Energieleveranciers

Indien ze voorschot eenzijdig aanpassen gewoon niet betalen want is onwettig.

Klopt niet. Je moet de factuur gemotiveerd betwisten. En dan nog: als een leverancier weigert om ze aan te passen, sta je nergens.
Sowieso moet je het gedeelte betalen dat je niet betwist, dus helemaal niets betalen is geen optie.

Eindfactuur zolang ze dat niet sturen is dat toch niet erg? Die wordt gewoon met de 2 maand goedkoper dan he :unsure:

huh?

Zie screen shots bij de Vreg ....

ZlzUJjQ.jpg

BIkq3yR.jpg

Met dezelfde gegevens krijg je bij Luminus en Engie heel andere resultaten

OggXy9q.jpg

Bij Luminus is het dus 0 €

DrXqaIv.jpg
In de Vtest heb je nog een 2e tabblad voor injectie. Dat bedrag moet je er vanaf trekken

Als een vast contract 21/11 eindigt, welk variabel contract kan je dan best vandaag aangaan?

- 6000kWh gas
- terugdraaiende teller waaarbij er meer opgewekt dan verbruikt wordt.

Als een vast contract 21/11 eindigt, welk variabel contract kan je dan best vandaag aangaan?

- 6000kWh gas
- terugdraaiende teller waaarbij er meer opgewekt dan verbruikt wordt.
Optifix van paar maanden terug :unsure:

Voor elektriciteit een met lage vaste kost en waar ze u geen extra's aanrekenen omdat je terugdraaiende teller hebt.

Zijn er hier die al ervaring hebben met maandelijkse afrekening (icm digitale meter)?
Welke leveranciers bieden dit aan?
Serieus aan het overwegen om dit te doen, geeft toch meer transparantie dan die verdeling dat ze gebruiken bij variabel.

Hier recent in voege wegens dezelfde reden. Heeft wel een drietal maanden geduurd vooraleer het in orde was. Je vraagt dit aan bij je energieleverancier, en die geven dat door aan het hyper-efficiënte Fluvius, waarna ze maandelijks je digitale meterstand uitlezen en op basis daarvan uw factuur opmaken. Alle grote leveranciers zijn verplicht dit aan te bieden (Luminus, Engie, Eneco, TotalEnergies, ...) Grootste pluspunt vind ik dat ik nu verlost ben van belachelijke voorschotfacturen en bijgevolg geen lening geef aan mijn energieleverancier...
Voorlopig bij elegant, dus maar eens zien of ze dit kunnen en anders overstappen.
Zijn er extra administratie kosten ofzo om dit maandelijks te doen?

Ik vind het gewoon al ranzig dat nieuwe klanten altijd gelokt worden met zeer lage jaarlijkse kosten om dan het jaar erop die maal 3a4 te doen.
Die leveranciers werken toch echt dat jaarlijks verloop in de hand.

Optifix van paar maanden terug :unsure:

Voor elektriciteit een met lage vaste kost en waar ze u geen extra's aanrekenen omdat je terugdraaiende teller hebt.

Ja, dat heeft hem gemist.
Hij heeft nog Optifix van September als voorstel gekregen, maar dat is te duur. Al zou gas dan nog 'maar' 2000 euro/jaar zijn.

Waar is de tijd toen ik er zelf woonde en ik 22 euro/maand voor gas betaalde, verwarming en warm water... :D

Gasprijs aant kelderen. Staat op 118€

Voor de front month. December/januari zijn de meest relevante maanden en daar staat het op €150/MWh.

Gas in België is op dit moment trouwens quasi gratis. Het logische gevolg van een verplichting om de stockages te vullen + een zeer warme maand oktober. Om de doelstellingen te halen moet je massaal injecteren in de zomer, koste wat het kost en uitgaande van koude zomermaanden met relatief hoog verbruik. Zijn er dan geen koude maanden, maar net zeer warme maanden, dan zit je op een bepaald moment met oversupply en volle stockages.

Goed voor iedereen met een Engie direct contract (of eender welk variabel tarief dat de dagprijzen volgt).

Laat het duidelijk zijn dat MEGA enorm vuil spel aan het spelen is.

Eind juli hebben ze me laten weten dat ze mijn voorschotfactuur omhoog ging gaan.
Van 491 naar 665 euro
Begin Oktober lieten ze me weten dat mijn voorschot in november zou omhoog gaan naar 1229 euro...

Goed voor iedereen met een Engie direct contract (of eender welk variabel tarief dat de dagprijzen volgt).
Inderdaad...
Luminus had het stopzetten van de vaste contracten goed doordacht. Stopzetten bij de hoogste prijs, zodat vaste contracten niet bij een lagere prijs hernieuwd kunnen worden door goedkopere vaste contracten. Er is toch altijd een bepaald aantal klanten die STEEDS voor zekerheid kiest en dus vast zal blijven. Dit voor de angst van het "onbekende/onzekere". Deze klanten zullen volgens mij uiteindelijk teveel gaan betalen op het einde van de rit.

Terug
Bovenaan