Energieleveranciers

Ik verschiet wel van de grote prijsdaling van dit moment.
Mijn gok: opslag zit vol en alles wat we nu aankrijgen kan niet opgeslagen worden en moet onmiddellijk verbruikt/verkocht worden. Eenmaal we gaan stoken in de winter stijgen de prijzen opnieuw.

Komt het op neer ja.
Als je van overheidswege de verplichting hebt om stockages tot 90% te vullen dan moet je eigenlijk uitgaan van een worst case scenario: koude periodes en mensen die hun verbruik niet aanpassen, en bevoorradingsproblemen. Ook wanneer je dan eigenlijk ‘voorloopt’ op schema moet je maximaal blijven injecteren in geval je worst case scenario alsnog opspeelt.
Wanneer je dan op het einde van de zomer geconfronteerd wordt met veel te warm weer voor de tijd van het jaar, dan zitten je stockages vol en kan het gas nergens meer naar toe.
Vergelijk het met een onweer na een periode van maanden zonder regen: het lost je onderliggend probleem van droogte niet op en de onverwachte overvloed creeert daarenboven net extra problemen.

Wanneer zien we de dalingen verschijnen op de tariefkaarten. Vanaf november?

Dat zal afhangen van je type variabel tarief. Tarieven die heel kort op de bal spelen én die geindexeerd zijn op de Belgische gasbeurs zullen er het meeste van profiteren.
Tarieven die op de Nederlandse gasbeurs geïndexeerd zijn en die minder kort op de bal spelen (genre TTF103) gaan maar heel beperkt, of helemaal niet, profiteren van deze tijdelijke situatie.

Ik verschiet wel van de grote prijsdaling van dit moment.
Mijn gok: opslag zit vol en alles wat we nu aankrijgen kan niet opgeslagen worden en moet onmiddellijk verbruikt/verkocht worden. Eenmaal we gaan stoken in de winter stijgen de prijzen opnieuw.
Begin oktober bij Engie in Tihange.

"Laurent, onze gasvoorraden zitten stampvol! Onze klanten zijn ondertussen maar aan het besparen op hun verwarming en ellentriek, de zon schijnt elke dag vollenbak, we krijgen het gas aan de straatstenen niet kwijt. Dat wordt hier een ramp in mijn Excel. Straks moeten we nog gas gaan affakkelen! Kunnen we nu echt helemaal niks aan deze situatie doen?!"

*Laurent staat recht, pakt zijn gsm, en verdwijnt richting de machineruimte.*

Had jij ook niet in maart al de optifix genomen? Of pas veel later?
Ik heb een jaar 2 contracten gehad wegens verhuis. Waar we nu wonen in september contract moeten vernieuwen en dan 22 cent optifix genomen...

Ik zie Europa nog interveniëren op TTF met maximale stijgingen. Kans dat ze op KT weer op 250 of zo zitten, zie ik meer en meer nihil worden.

Welke extra problemen veroorzaakt een overvloed aan gas?
Momenteel nog geen, maar op een bepaald moment kan een overschot zo groot worden dat het de fysieke integriteit van het net in gevaar brengt. Gas is vele malen flexibeler dan elektriciteit qua balancering, maar ook niet eindeloos flexibel.

Nu, de lage prijzen zullen de vloed aan LNG afstoppen. Er zijn nu al schepen die gewoon voor de kust blijven dobberen zonder te lossen omdat we in een situatie van contango zitten.

Want ja: "bij mij lukt het vlot, dus dan moet het bij iedereen vlot gaan"..
Ik snap niet dat er zoveel geklaagd werd over muggen/processierupsen, ik heb er geen last van gehad..
Het is letterlijk op een knopje klikken in de mail dat je krijgt telkens ze een voorstel doen om het voorschot te verhogen..hoe vlot wil je het hebben misschien ?

En die vergelijking houdt helemaal geen steek.

Het is letterlijk op een knopje klikken in de mail dat je krijgt telkens ze een voorstel doen om het voorschot te verhogen..hoe vlot wil je het hebben misschien ?
ALS het systeem werkt zoals het zou moeten werken: JA. MAAR dit is niet bij iedereen het geval.

Mijjn specifiek voorbeeld -->

Door problemen met het informaticasysteem van Fluvius kon ik tot een dikke 2 weken geleden het voorschot niet aanpassen.
(Dat was dus 9 maanden lang dat ik niks kon doen). Men heeft dan het voorschotbedrag berekend voor de periode okt - dec en dan asap een factuur opgemaakt van 750€ (3*250). Men heeft ook het voorschot voor de periode jan - maart op 600€ geplaatst (3*200).

Als ik nu naar het scherm van de voorschotten ga, dan ik daar staan: Voorschot 200€ in behandeling *
* zolang het voorschot in behandeling is, kan u dit zelf niet aanpassen
Echter dit blijft nu dus vaststeken in 'behandeling'

Dus voor de period okt - dec is het reeds te laat om het voorschot zelf nog aan te passen (Ah ja want ik heb reeds de factuur verkregen!).
En de volgende periode is reeds in behandeling ;) Dwz vooraleer ik het voorschot kan aanpassen moet ik dus al 950€ betalen,
terwijl mijn jaarverbruik < 900€. (Volgens de V-test) Dus ja, ik heb dan ook een betwisting gestuurd, om deze bedragen te corrigeren, want dit wens ik niet te betalen.

Dan krijg ik een pop up waar ik het voorschot aldus niet kan aanpassen. (wegens in behandeling)

Laatst bewerkt:
Correctie: Goldman Sachs verwacht die prijzen.
Prijs staat nu rond de €200 voor begin 2023, ik ben benieuwd of Goldman Sachs het ook effectief aandurft om short te gaan? Ze zijn een marktspeler, they can put their money where their mouth is.
We zitten er al zeer dicht bij. Momenteel 109,2 €/MWh...

En die vergelijking houdt helemaal geen steek.

Denk jij nu echt dat iedereen bij dezelfde leverancier als jou zit?
Die vergelijking houdt inderdaad geen steek, net zoals jouw opmerking, wat net mijn punt is.

Ik heb optifix aan 23 cent/kWh, maar ga dat dit kwartaal sowieso houden.
Als we dit kwartaal goed doorkomen durf ik voor Q1 2023 wel de gok wagen denk ik. Zeker aangezien dan weer veel minder verwarmd moet worden en we volgend jaar toch terug in een zuinige nieuwbouw zullen zitten met zonnepanelen (tot nu toe terugdraaiende teller).

Op dit moment is een variabel contract ook nog niet gigantisch goedkoper, dus neem ik de zekerheid.

Vraagje ivm basispakket energie. ik heb sinds kort de sleutel van m'n huis die ik wat aan het opknappen ben. Ik betaal al sinds de maand mei men voorschot facturen. Maar ik woon nog niet in mijn huis (ik woon nog bij men ouders). Heb ik dan recht op die premies?

Vraagje ivm basispakket energie. ik heb sinds kort de sleutel van m'n huis die ik wat aan het opknappen ben. Ik betaal al sinds de maand mei men voorschot facturen. Maar ik woon nog niet in mijn huis (ik woon nog bij men ouders). Heb ik dan recht op die premies?
Ik zit met dezelfde situatie. Geen idee hoe dat gaat...
Moet je het jouw enige energiecontract zijn of moet je er echt gedomicileerd zijn. Onze verhuis zal pas voor februari/maart zijn, maar ondertussen draait de verwarming wel om alles te laten uitdrogen.

Klanten die genieten van het sociaal tarief komen niet in aanmerking voor deze premies. Ook tweede verblijven, occasionele klanten en leegstaande woningen hebben geen recht op deze premies.
Je zal gedomicilieerd moeten zijn op dat adres. Niet meer dan logisch ook. Heb zo ook de eerste premie van 100eur gemist.

Ik heb ook zo de eerste premie van 100 euro gemist, het contract was gedeeld op de plek die ik huurde, en ik woonde nog niet op mijn nieuw adres, dus pech.

Ik heb optifix aan 23 cent/kWh, maar ga dat dit kwartaal sowieso houden.
Als we dit kwartaal goed doorkomen durf ik voor Q1 2023 wel de gok wagen denk ik. Zeker aangezien dan weer veel minder verwarmd moet worden en we volgend jaar toch terug in een zuinige nieuwbouw zullen zitten met zonnepanelen (tot nu toe terugdraaiende teller).

Op dit moment is een variabel contract ook nog niet gigantisch goedkoper, dus neem ik de zekerheid.
Ik heb dezelfde optifix ( tarieven augustus ) maar volgens mij gaat de engie direct toch stuk goedkoper zijn (volgt de index van Zeebrugge voor gas). Denk makkelijk 11 cent / kWh vanaf november.

Ik heb dezelfde optifix ( tarieven augustus ) maar volgens mij gaat de engie direct toch stuk goedkoper zijn (volgt de index van Zeebrugge voor gas). Denk makkelijk 11 cent / kWh vanaf november.

Maar ik ga nu niet intekenen op een contract waar de prijs maar 1 maand vastligt…
Als dat een deftige prijs is voor Q1 2023 (dus jan-feb-mar) durf ik dat risico wel nemen.

Je zal gedomicilieerd moeten zijn op dat adres. Niet meer dan logisch ook. Heb zo ook de eerste premie van 100eur gemist.
Bwa, logisch zou ik het niet noemen, betaal even goed 350 euro per maand voor stroom en gas.. ik douche me daar regelmatig en soms gaat de verwarming wel eens aan.

Maar ik ga nu niet intekenen op een contract waar de prijs maar 1 maand vastligt…
Als dat een deftige prijs is voor Q1 2023 (dus jan-feb-mar) durf ik dat risico wel nemen.
Dan kun je wachten hoe de gasprijzen in december staan, en als ze dan laag staan intekenen op Engie Easy. Kun je ook al begin december op intekenen. Dan start het begin januari.

Komt het op neer ja.
Als je van overheidswege de verplichting hebt om stockages tot 90% te vullen dan moet je eigenlijk uitgaan van een worst case scenario: koude periodes en mensen die hun verbruik niet aanpassen, en bevoorradingsproblemen. Ook wanneer je dan eigenlijk ‘voorloopt’ op schema moet je maximaal blijven injecteren in geval je worst case scenario alsnog opspeelt.
Wanneer je dan op het einde van de zomer geconfronteerd wordt met veel te warm weer voor de tijd van het jaar, dan zitten je stockages vol en kan het gas nergens meer naar toe.
Vergelijk het met een onweer na een periode van maanden zonder regen: het lost je onderliggend probleem van droogte niet op en de onverwachte overvloed creeert daarenboven net extra problemen.

Dat zal afhangen van je type variabel tarief. Tarieven die heel kort op de bal spelen én die geindexeerd zijn op de Belgische gasbeurs zullen er het meeste van profiteren.
Tarieven die op de Nederlandse gasbeurs geïndexeerd zijn en die minder kort op de bal spelen (genre TTF103) gaan maar heel beperkt, of helemaal niet, profiteren van deze tijdelijke situatie.

Is er geen mogelijkheid om gewoon zelf gas aan te kopen, zonder al die commerciële "leveranciers" die woekerwinsten opstrijken.

Terug
Bovenaan