Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

Hier in de buurt is het toch vaak 70-50-30-50-70 wanneer bij de passage van elke dorpskern. Er zijn daar echt belachelijk veel mensen die continu 50 rijden. Waarom staan daar in hemelsnaam nog borden dan, wanneer mensen ze toch straal negeren. Het is nu ook niet dat er daar zoveel borden staan (het is een voorrangsweg van begin tot einde op die hoofdbaan) en je hebt nog enkele borden die een oversteekplaats aanduiden. Daar kunnen voetgangers ook vaak even staan koekeloeren en je hangt uiteindelijk toch weer in hun gat omdat ze aan 50 taffelen op 70-stukken.

Eerlijk: ik kan niet wachten tot er een rijbewijs met punten is, want mensen die elke dag de overtredingen daar aaneen rijgen zullen op middellange duur wel aanpassen. Ofwel leren ze de weinige borden lezen ofwel mogen ze hun theorieboekje nog eens lezen.

Weet er iemand hoe snel je hier op de N70 mag rijden?
Dat zone 30 bord geldt dan voor de steenweg vanaf dat punt?
En voorbij het verkeerslicht vervalt die beperking?
Ik heb me dat al telkens afgevraagd als ik daar passeer, lijkt volkomen nutteloos en niemand die daar 30 gaat rijden...
Zone 30 geldt tot een bord dat het einde aankondigt.

Ik heb eens verder geklikt als je rechtsaf slaat en het bord einde zone 30 staat anderhalve km verder: https://www.google.be/maps/dir/Beel...4d29c6b3!2m2!1d3.7916423!2d51.0706826!1m0!3e0
Hier in de buurt is het toch vaak 70-50-30-50-70 wanneer bij de passage van elke dorpskern. Er zijn daar echt belachelijk veel mensen die continu 50 rijden. Waarom staan daar in hemelsnaam nog borden dan, wanneer mensen ze toch straal negeren.
Bij ons in Merelbeke is dat ook een probleem. En sinds we trajectcontrole hebben op de Hundelgemsesteenweg is dat nog veel erger geworden. Want je zou maar eens geflitst kunnen worden als je per ongeluk 1 seconde 71 km/h rijdt...

Laatst bewerkt:
Stel je dan voor dat ze 's nachts niet meer flitsen op autostrades en je daar aan 250 mag voorbij vliegen? Want dat is de reden waarom ze daar 's nachts staan.
Ook akkoord hoor maar ik ben van mening dat men 's nachts gerust wat hogere marges zou mogen hanteren, om dan strenger te zijn bij drukke momenten..

Stel je dan voor dat ze 's nachts niet meer flitsen op autostrades en je daar aan 250 mag voorbij vliegen? Want dat is de reden waarom ze daar 's nachts staan.
Laten we theoretisch zeggen dat ze dit zouden doen. Niet meer flitsen op snelwegen 's nachts en dat iedereen dan inderdaad tegen 250 voorbij gaat vliegen (lijkt me straf maar buiten dat punt). Valt er dan nog geen punt te maken dat de arbeidskracht van die mobiele flitsen meer mensen zou beschermen + economisch gezien een betere besteding zou zijn door bv. in de spits te flitsen/te controleren op gsm gebruik?

Ik heb het hier in december nog gepost.
Toen ging het over de nieuwe trajectcontroles in onze gemeente

Bilzen scoort goed in de Monitor Letselongevallen van de federale politie: onze zone heeft het minste letselongevallen per 10.000 inwoners. Toch kan het nog beter.
Het uitgangspunt is het creëren van een veilige stad met aandacht voor aangename woon- en leefbuurten en comfortabele verbindingen voor trage weggebruikers

Dus wat denk je? Die trajectcontroles is voor de veiligheid en zodat er minder ongevallen gebeuren, toch?

Nu verschijnt er een artikel:
Drie maanden na de activering van de eerste trajectcontrole in Bilzen, zijn in totaal 4.833 bestuurders beboet

Ik dacht iets te lezen over verhoogde veiligheid? Statistieken over minder ongevallen?
Who cares! Money money money

Daarom vind ik ook dat als het echt om verkeersveiligheid te doen is én het verlagen van snelheid je die trajectcontroles gewoon in het groot moet aanduiden.

Allee zoals die vrouw die daar 7 keer geflitst is. Die moet nu 7 keer betalen, ja dat is haar eigen fout.
Maar als daar een grote aankondiging had gestaan dan had ze allicht 0 keer te snel gereden en dat laatste lijkt me toch net het doel van een trajectontrole?
Nu hebben zij en een heel deel chauffeurs hun les geleerd, maar het was toch veiliger als die allemaal gewoon nooit te snel hadden gereden omdat ze wisten dat er een trajectcontrole was?

Daarom vind ik ook dat als het echt om verkeersveiligheid te doen is én het verlagen van snelheid je die trajectcontroles gewoon in het groot moet aanduiden.

Allee zoals die vrouw die daar 7 keer geflitst is. Die moet nu 7 keer betalen, ja dat is haar eigen fout.
Maar als daar een grote aankondiging had gestaan dan had ze allicht 0 keer te snel gereden en dat laatste lijkt me toch net het doel van een trajectontrole?
Nu hebben zij en een heel deel chauffeurs hun les geleerd, maar het was toch veiliger als die allemaal gewoon nooit te snel hadden gereden omdat ze wisten dat er een trajectcontrole was?
Er is hierboven al aangehaald dat de hypothese is dat men zo enkel uitkijkt naar die borden en daar trager rijdt. Als je een gedragswijziging wil bekomen is het misschien net goed dat er niet overal bordjes staan en mensen gewoon algemeen hun manieren houden. Uiteindelijk is dat ook het idee achter een mobiele flitser.

Maar goed, ik denk dat een deel van het probleem sowieso is dat er tijd verstrijkt tussen rijden en gevolg.

Er is hierboven al aangehaald dat de hypothese is dat men zo enkel uitkijkt naar die borden en daar trager rijdt. Als je een gedragswijziging wil bekomen is het misschien net goed dat er niet overal bordjes staan en mensen gewoon algemeen hun manieren houden.Uiteindelijk is dat ook het idee achter een mobiele flitser.

Maar goed, ik denk dat een deel van het probleem sowieso is dat er tijd verstrijkt tussen rijden en gevolg.

Vermits er per jaar zo een 4.5 miljoen boetes uitgeschreven worden lijkt me dat toch nogal ijdele hoop.
Je kan overigens perfect de beiden combineren: én trajectcontroles én mobiele flitsers.

Met het eerste ga je dan sowieso onmiddellijk een effect hebben op de snelheid en met het tweede ga je preventief proberen te sturen.
Dan kan je nog op de duur overal trajectcontrolebordjes gaan plaatsen zonder de effectieve investering en nog een gunstig effect creëren.

Vermits er per jaar zo een 4.5 miljoen boetes uitgeschreven worden lijkt me dat toch nogal ijdele hoop.
Je kan overigens perfect de beiden combineren: én trajectcontroles én mobiele flitsers.
Alles wordt toch gecombineerd? Of bedoel je op hetzelfde traject? Ja dan zal ook wel gebeuren zeker, anders kan je even de gek uithangen tegen 200 km/u om dan wat 70 km/u te bollen.
Met het eerste ga je dan sowieso onmiddellijk een effect hebben op de snelheid en met het tweede ga je preventief proberen te sturen.
Dan kan je nog op de duur overal trajectcontrolebordjes gaan plaatsen zonder de effectieve investering en nog een gunstig effect creëren.
Wil men op de duur eigenlijk niet die trajectcontrole verder uitrollen naar de meeste grote wegen? Allez ik snap het principe, maar anderzijds vind ik het een beetje debiel om nog 100den borden te plaatsen. Misschien kan men zo ook borden plaatsen waar er nog geen is ook, want dan rijden mensen trager. :unsure:

Alles wordt toch gecombineerd? Of bedoel je op hetzelfde traject? Ja dan zal ook wel gebeuren zeker, anders kan je even de gek uithangen tegen 200 km/u om dan wat 70 km/u te bollen.

Nee, ik bedoel inderdaad de combinatie.

Wil men op de duur eigenlijk niet die trajectcontrole verder uitrollen naar de meeste grote wegen? Allez ik snap het principe, maar anderzijds vind ik het een beetje debiel om nog 100den borden te plaatsen. Misschien kan men zo ook borden plaatsen waar er nog geen is ook, want dan rijden mensen trager. :unsure:

Ja, lijkt me ook logisch. Dat is zoals niet werkende flitspalen ook helpen.

eigenlijk wel grappig hoe er altijd gepraat wordt over bepamperen en soft beleid, maar dan willen we wel dat ons handje vastgehouden wordt in het verkeer doordat trajectcontroles worden aangeduid en we niet gestraft mogen worden als we te rap rijden, maar we tijd moeten krijgen om ons gedrag te veranderen. FYI: ge hebt een rijbewijs: dat is een teken dat ge weet welke snelheden ge moogt.
Is er verbetering nodig in het verkeer en beleid: sure, zoals aangehaald, sommige borden staan echt gewoon op plaatsen waardoor er grote kans is dat ge ze mist of dat ze verwarring creëren. Maar kom zeg, trajectcontroles aanduiden, das gewoon een mooie geste van de overheid imo. Rij gewoon uw snelheid en dan moet ge niet vrezen dat ge een boete gaat krijgen. Als ge buiten bebouwde kom of op de autosnelweg al niet meer wat de max. snelheid is, dan geef je maar beter uw rijbewijs af.
Ik vind dat sommigen hier toch wel omgekeerd denken. 't is al spijtig dat men trajectcontroles moet plaatsen omdat sommigen het maar niet willen leren. 't is nog altijd de overtreder die in fout gaat he, niet de overheid. Zelfs al is het money, money, money: hou u aan de regels en er is geen money voor de overheid. Zelfs al is het een cashgrab van de overheid, tzijn de mensen die ervoor zorgen dat de overheid die cashgrab gelegenheid heeft.

Terug
Bovenaan