet op. Incompetentie en arrogantie, en sommigen slagen er zelfs in beiden te combineren.

We zijn weer een paar weken verder:
  • Lekdorpel van een bepaald raam steekt niet ver genoeg uit. Iets wat de architect uitdrukkelijk heeft opgevolgd. Gevraagd aan de architect waar het verkeerd is gelopen. 3 x gemaild en 3 x gebeld op 3 weken tijd: geen gehoor. :wtf:
  • Bij het plaatsen van de buitengevelisolatie moest een bepaalde regenwaterafvoer opnieuw aangesloten worden op de dakgoot. Sindsdien lekt hij. Gevraagd om te komen kijken. Antwoord niet. Reminder gestuurd. Uiteindelijk antwoord gekregen: "Ik ga volgende week langskomen". -> Niemand gezien.
  • Twee spotjes die verkeerd geplaatst werden. Na veel aandringen gingen ze uiteindelijk hun fout komen rechtzetten. Komen uiteindelijk af: de week erop doodleuk een factuur in de bus van € 150 verplaatsingskosten. :wtf:
  • Inbouwkasten laten maken. Bovenste plint staat zo scheef dat de ene zijde minstens 3 centimeter uit de haak staat en nog niet eens loodrecht. Dus op 2 manieren scheef. Intussen hangt daar een spanplafond aan waardoor die plint niet meer kan rechtgezet worden zonder het plafond te beschadigen. Uitleg: "Omdat het zo druk is heb ik dit werk moeten uitbesteden aan iemand anders maar ik ben er inderdaad niet content van. Je krijgt korting van 10%.". Maar ik wil natuurlijk geen korting, ik wil een rechte kast. Wat moet ik zeggen? Dat ze het spanplafond van 2000 euro opnieuw moeten plaatsen op zijn kosten en dat hij opnieuw begint?
  • Ik vraag aan mijn ventilatiekerel al van midden september om zijn installatie te komen afwerken. "Jaja, ik ga dat er tussen nemen. Jaja, ik ga het bekijken. Jaja, volgende week zal ik meer weten". Nog altijd niet geweest of zelfs geen richtdatum gekregen, we zijn midden november.
  • Aanslepend betalingsconflict met de loodgieter omdat hij de rechtzettingen van zijn gepruts ook maar blijft factureren. Die kerel is zo wég van deze wereld, dat hij zelfs nog niet inziet hoe incompetent hij is. Laat staan dat hij zou werken aan verbeteringen.
  • Enzovoort, ik vergeet vast wel weer wat dingen.
*Zucht*

Het blijft gewoon huilen met de pet op. Incompetentie en arrogantie, en sommigen slagen er zelfs in beiden te combineren.
Vooral puntje 2 en 3 word ik zot van. Een afspraak maken en zonder iets te laten weten niet afkomen. Of een factuur sturen om eigen fout recht te zetten. Als ze een afspraak "vergeten" nog voor aanvang, kunt ge op een ander gaan, maar als dat tijdens of na de werken is, is dat gewoon hemeltergend.

Ik heb hier ook ooit eens een factuur gekregen voor zo'n rechtzetting. Automatische garagepoort laten inbouwen, de rails liepen naar binnen toe open, scheelde op het eind zelfs 8cm. Dus die rails trokken continue samen en uiteindelijk, na een maand ofzo (poort werd 1x per week gebruikt), waren er 2 wielen afgelopen. Die hebben dat komen oplossen en ik kreeg toen een maand later ook een factuur van enkele 100'en euros, terwijl na twee weken bleek dat het toch niet was opgelost en ze daarvan wisten. Ik moest eerste die factuur betalen voor ze nog eens gingen komen, maar die interventie ging als geste enkel verplaatsingskosten zijn! Daar is dus effectief een brief van een advocaat moeten gestuurd worden vooraleer ze het gratis hebben komen doen en 't was dan nog steeds maar amateurswerk.
Viel me wel op, dat dat een mens was met 2 personeelsleden, maar telkens iemand kwam, waren het 2 andere.

Onder het motto Als het goed is zeggen we het ook

2 weken geleden de schrijnwerker gemaild die hier de deuren heeft geplaatst met de melding dat één deur schuurt over de grond (plafondhoge ingeplakte deuren die al 2jaar staan), maar er geen haast bij was en moest zien wanneer hij in de buurt was

Vandaag half 10 telefoon om te informeren, half 11 was hij al hier
Deurscharnieren komen bijregelen, 15 minuutjes werk
Gevraagd wat ik hem moest "Helemaal niks, ben amper bezig geweest"

Speciaal uit de schrijnwerkerij naar hier gereden om gratis wat scharnieren bij te regelen. Toppers

Onder het motto Als het goed is zeggen we het ook
Zou veel meer moeten gebeuren want de meeste mensen zien enkel de slechte dingen en gaan er van uit dat dingen die goed gedaan zijn, of goede service gewoon vanzelfsprekend is.
Goede reacties neemt een aannemer ook mee naar de volgende klant in de zin van meer goesting om het zo goed mogelijk te doen.

Oh boy, begint het met die smeltende sneeuwbuien hier wel niet binnen te regenen zeker in onze nieuwe uitbouw. Kill. Me. Now. Laat me raden hoe dit zal evolueren de komende dagen: de dakdekker steekt het op de ruwbouwkerel, de ruwbouwkerel steekt het op de ramenkerel en de ramenkerel steekt het op de gevelbepleisteraar? En de architect die zat erbij en keek ernaar, aan €75/uur.
Let the show begin, de eerste mails zijn uitgestuurd.

Verdere stand van zaken, we zijn weer 2 weken verder:
* Nog geen enkel puntje van mijn vorige post is opgelost. Ongelofelijk. Tegen een aannemer gezegd dat als hij toch al 2 maanden niet afkomt, dat hij het waarschijnlijk te druk heeft en dat ik het dan maar zelf ga doen. Begint hij daar van zijn tak te maken dat ik "op zaterdag bel!", dat hij "zijn werken niet na elkaar kon uitvoeren en dat hij dus extra uren zal factureren", ... :wtf: :wtf:
* We wachten al meer dan 2 weken op een (heel simpele) offerte. Als er 5 variabelen aan de offerte zitten zal het veel zijn. Hij zei aanvankelijk dat ik het "de volgende dag waarschijnlijk al zou hebben en zoniet, zeker begin volgende week!".
- Niets gezien, als begripvolle mens geef ik hem nog 3 dagen extra tot het einde van de week. Maar nog steeds niets te zien.
- Ik bel hem op, maar hij neemt niet op en belt niet terug.
- Ik bel hem opnieuw op: "Ah, uit het oog verloren, excuses! Goed dat je belt! Ik zal het ten laatste dinsdag doorsturen!". Dinsdagavond, nog steeds niets te zien.
- Ik bel hem woensdag op: neemt niet op en belt niet terug.
- Ik bel hem donderdag op: "Ah ja, heb je die niet ontvangen? Ik heb hem nochtans doorgestuurd hoor!". Ik check mijn spam, blabla. Nee niets gezien. Ik stel voor dat hij het nogmaals doorstuurt en deze keer ook met mijn vrouw in CC. Aannemertje: "Zal ik doen, vanavond heb je het!". 's Avonds? Niets te zien.
- Ik geef hem nog een dag extra. Vrijdagavond? Niets te zien.
- Ik bel hem zaterdag op: "Ah ja, nog geen tijd gehad! Ik sta nu in de showroom met klanten, ik stuur het straks door!". Zaterdagavond? Niets te zien.

:wtf: :wtf:

Denkt die kerel dat ik een achterlijke idioot ben ofzo? Morgenochtend telefoontje doen: binnen de 2 uur die offerte niet binnen = mac-bc pakt zijn auto om over de middag naar zijn showroomke te rijden en daar geen voet meer buiten te zetten voor ik die f*cking klote-offerte in mijn pollen heb. Niet dat ik nog wil samenwerken met dat soort omhooggevallen leugenaars, maar puur uit principe. Hopelijk staan er nog potentiële klanten in de showroom.

Ik heb mij ook voorgenomen, eens mijn werf helemaal klaar is, om eens een paar stevige reviews te schrijven. Niet dat ik geloof dat er nog iets te redden valt van een sector die rot tot op het bot is, maar als ik denk aan alle andere potentiële klanten die onschuldig en onwetend jaren gespaard hebben om hun zuurverdiend spaargeld vervolgens in handen te geven van die incompetente pummels, dan is dat mijn morele plicht.

Oh boy, begint het met die smeltende sneeuwbuien hier wel niet binnen te regenen zeker in onze nieuwe uitbouw. Kill. Me. Now. Laat me raden hoe dit zal evolueren de komende dagen: de dakdekker steekt het op de ruwbouwkerel, de ruwbouwkerel steekt het op de ramenkerel en de ramenkerel steekt het op de gevelbepleisteraar? En de architect die zat erbij en keek ernaar, aan €75/uur.
Hebben hier hetzelfde voorgehad. Aannemer onder de arm genomen om uitbouw te zetten. En dan zelf ook op zoek gegaan naar een ramenman omdat de firma met wie de aannemer samen werkte ontieglijk veel vroeg (bij het dubbele) voor de ramen tov van de firma die wij kozen. Zo gezegd zo gedaan, begon al met het verkeerd leveren van 1 raam, was 5cm te kort in de lengte en in de breedte ook een 5tal cm. Aannemer zou de maten doorgeven maar omdat ik al zei dat er bepaalde dinge niet klopten zijn ze dan beiden samen nog eens komen meten. Ze begonnen al naar elkaar te wijzen ivm het doorgeven en of opmeten van de ramen dus ik heb het zo gelaten, werd een straatje zonder eind, ze hebben het dan cosmetisch iets minder mooi opgelost door het raam voor ipv tegen de kolom te zetten, zo hebben we nu een iets breder hoekprofiel, ook staat het raam op een alu lat die we zelf ook nog eens moeten gaan afwerken.

En dan bij de eerste felle regenbui gutste het langs alle kanten naar binnen, ook weer naar elkaar aan het wijzen. Ik heb het er bij gelaten, kreeg er nog meer stress door.

Wat ik hier van geleerd heb, aannemer aansprakelijk laten stellen van alles. Duidelijke afspraken hierover maken. Hij heeft het laatste woord

Hopelijk heb je ook gebeld want mails zijn niet echt bedoeld voor dringende zaken.
Ik vraag me nog altijd af waar jij uw aannemers zoekt, vraag jij dan niet aan familie/vrienden/kennissen achter aannemers waar ze tevreden van zijn? Ik vermoed dat je speciaal aannemers zoekt met slechte reviews zodat je hier uw beklag kan doen :unsure:

Hopelijk heb je ook gebeld want mails zijn niet echt bedoeld voor dringende zaken.
Ik vraag me nog altijd af waar jij uw aannemers zoekt, vraag jij dan niet aan familie/vrienden/kennissen achter aannemers waar ze tevreden van zijn? Ik vermoed dat je speciaal aannemers zoekt met slechte reviews zodat je hier uw beklag kan doen :unsure:
Gewoon de goedkoopste gezocht precies :lol:

Als je hun belt krijg je vaak te horen "Ik zit nu op de werf, stuur mij een sms of mail en dan bekijk ik dat als ik thuis ben"
Dus welk nut heeft bellen ? Goed als herinnering dat je een mail hebt gestuurd

Ik heb hier ook enkele aannemers gehad waar ik bij de 1e werken tevreden was en die nadien precies zijn skills en manieren verloren was
En aannemers die goed werk hebben geleverd bij vrienden en via via, en uiteindelijk daar toch grote miserie mee gehad
De ene werf is de andere niet en de ene dag is precies de andere niet, en dat kan iedereen overkomen want iedereen maakt fouten, maar ga dan wel de boel terug herstellen zoals het hoort

Is altijd dubbel hé. Zeker bij aannemers:
- Mail je? Dan wordt het inderdaad vaak gepercipieerd als "niet dringend" en wordt ook heel gemakkelijk genegeerd.
- Bel je? Dan gaan ze binnen x-aantal weken beweren dat ik dat nooit vermeld heb of gaan ze in twijfel trekken dat het al zo lang aansleept.

Altijd beiden combineren als je met aannemers te maken hebt. Ik heb dan ook zonet gebeld, en verwezen naar de mail.

Eigenlijk zou je elk bericht, elke mail, elke conversatie, ... moeten laten registreren door een gerechtsdeurwaarder als je met aannemers te maken hebt. En dat zeg ik als iemand die het liefste in vertrouwen werkt. Maar jammer genoeg is dat een naïeve gedachte vandaag de dag.

Ik heb mijn aannemers geselecteerd ofwel via de architect ofwel via vrienden/kennissen. Meeste familie woont te veraf om goede referenties te hebben. Ik heb er misschien 2 geselecteerd via random zoeken op Google. Maar ook daar steeds nadat ik ze vergeleken heb met andere, en dus diegenen die de beste indruk achterlieten.

Waarom zou je nog maar denken om nog samen te werken met iemand die het al te veel moeite vind om een offerte te maken. De werken zelf gaan dan helemaal in de soep lopen.

Waarom zou je nog maar denken om nog samen te werken met iemand die het al te veel moeite vind om een offerte te maken. De werken zelf gaan dan helemaal in de soep lopen.

Inderdaad, omwille van diezelfde reden had ik eerder al een loodgieter wandelen gestuurd ondanks zijn goedkoopste offerte. Hij was eenzelfde soort pathologische leugenaar: eerst moest je weken zagen achter uw offerte, dan leg je een deadline op en als ik dan de week erna had gebeld was het ook van "Ah, heb je die niet ontvangen? Ik heb die nochtans doorgestuurd hoor! Zit het niet in je spam?".
En vervolgens heb ik nog anderhalve week moeten wachten tot hij zijn offerte "nog eens" wou doorsturen. Wonder boven wonder kwam hij toen gewoon binnen in mijn Postvak IN. Maar hij stond gewoon klaar in zijn mailbox om verstuurd te worden hoor, sure!

Sommigen denken echt dat hun klanten even debiel zijn als henzelf. Anders heb je toch het lef niet om zo te staan liegen?

Soit, niet dat die duurdere loodgieter dan zoveel beter bleek te zijn. Die had een goeddraaiend sales-apparaat waarbij ik snel mijn offerte had met heel wat uitleg, maar wat die kerel hier dan uiteindelijk allemaal op de werf heeft uitgestoken... Jezus christus.

Nu wil ik gewoon nog die offerte uit principe. Om vervolgens te kunnen zeggen: "Je had het mooiste product, je had de scherpste prijs, ... maar als je op die manier uw klanten behandelt ga ik wel naar de concurrentie." Niet dat ze ervan wakker liggen in een door-de-overheid-langs-alle-kanten-gesteunde bouwsector.

@mac-bc , niet dat ik zeg dat het je eigen schuld is, maar je moet er toch bijna om gedaan hebben om altijd slechte aannemers te kiezen?

Door mijn werk kom ik dagelijks in contact met werven (prive woningen) en ik zie ook vaak dezelfde firma's terug keren. Waar de mensen ook gewoon tevreden van zijn. Ok, hier en daar kan er iets voorvallen en soms eens echt een fout, maar dat wordt dan ook gewoon rechtgezet. Anders kom je in je eigen streek toch niet meer aan de bak? Laat staan voor een architect werken..dat is ook de laatste keer dan..

@mac-bc , niet dat ik zeg dat het je eigen schuld is, maar je moet er toch bijna om gedaan hebben om altijd slechte aannemers te kiezen?

Door mijn werk kom ik dagelijks in contact met werven (prive woningen) en ik zie ook vaak dezelfde firma's terug keren. Waar de mensen ook gewoon tevreden van zijn. Ok, hier en daar kan er iets voorvallen en soms eens echt een fout, maar dat wordt dan ook gewoon rechtgezet. Anders kom je in je eigen streek toch niet meer aan de bak? Laat staan voor een architect werken..dat is ook de laatste keer dan..

Bij professionals misschien niet, maar veel mensen zoeken gewoon in de buurt zonder dat ze veel referenties hebben of een aannemer goed of slecht is. En er lopen genoeg slechte rond als ik zo rondkijk en luister bij vrienden, familie,...
De planning van de meeste goeie zit al vol, dus waar belanden mensen als ze zoeken naar iemand die nog tijd maakt voor een offerte? Meer kans dat het één van de minder goeie is.

Bij professionals misschien niet, maar veel mensen zoeken gewoon in de buurt zonder dat ze veel referenties hebben of een aannemer goed of slecht is. En er lopen genoeg slechte rond als ik zo rondkijk en luister bij vrienden, familie,...
De planning van de meeste goeie zit al vol, dus waar belanden mensen als ze zoeken naar iemand die nog tijd maakt voor een offerte? Meer kans dat het één van de minder goeie is.
Maar dan weet je dat toch ergens zelf ook wel? Als er niemand tijd heeft om snel te beginnen en opeens vind je iemand die staat te popelen...? Dat is geen rocket science he.

Idem met prijzen. Goede stielmannen komen niet gratis werken. Als je natuurlijk een mail uitstuurt naar 10 partijen (wat je duidelijk aan de opmaak kan zien) of via van die belachelijke websites om een stielman te vinden... dat komt al niet goed over bij firma's die correct werken en correct betaald willen zijn. Een groot deel zal zelf gewoon niet antwoorden. Oplichters/prutsers wel natuurlijk, die zien zo'n sites als een zegen denk ik.

Ik werk hier al 15 jaar rond de kerktoren. Dat lukt toch niet als je werkt op een manier zoals ik hier lees? En ik ben niet alleen hoor, ken hier bijna elke aannemer uit de buurt en weet ook wel wie goed werk aflevert. En ik weet ook prutsers genoeg, maar die werken ofwel ver van huis ofwel dik onder de prijs (omdat de klant het allemaal te duur vindt)

Ik heb toch ook wel wat navenante ervaringen de laatste maanden met een zogezegd gerenomeerde verandabouwer. Probleem is dat die vooral echt goed zijn in wat ze zelf doen, namelijk veranda's. Al de rest doen ze erbij, vaak via onderaanneming. Veel zaken zijn opnieuw moeten gebeuren. Dan spreken we van hele stukken nieuwe vloer terug uitbreken, bezettingswerken driemaal opnieuw uitvoeren, nieuwe voordeur tweemaal maken, gebroken afvoerleiding...

Grote voordeel is dat we via één hoofdaannemer werken die eindverantwoordelijk is voor de volledige oplevering. Al dat geleuter van dieje dit en dieje dat gaat gewoon niet op. Als ik één ding heb geleerd van de vorige verbouwingen is dat aannemers met veel plezier elkaar de duvel aan doen...

"Door uw werk" zeg je. Heb je er al bij stil gestaan dat ze voor professionele klanten veel beter hun best zullen doen dan voor particuliere klanten die ze nooit meer zullen zien?

Terug
Bovenaan