Energieleveranciers

En als je van Optifix naar Optifix gaat, hoe zit dat dan? Wordt die vast kost dan verdeeld maandelijks over de loop van een jaar?
Vaste kost blijft hetzelfde

Ik ben al van Optifix Augustus (gestart in december) naar Optifix Januari en Optifix februari gewisseld.
Vaste kost van Optifix is 17?€ per jaar en dit is bij elk contract hetzelfde na 1j betaal ik gewoon die 17?€
Op de eindfactuur na 1 jaar is dit dus
3/12e van 17€ voor Optifix Augustus
1/12e van 17€ voor Optifix Januari
8/12e van 17€ voor Optifix Februari (tenzij ik nog eens wissel nu)

Ge betaalt die kost éénmalig en vanaf dat moment start een nieuw contract voor een nieuw jaar.

Wist het zelf ook wel niet btw, dus er is geen enkel argument om niet op Optifix maart te wachten als ge op Optifix januari zat - dus gewoon intekenen op Optifix februari?
Ja, wel rekening houden met regeltjes van Luminus: nieuw contract gaat pas na 3 weken in, dus ook pas na 3 weken overschakelen naar nieuwe Optifix. Maart is dan al een week bezig als je nu omschakelt.

Ik begin het hele energie spelletje stillaan wel leuk te vinden:

- Vroeger nooit deftig naar tarieven gekeken, maar eigenlijk zit het allemaal zo moeilijk niet in elkaar. Effe de optifix checken elke maand en bij daling meteen online intekenen. Gefikst in paar klikken.

- Tarieven zijn hoger dan vroeger, maar door serieus te letten op energie verbruik en dan nog de premie van de overheid ga'k het er volgens mij echt niet slechter vanaf brengen dan vroeger.

- Nu zien dat'k in totaal zeker op minder 20 procent verbruik geraak, dan kan ik die Luminus bespaarbonus van 120 euro ook nog effe cashen.

Net met mijn nicht aan 't babbelen, die had nog t.e.m. februari een vast contract bij Luminus, die hadden ze nu net op ComfyFlex gezet "want een vast contract gaat niet mevrouw".

Ik vertel haar net dat de vaste prijzen bij Optifix momenteel lager liggen dan de variabele bij ComfyFlex, ze wilt dat dan aanpassen in MyLuminus en moest effectief op "alle contracten" klikken, op het eerste zicht lijkt het dus effectief dat je het niet kan kiezen. Wat een praktijken.
Ook apart dat alle nieuwsberichten in augustus/september toen spraken over die Comfy en niet over Optifix. Journalistiek van HLN-niveau, en dat in De Tijd.

Krijg ik hier nu sinds mijn digitale meter opeens tussentijdse afrekeningen van Luminus.

Moet hier opeens nog 250 euro achterdragen voor de maand januari omdat ik in januari zou 366 gas hebben verbruikt ?
wtf gebeurt allemaal, ik had voor gans 2022 maar 1000 euro gas verbruik en ik heb nog een vast tarief...

---
Voor 03.01.2022 - 22.12.2022 betaal ik 1058 euro gas.
En dan voor 23.12.2022 - 31.01.2023 betaal ik 366 euro gas.
Vind dat toch aan de hoge kant, das 40% van heel mijn jaar in 1 maand :p
Maar nu ik er over nadenken is mijn contract vanaf juli, dus zal sowieso een hoger tarief zijn dan er voor.
Ik zit nu aan 12c / Kwh en ervoor zal dat mss tegen de 5 cent geweest zijn zeker.

Zal wel gewoon zo zijn dat je bijna je volledige gasrekening betaalt van november tot februari zeker?
Is gewoon even schrikken omdat het nu een tussentijdse afrekening is ipv dat je een heel jaar betaald voor je gas zeker :p

Laatst bewerkt:
Vaste kost blijft hetzelfde

Ik ben al van Optifix Augustus (gestart in december) naar Optifix Januari en Optifix februari gewisseld.
Vaste kost van Optifix is 17?€ per jaar en dit is bij elk contract hetzelfde na 1j betaal ik gewoon die 17?€
Op de eindfactuur na 1 jaar is dit dus
3/12e van 17€ voor Optifix Augustus
1/12e van 17€ voor Optifix Januari
8/12e van 17€ voor Optifix Februari (tenzij ik nog eens wissel nu)
Nu is het min of meer duidelijk 👍
Op die manier loont het dus idd wel de moeite om maandelijks de tarieven in de gaten te houden en naargelang in te tekenen op de nieuwe maand.

Krijg ik hier nu sinds mijn digitale meter opeens tussentijdse afrekeningen van Luminus.

Moet hier opeens nog 250 euro achterdragen voor de maand januari omdat ik in januari zou 366 gas hebben verbruikt ?
wtf gebeurt allemaal, ik had voor gans 2022 maar 1000 euro gas verbruik en ik heb nog een vast tarief...

---
Voor 03.01.2022 - 22.12.2022 betaal ik 1058 euro gas.
En dan voor 23.12.2022 - 31.01.2023 betaal ik 366 euro gas.
Vind dat toch aan de hoge kant, das 40% van heel mijn jaar in 1 maand :p
Maar nu ik er over nadenken is mijn contract vanaf juli, dus zal sowieso een hoger tarief zijn dan er voor.
Ik zit nu aan 12c / Kwh en ervoor zal dat mss tegen de 5 cent geweest zijn zeker.

Zal wel gewoon zo zijn dat je bijna je volledige gasrekening betaalt van november tot februari zeker?
Is gewoon even schrikken omdat het nu een tussentijdse afrekening is ipv dat je een heel jaar betaald voor je gas zeker :p
Tzijn dan ook de weken waar je enorm veel gas verbruikt natuurlijk

Fair play.
Theoretische vraag: stel dat Optifix maart dus nog lager is, en ik vandaag omschakel naar Optifix februari en dat dus pas 7/3 actief is: starten die nieuwe 21 dagen dan toch gewoon op 1/3 of op 7/3 te lopen?
21 dagen na intekenen volgens mij.
Of misschien van 1/3 tot 7/3 vorig en dan het nieuwe.

Hier de vergelijking eens grondig gemaakt met ons huidig contract voor elektriciteit en ook daar was de Luminus Optifix de moeite om om te schakelen, ondanks het sterk verminderde injectietarief.

Met de nieuwe, vaste tarieven komt onze rekening voor gas uit op ongeveer 130 euro/maand en voor elektriciteit op ongeveer 50 euro/maand. Daar is de afrekening van het injectietarief nog niet in verwerkt, dus de totale energiefactuur zal nog iets lager uitvallen... Maar ik ben eigenlijk al heel tevreden wetende dat we hier nu 180 euro/maand gemiddeld aan energie moeten betalen.

Volgende maand hebben we ook een elektrische (bedrijfs)wagen waardoor ik hoop onze energiefactuur nog harder gedrukt wordt. Het is de bedoeling om die zoveel mogelijk proberen op te laden van de zonnepanelen en dan die stroom verkopen aan mijn vennootschap aan marktprijs i.p.v. het lage injectietarief. Benieuwd hoe dat gaat lopen. :)

Ben hier ook aant twijfelen voor terug te switchen maar zit in een moeilijke situatie vind ik. Heb nu voor 5,2kwp aan zonnepanelen oost-west. En ga normaal ergens in maart-april voor 9kwp aan zonnepanelen bij krijgen.
We hebben hier EV en Phev staan dus verbruiken nog veel stroom (6580kwh afname/2119kwh injectie/4880kwh productie van panelen).
Vrouw werkt veel van thuis dus haar wagen gaan we door de laadpaal zoveel mogelijk door de panelen laten laden.

Heb optifix van juni 2022, dus de afname prijs is 28,5ct/kwh en nog vrij hoog. Alsk switch naar nieuwe optifix dan ga ik veel minder injectievergoeding krijgen.
Ik denk da ik in de toekomst wel veel ga injecteren dus denk da ik een contract g moeten hebben met zoveel mogelijk injectie.

Wat denken jullie, switchen naar nieuwe optifix in maart of blijven bij de huidige of iets totaal anders?

@biestig de injectievergoeding is toch niet "vast"? Enkel je prijs voor afname.
Klopt, maar de formule van berekening is onlangs voor optifix aangepast zodat het met het nieuwe contract altijd minder is als met het oude.

Het ideale zou zijn laagcontract vvor afname en desnoodseen ander voor injectie maar da nie zo simper voor te vinden, meestal is afname en i jectie bij dezelfde leverancier

Ben hier ook aant twijfelen voor terug te switchen maar zit in een moeilijke situatie vind ik. Heb nu voor 5,2kwp aan zonnepanelen oost-west. En ga normaal ergens in maart-april voor 9kwp aan zonnepanelen bij krijgen.
We hebben hier EV en Phev staan dus verbruiken nog veel stroom (6580kwh afname/2119kwh injectie/4880kwh productie van panelen).
Vrouw werkt veel van thuis dus haar wagen gaan we door de laadpaal zoveel mogelijk door de panelen laten laden.

Heb optifix van juni 2022, dus de afname prijs is 28,5ct/kwh en nog vrij hoog. Alsk switch naar nieuwe optifix dan ga ik veel minder injectievergoeding krijgen.
Ik denk da ik in de toekomst wel veel ga injecteren dus denk da ik een contract g moeten hebben met zoveel mogelijk injectie.

Wat denken jullie, switchen naar nieuwe optifix in maart of blijven bij de huidige of iets totaal anders?
Ik zat in dezelfde situatie en had Optifix Augustus.
We hebben 11.4kWp oost-west liggen sinds januari omdat we een warmtepomp hebben en over dit en 1-2 jaar komt er een EV. Zonder EV gaan we dus veel injecteren in de zomer.

Ik heb simulaties gedaan en met Engie Direct kwam ik het goedkoopst uit. Natuurlijk wel variabel, maar door dat injectie en afname dicht bij elkaar liggen, blijf mijn maand tarief +- gelijk bij stijgende prijzen. Bij Optifix wordt het goedkoper als de prijzen stijgen, maar duurder als de prijzen zakken. Maar het hangt wel sterk van de ratio afname vs injectie. Wij injecteren ongeveer 1.5x zoveel als afname en dat balanceert onze energie kost. Kunnen we ons zelf verbruik omhoog krijgen en minder afnemen, dan komen we op een bepaald moment in een situatie waarbij ons factuur daalt als de prijzen stijgen omdat injectie de bovenhand krijgt.

Laatst bewerkt:
Nooit bij optifix.
Heb mijn afrekening gekregen voor het najaar sinds ik optifix was met de switch naar digitale meter. 1100kwh stroom verbruikt, 34 euro aangerekend en krijg al mijn betaalde voorschotten terug vanaf september :unsure:

Edit: tis geen vergissing in doorgegeven meterstanden. In de detail staat dus wel degelijk dat ik 1135kwh verbruik heb.

Heb mijn afrekening gekregen voor het najaar sinds ik optifix was met de switch naar digitale meter. 1100kwh stroom verbruikt, 34 euro aangerekend en krijg al mijn betaalde voorschotten terug vanaf september :unsure:

Edit: tis geen vergissing in doorgegeven meterstanden. In de detail staat dus wel degelijk dat ik 1135kwh verbruik heb.

Bekijk het detail dan eens verder waarom het zo weinig is? Mss al de overheidspremies..

JaarAfrekening gekregen,een dikke meevaller.
241 euro opleggen
Verleden jaar totaal afname 6577 kWh elec dag/nacht samen
Gasverbruik 17026 kWH

Dit jaar door de zonnepanelen sinds juli 4091 kWh
Gas 9758kWh

engie easy vast was sinds 17-09 omgezet naar easy variabel

Ze zijn hier wel al komen aanbellen voor een digitale teller.

JaarAfrekening gekregen,een dikke meevaller.
241 euro opleggen
Verleden jaar totaal afname 6577 kWh elec dag/nacht samen
Gasverbruik 17026 kWH

Dit jaar door de zonnepanelen sinds juli 4091 kWh
Gas 9758kWh

engie easy vast was sinds 17-09 omgezet naar easy variabel

Ze zijn hier wel al komen aanbellen voor een digitale teller.
Da's een stevige prestatie qua gasverbruik! 👍

Terug
Bovenaan