Energieleveranciers

FEB 2022
Ik heb mijn 3-jarig vast contract bij Eneco kunnen verlengen met nog eens 3 jaar tot februari 2025 aan 24c/Kwh voor electriciteit en 9c voor gas.

SEP 2022
Ik verhuis en kan mijn contract bij Eneco gewoon meenemen. De operator bevestigt me aan de lijn dat dit een vast contract is tot feb 2025.

NOV 2022
Ik krijg een slotfactuur, maar dacht dat dit nog om mijn oud adres ging. Ik kreeg in december geen rekening, maar ging ervan uit dat het iets te maken had met de subsidies.

JAN 2023
In januari krijg ik ook gen rekening, dus ga ik toch maar eens kijken op Mijn Eneco. Tot mijn verbazing zie ik dat ik geen contract meer heb en dat er geen electriciteit geleverd wordt op dit adres door Eneco. Ik contacteer Fluvius en ze zeggen me dat dot adres (mijn eigendom) op naam staat van een bedrijf en dat er een andere leverancier hier energie levert. Er is een switch gebeurt op 24 november. Bij Fluvius noemen ze het een 'mystery switch'. Eneco moet het volgens Fluvius oplossen.
Wat blijkt, Eneco wil het oplossen, maar enkel aan de nieuwe voorwaarden. Men gaat mij een flexibel contract geven aan hogere voorwaarden dan deze die ik had. Er is geen enkele mogelijkheid om mij m'n vast contract terug te geven aan de oude voorwaarden. Dus Eneco maakt een fout en ik moet ervoor boeten?? Hebben ze dit opzettelijk gedaan om mij m'n vast contract te ontfutselen?

Lijkt me een zaakje voor de ombudsdienst. Nog mensen hiermee geconfronteerd geweest?

Nooit gehoord dat een contract dat je afsluit meeverhuisd naar de nieuwe locatie om eerlijk te zijn.
Is nochtans een optie die veel leveranciers aanbieden. Liever een klant die zijn oude "dure" contract gewoon meeneemt dan een klant die op het moment van een verhuis gaat rondkijken en een goedkoper contract tegenkomt. Zeker tot vorig jaar.

Vergeet deze post. Ik had het niet goed gelezen.
Lees verder hieronder ..

Laatst bewerkt:
In januari krijg ik ook gen rekening, dus ga ik toch maar eens kijken op Mijn Eneco. Tot mijn verbazing zie ik dat ik geen contract meer heb en dat er geen electriciteit geleverd wordt op dit adres door Eneco. Ik contacteer Fluvius en ze zeggen me dat dot adres (mijn eigendom) op naam staat van een bedrijf en dat er een andere leverancier hier energie levert. Er is een switch gebeurt op 24 november. Bij Fluvius noemen ze het een 'mystery switch'. Eneco moet het volgens Fluvius oplossen.
Wat blijkt, Eneco wil het oplossen, maar enkel aan de nieuwe voorwaarden. Men gaat mij een flexibel contract geven aan hogere voorwaarden dan deze die ik had. Er is geen enkele mogelijkheid om mij m'n vast contract terug te geven aan de oude voorwaarden. Dus Eneco maakt een fout en ik moet ervoor boeten?? Hebben ze dit opzettelijk gedaan om mij m'n vast contract te ontfutselen?

Lijkt me een zaakje voor de ombudsdienst. Nog mensen hiermee geconfronteerd geweest?

A) Bekijk het positief: iemand anders betaalt momenteel je verbruik.
B) De switch van 24 november is niet geïnitieerd door Eneco maar door de nieuwe leverancier van dat bedrijf. Vanuit het standpunt van Eneco zien zij gewoon het bericht dat iemand anders de levering overneemt voor die EAN-code. Waarna zij een slotfactuur opstellen, en case closed voor hen.

Wat je nog eens moet checken: je spreekt over adres, maar het is beter om met Fluvius te checken of het weldegelijk jouw EAN-code is waar dat bedrijf een contract voor heeft afgesloten. En dan eens kijken of die EAN-code overeenkomt met de code op je meter (zeker als het over een nieuwbouw zou gaan. Bij een bestaand huis kan dat in principe geen reden tot verwarring geven).

Op een bepaald moment gaat dat bedrijf brieven beginnen krijgen van Fluvius omdat er geen contract gekoppeld is aan hun meter, en dat ze gaan afgesloten worden indien ze geen contract met een leverancier afsluiten. Uiteindelijk gaat hun frank dus wel vallen en gaan ze hun contract op de juiste EAN-code switchen. Ik denk niet dat ze een poot hebben om dat geld nog bij jou komen te recupereren voor de periode september tot nu.

Je zal echter eveneens Eneco niet kunnen dwingen om je de oude voorwaarden te geven aangezien de fout niet bij hen ligt.

Je zal echter eveneens Eneco niet kunnen dwingen om je de oude voorwaarden te geven aangezien de fout niet bij hen ligt.
Maar uiteindelijk hebben zij toch eenzijdig jouw meter op een ander contract (met andere afnemer) gezet?
Hoe kan dat niet hun fout (om op te lossen) zijn?
De verbintenissen met Eneco (als de verhuis inderdaad correct geregeld geweest is, wat in dit geval dus nog onduidelijk is...) blijven toch ongeacht wat zij per ongeluk doen met de leveringen voor een andere klant die (abuiselijk) een foute EAN code doorgeeft aan hen?

Een voorbeeldje uit het ongerijmde:
Autoverkoper: "oh ja, die auto die je bestelde, ik heb die meegegeven met je zoon"
Koper: "ik heb helemaal geen zoon"
Autoverkoper: "ja pech dan he, je kan een nieuwe auto kopen als je er nog eentje wil"
...
Allezja, slecht vergelijk maar dit komt neer op het niet natrekken van de identiteit van je klant he.

Ik zou in ieder geval een klacht indienen bij de ombuds. Het is toch te zot voor woorden dat iemand anders jouw contract op jouw meter zou kunnen laten afsluiten.

Maar uiteindelijk hebben zij toch eenzijdig jouw meter op een ander contract (met andere afnemer) gezet?
Hoe kan dat niet hun fout (om op te lossen) zijn?

Als jij een (legitieme) switch doet van leverancier, heb je dan ooit al je oude leverancier aan de lijn gehad die vraagt om te bevestigen of het klopt dat je effectief van leverancier wil veranderen? Neen. Het is de nieuwe leverancier (in dit geval dus de leverancier van dat bedrijf) die de actieve rol vervult en de leverancierswissel initieert.

En ik snap je analogie met de autoverkoper, maar dat is hoe het systeem sinds de liberalisering werkt. Daar heeft Eneco niets mee te maken, er is inderdaad geen dubbelcheck of je effectief die switch wil doen.

Goh, als dat nieuw contract op een totaal andere naam staat lijkt me dat wel vrij logisch.
Als er bij ons iemand in de firma vertrekt, dan kan die niet zomaar zijn eigen nummer overnemen zonder dat proximus daar toestemming van heeft.
Even goed andersom, ik kan niet zomaar iemand zijn GSMnr importeren op ons account zonder ondertekend formulier.

Ik heb het geluk gehad om in December '22 een contract voor gas & stroom te kunnen scoren, maar als ik zie hoe de markt normaliseert, zal ik toch ook moeten beginnen uitkijken.

Ik betaal nu 7c€ per kwh gas, en als ik de prijzen van januari zie op de gasmarkten kruipen ze daar al heel dicht tegen? Of klopt dit niet?

Ik heb het geluk gehad om in December '22 21 :) een contract voor gas & stroom te kunnen scoren, maar als ik zie hoe de markt normaliseert, zal ik toch ook moeten beginnen uitkijken.

Ik betaal nu 7c€ per kwh gas, en als ik de prijzen van januari zie op de gasmarkten kruipen ze daar al heel dicht tegen? Of klopt dit niet?
Gas gaat dicht in die buurt liggen. Maar je hebt wel vast. Ga je straks echt switchen voor 1 cent / kwh?
Vanaf 4-5 cent / kwh overweeg ik om voor gas te switchen. Ik zit nu aan 8,8 cent. (contract maart 2022)

Elektriciteit is nog te hoog. Ik zit momenteel aan +-10 (nacht) en +-13 cent (dag). (contract sept 2021)
Dan moeten de prijzen toch nog heel stevig zakken.

Gas gaat dicht in die buurt liggen. Maar je hebt wel vast. Ga je straks echt switchen voor 1 cent / kwh?
Vanaf 4-5 cent / kwh overweeg ik om voor gas te switchen. Ik zit nu aan 8,8 cent. (contract maart 2022)

Elektriciteit is nog te hoog. Ik zit momenteel aan +-10 (nacht) en +-13 cent (dag). (contract sept 2021)
Dan moeten de prijzen toch nog heel stevig zakken.

'21 idd.

Ja dat is natuurlijk een moeilijke. het is nog wat vroeg om nu al te switchen, maar zal het wat beter in de gaten beginnen houden. tot nu toe zat ik wat in een zetel (in vergelijking met de meeste anderen).

Electriciteit is nog altijd dubbel zo duur als bij mijn contract, zo lijkt het (+-30c€/kwh)

A) Bekijk het positief: iemand anders betaalt momenteel je verbruik.
B) De switch van 24 november is niet geïnitieerd door Eneco maar door de nieuwe leverancier van dat bedrijf. Vanuit het standpunt van Eneco zien zij gewoon het bericht dat iemand anders de levering overneemt voor die EAN-code. Waarna zij een slotfactuur opstellen, en case closed voor hen.

Wat je nog eens moet checken: je spreekt over adres, maar het is beter om met Fluvius te checken of het weldegelijk jouw EAN-code is waar dat bedrijf een contract voor heeft afgesloten. En dan eens kijken of die EAN-code overeenkomt met de code op je meter (zeker als het over een nieuwbouw zou gaan. Bij een bestaand huis kan dat in principe geen reden tot verwarring geven).

Op een bepaald moment gaat dat bedrijf brieven beginnen krijgen van Fluvius omdat er geen contract gekoppeld is aan hun meter, en dat ze gaan afgesloten worden indien ze geen contract met een leverancier afsluiten. Uiteindelijk gaat hun frank dus wel vallen en gaan ze hun contract op de juiste EAN-code switchen. Ik denk niet dat ze een poot hebben om dat geld nog bij jou komen te recupereren voor de periode september tot nu.

Ik ga uiteraard niets betalen voor de periode van september tot nu. Dat is wel een silver lining.

De EAN-codes zijn wel degelijk de juiste. Ik heb naar Fluvius gebeld om te verifiëren.

Op de website van de ombudsman staat inderdaad dat ze je niet kunnen aanrekenen voor een periode waarop je geen contract had.

Afrekening vandaag gekregen, bijna 800€ terug. Goed de bank gespeeld voor hun :)

Voorschot was laatste 5 maanden op 250€ gezet maar dat was dus helemaal niet nodig. Terug naar 140 it is.

Afrekening vandaag gekregen, bijna 800€ terug. Goed de bank gespeeld voor hun :)

Voorschot was laatste 5 maanden op 250€ gezet maar dat was dus helemaal niet nodig. Terug naar 140 it is.

Wou vandaag dus kijken op hoeveel ik stond.
Ik denk 2700 terugkrijgen (voorschot is 780 euro). Afrekening is einde maart, voorschot voor Januari (betaling begin Feb) staat reeds op 780. Maar mss kan ik Maart nog aanpassen.

Wou vandaag dus kijken op hoeveel ik stond.
Ik denk 2700 terugkrijgen (voorschot is 780 euro). Afrekening is einde maart, voorschot voor Januari (betaling begin Feb) staat reeds op 780. Maar mss kan ik Maart nog aanpassen.
Wtf :unsure: Waarom staat uw voorschot dan zo hoog? Ik zou zeggen zet het op minimum voor de komende 2 maanden nog..

Terug
Bovenaan