parabellum
Well-known member
Ik verschiet wel van de grote prijsdaling van dit moment.
Mijn gok: opslag zit vol en alles wat we nu aankrijgen kan niet opgeslagen worden en moet onmiddellijk verbruikt/verkocht worden. Eenmaal we gaan stoken in de winter stijgen de prijzen opnieuw.
Komt het op neer ja.
Als je van overheidswege de verplichting hebt om stockages tot 90% te vullen dan moet je eigenlijk uitgaan van een worst case scenario: koude periodes en mensen die hun verbruik niet aanpassen, en bevoorradingsproblemen. Ook wanneer je dan eigenlijk ‘voorloopt’ op schema moet je maximaal blijven injecteren in geval je worst case scenario alsnog opspeelt.
Wanneer je dan op het einde van de zomer geconfronteerd wordt met veel te warm weer voor de tijd van het jaar, dan zitten je stockages vol en kan het gas nergens meer naar toe.
Vergelijk het met een onweer na een periode van maanden zonder regen: het lost je onderliggend probleem van droogte niet op en de onverwachte overvloed creeert daarenboven net extra problemen.
Wanneer zien we de dalingen verschijnen op de tariefkaarten. Vanaf november?
Dat zal afhangen van je type variabel tarief. Tarieven die heel kort op de bal spelen én die geindexeerd zijn op de Belgische gasbeurs zullen er het meeste van profiteren.
Tarieven die op de Nederlandse gasbeurs geïndexeerd zijn en die minder kort op de bal spelen (genre TTF103) gaan maar heel beperkt, of helemaal niet, profiteren van deze tijdelijke situatie.
Dwz vooraleer ik het voorschot kan aanpassen moet ik dus al 950€ betalen,