Ervaringen met aannemers

Het gaat van het ene extreme in het andere hé. 50€ voor een steen? --> Ah neen das max 5€ sé Makila! Als het al zoveel is.
Anderzijds komen hier aannemers zeggen: Een half uur? Das toch wel serieus wat méér werk sé Makila!
Hoelang duurt dit dan? Toch geen 8 uur of zo? En zelfs dan is het uurtarief nog altijd 50€/uur.

Maar iedereen is het hier met één zaak eens: Het is een job die géén enkele aannemer graag doet en het is een klote werkje. En inderdaad hoe kleiner het werk, hoe duurder het is in verhouding en hoe meer men zal aanrekenen om toch langs te komen en het werkje te komen doen.

Die mentaliteit is wel iets dat bij momenten te zwaar doorweegt in de bouwsectors vind ik. Je leest dat hier ook. 't is bijna of de particulier moet kruipen van dankbaarheid als een aannemer eens uit barmhartigheid een klein werkje komt doen. Wij zouden in onze medische sector eens zo'n mentaliteit aan de dag leggen moeten leggen.

Daarmee zeg ik niet dat iemand twee uur moet rijden om een vijs in te draaien. Maar uit voorgaande posts komt wel uit dat men er de kantjes aan het af rijden is.

Die mentaliteit is wel iets dat bij momenten te zwaar doorweegt in de bouwsectors vind ik. Je leest dat hier ook. 't is bijna of de particulier moet kruipen van dankbaarheid als een aannemer eens uit barmhartigheid een klein werkje komt doen. Wij zouden in onze medische sector eens zo'n mentaliteit aan de dag leggen moeten leggen.

Daarmee zeg ik niet dat iemand twee uur moet rijden om een vijs in te draaien. Maar uit voorgaande posts komt wel uit dat men er de kantjes aan het af rijden is.
Vraag en aanbod. ;) Het mes snijdt langs twee kanten.

Laatst bewerkt:

Ja maar er is werk voldoende in de bouwsector dus als aannemer sta je al zeker niet te springen om zo'n prutswerken te komen doen, zeker als het werk corrigeren is van iemand anders. En zelfs al krijg je er veel geld voor is er nog een kans dat er vodden van komen omdat de aannemer voor jou er een boeltje van heeft gemaakt.

Ik ben zelf geen aannemer ofzo maar ik zou denk ik helemaal hetzelfde doen, veel geld vragen en hopen dat je het niet mag doen.

Is het ook niet meer een generatieverschil, lieten onze ouders/grootouders ook voor elke prul iemand komen?

In mijn familie zijn bijna alle huizen gezet met de nonkels samen, Voor een prul was er wel een handige nonkel in te schakelen.

Toen was er ook meer begrip in de bouwwereld, nu heb je particuliere klanten die klaar staan met een ingebrekestelling of compensatie willen in harde cash voor een pruts. (Dat was onbestaande vroeger)

Zoals ik hier net las, een schoorsteenveger die een schouw afstopt voor 25€, als hij een krasje maakt op een gevelsteen staat de klant klaar om verzekeringspapieren in te vullen..

Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren.

Ik heb net een ruwbouw van 40m2 gezet in 3 dagen, zo’n rocket science is het allemaal niet hoor.

Klopt inderdaad. Of ge moogt eerst nog brol van een ander opkuisen en dat wil de particulier dan ook niet weten want daar wilt hij ook niet voor betalen.

als ge vindt dat iemand teveel rekent, doe het dan eens zelf he. Opzoeken hoe het moet, werkmateriaal gaan halen, bouwmateriaal gaan halen, bouwmateriaal leveren dus koop u maar een camionette of remorque, naar de werf rijden, werf terug proper afleveren, materiaal opkuisen, terug naar huis rijden. Das geen half uurke werk he. En dan staat ge daar en ist van ‘Ah, kunde daar ook nog een steen vervangen en daar ook?’ Maar o wee als ge daar dan voor factureert.
Net hetzelfde voor zes tegels te leggen. Ondergrond al afgegraven? Betonpuin aangetrild? Stabilise gaan halen/geleverd? Verankerd in het huidige terras? ‘Maar tis maar zes tegels leggen

Hubo of gamma is ook wel enkel goed als ge kleine prul nodig hebt op nen zondag :p

Denk dat er hier een paar nekeer een week zouden moeten meedraaien met nen aannemer. En alle offertes moeten gratis zijn, liefst met plaatsbezoek van 2/3uur.

Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad. Of ge moogt eerst nog brol van een ander opkuisen en dat wil de particulier dan ook niet weten want daar wilt hij ook niet voor betalen.

als ge vindt dat iemand teveel rekent, doe het dan eens zelf he. Opzoeken hoe het moet, werkmateriaal gaan halen, bouwmateriaal gaan halen, bouwmateriaal leveren dus koop u maar een camionette of remorque, naar de werf rijden, werf terug proper afleveren, materiaal opkuisen, terug naar huis rijden. Das geen half uurke werk he. En dan staat ge daar en ist van ‘Ah, kunde daar ook nog een steen vervangen en daar ook?’ Maar o wee als ge daar dan voor factureert.
Net hetzelfde voor zes tegels te leggen. Ondergrond al afgegraven? Betonpuin aangetrild? Stabilise gaan halen/geleverd? Verankert in het huidige terras? ‘Maar tis maar zes tegels leggen

Hubo of gamma is ook wel enkel goed als ge kleine prul nodig hebt op nen zondag :p

Denk dat er hier een paar nekeer een week zouden moeten meedraaien met nen aannemer. En alle offertes moeten gratis zijn, liefst met plaatsbezoek van 2/3uur.
Jamaar ja, het gaat over den bouw he. Das toch allemaal zo moeilijk niet. :sarcastic: Maar zelf kunnen we het niet. Dus de vraag is, waar zit de fout?

Wonen is de grootste kost in ons leven, en toch gaan we daar zo nonchalant mee om en laten alles doen Door derden, terwijl er video’s van alle denkbare klussen online staan, en je in elke hubo,gamma,boels goed werkmateriaal kan aanschaffen/huren.
Deze snap ik nu eigenlijk niet. Ik heb een heel ander carrièrepad gevolgd, waardoor ik ook ok verdien. Mag ik dan niet gewoon mijn geld geven aan iemand die wèl ervaring heeft met zo'n zaken, en hopen dat die voor een eerlijke prijs gewoon zijn werk doet? Zo werkt dat toch voor alle andere zaken?

Want eerlijk gezegd zou het toch straf zijn als ik dezelfde kwaliteit kan afleveren als ik bij wijze van spreken vorige week nog nooit een boormachine had vastgehad, over het weekend wat youtubefilmpjes heb gezien, en het nu eens zelf probeer?

En met eerlijke prijs bedoel ik dan ook eerlijk hé, ik ga niet overal zagen dat het te duur is ofzo.

Daar zitten we terug in vraag en aanbod. De meeste beroepsscholen zijn hun opleidingen hout en bouw bijna aan het opdoeken wegens geen leerlingen.

De polen blijven in eigen land omdat hun economie aan het boomen is, dus veel succes met wie je nog gevonden krijgt in de bouwsector.

Daar zitten we terug in vraag en aanbod. De meeste beroepsscholen zijn hun opleidingen hout en bouw bijna aan het opdoeken wegens geen leerlingen.

De polen blijven in eigen land omdat hun economie aan het boomen is, dus veel succes met wie je nog gevonden krijgt in de bouwsector.
Dat is iets anders, en daar ga ik mee akkoord. Hangt ook wat samen met "mijn kind moet studeren, liefst aan de universiteit, desnoods doet hij er 10 jaar over".

Op zich moet dat ooit wel eens keren hé, ik kan mij inbeelden dat onze generatie zijn kinderen misschien al sneller hun zin laat doen als ze met hun handen willen werken.

Maar uiteindelijk kan je ook gewoon niet alles zelf kunnen/doen, dus ik vind dat een beetje een vreemde oplossing. Ik heb geen handige nonkels. Een vriendin van mij wel, en het huis dat die hebben helpen zetten is iets dat geen enkele stielman met zelfrespect zou zetten denk ik.

Ik heb net een ruwbouw van 40m2 gezet in 3 dagen, zo’n rocket science is het allemaal niet hoor.
Als je gene handige harry bent en géén handen aan uw lijf hebt, is dat toch moeilijk sé. Na 20x proberen en zelfs met ne waterpas, stond hier nog alles schots en scheef. Ik kan da gewoon nie.

Natuurlijk is het géén rocket science maar je moet er wel iet of wat bekwaam voor zijn hé. :)

Bij mij was dat dan allang ingestort. :)

Deze snap ik nu eigenlijk niet. Ik heb een heel ander carrièrepad gevolgd, waardoor ik ook ok verdien. Mag ik dan niet gewoon mijn geld geven aan iemand die wèl ervaring heeft met zo'n zaken, en hopen dat die voor een eerlijke prijs gewoon zijn werk doet? Zo werkt dat toch voor alle andere zaken?

Want eerlijk gezegd zou het toch straf zijn als ik dezelfde kwaliteit kan afleveren als ik bij wijze van spreken vorige week nog nooit een boormachine had vastgehad, over het weekend wat youtubefilmpjes heb gezien, en het nu eens zelf probeer?

En met eerlijke prijs bedoel ik dan ook eerlijk hé, ik ga niet overal zagen dat het te duur is ofzo.
Tuurlijk wel. Maar dan wel een eerlijke prijs betalen zoals je zelf aangeeft. Hier valt het nog mee (hoewel die Posts hierboven er soms ook overgaan) maar in sommige verbouwgroep is het er los over. Van zodra ze meer dan 20 euro per uur moeten betalen vinden ze het te duur. En iedereen moet de volgende dag kunnen beginnen en liefst in het weekend doorwerken. Dat die mensen dan kapot zijn op hun 40/50 is geen probleem maar 50 euro per uur vragen is er over. Niet vergeten dat die mannen ook veel verzekeringen moeten betalen, zelf gerief aan de kant zetten voor later en er gewoon ook niet rijk van worden, wat de perceptie daarover ook is.
Of ze willen het in regie doen maar staan daar wel alle uren zelf op te schrijven, de uren verplaatsing ‘tellen niet’, middagpauze ook niet, afval wegdoen ook niet,... maar dan zitten die zelf wel op Facebook tijdens hun 38uren werkweek ;)

Tuurlijk wel. Maar dan wel een eerlijke prijs betalen zoals je zelf aangeeft. Hier valt het nog mee (hoewel die Posts hierboven er soms ook overgaan) maar in sommige verbouwgroep is het er los over. Van zodra ze meer dan 20 euro per uur moeten betalen vinden ze het te duur. En iedereen moet de volgende dag kunnen beginnen en liefst in het weekend doorwerken. Dat die mensen dan kapot zijn op hun 40/50 is geen probleem maar 50 euro per uur vragen is er over. Niet vergeten dat die mannen ook veel verzekeringen moeten betalen, zelf gerief aan de kant zetten voor later en er gewoon ook niet rijk van worden, wat de perceptie daarover ook is.
Of ze willen het in regie doen maar staan daar wel alle uren zelf op te schrijven, de uren verplaatsing ‘tellen niet’, middagpauze ook niet, afval wegdoen ook niet,... maar dan zitten die zelf wel op Facebook tijdens hun 38uren werkweek ;)
Dat zijn dan gewoon moeilijke klanten natuurlijk, denk dat je die in elke sector wel vindt. Dat is ook een soort Dunning-Kruger effect dat speelt denk ik. Als absolute leek ben ik niet geplaast om veel commentaar te geven. Iemand die al eens zelf de handige nonkel heeft gespeeld zal al sneller de expert uithangen denk ik (zie je hier ook).

Het gaat in twee richtingen natuurlijk, dat respect. Ik zit aan de kant die braaf moet wachten tot een stielman eens "zin" heeft om iets te doen, en dan merk je toch vaak dat de communicatie naar de klant beter kan (wachten op Godot is er niets tegen soms). Ook loop je het risico dat als absolute leek ze je gewoon stront verkopen als goud.

Ook loop je het risico dat als absolute leek ze je gewoon stront verkopen als goud.
Meerdere offertes vragen en richtprijzen (per m2 bvb.) zoeken op het internet kan al veel helpen.
Maar veel particulieren nemen gewoon standaard de goedkoopste, al de rest is dan te duur.

Meerdere offertes vragen en richtprijzen (per m2 bvb.) zoeken op het internet kan al veel helpen.
Maar veel particulieren nemen gewoon standaard de goedkoopste, al de rest is dan te duur.
Klopt, maar ik bedoel ook gewoon de kwaliteit van het geleverde werk. Je kan dan nog voor een wat duurdere offerte gaan, maar tenzij je ergens reviews leest of vorige klanten kent heb je weinig garantie. Of misschien was iedereen zeer tevreden en is er bij jou net een nieuwe persoon aan het werk die er een boeltje van maakt.

Ik heb trouwens voornamelijk positieve ervaringen hoor, enige dat echt tegenstak (en nog steekt) is de gebrekkige communicatie. De ramenplaatsers heb ik op den duur elke week gebeld met de vraag of ze een richtdatum hadden, het was altijd het nichtje van de zaakvoerder want hij was er niet. Mailen, geen antwoord. Uiteindelijk belden ze mij dan zelf op een dag of de week erna paste, ja goed dat ik van thuis werkte door Corona zeker.

Uiteindelijk na de werken ging ik langsgaan om nog iets te regelen, zegt die mens doodleuk "passeer maar ik ben bijna altijd op bureau", en effectief, gewoon langsgeweest en daar zat hij, met zijn nicht aan de tafel naast hem (lees de vorige paragraaf nog eens).

Met de dakwerker hebben we hetzelfde voor.

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat er véél mensen zijn die gewoon voor het goedkoopste gaan. Maar niet iedereen sé.

Ik ben naar het bedrijf gegaan (voor rolluiken) die mij is aangeraden door vrienden en familie vanwege de goede service.
Dat kan goed zijn dat ze de goedkoopste zijn. Dat weet ik niet. No idea.

Maar ik weet dat de aftercare service super is. Dat vind ik ook wel belangrijk. Iets kapot? Géén gezever. En dat ik dan wat langer op de offerte moeten wachten 'so be it'.

Uiteindelijk na de werken ging ik langsgaan om nog iets te regelen, zegt die mens doodleuk "passeer maar ik ben bijna altijd op bureau", en effectief, gewoon langsgeweest en daar zat hij, met zijn nicht aan de tafel naast hem (lees de vorige paragraaf nog eens).
Haha ergens wél een beetje grappig (allé voor jou natuurlijk niet, en al zeker niet op dat moment zelf)

Laatst bewerkt:

Vraag en aanbod he... Geen enkel probleem mee.

Een eerlijke prijs bestaat niet... De prijs wordt immers bepaald door vraag en aanbod:) Als leek kan je ook niet inschatten wat een eerlijke prijs is, temeer omdat er zo veel parameters zijn die die prijs bepalen(kwaliteit/reputatie van de stielman in kwestie, gebruikte materialen, afstand, kleine of grote klus et cetc).

Dat zijn dan gewoon moeilijke klanten natuurlijk, denk dat je die in elke sector wel vindt. Dat is ook een soort Dunning-Kruger effect dat speelt denk ik. Als absolute leek ben ik niet geplaast om veel commentaar te geven. Iemand die al eens zelf de handige nonkel heeft gespeeld zal al sneller de expert uithangen denk ik (zie je hier ook).

Het gaat in twee richtingen natuurlijk, dat respect. Ik zit aan de kant die braaf moet wachten tot een stielman eens "zin" heeft om iets te doen, en dan merk je toch vaak dat de communicatie naar de klant beter kan. Ook loop je het risico dat als absolute leek ze je gewoon stront verkopen als goud.
Tuurlijk, ben ik ook akkoord mee en dat heb ik hier ook al aangehaald. Maar ik wou toch eens wat weerwerk bieden aan het aannemer gebash hier soms.

Terug
Bovenaan