Energieleveranciers

C+ hier en slapen in 20-21 graden vinden we net iets te warm, dus liever wat extra frisse lucht...
Enkel roosters open heeft maar een beperkt effect

Lijkt me dan wel logisch dat de temp zakt. Zou zelfs kunnen dat vooral de inkomende koude lucht de temp laat zakken en deze direct stijgt als de ramen dichtgaat.

Ik dacht dat een nieuwbouw nu altijd ventilatie heeft. Waarom dan ramen toch nog op kiepstand?

Ik heb ventilatie D met warmterecuperatie en zet s'ochtends ook nog altijd de ramen even open. Vind rechtstreekse lucht van buiten nog altijd anders qua 'fris' gevoel dan de lucht via ventilatie. Gebruik de ventilatie vooral om kookvocht en damp in de badkamer snel af te voeren. Voor de rest staat die op de laagste stand.

*edit*
We wonen hier nu terug een halve week en denk dat het gebouw terug warm is, heb vandaag de verwarming maar uitgezet. Momenteel 21,6 graden en rising, puur door de zon...

Laatst bewerkt:
Na bijna 2 volledige maanden aan data te hebben wou ik eens horen of een gemiddeld verbruik van 20 kWh per dag aanvaardbaar is voor een nieuwbouw?
Het betreft een open bebouwing van ongeveer 220m2, quasi BEN, L/W warmtepomp, 7000 Wp zonnepanelen en 2 (+2 kleine kinderen) personen met veel thuiswerk.
Verder geen grootverbruikers (laadpaal komt nog).

Algemene vraag: de afname op de grafiek bij fluvius is effectief afgenomen? Dus het verbruik dat gedekt wordt door de gelijktijdige opwekking van de zonnepanelen is hier al van afgetrokken?
Dat lijkt me best veel. Zeker in combinatie met zonnepanelen. Moet lager kunnen, maar dan zul je moeten uitvissen waar het hoge verbruik vandaan komt.
Wij zijn nog niet verhuisd, maar onze woning is ook vrijstand en 230m2. De verwarming staat al 10 dagen af en 's middags is het 21-22°C in de woonkamer. Al zal veel ook wel afhangen van orientatie en schaduw.

Ik zou beginnen om 1°C nacht verlaging toe te passen en enkel verwarmen 9h als er genoeg opbrengst is. SSW laat ik tussen 12 en 15h lopen.

Onze afname voor maart en april is heel laag, maar we wonen er ook nog niet dus geen goed vergelijkingsmateriaal. Al denk ik niet dat we op 20kWh afname per dag zouden uitkomen als we rekening houden met de opbrengst van de PV. Vorige maand gemiddeld op 3kWh afname per dag voor verwarming (18.5°C), klussen en SSW.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me best veel. Zeker in combinatie met zonnepanelen. Moet lager kunnen, maar dan zul je moeten uitvissen waar het hoge verbruik vandaan komt.
Wij zijn nog niet verhuisd, maar onze woning is ook vrijstand en 230m2. De verwarming staat al 10 dagen af en 's middags is het 21-22°C in de woonkamer. Al zal veel ook wel afhangen van orientatie en schaduw.

Ik zou beginnen om 1°C nacht verlaging toe te passen en enkel verwarmen 9h als er genoeg opbrengst is. SSW laat ik tussen 12 en 15h lopen.

Onze afname voor maart en april is heel laag, maar we wonen er ook nog niet dus geen goed vergelijkingsmateriaal. Al denk ik niet dat we op 20kWh afname per dag zouden uitkomen als we rekening houden met de opbrengst van de PV. Vorige maand gemiddeld op 3kWh afname per dag voor verwarming (18.5°C), klussen en SSW.

Net eens wat meer in detail gekeken:

Het piekt steeds tussen 7-9u, vermoedelijk inderdaad de combinatie opnieuw opwarmen naar 20° en het gebrek aan zonlicht.
Zonnepanelen staan O-W.
Ik ga de timings eens aanpassen.

Net eens wat meer in detail gekeken:

Het piekt steeds tussen 7-9u, vermoedelijk inderdaad de combinatie opnieuw opwarmen naar 20° en het gebrek aan zonlicht.
Zonnepanelen staan O-W.
Ik ga de timings eens aanpassen.
Idd, het lijkt mij dat uw warmtepomp alles wil goed maken tussen 7 en 9 en dan ophoud omdat de zon er door komt. Als je ze om 9h laat aangaan, ga je profiteren van de zonnepanelen, maar ook van de zon die al door de ramen straalt en opwarmt.

En de ramen zoveel mogelijk toe houden lijkt me ook beter. Je hebt veel geld uitgegeven aan isolatie en luchtdichtheid, maar door die ramen altijd te laten openstaan en de deuren open, maak je terug een gat :p
Ik zou allesinds overdag de ramen sluiten en evt. slapen met de deur dicht, zodat de kou hem 's nachts niet te ver verspreid. En opzich zou je met een C+ genoeg ventilatie moeten hebben met enkel de roosters open als de ventilatie goed is afgesteld.

Idd, het lijkt mij dat uw warmtepomp alles wil goed maken tussen 7 en 9 en dan ophoud omdat de zon er door komt. Als je ze om 9h laat aangaan, ga je profiteren van de zonnepanelen, maar ook van de zon die al door de ramen straalt en opwarmt.

En de ramen zoveel mogelijk toe houden lijkt me ook beter. Je hebt veel geld uitgegeven aan isolatie en luchtdichtheid, maar door die ramen altijd te laten openstaan en de deuren open, maak je terug een gat :p
Ik zou allesinds overdag de ramen sluiten en evt. slapen met de deur dicht, zodat de kou hem 's nachts niet te ver verspreid. En opzich zou je met een C+ genoeg ventilatie moeten hebben met enkel de roosters open als de ventilatie goed is afgesteld.

Denk dat de warmtepomp wel langer bolt, maar je dat gewoon niet ziet doordat het afname of injectie is. Maar ik zou idd ook wel later starten met verwarmen in zijn geval om zoveel mogelijk zonnenergie mee te pakken. Zelf verbruiken is nog altijd het voordeligst.

Denk dat de warmtepomp wel langer bolt, maar je dat gewoon niet ziet doordat het afname of injectie is. Maar ik zou idd ook wel later starten met verwarmen in zijn geval om zoveel mogelijk zonnenergie mee te pakken. Zelf verbruiken is nog altijd het voordeligst.
Als de mijne 's ochtends nog een run doet, valt die kort uit nadat de PV begint op te brengen. Das het moment dat de zon ook door de ramen begint te schijnen en de woonkamer goed opwarmt waardoor de thermostaat afslaat. We hebben wel veel glas op het oosten, dus afhankelijk van de orientatie zal het wel verschillen.

Als de mijne 's ochtends nog een run doet, valt die kort uit nadat de PV begint op te brengen. Das het moment dat de zon ook door de ramen begint te schijnen en de woonkamer goed opwarmt waardoor de thermostaat afslaat. We hebben wel veel glas op het oosten, dus afhankelijk van de orientatie zal het wel verschillen.

Maar de verwarming 'weet' toch niet dat die binnenvalt?
Ik heb een buitenvoeler aan de noordkant en zolang die 'koud' is zal de verwarming ongeacht de zon aanslaan. Of wordt dat tegenwoordig nietmeer gedaan? Opzich geeft dit wel een redelijk stabiele verwarming, tussen de 21,5-22,5 graden altijd.
Ik heb een afstandsbediening hangen, maar geen thermostaat, al kan die indien gewenst wel ruimtecompensatie doen.

Maar de verwarming 'weet' toch niet dat die binnenvalt?
Ik heb een buitenvoeler aan de noordkant en zolang die 'koud' is zal de verwarming ongeacht de zon aanslaan. Of wordt dat tegenwoordig nietmeer gedaan? Opzich geeft dit wel een redelijk stabiele verwarming, tussen de 21,5-22,5 graden altijd.
Ik heb een afstandsbediening hangen, maar geen thermostaat, al kan die indien gewenst wel ruimtecompensatie doen.
Ik denk dat alle warmtepompen wel met buitenvoeler werken want de aanvoertemperatuur van het water wordt bepaald door de stooklijn icm de buitentemperatuur.
Daarnaast heb je dan optie om uitsluitend te gaan stoken op de buitenvoeler of ook met thermostaat compensatie Ik heb de thermostaat actief staan zodat de verwarming afslaat eens mijn wenstemperatuur overschreden wordt. Anders wordt het te warm op zonnige maar koude dagen.
Van anderen die mijn systeem al langer hebben, hoor ik ook dat ze minder verbruiken als de binnenthermostaat actief is.

Even wat hulp nodig. Tijdens het bouwen van ons huis had ik Luminus Comfy (contract onbepaalde tijd, vaste prijs) genomen, laatste tariefwijziging was in juni 2022. Daarbij is de 'naakte' dag/nacht respectievelijk 0.3392/0.2751 EUR/kWh. Injectie 0.1833/0.1216 EUR/kWh.

Zonnepanelen liggen er nog niet, dus van injectie lig ik nog niet echt wakker. Die komen er in x aantal maanden.

Nu we er effectief wonen ben ik eens aan het kijken om eventueel te switchen. Als ik de V-Test doe (input verbruiksgegevens zijn natuurlijk niet echt correct aangezien we er nog niet woonden) en enkel de vaste bekijk vind ik het volgende:

LeverancierLuminusLuminusLuminus
NaamComfyComfyOptifix
TariefdatumJuni 2022April 2023April 2023
Duur van contractOnbepaalde tijdOnbepaalde tijd2 jaar
Vast/VariableVastVastVast
Prijs V-Test?€0.4546€0.4192
Dag€0.3392€0.2508€0.2745
Nacht€0.2751€0.2096€0.1861
Injectie dag€0.1833€0.0783€0.0783
Inject nacht€0.1216€0.0366€0.0366
Vaste vergoeding / jaar€63.60€63.60€17.09

Is het dan enkel door het verschil in vaste vergoeding dat Optifix toch goedkoper uitkomt, zelfs al heeft Comfy een lagere 'naakte' prijs? Gewoon voor Optifix gaan? Ook wel behoorlijker verschil dag/nacht.

Variabel is natuurlijk nog goedkoper, maarja, niemand kan de toekomst voorspellen of dat een goed idee is (een aantal dingen al uitgefilterd zoals volledig voorschot voor een jaar, groepsaankoop,...):

Ik denk dat alle warmtepompen wel met buitenvoeler werken want de aanvoertemperatuur van het water wordt bepaald door de stooklijn icm de buitentemperatuur.
Daarnaast heb je dan optie om uitsluitend te gaan stoken op de buitenvoeler of ook met thermostaat compensatie Ik heb de thermostaat actief staan zodat de verwarming afslaat eens mijn wenstemperatuur overschreden wordt. Anders wordt het te warm op zonnige maar koude dagen.
Van anderen die mijn systeem al langer hebben, hoor ik ook dat ze minder verbruiken als de binnenthermostaat actief is.
Toevallig een Vaillant installatie?

Je injectietarief is ook niet vast doorheen heel die periode. Je moet de formule gebruiken met de index parameters (of je eindafrekening bekijken) om te zien wat je juist krijgt.

Je injectietarief is ook niet vast doorheen heel die periode. Je moet de formule gebruiken met de index parameters (of je eindafrekening bekijken) om te zien wat je juist krijgt.
Goed punt, had ik nog niet opgemerkt. Nuja, eens de panelen eraan komen bekijken ik dat nog wel eens van dichterbij wat er het interessants zou zijn.

Wij zijn sinds deze maand bij Eneco overgestapt naar een maandelijkse afrekening. Ik ben blij van die voorschotten vanaf te zijn en gewoon te betalen wat wij effectief hebben verbruikt.

engie direct <3

nu bijna 1 jaar klant, 100 euro gas & electriciteit per maand samen als voorschot.
En nu uit het niets, krijg ik nog eens 488 euro terug. nog geen mail met uitleg...

Ik ga niet meer jaarlijks vergelijken en doen denk ik. Deze lijkt me echt wel heel goed.

Op 1 mei loopt ons huidige vaste contract af bij Engie. Nu twijfel ik voor aan te passen naar Easy Vast of Direct Variabel. Anders smijten ze ons op Easy Variabel en die is de duurste van allemaal.

Iemand die hiermee wat kan helpen? Dit Direct Variabel zou voor ons jaarlijks op € 1530 uitkomen met de prijzen van april en die Easy Vast op € 1775. Die variabele ziet er op elk vlak beter uit behalve natuurlijk die onzekerheid over de prijzen naar de winter toe... Ook komen er zonnepanelen bij binnen enkele maanden maar die injectietarieven schelen niet zo veel in beide contracten zie ik.

Ik heb dus geen idee wat er nu de betere keuze is van de twee 🙈

engie direct <3

nu bijna 1 jaar klant, 100 euro gas & electriciteit per maand samen als voorschot.
En nu uit het niets, krijg ik nog eens 488 euro terug. nog geen mail met uitleg...

Ik ga niet meer jaarlijks vergelijken en doen denk ik. Deze lijkt me echt wel heel goed.
Dat is het basispakket van Q1 2023.
Dat staat toch duidelijk uitgelegd op uw factuur van april en engie heeft daarvoor in maart al een mailing voor gedaan

engie direct <3

basispakket van 588 - 100 EUR werd meteen verrekend.

Had ik ook bij engie.

Terug
Bovenaan