Ervaringen met aannemers

Een eerlijke prijs bestaat niet... De prijs wordt immers bepaald door vraag en aanbod:) Als leek kan je ook niet inschatten wat een eerlijke prijs is, temeer omdat er zo veel parameters zijn die die prijs bepalen(kwaliteit/reputatie van de stielman in kwestie, gebruikte materialen, afstand, kleine of grote klus et cetc).
Wat ik bedoel is dan ook een prijs die tot stand komt door vraag en aanbod, na de randvoorwaarden vast te leggen. Het gaat er mij niet om dat ik alles te duur vind, ik reageerde op Oxbow1 die zei "Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren."

Lijkt me dat het toch niet nonchalant zou mogen zijn om een professional te betalen om iets voor jou te doen, dat doe ik ook met dokters, advocaten, garagisten, boeren, ...

Wat ik bedoel is dan ook een prijs die tot stand komt door vraag en aanbod, na de randvoorwaarden vast te leggen. Het gaat er mij niet om dat ik alles te duur vind, ik reageerde op Oxbow1 die zei "Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren."

Lijkt me dat het toch niet nonchalant zou mogen zijn om een professional te betalen om iets voor jou te doen, dat doe ik ook met dokters, advocaten, garagisten, boeren, ...
Ah ok. Neen inderdaad, volledig akkoord. Dat principe is inderdaad een beetje de basis van de economie:p

Ik weet ook niet wie het meest gehaat is, nen garagist of nen aannemer??

Ik weet ook niet wie het meest gehaat is, nen garagist of nen aannemer??
Haat? Ik denk als je met klanten werkt, dat je altijd 'shit' hebt. In éénder welke job!
Er zijn altijd wel van die lastige klanten en die maken je leven zuur.

De klant is koning, maar sommige klanten aanzien zichzelf als "zijne majesteit of The Emperor". :tongue:

Is het ook niet meer een generatieverschil, lieten onze ouders/grootouders ook voor elke prul iemand komen?

In mijn familie zijn bijna alle huizen gezet met de nonkels samen, Voor een prul was er wel een handige nonkel in te schakelen.

Toen was er ook meer begrip in de bouwwereld, nu heb je particuliere klanten die klaar staan met een ingebrekestelling of compensatie willen in harde cash voor een pruts. (Dat was onbestaande vroeger)

Zoals ik hier net las, een schoorsteenveger die een schouw afstopt voor 25€, als hij een krasje maakt op een gevelsteen staat de klant klaar om verzekeringspapieren in te vullen..

Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren.

Ik heb net een ruwbouw van 40m2 gezet in 3 dagen, zo’n rocket science is het allemaal niet hoor.

Mag ik nu even beledigd zijn...? Ik zie de referentie van het ene naar het andere niet. Laat staan dat ik zelf een ladder heb om aan de nok te raken zonder mijn botten te breken.

Bedoel je de terras uitbreiden? Ja dat is veel geld maar daar ben je zeker een halve dag aan kwijt en dan moet je nog een andere werf hebben waar je ook een halve dag kan starten of verder doen. Daarom dat ze extra vragen want kans is groot dat ze een dag verliezen. Plus is een een prutswerk waar alleen maar vodden van kunnen komen. Als je een terras moet uitbreiden met enkele tegels heb je kans dat na een tijd deze gewoon loskomt van de rest, fundering is idealiter in 1 geheel gelegd.

Tis niet eens uitbreiden. Er ligt al een tegel, dat is alleen een andere steen. We zitten nu met de zijkant van de veranda dat aansluit op zowel steen A als steen B. Visueel zeker niet mooi. En het is ook niet dat ze speciaal moeten langskomen. Ze zijn hier nog 3 dagen bezig met de andere werken. Eerder nog op het laatste moment een poot willen uitdraaien ter compensatie van de werken die ze opnieuw moeten doen.

Nu tis allemaal in orde. Firma vroeg 645 euro voor 1m² terrastegel te vervangen, 725 euro voor schouw af te sluiten en 145 euro voor entreport uit te breken. Dat is een totaal van 1600 euro inclusief btw. De entreport heb ik er gisteren zelf uitgeklopt met een zware beitel van de buren, de schouw is afgesloten door een schoorsteenveger voor 25 euro en het terras wordt door een vakman uit het dorp in orde gebracht voor 150 euro. Dus ik ben nu 175 euro kwijt. Das is bijna 10 keer minder! Sorry, maar ik vind dat een schandalig verschil als ge als grotere firma totaalrenovaties doet en uw klanten nog op het laatste een paar 1000 euro uit de zakken wilt kloppen terwijl ge nog dagen werk heb aan afwerking. Ik wil niet weten hoevaak dit soort zaken gewoon een 'ok' krijgen zonder er bij stil te staan.

Ik zeg ni dat alles perfect moet zijn, en ik ga ook ni liggen zeuren over kleinigheden, maar je mag toch verwachten dat je ietwat degelijke werk krijgt als je genoeg betaalt? En dat ze op zen minst "sorry geen tijd" antwoorden als je om een offerte vraagt?

Paar voorbeelden:
- deur in oud huis aan de foute kant geplaatst (en overgang tussen de 2 vloeren ook). Ik had daar geen drama van gemaakt als die zijn fout had toegegeven en in ruil bvb als geste 50 of 100 euro korting had aangeboden, maar meneer vond het nodig om de markering die we samen gemaakt hadden (te proberen) uit te gommen en het vervolgens op mij te steken (hij had beter moeten gommen...)
- bij de afwerking van onze zoldertrap in ons nieuw had ik echt het gevoel dat ik dit zelf beter had gedaan (kader niet mooi in verstek gezaagd, afgebroken bepleistering, etc). Werfleider gaf zelf aan da het geen zicht was en er is nen andere gekomen, ik vind het eerlijk gezegd nog steeds niet perfect, maar heb het wel aangenomen en merci gezegd.
- Binnendeuren gingen eind april-begin mei geplaatst worden. Vorige week zijn ze komen opmeten, als ik er niet had achtergezeten was ik nog steeds aan het wachten. Heb ik daarover gezeurd tegen die mens? Nope, gewoon telkens vriendelijk bericht met de vraag of hij al nieuws had ivm timing.
- ...

Alle soit, klanten moeten uiteraard wat schappelijk zijn, fouten kunnen gebeuren, maar ik ga ook niet op men knieen kruipen uit dankbaarheid omdat nen aannemer mij het plezier van zijn aanwezigheid gunt.

Laatst bewerkt:
Is het ook niet meer een generatieverschil, lieten onze ouders/grootouders ook voor elke prul iemand komen?

In mijn familie zijn bijna alle huizen gezet met de nonkels samen, Voor een prul was er wel een handige nonkel in te schakelen.

Toen was er ook meer begrip in de bouwwereld, nu heb je particuliere klanten die klaar staan met een ingebrekestelling of compensatie willen in harde cash voor een pruts. (Dat was onbestaande vroeger)

Zoals ik hier net las, een schoorsteenveger die een schouw afstopt voor 25€, als hij een krasje maakt op een gevelsteen staat de klant klaar om verzekeringspapieren in te vullen..

Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren.

Ik heb net een ruwbouw van 40m2 gezet in 3 dagen, zo’n rocket science is het allemaal niet hoor.

Er zit overal wel een vorm van waarheid in maar toch deze bemerkingen:
- Vandaag de dag gaat quasi elk gezin met twee full-time gaan werken. Sorry maar er is nu simpelweg geen tijd meer om voor elk huis in de familie alle nonkels in te schakelen. Ik wil gerust ook wel eens helpen bij een broer of een vriend, maar om nu elke schaarse vakantiedag te gaan spenderen om ganse huizen te gaan bouwen voor een ander is er misschien toch ook wat over? De vanzelfsprekendheid waarmee sommigen dat verwachten van hun vrienden/familie vind ik al een rare gedachte. Er is een verschil tussen sporadisch eens een handje toesteken of een essentiële element te zijn in het verwezenlijken van iemands persoonlijke business plan door al bij voorbaat te steunen op die massale hulp. Als je uw droomwoning niet anders kan realiseren dan beslag te leggen op de vrije tijd van gans uw omgeving, misschien moet je dan uw plannen wat realistischer maken?
- Die ingebrekestellingen zijn inderdaad een trend. Maar wat was er eerst: de kip of het ei? Zijn het de bouwheren die overgevoelig geworden zijn of is het omdat aannemers peperdure premium-prijzen hanteren dat de verwachtingen bij de bouwheer navenant hoog liggen, en dus voor elk krasje een ingebrekestelling sturen? Ik ervaar als bouwheer heel erg het laatste scenario: aannemers die redelijke prijzen hanteren, daar sta ik ook niet met een vergrootglas op te kijken. Aannemers waarvoor je een nier moet afstaan om ze te kunnen betalen, die moeten ook navenant werk afleveren.
- Tot slot vind ik vetgedrukt gedeelte een vreemde redenering. Is de normale redenering niet omgekeerd? Als het u niet veel schelen dan doe je het wel vlug zelf als leek. Als je wil dat iets écht tiptop in orde is, dan schakel je een dure "professional" in die het voor jou doet. Enfin, dat zou toch de redenering moeten zijn...

Laatst bewerkt:
... , werf terug proper afleveren, materiaal opkuisen, ...

I lolled. De enige die mijn werf terug proper heeft afgeleverd was mijn elektricien.

Of het moet zijn dat ze mijn hof per ongeluk als containerpark beschouwden. En zelfs op de werf zelf: als er ergens een hoekje wat vuil werd achtergelaten door de vorige, dan is dat precies ook een vrijgeleide om er nog wat afval bovenop te gooien.

Denk dat er hier een paar nekeer een week zouden moeten meedraaien met nen aannemer. En alle offertes moeten gratis zijn, liefst met plaatsbezoek van 2/3uur.

Uiteraard zijn offertes altijd gratis. Van welke planeet kom jij?
Weer die typische aannemersmentaliteit: we moeten als bouwheer al een gat in de lucht springen als Koning Aannemer überhaupt een offerte wil opstellen voor dat plebs.
Reality Check: in de meeste sectoren worden er full-time salesmensen ingeschakeld om alstublieft ergens te mogen een offerte opmaken.

Jaja, vrije markt enzo. I know. Een goed principe die we moeten blijven hanteren. Maar daarom moet je nog niet arrogant beginnen worden. In plaats van te zagen over gratis offertes afleveren zou je beter je beide pollekes kussen en dankbaar zijn dat het blijkbaar zo ongelofelijk goed gaat in de sector. Een unicum die je in quasi geen enkele andere sector tegenkomt.

De aannemers die trouwens effectief zijn langsgekomen om een offerte te maken zijn sowieso al zwaar in de minderheid. Laat staan dat ze hier 2 à 3 uur gezeten hebben.

Laatst bewerkt:
Heb nog zo eentje binnen. Sommetje van 625 excl voor 5 terrastegels bij te leggen (excl tegel...)

Begint wat mijn botten uit te hangen
Gewoon die dingen online smijten op hun google review of zoiets. Moet daarom niet negatief doen gewoon zoiets van 'toch wel duur, dit is zijn prijs voor deze job'

I lolled. De enige die mijn werf terug proper heeft afgeleverd was mijn elektricien.

Of het moet zijn dat ze mijn hof per ongeluk als containerpark beschouwden. En zelfs op de werf zelf: als er ergens een hoekje wat vuil werd achtergelaten door de vorige, dan is dat precies ook een vrijgeleide om er nog wat afval bovenop te gooien.

Uiteraard zijn offertes altijd gratis. Van welke planeet kom jij?
Weer die typische aannemersmentaliteit: we moeten als bouwheer al een gat in de lucht springen als Koning Aannemer überhaupt een offerte wil opstellen voor dat plebs.
Reality Check: in de meeste sectoren worden er full-time salesmensen ingeschakeld om alstublieft ergens te mogen een offerte opmaken.

Jaja, vrije markt enzo. I know. Een goed principe die we moeten blijven hanteren. Maar daarom moet je nog niet arrogant beginnen worden. In plaats van te zagen over gratis offertes afleveren zou je beter je beide pollekes kussen en dankbaar zijn dat het blijkbaar zo ongelofelijk goed gaat in de sector. Een unicum die je in quasi geen enkele andere sector tegenkomt.

De aannemers die trouwens effectief zijn langsgekomen om een offerte te maken zijn sowieso al zwaar in de minderheid. Laat staan dat ze hier 2 à 3 uur gezeten hebben.

Aja vergeten, uw aannemers waren allemaal slechte dus ze zijn allemaal zo.

En zoals al gezegd, ik ben geen aannemer. Maar goed, laat dan alle aannemers iemand fulltime aannemen om offertes op te maken. Het zal proper zijn. Dan gaat zijne (uur)prijs omhoog en is het degoutant dat die zoveel 'verdient'.

Amai gast, uit alles wat ik neergepend heb focust ge zo hard op die offertes? Ik ben geen aannemer dus het kan mij geen zak schelen. Maar lees gewoon de laatste topics nog eens door. De meeste focussen hier enkel op het aantal gewerkte uren op de werf, en de rest mag niet aangerekend worden.

De bedoeling van mijn antwoorden was om wat weerwerk te bieden. Ik ken via via ondertussen al wat jonge zelfstandigen en het is soms degoutant wat voor bakken stront die over hun krijgen omdat er rotte appels onder de aannemers zitten.

Hoe is het trouwens afgelopen met uwe mortex? Is dat in orde gekomen?

Volgende keer tegen uw aannemer zeggen hé, dat hij zijn werkvolk en -gerief thuislaat en gewoon het gaat lenen bij uw buur.

Ik zie het punt niet?
Eentje heb ik zelf gedaan - bleek uiteindelijk 15min werk. De andere zaken zijn opgenomen door twee verschillende vakmensen uit de omgeving. Die heb ik opgebeld, zijn na hun werven even snel komen kijken, schatting gemaakt en done. Eentje is in orde, het andere wordt volgende week gedaan als die zijn werf klaar is. Ik ga trouwens nooit iemand houden aan een prijsschatting, zolang het maar realistisch is.

Voor de rest ben ik - al bij al - tevreden van de werken. Maar de prijs van die extraatjes zijn erover. En het is niet dat dat zo uitzonderlijk is, op elke grotere werf zijn er wel wat bijkomende kleine zaken.

Aja vergeten, uw aannemers waren allemaal slechte dus ze zijn allemaal zo.

En zoals al gezegd, ik ben geen aannemer. Maar goed, laat dan alle aannemers iemand fulltime aannemen om offertes op te maken. Het zal proper zijn. Dan gaat zijne (uur)prijs omhoog en is het degoutant dat die zoveel 'verdient'.
Zijn uurprijs gaat omhoog? Of zijn marge wordt kleiner natuurlijk. Daar zit ook nog genoeg vet op de soep.

Amai gast, uit alles wat ik neergepend heb focust ge zo hard op die offertes? Ik ben geen aannemer dus het kan mij geen zak schelen. Maar lees gewoon de laatste topics nog eens door. De meeste focussen hier enkel op het aantal gewerkte uren op de werf, en de rest mag niet aangerekend worden.

De bedoeling van mijn antwoorden was om wat weerwerk te bieden. Ik ken via via ondertussen al wat jonge zelfstandigen en het is soms degoutant wat voor bakken stront die over hun krijgen omdat er rotte appels onder de aannemers zitten.

Hoe is het trouwens afgelopen met uwe mortex? Is dat in orde gekomen?

Wat voor bakken stront?

Mortex is nog in orde gekomen! Weer duurder dan verwacht, maar met een grondige reden dus geen klachten wat dat betreft. Timing was wel 2 weken te laat opgeleverd maar soit. Het resultaat is wel prachtig dus ik zal dat met plezier betalen.

Dat verhaal van die offerten is ook wel heel stielgebonden hoor.

Als een electricien voor een basisinstallatie gaat beginnen tellen voor een offerte zal ik goed lachen.

Maar als ik een tuinaannemer aanstel voor een aanleg van een voortuin en die gast moet hier eerst twee uur komen bespreken en de boel opmeten en dan rekening houden met weersomstandigheden, lopende huur op materiaal, etc...

Ik ga nu zonder twijfel enkelen tegen de schenen schoppen. Maar der is voor mij echt een verschil tussen stielmannen die enkel binnen moeten zijn en hun materiaal in 1 transit krijgen, en mannen die buiten of met groot materiaal moeten werken.

Voorbeeld; ik heb begin het jaar een nieuwe rioleringsaansluiting laten plaatsen voor 1000 euro vaste prijs bij Flivius. Die zijn hier aangekomen om 6h30. Bleek dat de plannen van RioBra op niks trokken en hebben ze uiteindelijk tot 3 (!!) Meter diep moeten graven tot in het midden van de straat (alle kasseien eruit) om dat riool te vinden. Ze zijn vertrokken om 20h 's avonds. Dat is dan 1000 euro voor 24 manuren (twee man) en een graafmachine voor een hele dag. .

Om te illustreren dat bij sommige stielen het opstelling van een offerte echt geen senicure is. En dan begrijp ik dat men daar geld voor vraagt.

Laatst bewerkt:
Als aannemer zijnde:

Ik merk meestal meteen aan het type bericht/mail/gesprek wat voor type klant dat is.

En als dat al begint met uitdrukkelijk te vragen voor een vrijblijvend plaatsbezoek en een gratis offerte (echt nadrukkelijk) stopt het al. Ik doe daar ook verder geen moeite voor.

Ja ik kom gratis en ja ik maak een gratis offerte op. Maar als er al op voorhand zo op gehamerd wordt is dat het type klant waar ik niet voor wil werken en waar je inderdaad nog een ingebrekestelling kan verwachten of iets pietlulligs of beginnen dreigen met sommen achter te houden.. Bedankt maar neen.

PS, ik kom altijd stipt op afspraak. Geen 10min te laat (of ik bel). En offerte na max 1 week. Soms zelfde avond al. En er wordt duidelijk gecommuniceerd en het zijn normale prijzen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat vaak hoor van de mensen dat dat niet altijd het geval is. Vorige week nog mail terug gestuurd om 11.30u snachts en die mens belde de volgende dag dat hij van zijn stoel gevallen was dat een aannemer direct iets liet weten :p

Ik ken in elke stiel vakmensen genoeg die perfect hun job doen en correct zijn. Is allemaal geen probleem. Als leek misschien wat minder makkelijk.

Maar als het goedkoop moet en het is allemaal teveel etc.. Dan heb je 9/10 een prutser vast en moet je nadien ook niet klagen imo

Als aannemer zijnde:

Ik merk meestal meteen aan het type bericht/mail/gesprek wat voor type klant dat is.

En als dat al begint met uitdrukkelijk te vragen voor een vrijblijvend plaatsbezoek en een gratis offerte (echt nadrukkelijk) stopt het al. Ik doe daar ook verder geen moeite voor.

Ja ik kom gratis en ja ik maak een gratis offerte op. Maar als er al op voorhand zo op gehamerd wordt is dat het type klant waar ik niet voor wil werken en waar je inderdaad nog een ingebrekestelling kan verwachten of iets pietlulligs of beginnen dreigen met sommen achter te houden.. Bedankt maar neen.

PS, ik kom altijd stipt op afspraak. Geen 10min te laat (of ik bel). En offerte na max 1 week. Soms zelfde avond al. En er wordt duidelijk gecommuniceerd en het zijn normale prijzen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat vaak hoor van de mensen dat dat niet altijd het geval is. Vorige week nog mail terug gestuurd om 11.30u snachts en die mens belde de volgende dag dat hij van zijn stoel gevallen was dat een aannemer direct iets liet weten :p

Ik ken in elke stiel vakmensen genoeg die perfect hun job doen en correct zijn. Is allemaal geen probleem. Als leek misschien wat minder makkelijk.

Maar als het goedkoop moet en het is allemaal teveel etc.. Dan heb je 9/10 een prutser vast en moet je nadien ook niet klagen imo

Regio? :)

Er zit overal wel een vorm van waarheid in maar toch deze bemerkingen:
- Vandaag de dag gaat quasi elk gezin met twee full-time gaan werken. Sorry maar er is nu simpelweg geen tijd meer om voor elk huis in de familie alle nonkels in te schakelen. Ik wil gerust ook wel eens helpen bij een broer of een vriend, maar om nu elke schaarse vakantiedag te gaan spenderen om ganse huizen te gaan bouwen voor een ander is er misschien toch ook wat over? De vanzelfsprekendheid waarmee sommigen dat verwachten van hun vrienden/familie vind ik al een rare gedachte. Er is een verschil tussen sporadisch eens een handje toesteken of een essentiële element te zijn in het verwezenlijken van iemands persoonlijke business plan door al bij voorbaat te steunen op die massale hulp. Als je uw droomwoning niet anders kan realiseren dan beslag te leggen op de vrije tijd van gans uw omgeving, misschien moet je dan uw plannen wat realistischer maken?
- Die ingebrekestellingen zijn inderdaad een trend. Maar wat was er eerst: de kip of het ei? Zijn het de bouwheren die overgevoelig geworden zijn of is het omdat aannemers peperdure premium-prijzen hanteren dat de verwachtingen bij de bouwheer navenant hoog liggen, en dus voor elk krasje een ingebrekestelling sturen? Ik ervaar als bouwheer heel erg het laatste scenario: aannemers die redelijke prijzen hanteren, daar sta ik ook niet met een vergrootglas op te kijken. Aannemers waarvoor je een nier moet afstaan om ze te kunnen betalen, die moeten ook navenant werk afleveren.
- Tot slot vind ik vetgedrukt gedeelte een vreemde redenering. Is de normale redenering niet omgekeerd? Als het u niet veel schelen dan doe je het wel vlug zelf als leek. Als je wil dat iets écht tiptop in orde is, dan schakel je een dure "professional" in die het voor jou doet. Enfin, dat zou toch de redenering moeten zijn...

Had hier precies wat berichten gemist de vorige keer, ik voel mij precies nen boomer.

Over dat helpen: als je met veel vrienden aan het verbouwen bent (en veel zelf doet) dan loont het nochtans om allemaal samen af te spreken en mekaar wat te helpen. Je krijgt veel meer gedaan door eens mekaar een weekend te helpen dan alleen verder te klooien. Maar goed, dan moet je al handige vrienden hebben.

Over dat helpen: als je met veel vrienden aan het verbouwen bent (en veel zelf doet) dan loont het nochtans om allemaal samen af te spreken en mekaar wat te helpen. Je krijgt veel meer gedaan door eens mekaar een weekend te helpen dan alleen verder te klooien. Maar goed, dan moet je al handige vrienden hebben.
Allemaal goed en wel maar Corona heeft er dit jaar en vorig jaar geen goed aan gedaan. We hebben dan ook in ons huis 95% van de tijd zelf liggen klooien.

Als iemand omgeving Leuven goede stielmannen weet, tis voor ne nieuwbouw, moogt ge het altijd laten weten.

Het is ook gewoon leuk dat je de luxe hebt om een keuze te hebben tussen klanten.
Met andere woorden; enkel de klanten die niet zagen om een euro meer of om een pietlullige dubbele horizontale afdekplaat in de standaardkleur 'crème', die teveel werd gefactureerd. :rolleyes:
Als je al gaat zagen om nog geen 2 euro.

Terug
Bovenaan